Renault Zoe Intens (2016)

autoreview

Renault Zoe Intens (2016)
Renault Zoe Intens (2016)Renault Zoe Intens (2016)Renault Zoe Intens (2016)Renault Zoe Intens (2016)Renault Zoe Intens (2016)Renault Zoe Intens (2016)Renault Zoe Intens (2016)Renault Zoe Intens (2016)

Signalement

UitvoeringZoe Intens
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf8.760 km
KM-stand laatst108.765 km
Lezerswaardering: 96%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

100,000 km met de ZOE in vier jaar

  • 8.760 km

Een verslag met kostenoverzicht over vier jaar en 100.000 km met een tweedehandse Renault ZOE

12 Cilinders minder....

  • 8.760 km

L' achat (De koop)

Begin 2016 moest de automatische versnellingsbak van onze 17 jaar oude BMW 730D na 387.500km worden gereviseerd. Omdat we in de milieuzone van Utrecht werken en daar dus met de BMW niet meer naar toe mochten, hebben we de BMW met defecte automaat aan een Litouwer verkocht. Begin 2017 besloten we ook onze 20 jaar oude Audi Cabriolet 2.6 automaat na 14 jaar eigendom te verkopen. Op 1 augustus 2017 is de Audi Cabriolet 2.6 verkocht en zijn we gaan zoeken naar een Elektrisch Voertuig (EV) omdat wij voornamelijk kleine stukjes in de randstad rijden. Woon-werk verkeer van 16 km vice versa. Drie weken geleefd met carshare auto's, https://mywheels.nl/ en https://www.snappcar.nl/.

Op 21 augustus 2017 een gebruikte Renault ZOE Intens met 22 kWh accupakket en 8760 km gekocht voor €12.400 bij de officiële Renault dealer in Metz, Frankrijk. Deze auto gekozen omdat het technisch mogelijk is het 40 kWh accupakket tegen bijbetaling in deze auto te plaatsen. In de vakantie huren we meestal een auto op de bestemming dus daar hadden we ook geen lange afstand reisauto voor nodig (tip: auto's huren in Duitsland is veel goedkoper). We zijn de ZOE zelf op gaan halen, gewoon betalen met de ING pinpas, wel van tevoren autoriseren voor hoger bedrag. De auto zit tot februari 2018 in de twee jaar fabrieksgarantie en heeft tot 20 augustus 2019 Originele Renault occasion garantie. Het accupakket moet gehuurd worden. De huur is afhankelijk van het aantal gereden kilometers.

Ik heb deze auto gekozen omdat wij een milieuvriendelijke auto wilden hebben en de ZOE de goedkoopste optie was. Ik was ook wel klaar met alle hi-tech die moderne auto's zo zuinig maakt. Turbo's die uit de lagers lopen, verstuivers die gereviseerd moeten worden, automatische versnellingsbakken die defect raken, roetdeeltjes filters die verstopt raken, olieschraapveren die niet goed werken, distributiekettingen die rekken, getande riemen die scheuren, AdBlue tankjes die leeg raken, luchtmassameters die steeds stuk gaan; al deze onderdelen zijn afwezig in de ZOE. De ZOE rijdt ouderwets op een mix van bruinkool en aardgas :-)

In Frankrijk krijgen ZOE kopers €6000 subsidie van de Franse Staat. Daarom zijn ZOE's in Frankrijk tweedehands goedkoper dan in Nederland. Op weg naar huis wilden wij de ZOE na 100 km rijden opladen in Arlon, België. Hier bleek de Franse laadkabel niet in het Belgische stopcontact te passen. In heel Europa worden dezelfde stopcontacten gebruikt voor EV laadpalen (Mennekes), behalve in Frankrijk (Lejeune). De Renault Assistance weigerde ons te helpen omdat wij geen garantiecontract zouden hebben, dit contract hadden wij nog geen twee uur eerder in Metz getekend! Na veel gezoek uiteindelijk de auto kunnen laden bij de zeer vriendelijke Garage Renault Manuel Llorens in Bastogne, België. Vanuit Bastogne naar Fastned laadstation Patiel onder Maastricht kunnen rijden. Fastned laadstations hebben zelf een laadkabel dus daar kun je ook laden zonder dat je zelf een laadkabel hebt. Dank u Fastned! Eenmaal in Nederland kun je van Fastned naar Fastned station rijden. Na deze tegenslag lekker thuis geslapen.

Kosten:
Laadpas Newmotion €0
Reis naar Metz €43 (blablacar.nl)
Franse WA verzekering voor drie dagen €49
Motorrijtuigenbelasting €0
450 kilometers
Elektriciteit €17,02

De eerste maand

  • 10.760 km

Na thuiskomst onmiddellijk een passende laadkabel aangeschaft. Vervolgens de ZOE geïmporteerd bij de RDW in Nieuwegein. Belachelijk lang moeten wachten voor een zinloze import procedure. Waarom moet ik uren wachten voor de import van één auto die al in Europa goedgekeurd en geregistreerd is, en kan bijvoorbeeld Pon tienduizenden sjoemel-Volkswagens tegelijk met een computer aangifte importeren? Het enige wat de RDW ambtenaar heeft gedaan is kijken of het chassisnummer overeenkwam met het Franse kentekenbewijs. Dat kan ieder APK keuringsstation toch ook doen? Waar blijft het Europese vrije verkeer van diensten en goederen? Gelukkig is het BPM tarief voor de ZOE op dit moment €0. De ZOE rijdt in de praktijk erg lekker. De ZOE is vanuit stilstand tot 45km/h een van de snelste auto’s. Tot 80 km/h is de ZOE ook heerlijk stil, boven de 80 km/h begint het windgeruis hoorbaar te worden. Ik maak zoveel mogelijk gebruik van de regeneratie door heel vroeg het gas los te laten als zich iets op mijn weg bevindt. Dat dit goed werkt is terug te vinden in het gebruik; 14,1 kW/100 km, en ook doordat de velgen vóór helemaal niet zwart worden door het remstof. Bij de Audi en de BMW die ik hiervoor had waren de velgen na een paar honderd kilometer rijden zwart van het remstof terwijl ik een rustige rijder ben.

