Renault Zoe Life (2013)

autoreview

Renault Zoe
Renault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe

Signalement

UitvoeringZoe Life
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De start

  • 40 km

Sinds afgelopen maandag hebben we een Zoe Life in de kleur wit. Als eerste de overwegingen om deze auto te kopen en de eerste indrukken.

We rijden relatief veel ritten van (heen en terug) rond de 100 km of minder (vermoedelijk zo'n 20.000 km per jaar, maar dat zien we over een jaar). Ik zat er daarom al een tijdje te denken om (volledig) elektrisch te gaan rijden.

Na wat wikken en wegen en een proefrit besloten een Zoe te kopen als tweede auto. Alternatieven waren Nissan Leaf (niet Europees, dus viel af, principekwestie), Renault Kangoo ZE (te korte range, geen mogelijkheid om op AC sneller dan 3,7kW te laden, plussen voor deze auto waren de ruimte en de extra subsidie vanuit de overheid op bestelwagens, ook voor de 5-persoonsversie).

Waar mogelijk gaan de we Zoe gebruiken, voor de langere ritten hebben we een (youngtimer) Lancia Kappa SW op LPG.

Waarom de Zoe?
- Aanschafprijs.
- Rijbereik (t.o.v. alternatieven).
- Korte laadtijd door Cameleon lader (bij voldoende vermogen op het laadpunt.
- Smoelt leuk, zowel van binnen als van buiten.

Eerste indrukken (we kunnen 'm nog niet uitgebreid gebruiken, het (11 kW) laadpunt wordt morgen pas aangesloten).
+ Het ding zit stevig in elkaar.
+ Het R-link systeem is helemaal 2013.
+ Vanuit stilstand maximaal accelereren geeft een kick (tot zo'n 60 km/h).
+ Rust in het interieur. Het is een behoorlijk stil autootje (ook windgeruis en rolgeluiden zijn goed ingedamd).
+ Rijgedrag. Je merkt wel dat 'ie zwaar is, maar je kunt 'm door het lage zwaartepunt toch erg hard het hoekie omgooien. Tegelijkertijd is 'ie redelijk comfortabel.
- De zitpositie is voor mijn lengte (1,90) niet top (de stoel kan net niet ver genoeg naar achteren waardoor mijn bovenbeen niet ondersteund word). Aan de andere kant, je zit er nooit langer dan een uur achter elkaar in.

Eerste ervaringen

  • 1.400 km

Op verzoek de eerste ervaringen met het rijbereik van de auto. Ons gebruik is enerzijds veel stadsverkeer en anderzijds redelijk wat snelweg, we rijden veel retourtjes Apeldoorn-Amersfoort.

Deze twee soorten ritten leveren een gelijksoortige actieradius op, circa 130-140 kilometer. Op de snelweg is de standaardprocedure de cruisecontrol op 100 km/h zetten. In de stad wordt er vlot mee gereden. Als je in de stad goed anticipeert is er waarschijnlijk flink wat meer uit te halen.

Met 'plakken' achter een vrachtwagen zoals je veel bluemotion- en Priusrijders ziet doen groeit de actieradius vermoedelijk snel naar 180-200 km. Heb dit één keer een kilometer of 10 achter een vrachtwagen geprobeerd, maar dit rijdt gewoon niet fijn.

Ritten op 80 km/h wegen leveren een actieradius van zo'n 180 km op.

Renault zelf geeft aan dat het bereik bij lagere temperaturen (aanzienlij) korter wordt. Tot nu toe, bij circa 5 graden celcius is daar nog weinig van te merken. Toen we de auto kregen was het al niet heel warm meer, dus wellicht groeit de actieradius bij hogere temperaturen nog wat.

Tot nu toe één klein probleempje: de bestuurdersstoel kraakt op slecht wegdek. De wagen bevalt verder nog steeds uitstekend.

De eerste 10.000 km

  • 10.000 km

De Zoe heeft in een half jaar z'n eerste 10.000 km gereden. Komt overeen met de verwachte 20.000 per jaar.

Eigenlijk niet heel veel te melden. Het ding doet doorgaans wat 'ie moet doen.

Wat duidelijk is geworden, is dat bij gebruik van veel 80 kilometerwegen bij hogere temperaturen (boven de ca. 15 graden) de opgegeven actieradius van 210 km ook echt haalbaar is.

