Renault Zoe Life (2013) #2

Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013

ZOEVEN

KOSTEN
Natuurlijk heb ik me - met een eigen zaak - in het laatste kwartaal van 2013 bezig gehouden met de 0%-trend. Die bonus wilde ik ook nog even binnenhalen. Maar tegelijkertijd zochten we ook naar een andere combinatie van auto's die meer rechtdoet aan ons gewijzigde gebruik. Minder prive met de diesel en in de zaak de elektromobiel. Zo heb ik dus niet voor een PIH of PHEF gekozen maar voor compromisloos zonder uitlaat. Natuurlijk zijn er collega die dan over Tesla's beginnen, maar na een proefrit in de Zoe waren we verkocht. Meer heb je niet nodig vanuit het centrum van het land.
MILIEU
Na de energiebesparing in het verbouwde huis, ga ik door met de schuur. Daarop passen zoveel PV-cellen dat de auto ook mee opgeladen kan worden. Dan zijn we met huis en vervoer NOM (Nulopdemeter)! Dat is pas echt duurzaam. Natuurlijk blijft de accu een vraag qua milieu, maar ik denk dat als Renault mijn versleten lease Zoe-accu inruilt, ze daar vast nog een hoop metalen uit recyclen.
RIJDEN
Wat een zaligheid is deze auto. Dit is auto 2.0, zonder voor gek te rijden. Het stoplichtsprintje tot 60km is hilarisch (Polootjes...), en het comfort is zeer rustgevend. De vering en stoelen is Frans, maar door het gewicht van de accu's laag in het midden rijdt de auto zeer stabiel en volwassen. De stilte is sowieso ongekend, want de stroomlijn en Michelin EV banden zorgen ook voor weinig geluid.
Na een week begrijp je niet meer waarom we nog met verbrandingsmotoren rondrijden.
COMPLEET
De uitrusting van deze instapversie is top. Ik heb alleen een pakketje erbij, en ben nu completer dan je een Polo überhaupt kan krijgen. Navi, airco, regen- & lichtsensor, Hifi set, Bluetooth & Handsfree mobiel, ZE-app, noem maar op.
LADEN
Wanneer je thuis de mogelijkheid hebt een wallbox te plaatsen, wordt elektrisch rijden wel een stuk aangenamer. Ik moet er niet aan denken in de wijk steeds op zoek te gaan naar een stopcontact. Ik heb een 3-fase aansluiting thuis, dus de Zoef is in max. 3uur weer helemaal vol. Dan rijd je tussen de 150km (rond 12 graden) tot 130km (rond 0 graden) op een accu. Die reikwijdte wordt trouwens zeer betrouwbaar aangegeven. Een retourtje Utrecht-Rotterdam of Amsterdam is geen probleem. Zo voorkom ik teveel gezoek naar palen. Die staan overigens keurig in het Navigatiesysteem vermeld. Trouwens ook benzinestations haha.. Dat is nog wennen voor de heren Tomtom. Overigens ook voor de Autoweek-jongens, want bij de registratie van deze review moest ik kiezen uit verschillende brandstoftypes. Aangezien er geen elektrisch bijstond, maar voor diesel gekozen...
KORT/LANG
In plaats dat we over jouw en mijn auto praten, hebben we het nu over wie het verst moet rijden. Dat bepaalt waarin ik de volgende dag rij. Zo past de Zoef perfect bij de XV.

De ZOEF

Zo noemen we de Renault thuis. Alle ritten die binnen de 120km enkele reis vallen, worden als het even kan met de Zoef gemaakt en niet met de XV. Waarom? Omdat ie lekkerder rijdt! Zo heerlijk geveerd en makkelijk zonder schakelen.

VERBRUIK
Gemiddeld 14,8 kWh/100km. Dus dat klopt met gemiddeld 140-150km aan range. Ons gebruik is een mix van stadsverkeer, regio-ringwerk en snelweg. Overigens zou je bereik over binnenwegen aanmerkelijk groter zijn, en als je file rijd kom je zelfs in Groningen vanuit Utrecht.

OPLADEN
Thuis hangt de Zoef aan de zonnecellen, dus dat is gunstig. Omdat we bijna alles vanuit huis halen, laden we weinig elders op. Wel voor de langere ritten een laadpas (bij alle vd Valk's 22kW snelladen) en onlangs ook geladen met 43kW langs de A2. Dan is de auto al opgeladen in de tijd dat je een broodje haalt, eet en een onvermijdelijk praatje met een PHEV-rijder maakt. Ook gratis laden in A'dam en gratis parkeren in Utrecht is leuk.

