Renault Zoe R135 Edition One (2020) #2

autoreview

Renault Zoe
Renault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe

Signalement

UitvoeringZoe R135 Edition One
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekker relaxed

De eerste ervaring met de Zoe is dat het elektrisch rijden inderdaad erg relaxed is. Op de 1-ste 2 weken na, waarbij je voor de gein bij de stoplicht even snel optrekt om de stoplicht-sprinters op de 1-ste meters het nakijken te geven, is het super ontspannen rijden.

Tevreden gebruiker

  • 14.000 km

Situatie

Wij waren in bezit van 2 diesels en gezien veranderde situatie en vanwege het rijbereik van moderne EV's wilden we gaan kijken voor een EV ipv 1 vd diesels.

Shortlist
De Polestar stond met stip op 1 als we de gezinsauto zouden vervangen. Deze voelde voor ons het beste aan qua zowel exterieur als interieur.
De Zoe en 208 als we de ‘2de’ auto zouden vervangen omdat deze qua prijs dan het meest interessant waren.

Keuze
Uiteindelijk ervoor gekozen om niet de gezinsauto te vervangen.
Redenen:
• Een gezinsauto van dat formaat is nog danig aan de prijs
• Huidige V60 kan nog prima aantal jaar mee
• Laden in buitenland is natuurlijk nog wel enigszins behelpen met een auto vol kids, hutkoffer etc. In jaren 90 reed ik ook met een gids door Frankrijk om te weten waar je LPG kon tanken. Is natuurlijk ook een mindset, maar toch.

Eisen aan de nieuwe EV
Wij zijn van mening dat een nieuwe (elektrische) auto uitstekend voldoet qua veiligheid, wegligging, snelheid, accelaratie voor het Nederlandse woon-werk verkeer. Eisen hadden we op dit gebied dus ook niet. Een beetje luxe (met name muziek/geluid) van binnen is wel prettig, omdat filerijden in Nederland redelijk normaal is.

Waarom een nieuwe auto
Omdat we beide nog wel de nodige kilometers maken en dus tijd in de auto spenderen. Bij een EV komen oudere modellen qua rijbereik toch wat tekort. De transitie naar een andere energiebron wil we wel gaan maken.

De uiteindelijke keuze : De Zoe.
Zowel in de Zoe als de 208 hadden we allebei afzonderlijk een testrit gemaakt. Allebei vonden we de 208 veel te veel bling-bling en vielen veel meer voor het misschien wat duffere interieur van de Zoe. Een interieur die rust uitstraalt en dus je waarschijnlijk ook meer uitgerust op bestemming laat komen.
Tevens vond ik het multimediasysteem van Peugeot niet erg intuitief / gebruikersvriendelijk.

Nu, 14000 kilometer verder.

We hebben de eerste 14.000 kilometers erg relaxed ervaren en geen enkel probleem ervaren. Een elektrische auto rijdt gewoon fijn. De 1-ste tweetal weken was ik nog wel eens geneigd om bij het stoplicht, als ik naast een scheurneus stond in een Seat, A3 of VW, om even die eerste meters ze het nakijken te geven. Maar goed, de lol gaat er bij mij al snel vanaf en waarom ook?

Ruimte
In de Zoe zit je wel vrij ‘hoog’, maar ik kan met mijn 1.92 er prima in zitten. Achterin is wat andere koek, daar kom ik toch wel mijn hoofd in het gedrang.

Laadruimte
Houdt niet over, maar naar mijn idee wat je mag verwachten bij zo’n auto.

Multimedia
Het multimediasysteem werkt prettig en het geluid is goed. Als je een iPhone aansluit heb je de beschikking over Apple Carplay.
Bij het starten van de auto kan je een profiel kiezen en achter een profiel zitten de instellingen m.b.t. het multimediasysteem. Je stelt dit 1 keer in, maar je moet niet vergeten om je eigen profiel te kiezen als je instapt en je partner heeft net de auto meegehad.
Grappig, maar eigenlijk maak ik er amper gebruik van. In principe gebruik ik systeem enkel voor de muziek en evt navigatie en boeien de instellingen me niet zo.

Met de app van Renault kun je overigens je gewenste bestemming naar je auto sturen vanuit je luie stoel. Vind ik wel handig. Zodra je instapt kan je dit bevestigen en hoef je dit niet alsnog in de auto te doen.

De bediening van multimedia is soms misschien niet helemaal logisch, maar voldoet prima. Achter het stuur zit nog een kleine hendel waarmee je vooruit/achteruit kan skippen naar een nieuw nummer, volume kan regelen en evt de bron kan aanpassen. Superhandig, al moest ik die hendel wel eerst even vinden…
Verbaasd me dat onlangs bij de recensie van de Renault Arkan zo’n hendel als ouderwets werd bestempeld. Als je weet waar die zit vind ik hem denk ik nog handiger dan de bediening bij Volvo die ‘bovenop’ het stuur zit zoals snelheidsbegrenzer etc. en zeker 100x handiger dan het bedienen via een touchscreen omdat je dan je ogen op het scherm moet gaan richten.

