Renault Zoe Intens (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zoe Intens |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 119.500 km |
KM-stand laatst | 119.600 km |
Overwegingen en aanschaf
- 119.200 km
Onlangs afscheid genomen van mijn heerlijke Opel Ampera. Na mijn verhuizing naar Amsterdam ging ik fors minder rijden, hooguit 20 kilometer op een dag. Als ik al rij, want ik werk veel thuis of vanuit het buitenland. Kortom, het werd me wat te gortig om zo'n relatief grote, zware en daarmee dure auto te hebben staan.
Hierover volgen mijn overwegingen tijdens de zoektocht en de eerste indrukken van de Zoe. Een 'echte' review is dit dus (nog) niet. Het aantal sterren is daarom ook nog even lukraak uitgedeeld.
Ik ging op zoek naar simpel en goedkoop vervoer. En om vragen voor te zijn: ja, dat had een fiets kunnen zijn hier in Amsterdam. Maar heb niet altijd zin om door weer en wind 45 minuten op zo'n tweewieler te zitten. En met het OV naar werk, hoewel volop aanwezig, is ook nogal omslachtig met twee keer overstappen.
Lang verhaal kort, ik wilde een voordelige elektrische auto. Rijbereik is voor mij van ondergeschikt belang, gelet op het bovenstaande. Uiteindelijk bleven de Citroen C-Zero en Peugeot iOn over als kandidaten. Echt waar. Spotgoedkoop, (voor mij) voldoende range en een handige snellaadmogelijkheid. Komende uit een luxe Ampera zag ik er wel een beetje tegenop, laat ik daar maar eerlijk voor uit komen. Maar ergens had ik ook wel zin om een beetje te gaan pionieren in zo'n gek karretje.
De proefrit stond al gepland totdat ik een gebruikte Zoe tegenkwam op Marktplaats. Ik heb ooit een exemplaar uit 2021 gereden voor een paar dagen. Ik herinnerde me de auto als best wel een fijn ding. En omdat het een Q-model is kun je, waar mogelijk, met 43 kW laden. Belangrijker nog, het is meer veel meer auto dan een C-Zero. En qua luxe heb ik een aantal fijne zaken die ik op de Ampera ook had, zoals keyless entry, een aanraakscherm, digitaal instrumentarium en een achteruitrijcamera.
Ook valt op dat de Zoe veelal minstens zo stil is. Hooguit dringt er meer geluid van buiten het interieur binnen. Maar da's niet zo gek, gezien het klasseverschil. Daarnaast ontbreken leer en stoelverwarming, maar doordat de Zoe een warmtepomp heeft is, raakt het interieur sneller opgewarmd dat dan van de Ampera. De stoelverwarming mis ik dus niet. Wel mis ik het Bose-audiosysteem. Maar je kunt niet alles hebben.
Waar ik de Ampera aantrok als een handschoen, zit je in de Zoe echt op de bok. Ik stoor me er echter niet aan. Zeker hier in de stad is het overzicht dat je erdoor hebt juist wel fijn. De stoelen zijn daarentegen maar zozo. Ze zijn vrij acht en bieden niet al te veel steun. Op langere ritten moet ik duidelijk wennen aan die dingen.
Over de rij-ervaring kan ik nog niet zo veel zeggen. Daarover later meer. Hetzelfde geldt voor het verbruik. Daar heb ik nog geen goed beeld van. Het rijbereik lijkt tijdens deze frisse januari-dagen op zo'n 100 kilometer te liggen. Daarbij moet gezegd worden dat de verwarming gewoon aan staat en wel op 22 graden. Ik zeg 'lijkt', want dit is puur het getal dat scherm aangeeft. Daar doe ik een week mee. Misschien als ik langer aan een stuk ga rijden dat het dan wel iets hoger of lager uitvalt. Daar kom ik nog wel een keer achter.
Foto's volgen nog.
Eerste 'lange' ritten
- 119.600 km
Vrijdagavond voor het eerst wat langere ritten gemaakt. Dat betekent in mijn situatie van Amsterdam naar Delft (1), om vervolgens vanuit Delft naar Maarssen (2) te rijden. De volgende afspraak was in Barendrecht (3). En vanuit daar moest ik uiteraard weer naar Amsterdam (4).
Rit 1 was uiteraard geen probleem, want ik was met een volle accu vertrokken. In Delft even een half uur kunnen laden tijdens het eten, wat voldoende was voor de trip naar Maarssen. Wat opviel was hoe conservatief de Zoe het rijbereik inschatte. De auto waarschuwde me dat ik bestemming Maarssen niet zou halen, terwijl ik arriveerde met 30 kilometer rijbereik op de klok. Ik reed overigens wel in eco en niet harder dan 90, maar wel gewoon met de verwarming aan (22 gr).
In Maarssen aan een prima paal kunnen laden met bijna 14 kW. Ik had eigenlijk mn zinnen gezet op 43 AC bij de lokale McDonalds- waar de Zoe (volgens mij als enige) mee overweg kan - maar die bleek bezet. Op een accu van 22 kwh gaat laden met 14 kW uiteraard ook snel genoeg. En na 30 min had ik voldoende voor Barendrecht. Daar kwam de klad erin.
Op het adres daar weigerde de Zoe te laden. Sowieso is het een selectief karretje qua laadpunten. Als deze wat de Renault betreft niet goed geaard zijn, wil ie niet laden. Althans, lees ik online. Ook hoor ik dat de Zoe liever heeft dat je eerst de stekker in het laadpunt steekt en daarna pas in de neus. Ik hoor hieronder graag van ervaringsdeskundigen.
Ook verderop in Barendrecht wilde de Zoe aanvankelijk niet laden. Maar opeens, na de deur open dicht gedaan te hebben, ineens wel. Maar toen ik na een half uur op de start knop drukte om de voortgang te checken, stopte ie er weer mee. Op dat moment had ik voldoende om weer zo'n 43 kW-laadpunt in de buurt te vinden. Functioneerde prima, maar vanwege de kou ging het ontzettend traag. Ik heb niet kunnen achterhalen op welke tempo er geladen werd, maar aan de paal in Maarssen ging het voor m'n gevoel sneller.
Toegegeven, dit was inderdaad een horrorshow. Voor dergelijk gebruik is de Zoe dan ook niet gemaakt. Dat gezegd hebbende, met een of twee andere handelingen had de avond er heel anders uit kunnen zien. Lessons learned, dus.
Wat verder opvalt na de eerste week: prima verwarming! Binnen de kortste keren voel je de verwarming werken. Naar ik vermoed door de warmtepomp. Dat was in mijn Ampera wel anders. De grote zachte stoelen bieden niet extreem veel steun, maar ik kan er wel aan wennen. Ook is aandrijflijn heel mooi stil.
Over het R-linksysteem hoor ik wisselende verhalen. Ik vreesde een klein beetje dat het een traag en stroperig systeem zou zijn, maar het valt me alles mee. Het reageert allemaal voldoende snel en werkt redelijk intuitief.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.