De geluidsinstallatie is goed, de Bluetooth handsfree koppeling is matig. De Bluetooth handsfree koppeling geeft matig geluid en uitsluitend de telefoonnummers die op de SIM van de Android telefoon staan kunnen met de stem gekozen worden. Blijkbaar vindt Renault dat je beter niet kunt telefoneren achter het stuur. Er zitten make-up spiegels zonder lampjes in de zonnekleppen en in het handschoenkastje zit ook geen verlichting. Aan het plafond hangt een goedkoop interieur verlichtings-armatuurtje met drie lampjes en in de kofferbak zit maar één lampje. De buitenspiegels zijn elektrisch verstelbaar en handmatig in te klappen. De voorstoelen zijn handmatig naar voren te verstellen en de stand van de rugleuning kan traploos met een draaiknop worden versteld, de hoofdsteunen vormen één geheel met de rugleuning. De ZOE stuurt licht met een leer bekleed stuur en heeft automatisch dimlicht en automatische ruitenwissers die bij veel regen zelfs sneller gaan wissen. De achteruitrij camera werkt in combinatie met de parkeersensoren in de achterbumper goed. Als het regent is het wel heel moeilijk iets te zien door de achteruitrijcamera omdat er dan vaak een druppel aan de lens hangt, uitstappen in de regen en druppel verwijderen helpt :-) . Gelukkig werken de parkeersensoren wél onder alle weersomstandigheden. Met flink inschikken passen vijf volwassenen en een Golden Retriever in de ZOE. Voor korte ritten is dit te doen. Voor lange ritten is vier volwassenen en één Golden Retriever in de kofferbak het maximum. De ZOE heeft Keyless Entry en Keyless Go zodat je meestal niet naar de sleutel hoeft te zoeken. Als je wegloopt met de sleutel in de zak gaat de ZOE vanzelf op slot. Ook als er iemand in zit. Dat is niet zo erg, want de inzittende kan de ZOE gewoon openen. Wél hinderlijk is dat ook de verwarming en de radio uitvallen als je met de sleutel in je zak uitstapt. Dit is vooral hinderlijk als je bij een langere rit even wil opladen en niet iedereen wil uitstappen. Iedere keer als de bestuurdersportier wordt geopend vallen radio en verwarming uit. Radio en verwarming kunnen vervolgens wél weer aangezet worden door de inzittenden door op knop midden in de temperatuur instelling van de verwarming en de knop midden in de volumeregelaar van de radio te drukken.

Na een maand had ik volgens garantiecontract recht op een gratis garantiecheck in de Renault garage. Ik heb hiervoor garage Stam in Nieuwegein uitgekozen.
Klachten na één maand:
1 ZOE lekt water bij linker voorportier als je in de regen rijdt
2 ZOE bumper links voor is losgekomen van spatbord links voor, zie foto 3
3 ZOE kan geen tijd instellen voor begin laadsessie
4 ZOE automatisch dimlicht gaat niet uit als het lichter wordt
5 ZOE Blauwe coating van Renault Logo’s laat los
6 ZOE diverse afdekkapjes van schroeven in het interieur ontbreken

Oplossingen Renault Stam Nieuwegein:
1 Vermoedelijk gevolg van ongeval, geen garantie
2 Vermoedelijk gevolg van ongeval, geen garantie
3 Nieuwe software geïnstalleerd (heeft niet geholpen)
4 Klacht niet kunnen reproduceren (bij mij gaat dimlicht nog steeds niet automatisch uit)
5 Kosteloos nieuwe logo’s geleverd en gemonteerd.
6 Kosteloos nieuwe afdekkapjes geleverd en gemonteerd

Voor de lekkage en de losse bumper heb ik de Renault garage in Metz, Frankrijk aangesproken die de auto had geleverd als “nooit in ongeval betrokken geweest”. Inmiddels is deze klacht geëscaleerd naar Renault Frankrijk die de klacht nu weer aan Renault Nederland heeft uitbesteed. Ik wacht nog op antwoord.

Voor lange ritten is het raadzaam niet harder dan 90 km/h te rijden omdat je anders steeds aan het laden bent. Mijn ZOE heeft geen snellader en heeft hierdoor een efficiëntere elektromotor met een groter bereik 240 km(NEDC) dan de ZOE’s met snellader 210 km(NEDC). Bij 90 km/h en 15 graden Celcius en de kachel aan kom ik ruim 160 km op een lading. Dat is natuurlijk niet heel ver, en is heel ver onder fabrieksopgave. Houd hierbij wel in gedachten dat auto's met verbrandingsmotoren ook altijd heel ver beneden de fabrieksopgave presteren. Ik ken weinig mensen die de fabrieksopgave met hun brandstofgebruik halen. Dat blijkt ook telkens weer uit de gebruiken die in Autoweek worden gepubliceerd in de Verbruiksmonitor. Een afwijking tussen fabrieksopgave en praktijkgebruik van meer dan 35% is bij brandstofgebruik ook heel veel voorkomend. Tot slot kan ik opmerken dat ook de windrichting van invloed is op het bereik van de ZOE. Met windkracht 7 méé kom je in het polderlandschap veel verder dan als de wind tegen zit. Je gaat hierdoor letten op de stand van de windmolens langs de weg om een laadpunt eerder te kiezen of er voorbij te zeilen.

Kosten:
Laadkabel: €250
RDW leges en tenaamstelling €107,20
BPM €0
Kentekenplaten €39,50
Nederlandse allrisk verzekering ANWB €22 maximale no-claim + eenmalig €9,68 poliskosten
ANWB lidmaatschap €15
10kW laadcontact in garage €761,10
Motorrijtuigenbelasting €0
Accuhuur €99
1.550 kilometer
Elektriciteit €31,18

De tweede maand

  • 13.260 km

De ZOE blijft lekker rijden. In tegenstelling tot mijn autogebruik de afgelopen jaren blijk ik nu soms bestemmingen te hebben die meer dan 160 kilometer verderop liggen. Met een kwartier opladen onderweg en maximale snelheid 90km/h zijn deze bestemmingen toch te bereiken. Ik zoek voor het opladen wel 20kW laadpalen uit. De ZOE kan namelijk met 20kW opladen. De meeste openbare laadpalen zijn 10kW en aan de buitenzijde kun je niet zien hoeveel kW een laadpaal kan leveren. Op http://www.ac-lader.nl/ kun je makkelijk vinden waar de 20kW laadpalen staan. Op deze pagina staat ook hoe je het laadpalen bestand kunt exporteren naar de boordcomputer van de ZOE. Als je tijdens het parkeren oplaadt maakt het niet zo veel uit hoeveel kW een laadpaal afgeeft. Een lege ZOE opladen aan een 20kW paal neemt ongeveer 80 minuten, bij een 10kW laadpaal kost het 160 minuten. De meeste adressen die ik bezoek, bezoek ik voor langer dan twee uur. Dus voor onderweg zoek ik 20kW palen en bij de eindbestemming is iedere laadpaal in orde.

