Renault Zoe Intens (2014) #2

autoreview

Renault Zoe
Renault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe

Signalement

UitvoeringZoe Intens
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf119.500 km
KM-stand laatst122.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overwegingen en aanschaf

  • 119.200 km

Onlangs afscheid genomen van mijn heerlijke Opel Ampera. Na mijn verhuizing naar Amsterdam ging ik fors minder rijden, hooguit 20 kilometer op een dag. Als ik al rij, want ik werk veel thuis of vanuit het buitenland. Kortom, het werd me wat te gortig om zo'n relatief grote, zware en daarmee dure auto te hebben staan.

Hierover volgen mijn overwegingen tijdens de zoektocht en de eerste indrukken van de Zoe. Een 'echte' review is dit dus (nog) niet. Het aantal sterren is daarom ook nog even lukraak uitgedeeld.

Ik ging op zoek naar simpel en goedkoop vervoer. En om vragen voor te zijn: ja, dat had een fiets kunnen zijn hier in Amsterdam. Maar heb niet altijd zin om door weer en wind 45 minuten op zo'n tweewieler te zitten. En met het OV naar werk, hoewel volop aanwezig, is ook nogal omslachtig met twee keer overstappen.

Lang verhaal kort, ik wilde een voordelige elektrische auto. Rijbereik is voor mij van ondergeschikt belang, gelet op het bovenstaande. Uiteindelijk bleven de Citroen C-Zero en Peugeot iOn over als kandidaten. Echt waar. Spotgoedkoop, (voor mij) voldoende range en een handige snellaadmogelijkheid. Komende uit een luxe Ampera zag ik er wel een beetje tegenop, laat ik daar maar eerlijk voor uit komen. Maar ergens had ik ook wel zin om een beetje te gaan pionieren in zo'n gek karretje.

De proefrit stond al gepland totdat ik een gebruikte Zoe tegenkwam op Marktplaats. Ik heb ooit een exemplaar uit 2021 gereden voor een paar dagen. Ik herinnerde me de auto als best wel een fijn ding. En omdat het een Q-model is kun je, waar mogelijk, met 43 kW laden. Belangrijker nog, het is meer veel meer auto dan een C-Zero. En qua luxe heb ik een aantal fijne zaken die ik op de Ampera ook had, zoals keyless entry, een aanraakscherm, digitaal instrumentarium en een achteruitrijcamera.

Ook valt op dat de Zoe veelal minstens zo stil is. Hooguit dringt er meer geluid van buiten het interieur binnen. Maar da's niet zo gek, gezien het klasseverschil. Daarnaast ontbreken leer en stoelverwarming, maar doordat de Zoe een warmtepomp heeft is, raakt het interieur sneller opgewarmd dat dan van de Ampera. De stoelverwarming mis ik dus niet. Wel mis ik het Bose-audiosysteem. Maar je kunt niet alles hebben.

Waar ik de Ampera aantrok als een handschoen, zit je in de Zoe echt op de bok. Ik stoor me er echter niet aan. Zeker hier in de stad is het overzicht dat je erdoor hebt juist wel fijn. De stoelen zijn daarentegen maar zozo. Ze zijn vrij acht en bieden niet al te veel steun. Op langere ritten moet ik duidelijk wennen aan die dingen.

Over de rij-ervaring kan ik nog niet zo veel zeggen. Daarover later meer. Hetzelfde geldt voor het verbruik. Daar heb ik nog geen goed beeld van. Het rijbereik lijkt tijdens deze frisse januari-dagen op zo'n 100 kilometer te liggen. Daarbij moet gezegd worden dat de verwarming gewoon aan staat en wel op 22 graden. Ik zeg 'lijkt', want dit is puur het getal dat scherm aangeeft. Daar doe ik een week mee. Misschien als ik langer aan een stuk ga rijden dat het dan wel iets hoger of lager uitvalt. Daar kom ik nog wel een keer achter.

Foto's volgen nog.

Eerste 'lange' ritten

  • 119.600 km

Vrijdagavond voor het eerst wat langere ritten gemaakt. Dat betekent in mijn situatie van Amsterdam naar Delft (1), om vervolgens vanuit Delft naar Maarssen (2) te rijden. De volgende afspraak was in Barendrecht (3). En vanuit daar moest ik uiteraard weer naar Amsterdam (4).

Rit 1 was uiteraard geen probleem, want ik was met een volle accu vertrokken. In Delft even een half uur kunnen laden tijdens het eten, wat voldoende was voor de trip naar Maarssen. Wat opviel was hoe conservatief de Zoe het rijbereik inschatte. De auto waarschuwde me dat ik bestemming Maarssen niet zou halen, terwijl ik arriveerde met 30 kilometer rijbereik op de klok. Ik reed overigens wel in eco en niet harder dan 90, maar wel gewoon met de verwarming aan (22 gr).

In Maarssen aan een prima paal kunnen laden met bijna 14 kW. Ik had eigenlijk mn zinnen gezet op 43 AC bij de lokale McDonalds- waar de Zoe (volgens mij als enige) mee overweg kan - maar die bleek bezet. Op een accu van 22 kwh gaat laden met 14 kW uiteraard ook snel genoeg. En na 30 min had ik voldoende voor Barendrecht. Daar kwam de klad erin.

Op het adres daar weigerde de Zoe te laden. Sowieso is het een selectief karretje qua laadpunten. Als deze wat de Renault betreft niet goed geaard zijn, wil ie niet laden. Althans, lees ik online. Ook hoor ik dat de Zoe liever heeft dat je eerst de stekker in het laadpunt steekt en daarna pas in de neus. Ik hoor hieronder graag van ervaringsdeskundigen.