Ook duidelijk is dat luchtweerstand de bepalende factor is. Mijn vrouw heeft het gepresteerd om door achter een vrachtwagen te gaan hangen, meer dan 300 km op een acculading te rijden. In dat licht snap ik niet dat ze de Zoe zo hoog hebben gemaakt. Naar mijn idee zou een iets langere, maar lagere auto gunstiger zijn.

Vorige week heb ik echter voor het eerst last gehad van 'range anxiety' door een slecht huwelijk tussen de Zoe en een openbare laadpaal in Eemnes. Ze moesten elkaar niet, waarschijnlijk doordat de paal (die zo te zien niet vaak gebruikt wordt) niet netjes z'n stroom leverde. Zowel de paal als de Zoe vielen in storing, waarbij de Zoe de melding bleef geven dat 'ie niet meer kon worden geladen en dat eerst de regelaar moest worden geïnspecteerd. Ik moest echter laden om thuis te kunnen komen. Nadat de auto een uur had gestaan tijdens een afspraak, was die melding weer weg en kon ik dus weer laden en zonder problemen naar huis.

Wat erg ideaal blijft aan de Zoe t.o.v. alle andere full-EV's is de snelle lader. Bij de normale openbare palen (11 kW) is 'ie in een uur of twee weer vol. Bij de Fastned palen tussen de 30 (43 kW) minuten en een uur (22 kW).

NEDC range is haalbaar

  • 25.000 km

De Zoe heeft nu op 50 km na 25.000 gereden in 1,5 jaar. Het blijft een waanzinnige ervaring als je vanuit een auto met verbrandingsmotor in dit ding stapt. Zo ontzettend achterhaald die diesel-, benzine-, LPG- en CNG-stokers. Voor de gein heb ik gisteren een gekeken wat het energieverbruik van mijn Zoe is ten opzichte van een diesel. In een liter diesel zit tussen 11,1 en 11,8 kWh. Gisteren heb ik eens geprobeerd zuinig te rijden. In totaal zijn er 152 km onder de wielen door gegaan op 80 km wegen en in stadsverkeer, vlot rijdend en optrekkend, cruisecontrol buitenaf waar mogelijk op 86. Het verbruik was 11,4 kWh per 100 km. Met andere woorden, omgezet naar diesel is dat 1 op 100! Na die 152 km had ik nog 60 km over. Kortom een range van 212 km. De opgegeven NEDC range is dus echt haalbaar! Na het opladen vanochtend stond er 208 km op het dashboard (99% opgeladen). Iemand die wat meer zelfbeheersing heeft dan ik (ik vind stoplichtsprintjes met dit ding erg leuk) moet dit nog beter kunnen. Het geheim van zuinig rijden is om zo weinig mogelijk cq. licht remmen, zodat zoveel mogelijk energie wordt terug gewonnen (en hard door bochten).

En ja, natuurlijk. Voor sommige ritten werkt deze auto niet. Ik heb ook nog een fossiel aangedreven auto. Maar in heel veel gevallen is dit toch uitermate prima, al was het maar door de betere rijervaring dan welke auto in deze klasse ook op benzine of diesel. Vanaf ca. 15 km per uur is het maximale vermogen en de maximale trekkracht beschikbaar, waardoor je de eerste meters echt rap weg bent. Jammer is wel dat het koppel elektronisch wordt afgebouwd, waarbij het vermogen constant blijft. Dat is wel jammer, boven de 50 km/h verdwijnt het snelheidsgevoel. Als je er aan gaat rekenen, moet deze motor met 220 nm theoretisch zeker 400 pk kunnen leveren (uiteraard vergt dat grote aanpassingen in de stroomregeling van de auto). En iets anders dat elektrisch rijden gaaf maakt is natuurlijk het (vrijwel) ontbreken van motorgeluid.

Zijn er dan geen minpunten? Ja die zijn er wel. De app op de telefoon werkt niet altijd briljant en de verversingssnelheid van de data is maar 1 keer per 30 minuten. Dat zou ik toch wel (near) real time willen. En in mijn auto zit een bijgeluid, het lijkt of er iets rammelt cq. of er ergens speling op zit in het onderstel, maar tot nu toe alleen constateerbaar op de klinkerweg waaraan ik woon. Op andere slechte- of klinkerwegen, waarvan ik er bewust een paar heb opgezocht, treed het niet op.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.