90 km/h vind ik echt de minimale snelheid die je op de snelweg kunt rijden. Je gaat dan sneller dan alle vrachtwagens. Ga je nog langzamer dan wordt het echt gevaarlijk. Met de ZOE wordt je op de natuurkundige feiten gedrukt; de luchtweerstand is de grootste veroorzaker van energiegebruik bij autorijden. Hoe harder je rijdt hoe meer energie je gebruikt, zie ook de grafiek in foto 2 bron: http://myrenaultzoe.com/. Bij een conventionele auto merk je dat niet zo erg, omdat je in een paar minuten je tank weer vol kan gooien. Omdat de ZOE een langere laadtijd heeft (2 km actieradius per minuut laadtijd) ga je veel energie bewuster rijden. Voor lange ritten geldt: hoe sneller je rijdt, hoe later je aankomt door de extra laadtijd.

Overigens hoef je hier allemaal geen rekening mee te houden als je minder dan 100 kilometer per dag rijdt. De ZOE staat bij ons thuis in de garage vrolijk te laden voor €0,20 per kW. Alleen bij lange ritten gebruik ik openbare laadpalen. Een andere reden om niet te hard te rijden met de ZOE is het feit dat de ZOE boven de 96 km/h erg veel windgeruis maakt. Ik was 14 jaar lang een BMW 730D Executive met dubbel glas gewend. Daar kon je 130km/h mee rijden zonder hinderlijk windgeruis. Bij de ZOE ligt deze snelheid beduidend lager.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB all-risk Verzekering €22
Accuhuur €99
2.500km
Elektriciteit €58,30

De derde maand

  • 15.815 km

De ZOE rijdt nog steeds heel prettig. Het feit dat de wielen op de hoeken van de ZOE staan zal hier zeker aan bijdragen. Keerzijde is dat de ZOE erg snel vuil wordt. Als het een beetje geregend heeft is de hele zijkant tot aan dakhoogte besmeurd met alles wat er op straat lag. De onderzijde dorpels is ook een bonte verzameling van blaadjes, modder en andere viezigheid. De achterkant van de auto is in korte tijd onherkenbaar door alles wat daar blijft kleven, zie foto 4 met de ZOE na 120km rijden met nat weer.

De originele losse vloermatten beginnen slijtagesporen te vertonen (rafelig). benieuwd hoe lang deze matten een mat blijven. Het interieur van de ZOE bestaat uit veel hard plastic. De bovenkant van het dashboard is weliswaar zwart maar glimt te veel bij laagstaande zon. Feitelijk is de ZOE een CLIO met verhoogde daklijn om de tractie accu’s ruimte onder stoelen en achterbank te geven. Het gevolg is dat je een auto hebt met veel hoofdruimte en een hoge zit. Bejaarden zoals ik (56) stappen makkelijk in en uit. nadeel is dat de voorruit ook erg hoog doorloopt zodat je al gauw een zonneklep moet gebruiken.

De uitbundige verwarming die mijn Audi en BMW hadden heeft de ZOE duidelijk niet. In de Audi Cabriolet kon je het bij 10'C zelfs warm hebben met het dak open. Dat ging dan wel weer gepaard met een brandstofgebruik van 11 l/100 km bij rustige rijstijl. De ZOE gebruikt een warmtepomp om het interieur op te warmen. Een omgekeerde airconditioning, de verdamper onder de motorkap koelt af en wordt opgewarmd door de buitenlucht. De radiator in de luchtstroom naar het interieur wordt warm en verwarmt zo het interieur. Ik heb de ZOE ingesteld op 22'C en heb niet het idee dat het ook 22'C wordt. De BMW stond altijd op 19'C maar die had dubbel glas. Ik zal eens een thermometer zoeken om een meting te verrichten. Als de warmtepomp loopt is de ZOE opeens hoorbaar als hij stil staat. Het geluid komt van de ventilator die de buitenlucht langs de verdamper blaast. Het geluid is vergelijkbaar met de elektrische ventilator die BMW en Audi gebruiken om de motor op warme dagen af te koelen. Het gebruik van de warmtepomp ligt rond de 1kW/h met een buitentemperatuur van 5'C. Op het Dashboard zit een gebruiksmeter maar die geeft het gebruik aan in stappen van 1kW. Als ik in stilstand de verwarming uit zet rapporteert het dashboard 0kW. Als ik de verwarming vervolgens weer aan zet op AUTO rapporteert het dashboard een verbruik van 1kW/h. Dit zou betekenen dat de verwarming bij 5'C 11 km van mijn bereik af zou halen. Voor die 11 km extra bereik ga ik niet in de kou zitten. Met langzamer rijden is meer actieradius terug te winnen. Zie de grafiek in foto 2.

De ZOE ligt aan de voorzijde erg laag. Daar is ook de kentekenplaat bevestigd. Ik moet er voor waken niet boven stoepranden te parkeren omdat de voorkant bij lege auto maar 17,5 cm boven het wegdek uitsteekt zodat hij veel stoepranden kan raken. Tot nog toe vele malen geluk gehad (steeds twee centimeter vóór te hoge stoeprand gestopt). Door wat kouder weer, 5'C, is het bereik afgenomen tot 140km@90km/h.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB all-risk Verzekering €22
Accuhuur €99
2.550 kilometer
Elektriciteit €47,10

De koude maand

  • 18.295 km

Meten is weten

Voordat ik tot aanschaf van de ZOE ben overgegaan heb ik meerdere beoordelingen over de ZOE gelezen. Veel beoordelaars klaagden over de gebrekkige prestaties van de ZOE in de koude maanden. Ook werd opgemerkt dat het ZOE accupakket niet van een interne verwarming is voorzien, andere Elektrische Voertuigen hebben dat wél. Een warme accu functioneert beter dan een koude accu. Omdat ik de ZOE voor lokaal gebruik heb aangeschaft, en ik beschik over een garage die direkt aan mijn woonhuis is gebouwd, had ik het vermoeden dat deze koudeklachten mij niet zo ernstig zouden treffen. Vanmorgen, 25 november 2017, was het buiten 2'C zodat ik wat metingen met de thermometer heb kunnen uitvoeren. In mijn garage was het 13'C. Ik heb eerst een rit van 10 km in twintig minuten gemaakt. Ook de thermometer in het dashboard gaf nu aan dat de buitentemperatuur 2'C was. De rit is gemaakt met de thermostaat voor het interieur op 23 'C en de automatische klimaatbeheersing op AUTO. Op de zitting van de rechtervoorstoel gaf de meegebrachte thermometer aan het einde van de 20 minuten rit 18,7 'C aan.

Met de temperatuurinstelling op maximaal en met de interieurventilator op maximaal en een buitentemperatuur van 2 'C komt er na vijf minuten stilstaan lucht met een temperatuur van 29,4 'C uit de middelste ventilatieroosters. De ZOE gebruikt voor deze maximale verwarming 3 kW/h. Dit zou betekenen dat de verwarming op de stand “maximaal” mij 33 km aan actieradius zou kosten. 29,4'C is mij overigens wél te warm.