Ook verderop in Barendrecht wilde de Zoe aanvankelijk niet laden. Maar opeens, na de deur open dicht gedaan te hebben, ineens wel. Maar toen ik na een half uur op de start knop drukte om de voortgang te checken, stopte ie er weer mee. Op dat moment had ik voldoende om weer zo'n 43 kW-laadpunt in de buurt te vinden. Functioneerde prima, maar vanwege de kou ging het ontzettend traag. Ik heb niet kunnen achterhalen op welke tempo er geladen werd, maar aan de paal in Maarssen ging het voor m'n gevoel sneller.

Toegegeven, dit was inderdaad een horrorshow. Voor dergelijk gebruik is de Zoe dan ook niet gemaakt. Dat gezegd hebbende, met een of twee andere handelingen had de avond er heel anders uit kunnen zien. Lessons learned, dus.

Wat verder opvalt na de eerste week: prima verwarming! Binnen de kortste keren voel je de verwarming werken. Naar ik vermoed door de warmtepomp. Dat was in mijn Ampera wel anders. De grote zachte stoelen bieden niet extreem veel steun, maar ik kan er wel aan wennen. Ook is aandrijflijn heel mooi stil.

Over het R-linksysteem hoor ik wisselende verhalen. Ik vreesde een klein beetje dat het een traag en stroperig systeem zou zijn, maar het valt me alles mee. Het reageert allemaal voldoende snel en werkt redelijk intuitief.

Winter overleefd, terugblik op eerste half jaar

  • 122.000 km

Inmiddels ben ik iets meer dan een half jaar onderweg met de Zoe. Het bevalt tot nu toe redelijk. In hartje winter een oude elektrische auto kopen betekent dat je voor bepaalde uitdagingen komt te staan. Dat wist ik van te voren, dus mijn ervaring wordt er niet echt door gekleurd. Toch zijn me bepaalde dingen opgevallen en ook wel tegen gevallen.

Zo moest ik in de koude maanden van het jaar relatief vaak van Amsterdam naar Barendrecht. Dat is 95 kilometer en bijna uitsluitend over de snelweg. Met de cruisecontrol op 94 kilometer per uur en in de ecostand red je dat 'gewoon' . Toegegeven, het is niet ideaal. Want ook ik wil wel eens wat sneller thuis zijn 's nachts. Anderzijds, ik ben er op ingesteld. Het is wat het is. Deze ritten zijn tenslotte de uitzonderingen op hoe ik de auto gebruik.

De Zoe zelf schrikt elke keer weer van die ' lange' ritten, want het navigatiesysteem waarschuwt dat de bestemming niet bereikt kan worden. Bij aankomst blijkt steeds dat het wel goed mogelijk was. En dat niet alleen, soms zitten nog wat extra kilometers in het accupakket. Zo heb ik de auto wel eens geparkeerd met nog 7 kilometer aan rijbereik, om de volgende ochtend bij het 'starten' weer 17 kilometer te zien op het display. Kortom, het systeem is vrij conservatief afgesteld. Ergens handig, maar ik kan me ook voorstellen dat het aspirant kopers kan afschrikken. Als je op een koude dag al vrij snel de snelweg opdraait voor een lange rit, dan weet de computer daar slecht raad mee. Het ingeschatte rijbereik verdampt voor je ogen. Pas na een aantal kilometer stabiliseert dat pas weer.

Wat ook op is gevallen tijdens de winter is dat ik niks had aan die 43 kW-laders bij de McDonalds. Ze leveren stroom en de Zoe kan ermee overweg, maar nam slechts een fractie van er mogelijk is tot zich. Toegegeven, ik heb die krengen uitsluiten 's nachts en bij temperaturen onder nul geprobeerd. Dus wie weet presteert de auto-paal-combinatie nu in juli wel naar behoren. Mijn ervaring in de winter is dat je maar beter gewoon aan een publieke laadpaal kan staan.

Over laden gesproken, de Zoe kan het wel. Op een koude nacht haalde ik bij een Shell Rechargepaal een laadsnelheid van 13,5 kW. Daar heb je wat aan met op een accupakket van 22 kWh. In de parkeergarage onder ons pand hangen laadpunten die 11 kW leveren. De Zoe trapt meestal af met 6,8 kW, om later richting de 11 te kruipen. Aan een paal die 22 kW levert is het helemaal feest, want dat slikt de Zoe ook gewoon. En met plezier.

De Fastned-chargers voor de Zoe zijn er nauwelijks meer. En ik heb ze dan ook nog nooit gebruikt. Misschien dat ik er nog een keer voor om ga rijden, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik houd jullie op de hoogte.

Inmiddels is het juli en haal je met de Zoe weer gemakkelijk 120 kilometer. Als ik m'n best doe tik ik waarschijnlijk de 140 kilometer aan. Maar ik heb nog geen lange ritten hoeven maken. Onder de streep gok ik dat met de Zoe in eco en max 96 kilometer per uur) het volgende mogelijk is:

Bij 0 tot -5 graden: max 95 kilometer
Bij 10 tot 15 graden: max 110 kilometer
Boven de 15 graden: max 130 kilometer

Dit zal voor veel lezers waarschijnlijk als pure horror en zelfkastijding klinken. Maar nogmaals, ik kan hier prima mee uit te voeten. Ik rijd vrijwel uitsluiten in Amsterdam.

Tijdens de hittegolf van afgelopen week viel op dat de Zoe best koude lucht levert zonder de airco in te schakelen. Andere zaken die het afgelopen jaar zijn opgevallen? De stoelen. Ze zijn groot en lijken comfortabel, maar geven uiteindelijk niet heel veel steun.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.