Renault Zoe R90 Life (2018)

autoreview

Renault Zoe
Renault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe

Signalement

UitvoeringZoe R90 Life
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoeven

  • 40.000 km

Reden van aanschaf:
We (vooral ik) twijfelden thuis al een tijd over een tweede auto. Een echte noodzaak was er niet, maar omdat ik de auto altijd mee heb naar het werk, was mijn vriendin aangewezen op een fiets. We hadden ook een bakfiets, maar wel een oud model en met slecht weer was dat ook niet ideaal, vooral omdat dit hier in het noorden vaak gepaard gaat met harde wind.
Nu hebben we sinds maart '24 extra zonnepanelen en daardoor veel stroom "over" onderaan de streep. Dus besloten om de bakfiets te verkopen en een EV aan te schaffen. Vooral mijn overtuiging, om op die manier ook de ICE te ontlasten met korte ritten. Mijn vriendin is inmiddels ook overtuigd. We zijn nu meer flexibel en minder afhankelijk van OV bijvoorbeeld. Ritjes met de fiets kunnen ook nog altijd, we hebben ook een fiets met zitjes en twee kinderen, dus past gewoon.

Laden en verbruik:
We gebruiken de auto enkel voor korte ritten en hebben nog nooit openbaar geladen. In het begin deden we het via een zogenaamde granny lader met max 10A via een stopcontact. Niet ideaal, maar het kon. De auto niet veel gebruikt, echt als tweede auto. Al snel een laadpaal aan laten leggen. Deze kan 3-fase 16A laden, wat neerkomt op 11kW. De auto kan 22 kW aan, maar dan moet ik de aansluiting thuis verzwaren en dat is onnodig duur. Met deze laadpaal kunnen we ook "slim" laden, waardoor ik bijvoorbeeld op het moment van typen enkel laad op overproductie van de zonnepanelen. En dat al in februari, ik vind het ideaal.
Omdat we enkel korte ritten rijden, laden we nooit verder dan 70-80%. Daarmee kan ik op maandag/dinsdag naar mijn werk rijden (100km in totaal), ook in de winter. We laden de auto dan zo’n twee tot drie keer in de week en proberen daarbij tussen de 40-70% te blijven. Ik heb begrepen dat dit beter is voor de levensduur van de accu. In de winter lukt dat niet met 100km op 70%, maar onder de 20% komen we niet.
In september/oktober was het verbruik tussen de 13 en 15 kWh/100km. In de winter is het verbruik zo’n 17 kWh/100 kilometer volgens de boordcomputer. Overigens laat de auto dit na elke rit zien. Ik stel het nu per maand in, zodat ik een mooi overzicht heb. Blijkbaar rijden we netjes, want de score is altijd wel in de 90%. Wel vraag ik mij af waarom we nooit bespaarde energie hebben, zelfs nu na 400km deze maand is het nog 0. En je merkt wel echt dat je “remt op de motor” wanneer je geen gas geeft. Ook geeft de boordcomputer wel aan dat we regenereren. Iemand een idee? Nu ik dit typ, zal de vraag ook eens opzoeken via het Renault forum.
Het rijbereik is met een volle accu in de winter zo’n 200 km, maar omdat je niet van 100% naar 0% rijdt, is 150 kilometer meer realistisch denk ik. Hangt ook af van de snelheid, we rijden veel N-wegen en vrijwel geen snelweg. Afgelopen zondagavond toevallig wel een rit over de snelweg gedaan. Met twee keer voorverwarmen op de accu én een koude avond viel het mij niet tegen. Heen en weer met 100 km/u op de snelweg, een rit van 60 km en er was 35% uit de accu volgens de boordcomputer.
Het rijbereik in warme(re) maanden is natuurlijk hoger, wel richting de 300 km op een volle accu. Dan zal twee keer per week laden voldoende zijn. Nadeel is dat we dan juist meer eigen productie hebben van de zonnepanelen, maar alles wat we kunnen in de auto kunnen laden, zullen we ook laden, zonder dat het omslachtig wordt.
Goed, lang verhaal, maar dit is in mijn ogen ook wel een belangrijk deel van de EV!

Comfort:
Het is ideaal dat je een EV kan voorverwarmen. Het is geen luxe uitvoering (life) dus we hebben geen stoel- en of stuurverwarming. Maar met voorverwarmen is de auto lekker warm en heb je geen behoefte aan die opties, vind ik. Een nadeel is dat de achterruitverwarming niet aan gaat met het voorverwarmen. En de buitenspiegels dus ook niet. Maar dat gaat vrij snel en de buitenspiegels zijn vrijwel nooit bevroren, gezien de auto naast het huis staat.
Omdat er vrijwel niets in te stellen valt qua stoel en stuur, zit het niet heel geweldig. Gewoon “ouderwets” de stoel naar voren/achter, de rugleuning kantelen en het stuur in hoogte verstellen. Toch valt het mij mee, ik denk voor mij omdat je best rechtop zit. Voor korte ritten is dat echt prima. Ook stap je wat hoger in dan bij onze ICE (Ford Focus 2020) wat alles net wat makkelijker maakt. Dus qua zitcomfort en bediening is het ruim voldoende voor ons gebruik. We hebben airco, cruise control, automatische verlichting en sensoren aan de achterzijde. Dat is naar mijn idee prima voor ons. Zaken als een camera, sensoren aan de voorzijde of zoiets dergelijks mis ik niet. Onnodige luxe in dat geval!
Kosten en betrouwbaarheid:
We hebben nog geen kosten gehad sinds de aanschaf. Nu is dat nog geen half jaar geleden, dus is dat ook niet gek. Het enige dat opvalt, is dat het sturen kraakt op lage snelheid wanneer het koud is. Hiermee zijn we al naar de garage gegaan. Blijkbaar is het een rubberen manchet dat boven de veerpoten zit. Ze hebben deze ingevet, maar dit helpt niet. Het is ook enkel bij koud weer, omdat het rubber dan droog is. Toen we de auto kochten hoorden we het niet. Het is ook niet kapot, meer een eigenschap. Echt vervelend kan ik het niet vinden, ik hoor het vooral bij het draaien wanneer ik wegrijd bij huis of een parkeerplaats. Omdat het niet kapot is, is het de vraag of het onder BOVAG valt. Nog eens in verdiepen, maar ik wacht voor nu totdat het wat warmer wordt om te zien of het dan weer verdwijnt.

Kortom, de auto bevalt tot nu toe goed. Ik vind het een ideale auto voor ons gebruik. Omdat de kilometerstand laag is en ik verwacht per jaar zo’n 10.000 kilometer te rijden, hoop ik de auto nog lang aan te kunnen houden als tweede auto. Hiermee verhogen we ons eigen verbruik van de zonnepanelen en verlagen we het verbruik/slijtage van de ICE. Natuurlijk is een (bak)fiets/OV nog beter dan een tweede auto, maar voor ons vind ik dit een mooie oplossing. En mijn vriendin, die eerst in team “niet nodig” zat, is er toch ook erg blij mee omdat ze nu ook een auto kan pakken wanneer ik bijvoorbeeld aan het werk ben. En wanneer je in een klein dorp woont is dat wel echt fijn vinden wij. Op naar de 50.000 kilometer!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.