Na nog wat ritten van 70 km lang is mij gebleken dat de stand AUTO van de verwarming een lage ventilatorstand met zich meebrengt. Als je de ventilator wat sneller laat draaien, warmt de ZOE veel sneller op. Wél hinderlijk is dat de ventilator dan flink wat lawaai maakt. De charme van het geruisloos rijden is dan gelijk verdwenen. Na 70 km met de interieur thermostaat op 22 'C en een buitentemperatuur van 5 'C komt de interieurtemperatuur zelfs boven de 20 'C. De ZOE gebruikt dan nog steeds rond de 1kW/h voor de verwarming (11 km actieradius verlies).

Geconcludeerd kan worden dat de klimaatregeling in de ZOE nog wel verbeterd kan worden, maar dat je door zelf in te grijpen er toch warmpjes bij kunt zitten.

Doordat het kouder is, én doordat ik iets harder ben gaan rijden op de snelweg gebruikt de ZOE nu 17,2 kW/100km. Dat is een toename van 22% energiegebruik. De ZOE is nu dus €0,54 per 100 km duurder in het gebruik. Op de snelweg houdt ik nu 96 km/h aan in plaats van 90 km/h. De reden hiervan is dat ik niet meer zo ver hoef te rijden en dat ik steeds het geluk had op mijn bestemming een vrije laadpaal te vinden. Ik rijd 96 km/h op de cruisecontrol, soms even 105 km/h om iemand in te halen. De reden dat ik niet sneller ga dan 96 km/h is er in gelegen dat boven de 96 km/h het energiegebruik niet alleen toeneemt door de hogere luchtweerstand, maar óók doordat het rendement van de elektromotor van de ZOE boven de 96 km/h enorm afneemt. Dit is het gevolg van het feit dat de ZOE geen versnellingsbak heeft.

Eergisteren in één dag 375km afgelegd bij 2 'C. Bij deze temperatuur is het bereik echt tot 130 km terug gelopen. 90 km per uur is het maximum als je zoveel kilometers op een dag wilt rijden. Ik had wat moeite met het vinden van laadpalen onderweg en dan is elektrisch rijden niet leuk. Dank u wel gemeente Leeuwarderadeel om ter viering van het opheffen van de Gemeente per 1 januari 2018 een partytent op de parkeerplaats van de enige werkende publieke laadpaal binnen de gemeente te plaatsen. Ik hoop dat u een mooi feest hebt gehad! zie foto 5.

De ZOE staat op Michelin E-V 195 / 55 R16 91 Q banden. Ik was best wel nerveus toen ik begon te rijden met de ZOE omdat deze banden speciaal zijn ontworpen voor een lage rolweerstand. Ik vroeg mij af of dit ook tot een langere remweg zou leiden. En wat zou het bochtgedrag van de Michelin E-V banden zijn? En hoe rijden ze in de regen?
Het is mij allemaal 100% meegevallen, de banden geven veel grip bij optrekken, afremmen, in de bochten en in de regen. Een paar weken gelden heb ik er zelfs mee in een flink pak sneeuw en ijs gereden. De banden gaven altijd verbazend veel grip.

De klachten uit maand één:
1 ZOE lekt water bij linker voorportier als je in de regen rijdt
2 ZOE bumper links voor is losgekomen van spatbord links voor, zie foto 3
Zijn nog steeds niet verholpen. De dealer in Metz was in eerste instantie na veel bellen en e-mailen bereid de klachten te laten verhelpen. Toen de officiële Renault dealer in Nederland met een offerte van €1.500 kwam om de klachten te verhelpen meldde de dealer in Metz dat er volgens hen nooit schade aan de auto is geweest en dat men dus niets voor mij kon doen...

Ik heb voor dit Franse handelen de afgelopen maanden drie maal geklaagd bij Renault “customer service” in Frankrijk. Telkens opent men een storings ticket om dat vervolgens buiten mijn weten om weer af te sluiten. Een beroep op Renault Nederland heeft er toe geleid dat men een storingsticket in Nederland opende en mij na drie weken meldde dat er nooit antwoord kwam uit Frankrijk en dat ik mijn rechtsbijstandsverzekering maar moest aanschrijven.

Ik heb de ZOE gekocht met twee jaar Renault occasion garantie en nog 8 maanden van de fabrieksgarantie. Wat een hopeloze “organisatie” is Renault!

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB all-risk Verzekering €22
Accuhuur €99
2.480km
Elektriciteit €44,60

Januari 2018

  • 19.971 km

Eind december een beetje slecht voorbereid naar Duitsland gereden. In Emmerich bleek de laadpaal alleen met een chipcard van het lokale elektriciteitsbedrijf te werken. De levertijd voor deze gratis chipcard is tien dagen! Gelukkig had ik nog net genoeg elektriciteit om binnendoor naar de IKEA in Duiven te rijden. Daar opgeladen voor de terugweg aan een 22kW laadpaal. Dank u wel IKEA. Van mijn ANWB all-risk verzekering heb ik een dongel gekregen waarmee ik extra korting kan krijgen op basis van mijn rijgedrag. De dongel houdt door middel van gps en G-metingen mijn snelheid, locatie en rijgedrag in de gaten. Die worden vervolgens met een gsm verbinding naar de ANWB gestuurd. Ongeveer iedere tien dagen krijg ik een overzicht per e-mail hoe er is gereden. (foto 6). Wat opvalt is dat de ANWB verzekering dongel vooral vind dat wij te hard door de bochten gaan. Mijn 19 jarige dochter gebruikt de auto ook veel, ze zou toch niet… De verbruiksmeter geeft aan dat het gebruik over de afgelopen maand 16,8 kW/100km was. De Zoe rijdt nog steeds heel lekker stil. Geen extra gebreken tegen gekomen.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB all-risk Verzekering €22
Accuhuur €99
1.676 km
Elektriciteit €31

Het afzien

  • 22.587 km

Februari blijkt nu toch wel de echte wintermaand. Vorige week bij -2'C 167 km heen afgelegd, ZOE buiten laten overnachten aan de laadpaal, en de volgende dag weer 167 km terug afgelegd. Vooral het feit dat de ZOE op de terugweg een koude accu had, had desastreuze gevolgen voor het bereik. Met amper 90 km/h was het bereik gekrompen tot 110km! Hierdoor halverwege een uur! aan de 22kW laadpaal moeten staan om thuis te kunnen komen.

