Renault Twizy Urban (2013) #2

autoreview

Renault Twizy
Renault TwizyRenault TwizyRenault ZE TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault TwizyRenault Twizy

Signalement

UitvoeringTwizy Urban
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst953 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste twizy-ervaringen

  • 953 km

Drie weken geleden hebben we een twizy aangeschaft. Zo stil electrisch rijden is een heel nieuwe ervaring. Ook het feit dat er geen ramen in de twizy zitten, maakt dat je het autorijden heel anders ervaart. Je groet nog eens een fietser bijvoorbeeld, en hoort vogeltjes fluiten wanneer je stilstaat voor een brug of stoplicht. Ook erg enthousiaste en leuke reacties van fietsers en wandelaars. De wind in de auto - zelfs als het sneeuwt - valt erg mee. Echter: onze kinderen werden achterin wel weggeblazen. Door een plastic half raampje - ontwikkeld door een handige duitser - is dat windvangen weg en dat is voor de kinderen echt een 100% verbetering.

De twizy is erg functioneel voor kortere afstanden. Heel basaal uitgerust, weinig comfort. Maar toch ook in de sneeuw betrouwbaar. De twizy stuurt lekker direct en de veringen zijn stijf. Daar moet je je wel even op instellen als passagier. Je voelt direct wat je doet. Inparkeren moet ik eerst nog wel even leren omdat de achteruitkijkspiegel ontbreekt; volgens mij heb ik de eerste keren gewoon de ruimte gebruikt die een grote auto nodig heeft..... Dat leert gelukkig snel. Verder heb ik de neiging om tegen de middenstreep aan te rijden. Je zit in de twizy precies in het midden, maar de gewoonte van jarenlang autorijden in een gewone auto, leer ik niet zomaar af.

Het opladen gaat ook vlot. 50/60 km verderop naar een vergadering; daar 2 uurtje opladen en de twizy is weer nagenoeg helemaal opgeladen. Ook lukt het prima de twizy te gebruiken als boodschappenauto. Dan natuurlijk wel zonder kind achterin op stap. Je stapelt de hele achterstoel vol en naast je kun je ook nog wat tassen kwijt.

Voor het comfort hebben we ook zo'n twizy-deken aangeschaft. Dat geeft wel wat warmte; maar de kou van buiten komt toch vooral via de benen / voeten omhoog. Dan is het gewoonweg handiger lekker warme schoenen en een broek aan te trekken.

Dat je in een auto rijdt zonder ramen, is wel even wennen. Vooral het idee dat hij ergens geparkeerd staat en mensen er zo in kunnen stappen, is vreemd. Maar toen ik me realiseerde dat dit natuurlijk ook bij motoren zo is, voelde het alweer anders.

Verder rijden we vooral op binnenwegen en provinciale wegen tot 80km en in de stad. De snelweg zal ik echt niet opgaan met de twizy, want als je 80km per uur kunt rijden op een weg waar je voorbij wordt geblazen, dat lijkt me geen pretje. Bij het optrekken en wegrijden is de twizy lekker vlot.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.