Via stembediening zou je evt ook wat zaken kunnen doen en werkt ook prima (evt dus via apple carplay), maar ik praat niet graag tegen een auto.

Rijbereik
Volgens de opgave zou je zo’n 390 km ver moeten kunnen komen met een Zoe. In de zomer is dit wel haalbaar, in de winter zeker niet. Ik denk afgelopen winter dat we zo’n 250 kilometer aan bereik hadden. Nog altijd ruim voldoende voor woon-werk en zeker als je thuis altijd een laadpaal ter beschikking hebt. Het voorverwarmen van de auto kun je via de app of via het multimediasysteem inprogrammeren. Zo stap je in de winter in de ochtend in een lekkere warme auto die daardoor ook wat meer bereik heeft.

Rijgedrag
Omdat we de auto voornamelijk voor woon-werk gebruiken, er ook ‘normaal’ gebruik van maken en ons dus over het Nederlandse wegennet begeven kunnen we niet anders concluderen dat de auto prima voldoet.
De auto kan uitstekend mee in het verkeer al merk je wel in stand ‘B’ de auto aanmerkelijk minder sportief is.

One-pedal-driving
Ik weet eigenlijk niet of het de bedoeling is om dit met deze auto te kunnen, maar als de auto in ‘B’ staat lukt het me tamelijk goed om enkel gebruik te maken van het gaspedaal. Kwestie van anticiperen. Soms is dit ook juist leuk om te doen.

Conclusie
Al met al zijn wij zeer tevreden met de Renault Zoe en is deze auto ook vaak de 1-ste keuze als we een boodschap gaan doen of een trip gaan maken met de kids.
Nu de kids in de pubertijd komen en groeien als kool kan het wel zijn dat binnenkort achterin het misschien toch wat te krap wordt en dan zal de Volvo van stal gehaald moeten worden, maar vooralsnog rijden we prive zeker bijna alles elektrisch.

Het verbruik

  • 20.288 km

We rijden de Zoe nu ruim een jaar. Wilde de werkelijke verbruikskosten delen. We hebben enkel thuis opgeladen.

Onze lader geeft aan dat de afgelopen 12 maanden er 3400 kWH geleverd is voor het opladen van de Zoe.
Komt dus neer op zo'n 17 kWh per 100 km. Natuurlijk heb je laadverlies en zal dit niet stroken met de opgegeven cijfers, maar die stroom moet toch geleverd en betaald worden, toch?
Komt wel overeen met mijn gevoel, in de zomer 13-14 kWh en zo'n 19-20 in de winter.

Als je voor een 23 eurocent thuis kan laden betekent dit zo'n 780 euro aan brandstof. Hiervoor hadden we een C3 diesel met een verbruik van 1-16 ongeveer. Daarvoor zou je dus zo'n 1750 euro kwijt (bij een prijs van 1,40/liter). De investering in de laadpaal is daarmee al voor een groot deel terugverdiend.

Grootste deel van de kilometers zijn overigens op de snelweg gemaakt.

Als een zonnetje

  • 43.000 km

Weer een jaartje verder en iets meer kilometers gemaakt. Niets aan te merken op de auto. 1x een lekke band gehad door een spijker of iets dergelijks.

Het verbruik volgens de laadpaal komt neer op zo'n 17 kWh per 100km en afgelopen jaar heb ik de laadpaal doordat ik nog een vast energiecontact heb de kosten voor die paal al terugverdiend.

Rijeigenschappen
Voor woon-werk is het een prima auto die doordat deze elektrisch is goed mee kan in het verkeer. In de bebouwde kom is zo'n ev helemaal ideaal. Niet te groot, je kan snel anticiperen en ligt prima op de weg.

Ruimte
De Zoe is achterin prima geschikt voor kinderen, maar als ze richting de 1,80 gaan dan kan hoofdruimte wel een dingetje worden. Voor een gezin met puberende kinderen is het geen auto om ver mee op vakantie te gaan. Kofferruimte is namelijk ook beperkt.
Maar met Kerst zijn we nog ('gezinsauto' was al verkocht) met z'n alle + hond in Nederland op vakantie geweest, het kan wel :-)

De Zoe is een non-nonsense auto en niet met teveel toeters en bellen. Veel is met handen op het stuur te bedienen (mede door de door autoweek verguisde multimedia-hendel). Tevens straalt de cockpit rust uit wat mijn vrouw en ik beide als zeer prettig ervaren.

Onderhoud
Enkel jaarlijkse vervanging van interieurfilter. Verder niets.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.