Over vijf dagen is de officiële Renault fabrieksgarantie afgelopen. Ondanks het feit dat ik tot nog toe weinig aan de garantie heb gehad heb ik een lijstje opgesteld en op 20 februari 2018 naar de lokale Renault dealer gestuurd. Ik hoop dat ik hierdoor voorkom dat ik discussies achteraf krijg dat de gebreken pas na afloop van de garantietermijn zijn aangemeld.

1) De interieur-verwarming ventilator maakt een ratelend geluid bij een bocht naar links. Als de ventilator uit staat treedt het ratelend geluid niet op. Dit geluid manifesteert zich sinds een paar weken en wordt steeds luider naarmate de tijd vordert.
2) De koelventilator van de warmtepomp onder de motorkap maakt erg veel lawaai en trillingen bij grote warmtevraag.
3) De buitenste klep voor het laadcontact vóór (met het Renault logo) springt veelvuldig tijdens het rijden open hoewel ik de klep altijd zeer zorgvuldig sluit.
4) Het beugeltje waarmee de vulmond van het ruitensproeier reservoir vast hoort te zitten is gebroken.
5) De originele vloermatten vóór vertonen ernstige slijtage aan de randen.



Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB all-risk Verzekering €22
Accuhuur €99
2612 km
Elektriciteit € 98,81
2 liter ruitensproeier antivries: €3,58 (Action)

De rampenmaand

  • 24.854 km

Op zaterdag 24 februari 2018 hebben wij besloten om een paar dagen naar Ameland op vakantie te gaan met de ZOE. Dat hebben we geweten! Op maandag 26 februari begon het te sneeuwen en uiteindelijk lag er 15 cm sneeuw bij een temperatuur van -9 'C en een gevoelstemperatuur door de wind van -20'C. De ZOE kon het ondanks de barre weersomstandigheden met veel lawaai van de warmtepomp nog enigszins warm krijgen in het interieur en de Michelin 195 55 R16 Energy E-V zomerbanden gaven ook bij 15 cm sneeuw en geen strooiwagens verrassend veel grip. MAAR,... omdat de ZOE accu nu door en door afgekoeld was liep het bereik terug naar 72km!!! bij 84 km per uur!!! Dat is nog niet eens een derde van het beloofde 240 km NEDC bereik! Op woensdag 28 februari zijn wij om 10:00 uur met onze terugreis begonnen met een straffe zijwind uit het oosten en een temperatuur van -9'C. Na 30 km rijden was de halve accu al leeg! De ZOE aangesloten op een 10kW laadpaal. De ZOE gaf aan 3 uur en 30 minuten nodig te hebben om geheel op te laden. Na twee uur laden vonden wij het welletjes en zijn we met een 81% geladen accu richting huis vertrokken met 84 km/h. Na weer 50 km afgelegd te hebben zijn wij weer 60 minuten gestopt om de accu op te laden tot 84% aan een 20 kW laadpaal. Hierna hebben wij na 38 km wéér voor 45 minuten een 20 kW laadpaal op moeten zoeken omdat er echt geen 77 km naar de volgende laadpaal in zat. Hierna 40 km naar Lelystad gereden en daar een half uur aan de Fastned lader gehangen. Al met al duurde een rit van 210 km die met een brandstof auto 2 uur en 15 minuten kost nu 6 uur! We hadden wél 20 km bereik over toen we thuis waren.

Op 6 maart 2018 naar de Renault dealer geweest voor de bestaande klachten:

2) De koelventilator van de warmtepomp onder de motorkap maakt erg veel lawaai en trillingen bij grote warmtevraag; Er blijkt een montagebeugel te ontbreken, geen garantie.
3) De buitenste klep voor het laadcontact vóór (met het Renault logo) springt veelvuldig tijdens het rijden open hoewel ik de klep altijd zeer zorgvuldig sluit. Misschien ten gevolge van ongeval: dus geen garantie
4) Het plastic beugeltje waarmee de vulmond van het ruitensproeier reservoir vast hoort te zitten is gebroken. Heel misschien ten gevolge van een ongeval: dus geen garantie
5) De originele vloermatten vóór vertonen ernstige slijtage aan de randen. Dit zijn originele Renault accessoires en op originele Renault accessoires krijg je als klant maar één jaar garantie. Dat je verwacht dat een mat langer dan twee jaar en 24000 km mee moet gaan is natuurlijk een verkeerde verwachting...

Wél gratis een vieze Twizzy in bruikleen gekregen. Een éénpersoons bestelvariant met plastic deuren en plastic zijraampjes, geen verwarming, lekker fris bij 2'C. Met een T-shirt, een overhemd, twee dikke truien over elkaar, een ski-jas en een sjaal ging het prima. Ik ben niet zo'n handschoenen mens dus na 17 km provinciale weg had ik wel blauwe vingers van de kou.

Bij het ophalen van de ZOE waren geen van de klachten verholpen. Wel bleek na enig doorvragen van mijn zijde dat de ZOE eigenlijk toe was aan een B inspectie voor €79,- (Eén maal per twee jaar) Saillant detail is dat het dashboard van de ZOE meldt dat onderhoud over 13.900 km óf 5 maanden moet plaats vinden. Hoewel de auto al vijf maanden bekend was bij deze dealer, was men vergeten de B inspectie (remmen, banden, vloeistoffen, roestpreventie etc.) uit te voeren dan wel in te roosteren. Hiervoor moest ik maar een nieuwe afspraak maken....

Op 17 maart 2018 had ik een niet repareerbare lekke band. Dat gaf ook weer wat onverwachte complicaties. De ZOE heeft geen reserveband en ook geen krik. Wel zo'n setje met een spuitbus en een elektrisch luchtpompje in geval van nood. Gelukkig komt Renault Assistance in het kader van de garantie de ZOE al na een uur kosteloos ophalen. Naar de Renault Zero Emission (ZE) geautoriseerde Renault Dealer op 16 km afstand gebracht. Daar aangekomen blijkt er geen enkele voorgeschreven band op voorraad te zijn. Deze dealer is de enige ZE dealer in een straal van 50 km. Geen enkele ZOE heeft een reserveband aan boord. De Renault dealer heeft een afwijkende leenband gemonteerd en op 19 maart kon ik voor de tweede maal naar de Renault ZE dealer om de voorgeschreven nieuwe band alsnog te laten monteren. Beide keren wel meteen geholpen.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB all-risk Verzekering €22
Accuhuur €99
2267 km
Elektriciteit €75
Michelin 195 55 R16 Energy E-V incl montage €179,75

Steeds beter

  • 26.953 km

Op vrijdag 6 april 2018 de ZOE weer naar de Renault garage gebracht om de volgende zaken alsnog te laten verhelpen:

