Rover 216 GSi (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 216 GSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eerste auto, gekocht nog voor dat ik m’n rijbewijs had. Een tijdje stilgestaan (schorsing) en nog een paar maandjes APK. Schappelijke prijs betaald: 750 euro. De auto is me prima bevallen en heeft me nooit laten staan. Wel is er, sinds aanschaf, altijd een probleem geweest met het starten als de moter warm was. Soms moest je gewoon 10 minuten wachten voordat je kon starten. Erg onhanding. Maar verder: de auto reed prima. Comfort prima en, vooral bij koud weer, prima lopen!
Helaas lustte hij nog wel een slok. Ik rijd veel stadskilometers, dus dat werd er niet voordeliger op. Langzaam begonnen kleine problemen zich op te stapelen: electronica die raar deed, het startprobleem wat verslechterde (is ook nooit gevonden) en allemaal kleine defecten wat samen een grote kostenpost maakt. Dat, samen met de vrij hoge verzekering, wegenbelasting en verbruik, heeft me doen besluiten de wagen in te ruilen tegen een Toyota Starlet. Mijn Rover leverde nog 300 euro op. 2 dagen na inruil is Rover Nederland failliet verklaard... Toeval?
In ieder geval is de Rover mij goed bevallen. Met enige pijn in het hart de auto weggedaan.
Nu, aantal autos verder, kan ik de Rover, mn eerste auto, beter beoordelen. Wat betreft rijden de minste auto: koppeling erg gevoelig, daardoor sneller afslaan dan mn andere autos. Vrienden/kennissen die de auto leenden lieten hem ook vaak direkt afslaan, terwijl ik er al lang aan gewend was.
Wat kosten betreft viel het achteraf allemaal heel erg mee. Autorijden is duur, dus bij een eerste APK is het even slikken. Maar in vergelijking met mn andere autos viel het eigenlijk best wel mee
PROBLEMEN
Vanaf begin (november 2002) startprobleem bij warme moter
Electronica (lampjes die spontaan aangaan, onregelmatig knipperen etc)
schokbrekers bij APK
4 nieuwe bandjes (gewone slijtage dus)
Rotte Benzinetank (175 euro voor een vervangend exemplaar)
Boogies+kabels vervangen
Koppelingsplaten + remschijven waarschijnlijk af
Ondanks bovenstaande 2,5 jaar goed en goedkoop gereden. Helaas is na inruil de auto vermoedelijk naar de sloop gegaan. Mogelijk omdat het startprobleem niet (goedkoop) te verhelpen was of de waarde gewoon niets meer was. Jammer, want iemand die wat handig is had er zeker nog wel een paar jaar een goede auto aan gehad
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.