Renault Zoe Intens (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Zoe Intens |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 4.800 km |
Iets bijzonders
- 4.800 km
Het is wennen, maar goed te doen. Een volledig elektrische auto met een actieradius van 120 tot 150 km in de praktijk. In de zomer zal het nog iets verder worden, maar je moet wel een andere mindset krijgen als je een actieradius van rond de 700 km gewend bent. Gelijk op de eerste rit met samengeknepen billen thuisgekomen. Goed gepland, maar één keer dom geweest en één keer pech gehad. Bij de eerste lading was ik vergeten de timer op "altijd" te zetten. Omdat ik thuis nachtstroom heb begint het laden pas om 23:00. Dus de eerste lading werd niet gestart. Bij de laatste lading had ik pech. In Abcoude is het op donderdag markt en dan kun je bij geen van de 3 laadpalen terecht. Onderweg naar huis nog even een kwartier aan de paal in Utrecht op de woonboulevard gehangen en dat was nét genoeg om thuis te komen.
Wat betreft de auto, nu na een paar honderd kilometer. Qua rijden een prima auto, je zit iets hoger door de accu's in de bodem, maar prima rijgedrag zonder overhellen of zwaar aanvoelen. De prestaties in de stad en buitenweg zijn fenomenaal. Als je naar de cijfers kijkt (0-100 in 13,5 seconden) denk je van niet, maar bij het stoplicht houdt niemand je bij. Nu moet je dat niet doen, want je actieradius slinkt zienderogen, maar toch leuk dat het kan.
Het comfort is ook uitstekend mits je niet boven de 100 km/h rijdt. Ook dat doe je niet, omdat boven deze snelheid de actieradius hard afneemt. Het rijdt alsof je in een trein zit op de snelweg, alleen de wind hoor je. Banden en motorgeluid zijn helemaal afwezig. Verder beschikt de auto over allerlei comfortverhogende toeters en bellen, zoals achteruitrijcamera, ECC, regensensor, lichtsensor, etc. Die climate control ben ik nog niet over te spreken, maar wellicht dat ik daar nog aan moet wennen of mee moet leren omgaan. Het lijkt alsof er een koude tocht door het interieur waait.
Wat ook geweldig is, is de standverwarming / koeling. Via een app op je telefoon kun je de auto uitlezen en bedienen. Je kunt de verwarming of airco voor vertrek aanzetten of via een kalender op vaste tijden instellen. Behalve het comfort hiervan, zorgt het ook dat de eerste opwarming / koeling via het laadpunt gaat en niet uit je accu. Dat scheelt weer kilometers.
De ruimte is ook goed voor elkaar. Mijn vorige auto was een Punto Evo, bekend als de ruimste uit zijn klasse. De Zoe doet het zelfs nog iets beter. Voorin en achterin is vergelijkbaar, maar de kofferruimte is duidelijk groter.
Wat betreft de R-link nog geen klachten. Dit systeem schijnt bekend te staan als buggy, maar tot nu toe werkt alles naar behoren. Hoewel de navigatie me vreemd genoeg fors liet omrijden op een rit naar Amsterdam. Als ik de navigatie gevolgd zou hebben had ik 20 km verder moeten rijden. Echter wordt de navigatie door TomTom geleverd, dus dat is Renault of de R-link niet aan te rekenen.
De praktijk is tot nu toe dat ik prima uit de voeten kan zonder al teveel op te laden. Op lange ritten de auto tijdens de afspraak aan de paal hangen volstaat. Verder 's nachts aan de lader en 's ochtends vol instappen is voor dagelijks gebruik genoeg. De dichtheid van de laadpalen in het westen en midden van het land is inmiddels zo goed dat ik nooit verder dan 300 meter heb hoeven lopen tot nu toe. En dat ligt ruim onder mijn irritatiegrens.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.