1 ) leveren en monteren montageclips tussen bumper en linker spatbord, de kunststof strip aan de linkerzijde van de voorruit vast zetten, danwel nieuw leveren.
2 ) Lv de bovenste bevestiging radiateur warmtepomp leveren en monteren
3 ) Ik ga er vanuit dat de Laadklep elektriciteit openspringt ten gevolge van de losse bumper dus dit zal wel overgaan als alles goed vast zit, controleren of alles naar behoren is gemonteerd.
4 ) leveren en plaatsen drukkers/klemmen van het rubber Lv rubber voorportier
5 ) leveren en plaatsen bout van het voorscherm links.
6 ) Onder garantie zoeken lekkage en vullen Airconditioning vanwege pulserende geluiden. Uit de onderhoudshistorie blijkt dat de airco 10 mei 2017 jaar ook al hervuld is.
7 ) leveren en monteren beugel vulmond ruitensproeiervloeistof reservoir
8 ) Onderhoudsbeurt B voor €79

Dit keer een gewassen bestel Twizzy meegekregen waar ik gedurende de dag 60 km mee heb afgelegd. Nu het weer wat warmer is, is de Twizzy een leuk vervoermiddel.

Om 16:00 uur werd ik gebeld dat ik de ZOE op kon halen. De monteur wist te vertellen dat aan de achterzijde van het kunststof spatbord en de kunststof bumper wat delen waren afgebroken maar dat de schade aan de ZOE zich beperkt tot deze kunststof delen. Dat viel dan weer mee. De bevestiging van de warmtepomp bleek onjuist gemonteerd te zijn geweest en de laadklep voor de stekker is nagezien nu de bumper toch los was. Het linker portier is van een nieuw rubber voorzien en het spatbord heeft de ontbrekende bout gekregen. Ook de airco is hervuld, 150 gram van de 1000 gram koelmiddel bleek niet aanwezig. Er is geen lekkage van koelmiddel geconstateerd. Een nieuw beugeltje voor de vulmond van het ruitensproeier reservoir is ook gemonteerd. Ik heb de ZOE zonder betalen meegekregen, de factuur zou volgen.

Op vrijdag de dertiende kwam de factuur ter hoogte van €825,13. Opmerkelijk waren de volgende posten in de factuur:

€160,80 voor vervangen linker voorruitlijst
€270,79 voor het hervullen van de airco
€35,39 voor het gebroken plastic beugeltje van de vulmond ruitensproeiervloeistof

Mij ontgaat de relatie tussen de schade die is geconstateerd aan mijn ZOE en deze posten ter hoogte van €466,98 waar ik vooraf expliciet had gevraagd ze onder garantie af te handelen. Ik heb de Renault garage gevraagd waarom deze posten niet onder garantie zijn opgelost. Ik wacht het antwoord af.


.....


Wat betreft het rijden met de ZOE kan ik kort zijn. Nu het weer 12'C en warmer is, kom ik weer 162 km ver bij 90 km/uur. De reparatie van het deurrubber en de lijst aan de linkerzijde van het voorraam heeft er ook voor gezorgd dat de ZOE op snelheden boven de 80km/uur stiller is geworden. De warmtepomp is nu ook correct gemonteerd en daardoor stiller. De ZOE blijft andere weggebruikers verbazen bij het wegrijden bij stoplichten. Er zijn heel weinig auto's die sneller optrekken, en als ze sneller zijn gaat dat bij verbrandingsmotoren altijd met heel veel lawaai gepaard. Na het laatste garagebezoek bliepbliept de ZOE ook niet meer als hij zichzelf automatisch op slot zet. Vooral de buren zijn erg blij dat de ZOE hiermee is opgehouden. Ik had al gezocht op internet hoe de bliepbliep uit kon worden gezet maar tot nog toe kon ik alleen handleidingen vinden welke zekering verwijderd moest worden om de bliepbliep uit te zetten. De Renault monteur gaf aan niet te weten waarom de bliepbliep gestopt was.

Op 26 april 2018 150km vv gereden met de eerste 75 km tegenwind van 35km/uur. De terugweg van 75 km 35km/uur wind mee. De buitentemperatuur was 12'C. Op de heenweg 52% van het accu vermogen gebruikt bij 90 km per uur. Omdat ik een laadpaal op de bestemming had in een uur weer tot 99% geladen. Op de terugweg 96 km/uur gereden en toch maar 40% van het accuvermogen gebruikt. Ik had dus theoretisch 162 km kunnen afleggen op een acculading. Weer bewezen dat de windrichting een grote invloed op het gebruik heeft.


Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB all-risk Verzekering €22
Accuhuur €122
Onderhoudsbeurt B (iedere twee jaar) voor €79
Diverse reparaties ter hoogte van €746,13
Zélf pollenfilter vervangen €12,83
2099 km
Elektriciteit € 51

Nog meer Renault organisatie ellende

  • 29.892 km

Zoals gemeld zijn verschillende gebreken die in de weken direct na aanschaf van de ZOE aan het licht kwamen op 6 april 2018 verholpen. Op 13 april 2018 kwam een rekening waarbij alle werkzaamheden, ook de werkzaamheden niet ten gevolge van een ongeval, aan mij gefactureerd werden. Ik heb op 13 april 2018 per e-mail gelijk om opheldering gevraagd. Waarom komen nu alle werkzaamheden voor mijn rekening? Ik heb contractueel nog originele Renault occasion garantie tot 22 augustus 2019. Op mijn e-mail heb ik wekenlang geen antwoord gehad. Op 7 mei 2018 kreeg ik van de financiële administratie wél een rekeningoverzicht met het verzoek zo spoedig mogelijk te betalen. Hierop heb ik nogmaals mijn e-mail van 13 april 2018 gestuurd met het verzoek gemotiveerd te melden waarom de werkzaamheden niet onder garantie zijn uitgevoerd. Omdat ik nog steeds geen antwoord op mijn e-mail kreeg ben ik gaan telefoneren met de service adviseur. Mij werd medegedeeld dat de zaken die gerepareerd waren naar mening van de service adviseur het gevolg waren van eerder, door andere Renault dealers, onjuist uitgevoerde reparaties. Om deze reden is het "logisch" dat ik de kosten moet betalen. Het is volgens de service adviseur namelijk zo dat individuele Renault garages opdraaien voor de kosten van onderdelen en arbeidsloon die onder Renault garantie worden vervangen. Inmiddels heb ik de service adviseur vier maal per e-mail gevraagd deze zienswijze per e-mail te bevestigen. Ik heb namelijk een Frans garantiecontract wat nog twee jaar geldig is waarin letterlijk staat dat ik volledige Europees dekkende garantie heb voor onderdelen en arbeidsloon (pièces et main d'oevre). Tot nog toe heb ik geen e-mail van de service adviseur mogen ontvangen.