BETROUWBAAR
Er kan weinig stuk, dus dat gebeurt ook niet. En een jaarlijkse beurt is helemaal lachen: 69 euro ex btw! Alleen een krakende stabilisatorstang en een lekke gasveer van de achterklep zijn onder garantie vervangen.

SNEL & SOEPEL
Vlot tochtjes draaiend, strak remmend en direct weer vol koppel wegzwevend kun je je ongemerkt als hooligan gedragen in de stad. De Zoef is niet bij te houden. Vanwege het ontbrekende geluid word je niet direct als aso gezien, maar natuurlijk moet je wel extra anticiperen op onoplettende weggebruikers die hun gehoor als ogen gebruiken.

TOEKOMST
Onlangs bij de KIA dealer naar de Soul EV gekeken. Dat is een volwassen ruime EV, die er goed uitziet. Wordt dat onze volgende of misschien wel 2e EV? Zolang de caravan mee moet niet, maar je weet nooit hoe het loopt.

Op vakantie...

DAGELIJKS
Bij 26000km een beurt, waarbij aangegeven dat de auto al een tijdje een zingend geluid maakte. Alsof er speling in de tandwielen zit, bij lastwissel hoorbaar. Nou, ik was blij dat Zoef vijf jaar garantie op de elektrische aandrijflijn heeft, want de complete reductiebak moest vervangen worden. Blijkbaar een minder degelijk onderdeel uit Duitsland (ja de aandrijflijn komt bij Continental en Siemens vandaan!)

VERDER RIJDEN
Ik heb sowieso besloten, omdat de Zoef geweldig rijdt en nauwelijks iets kost (geen bijtelling, geen MRB, stroom van eigen dak, jaarlijkse beurt van 68 euro ex btw) door te rijden tot in ieder geval vijf jaar. De diesel is de deur uit (en de caravan ook) dus we richten ons op wat er kan met de elektromobiel. In Nederland hoef je eigenlijk geen angst te hebben dat je ergens niet komt. Alleen iets meer tijd reserveren, maar dat maakt het leven wel relaxed.
Snelladers bij Fastned, AC/vdValk hotels, Ikea's en de vele 22kW palen die Zoef ook lust, zorgen ervoor dat je overal komt. Pasje van The New Motion en een goede app (Chargemap) en klaar is Zoef. Alleen jammer dat er soms een PHEV denkt te moeten snelladen, en dan vrolijk een uur de boel bezet. Fatsoenskwestie.

NOG VERDER RIJDEN
Ja, op vakantie naar Frankrijk deze zomer. Route naar de kust van Normandie, Frans KiWhi pasje besteld, en extra type 3 kabel voor bij de Renault dealers. De Chargemap app geeft veel info (inclusief foto's, handig bij groot parkeerterrein om te zien waar de paal precies staat). Dus met vier personen en een surfplankje op het dak (met zuignap imperiaal, want geen bevestigingsmogelijkheid) vertrokken. In Belgie geladen bij Antwerpen (Carrefour) en ook in Frankrijk ging het goed (Auchan hypermarchees hebben gratis snellader). Helaas gaf de vijfde lader van de dag een storing in Zoef ("accu laden niet mogelijk"). Dan maar even resetten (Windows?), en na vijf minuten weer proberen. Uiteindelijk wel de volgende Renault dealer gehaald, maar die had op Zwarte Zaterdag besloten maar vakantie te vieren. Toen restte er niks anders dan de Renault Route Service te bellen, die ons met aanzienlijke vertraging naar de volgende snellader bracht. Tja, zo doe je wat langer over 550km (16 uur...)
Op de eindbestemming en in de omgeving zelf prima kunnen laden bij Auchans en Renault dealers. Ook leuk is dat het gratis is. Gelukkig ging de terugweg wel probleemloos.

NOG VEEL VERDER?
Misschien is de volgende vakantie een idee om niet naar een vast adres te moeten rijden, maar gewoon te zien hoeveel je na een uur of 5 rijden hebt bereikt, en dan lekker de rest van de dag vakantie te vieren. Dan ben je na een week ook diep in Italië. Een soort ZEN roadtrip. Het kan dus allemaal wel.
Voorlopig gaat Zoef in ieder geval niet de deur uit.

PRIVATE LEASE Renault Zoe