Renault Zoe Intens (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zoe Intens |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Gewoon een fijne auto
- 5.000 km
We hebben onze Zoe nu 8 weken en in die tijd 5000km gereden. Dat geeft meteen al aan dat het een heel praktische auto is. In het dagelijks gebruik is de actieradius vrijwel nooit een probleem. Omdat we in een dorpje wonen met slecht openbaar vervoer hebben we sowieso 2 auto's nodig. Maar de Zoe is nu de auto die verreweg het meest gebruikt wordt. De andere auto (C5 diesel) wordt alleen nog gebruikt als we allebei weg moeten en voor lange ritten.
Kosten:
We laden vrijwel alleen thuis. Ik schat dat ongeveer 2% geladen is bij publieke palen. De losse Kwh meter die alleen het verbruik van de auto meet staat nu op 960Kwh. Daarmee kom ik op een kilometerprijs van ongeveer 4 cent. Als je straks ook langs de snelweg kan laden (Fastned) zullen we denk ik meer buiten de deur gaan laden. Daar komt nog bij de lease en verzekering van de accu die 5-7 cent per km is. Ik vind dat eerlijkgezegd te duur maar het is wel inclusief ophaalservice als je een keer zonder stroom komt te staan. Qua aanschaf en overige kosten is het wat lastiger uit te rekenen omdat we als ZZP'ers belastingvoordelen hebben. Wel zag ik dat een Clio automaat met de toeters en bellen die wij hebben al aardig in de buurt komt in aanschafprijs.
Rijden:
Superfijn. Ik had niet gedacht dat we allebei liever in de Zoe dan in de C5 zouden rijden. Blijkbaar zijn stilte en soepel optrekken ook belangrijke comfortfactoren. Het is jammer dat je met het gaspedaal geen herrie kan maken om mensen uit te dagen, want je wint vrijwel elk stoplichtsprintje. Een voordeel is ook dat je hem niet meer warm hoeft te rijden. De oprit af en meteen planken. Misschien is het enige minpuntje het remmen. Je kan prima rustig remmen, en prima hard remmen. Maar het doseren van iets daartussen vind ik soms een beetje lastig.
R-Link:
Dat is een beetje een mixed blessing. Aan de ene kant een heel fijn systeem, aan de andere kant nog flink wat kinderziektes. Een paar bevindingen:
- Tomtom is erg goed, ook stemherkenning werkt prima en live vereersupdates (via de radio) doen het goed.
- Meegeleverde lijst met laadpunten is ronduit waardeloos. Er staan prive laadpunten op en de stekkerinformatie klopt niet.
- We hebben de dataverbinding uitgeschakeld omdat we niet willen dat Renault weet waar we zijn. Je kan niet de dataverbinding inschakelen en je positie niet doorgeven. Daarnaast blijft hij af en toe zeuren om de dataverbinding in te schakelen.
- Carkit werkt goed maar voorlezen van sms'jes met een windows phone doet het niet.
- Stop er een 16Gb usb stickje vol muziek in en het systeem wordt zo traag dat het bijna niet meer bruikbaar is.
- Af en toe crasht ie en start dan vanzelf opnieuw op.
Opladen:
Ik heb geen problemen gehad na wat gedoe met de installatie van ons oplaadpunt (bleek aan aan kapotte aardlekschakelaar in mijn bestaande installatie te liggen). Ik kan iedereen die een Zoe overweegt aanraden een krachtstroom laadpunt aan te laten leggen met vaste kabel. Je kan dan met een boodschappentas in je ene hand met de andere hand inpluggen. Snel laden is fijn omdat je dan na het avondeten weer een flink stuk kan rijden. Het zou fijn zijn als je ook een keyless entry knopje had om de stekker te ontgrendelen. Nu moet je op je keycard op een knopje drukken, terwijl je voor de rest de keycard gewoon in je broekzak kan laten.
Bij publieke palen heb ik maar een keer een probleem gehad. Alle palen van stichting e-laad lijken het gewoon te doen.
Actieradius:
Met deze temperaturen (2-3 graden s'nachts) staat de actieradius 's ochtends op ongeveer 110 Km. Snelheid maakt heel veel uit. Als je 140 rijdt haal je dat bij lange na niet, als je binnenweggetjes met 60 km/h doet kom je een stuk verder dan die 110. Je kan dus door rustig te rijden een heel stuk verder komen. Ik merk wel dat ik soms last heb van "range relief". Als ik zeker weet dat ik het naar huis haal rij ik ook zo hard mogelijk door.
We zij erg blij met de auto en positief verrast door de dagelijkse bruikbaarheid.
Update bij 31.000 km.
Ik heb de auto nu bijna een jaar, en hij wordt veel gebruikt. In die tijd twee keer een storing gehad: een keer verscheen "electr. storing stop gevaar". Ik ben gewoon rustig de laatste kilometers naar huis gereden, en daar ging de storing na een kwartiertje vanzelf weg. Garage kon geen oorzaak vinden. Geen lekker gevoel, maar we hebben al weer 20.000 km verder gereden zonder dit probleem. Een andere keer liep de r-link vast. Normaal gesproken reboot ie dan weer na een paar seconden, maar nu bleef hij vast staan. Gelukkig was ik in de buurt van de garage en die hebben het verholpen.
Opladen levert weinig problemen op. Bij fastned laden gaat erg snel maar is duur. De Zoe is wel een van de weinige electrische auto's die op redelijke snelheid kan laden bij al die duizenden saaie grijze paaltjes. Een museum bezoeken op 100km afstand is dan ook geen probleem.
Als je weer buiten komt is ie weer helemaal vol.
Ik denk dat vrijwel alle gezinnen met een oprit en twee auto's zonder probleem een van die auto's in kunnen wisselen voor een Zoe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Zoe R90 Intens 41 kWh (ex Accu)
- 2016
- 72.158 km

Renault Zoe R240 Intens 22 kWh (ex Accu) | Cruise control | Achteruitrijcamera | Navigatie | Climate control | Parkeersensoren
- 2016
- 88.888 km

Renault Zoe Q210 Zen Quickcharge 22 kWh | NL-AUTO! | CRUISE | NAVIGATIE | 1 EIGENAAR! | VIRTUAL COCKPIT | NETTE AUTO!
- 2015
- 39.149 km