Omdat ik er op 16 mei 2018 klaar mee was heb ik Renault Nederland klantrelaties gevraagd de zaak op te lossen. Renault Nederland gaf aan hier in tien dagen op terug te zullen komen. Ik wacht in spanning af...

Wat betreft het rijden: de ZOE rijdt nog steeds goed. Nieuw persoonlijk record rijden zonder opladen gevestigd; 169km op één lading en nog 23km bereik over bij thuiskomst. Wél de hele weg 80km/uur gereden. Ik had geen zin om extra te moeten stoppen op weg naar huis en heb dit opgelost door langzamer te rijden. Twee kleine deukjes eruit laten trekken bij van Markus autoschade in Zeist. Klaar terwijl u wacht. Ik ben erg tevreden over het resultaat.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB all-risk Verzekering €22
Accuhuur €122
van Markus autoschade: Twee kleine deukjes in achterklep en rechterportier er uit laten trekken €99,58 inclusief koffie en leenfiets om naar de Aldi te gaan.
2939 km
Elektriciteit €116

De aanhouder wint

  • 34.567 km

Na nog eens drie aanmaningen van Stam Renault te hebben ontvangen voor de ten onrechte in rekening gebrachte werkzaamheden die onder garantie hadden moeten worden uitgevoerd en evenveel aanmaningen van mijn zijde om die werkzaamheden onder garantie uit te voeren heeft Renault Nederland de kosten van de reparatie a €443,38 op zich genomen. Geen excuses, alleen een creditfactuur: "CREDIT IVM BIJDRAGE KLANTRELATIES RENAULT NEDERLAND".

Om de accu te sparen ben ik er toe over gegaan de accu zo min mogelijk 100% te laden en zo min mogelijk onder de 20% leeg te rijden. Helaas heeft de ZOE geen instellingen om dit te regelen dus ik zet gewoon een wekker op het moment dat ik start met laden en stop het laadproces bij 80% vulling.

De twee voorbanden bleken na 34.567 km versleten. De achterbanden zijn nog zo goed als nieuw. Bij Pneus Online voor €243,82 twee nieuwe banden gekocht en laten monteren bij garage de snelle Leeuw in Utrecht voor €35. Oude achterwielen met banden voor gemonteerd en nieuwe banden achter. €80,68 bespaard ten opzichte van de officiële dealer en geen wachttijden.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
Allsecur all-risk Verzekering €19p/m
Accuhuur €122p/m
twee voorbanden €243,82
montage €35
7614 km
Elektriciteit €223

Airco leed

  • 46.851 km

De pomp van de warmtewisselaar rammelt weer. De ZOE weer naar Stam Nieuwegein gebracht met de opdracht het koelmiddel lek nu definitief te dichten. Stam meldt dat bij de "reparatie" vorig jaar verzuimd is fluor in het koelsysteem te stoppen zodat het lek nu niet te vinden is. Er bleek weer 300 gram koelmiddel ontsnapt te zijn. Het systeem is weer gevuld, hopenlijk nu wel met fluor.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB lidmaatschap €15
Allsecur all-risk Verzekering €19p/m
Accuhuur €122p/m
7404 km
Elektriciteit €261

Kinderen

  • 54.231 km

Mijn 18 jarige kind met rijbewijs heeft met het linkervoorwiel van de ZOE een stoeprand geraakt. Gelukkig geen gewonden maar ten gevolge hiervan is de wielophanging linksvoor gebroken en is er voor in totaal €5.278,14 schade ontstaan. Inmiddels is deze schade geheel hersteld en rijdt de ZOE weer als vanouds. De linkervoorband was ten gevolge van de stoeprand total-loss dus nu gelijk ook maar de rechtervoorband door nieuw vervangen. Keurige reparatie door Auto Schade bedrijf "Winkel" te Houten. Toyota Yaris Hybrid meegekregen als kosteloze leenauto. Helaas heeft dit ongeval wel fikse financiële gevolgen voor mijn 33 jaren schadevrij rijden :-(

De verzekeraar meldt: "Schadevrijejaren bouwen op tot 15 jaar. Dat houdt in dat in gunstige gevallen en je geen schade rijdt bouw je verder omhoog op en kan je korting op de premie verder oplopen. Alleen bij schade moeten wij de 15 jaar hanteren en val je er vervolgens 5 terug naar 10. Dit kun je terug vinden in de bedrijfsregeling 11 van Roydata. In 2016 heeft het verbond van verzekeraars bepaald dat elke verzekeraar dezelfde terugval bij schade moet aanhouden. Ongeacht de hoogte van het schadebedrag val je bij schadevrije jaren boven de 16 terug naar 10."

Voornoemde regeling die dus voor alle schadeverzekeraars geldt lijkt mij een verboden kartel afspraak. Maar ja, ga daar maar eens wat aan doen zonder uit de verzekering geroyeerd te worden.

Dit betekent dat de premie van €19 naar €36,23 per maand zal stijgen. Bijna een verdubbeling dus.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
Allsecur all-risk Verzekering €19p/m
rechtervoorband €120
Accuhuur €122p/m
7380 km
Elektriciteit €289

Servicebeurt

  • 56.578 km

De ZOE was volgens schema toe aan servicebeurt B. Voor €85 wordt onder andere naar status remmen en accu gekeken. Ook het interieur filter voor de verwarming is voor €42 vervangen. Conform de voorschriften van Renault is mij aangeraden de 12 volt loodaccu te vervangen voor €200. Dit heb ik niet gedaan want mijn ZOE slaapt binnen en ik vind het zonde om een nog functionerende accu preventief te vervangen. Ik loop nu het risico dat de ZOE op een koude dag niet wil opstarten. De loodaccu is namelijk nodig om de 400 volt hoofdaccu middels een relais in te schakelen. Bij een defecte loodaccu lukt dit inschakelen van de hoofdaccu niet en blijft de ZOE staan. Als de ZOE weigert op te starten kan ik de ZOE altijd nog met startkabels starten. Startkabels wel al achter in de ZOE gelegd.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
Allsecur all-risk Verzekering €36,23p/m
Servicebeurt €127
Accuhuur €122p/m
2347 km
Elektriciteit €56

Eerste APK

  • 68.714 km

In december 2019 voor €28,60 nieuwe Bosch ruitenwissers gekocht en zelf gemonteerd. Vervolgens ging een H7 koplamp stuk. Nieuw lampje gekocht bij Action en zelf gemonteerd. Over twee maanden moet de ZOE voor de eerste maal naar de APK. Omdat het ook twee maanden eerder mag de ZOE in januari 2020 laten keuren bij garage Irik in de Bilt voor €54,45. Goedgekeurd zonder aantekeningen.



Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB lidmaatschap €15
All-secur all-risk Verzekering €36,23p/m
Ruitenwisser €28,60
Philips H7 halogeen lamp €3,95 (Action)
APK €54,45
Accuhuur €122p/m
12136 km
Elektriciteit €307

De eerste storingsmelding

  • 93.408 km

Ik heb de ZOE nu ruim drie jaar in bezit. In Juli een B beurt bij garage IRIK in de Bilt laten uitvoeren inclusief reinigen achterremcilinders en nieuw interieurfilter voor € 411,98 . In Juli heb ik weer een set
voorbanden moeten vervangen omdat er onvoldoende profiel over was. Helaas zijn de Michelin Energy E-V banden niet meer leverbaar. Ik ben overgestapt op Michelin Primacy 4 banden. De Michelin Energy E-V banden zijn van achter naar voor verplaatst en de nieuwe Primacy 4 zitten nu achter. Recentelijk ging het tweede H7 lampje kapot en vorige week kreeg ik de melding "elektr. systeem controleren" waarbij er ook een rood steeksleutel symbool en een rode accu met uitroepteken op het dashboard gingen branden. Ik vond dit een verontrustende maar ook vage storingsmelding. De Zoe bleef wel gewoon functioneren en nadat de auto een nacht in de garage stond is de melding niet meer terug gekomen. Even gegoogeld en gevonden dat de 12 volt loodaccu waarschijnlijk aan vervanging toe is. Omdat de Renault dealer €200 voor een nieuwe Accu rekent en ik Sinterklaas niet ben, heb ik bij online-accu.nl voor €58 inclusief verzendkosten een nieuwe Varta 12 volt loodaccu gekocht en zelf gemonteerd. Storingsmelding is (nog) niet terug gekomen.


Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB lidmaatschap €15
Allianz Direct all-risk Verzekering €38,01p/m
B beurt garage Irik € 411,98
Twee Michelin Primacy 4 banden € 206,12 (Pneus Online)
Montage 2 banden €40
Philips H7 halogeen lamp €3,95 (Action)
Band laten plakken €17,50
Varta loodaccu €58
Accuhuur €122p/m
24.694 km
Elektriciteit €757

100,000 kilometer in vier jaar

  • 108.765 km

Vandaag heb ik de 100.000e kilometer met de ZOE afgelegd in 4 jaar en 2 dagen. Ik heb dit vierde jaar nét iets minder kilometers afgelegd dan in de eerste drie jaar. Waarschijnlijk ten gevolge van Covid19. De ZOE meldt dat hij binnen 10 dagen een servicebeurt moet krijgen. Ook zijn de Michelin EV voorbanden aan de randen weer versleten, we rijden graag snel door de bochten. De banden zijn inmiddels besteld en kosten nu €106,98 per band Michelin Primacy 4. Afgelopen winter maakte de ZOE afschuwelijke kraak geluiden als er over een verkeersdrempel wordt gereden. Inmiddels ben ik er achter dat dit komt door de rubbers aan de stabilisator stangen en is het een bekende Renault kwaal. https://www.renaultforum.nl/forum/kreunend-ophanging-t11888.html Nu het weer warmer is, is het gekraak geheel verdwenen. Zo ongeveer onder de 10'C begint het gekraak weer als je over een verkeersdrempel rijdt. Ik ben nu op zoek naar een goede oplossing om van dit gekraak af te geraken. Tips en suggesties zijn van harte welkom. Middels de CanZE app van https://canze.fisch.lu/ heb ik de status van mijn accu uitgevraagd. Het Battery Management System van mijn ZOE meldt dat de ZOE nog 90% van de originele capaciteit heeft. Dit is ook conform mijn beleving met betrekking tot het bereik van de ZOE. Mijn zoon heeft de akoestiek van de ZOE onderhanden genomen; in de binnenzijde van de voordeuren is extra dempend materiaal aangebracht en een los moertje in de linkerdeur wat hinderlijk resoneerde is vastgezet en met loctite behandeld om ook vast te blijven zitten. https://www.renaultforum.nl/forum/deuren-gedempt-aanrader-t24205.html Hierdoor klinkt de ZOE veel minder blikkerig en het geluid van de Stereo installatie klinkt ook veel beter. Als kers op de taart is in de kofferbak een JBL Stage 800BA basbox van €119 aangebracht. Deze basbox heeft een ingebouwde versterker en geeft een grote verbetering van de muziekbeleving in de ZOE. Ik meld dit te weinig in mijn reviews maar ik ben nog steeds erg tevreden over de ZOE. De ZOE is stil en snel in het stads- en regionale verkeer. Het is heel fijn dat de ZOE nooit schakelt, hij rijdt volkomen schokloos van 0 naar 135 km/uur. Jammer is dat de ZOE nu in de winter afschuwelijke kraakgeluiden maakt bij verkeersdrempels maar ik wil dit wel laten verhelpen. Met betrekking tot een accu upgrade naar 40kWh het volgende:
1) Renault biedt dit niet meer aan.
2) Voor mijn gebruik is het niet nodig.
3) Het is een kostbare upgrade.
Inmiddels zijn er 63.000 laadpalen in Nederland en steeds meer laadpalen leveren 20kW. Jammer is wel dat Fastned is begonnen met de afbouw van de standaard AC Mennekes laadcontacten en zich gaat concentreren op het leveren van DC hoog vermogen laadfaciliteiten. Ik begrijp dit wel. Fastned heeft op dit moment 131 snel laad stations voornamelijk langs de snelweg.
Voor mijn gebruik is het praktischer te laden op de bestemmingen; dan gaat er geen tijd verloren met het wachten op het laden. Met 63.000 laadpunten lukt dat steeds beter. Sowieso laad ik meestal thuis. In de afgelopen vier jaar heb ik bijna dagelijks thuis geladen maar daarnaast ook 327 sessies aan publieke laadpalen gehad. Bij publieke laadpalen heb ik in vier jaar in totaal 3.080 kWh geladen en dat heeft €1.256,32 gekost, Newmotion laadpas zonder abonnement. Publiek laden kost dus gemiddeld €0,41 per kWh. Dat is bijna twee maal zo duur als thuis laden.

Kosten:
Motorrijtuigenbelasting €0
ANWB lidmaatschap €15
Allianz Direct all-risk Verzekering €38,01p/m
Twee Michelin Primacy4 banden € 213,96 (Pneus Online)
Montage 2 banden €40
twee maal band laten plakken a €17,50 maakt €35
JBL Stage 800BA basbox van €119
Akoestisch dempingsmaterialen deuren €100
Accuhuur €122p/m
15.357 km
Elektriciteit €498

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.