Renault Twingo Electric Vibes (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo Electric Vibes |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 7.855 km |
KM-stand laatst | 19.900 km |
Aanschaf
- 7.855 km
Auto's in het A segment zijn momenteel erg prijzig. Wil je dan ook nog een automaat en een leuke uitvoering dan rijzen de prijzen helemaal de pan uit. Met de 2000 euro sepp overheidssubsie, het nog even ontbreken van de wegenbelasting, mogelijkheid tot gratis laden elders en thuis met de overcapaciteit van de zonnepanelen hebben we besloten een kleintje te zoeken die elektrisch is aangedreven. Niet dat ik zo EV minded ben, maar in de stad met de vele korte stukjes die we maken is het echt perfect.
Rijden:
Ik heb wel eens een benzineversie gereden van deze generatie twingo en dat was geen pretje. Windgevoellig, hakkelige versnellingsbak, weinig vermogen, warmte in de kofferruimte. Het model is in leuke uitvoering wel leuk,maar ik was sceptisch.
Maar hoe anders rijd de elektrische versie ten opzichte van de benzine versies. Echt een totaal andere auto.
- gelijk vermogen beschikbaar
- zeker tot de 50km/h zeer vlot
- doordat de accu onder de voorstoelen zit is de auto beter in balans en lichter in de neus en dus niet meer zo windgevoellig
- de auto weegt 200 kg zwaarder dan de benzine versies dus ook dat draagt bij aan het stabiele gevoel, ook op de snelweg.
De auto is achterwiel aangedreven, niet dat je er mee kunt driften, maar je merkt dat de auto word geduwd (ipv getrokken aan de voorwielen). Een ander voordeel is geen aandrijfreacties in het stuur. Nog een voordeel is dat doordat de voorwielen alleen maar moeten sturen dat hij heel scherp kan sturen.
Hakkelige versnellingsbak heeft hij dus ook niet, want hij heeft geen versnellingen. Kofferbak word ook niet warm. Lekker vlot. Qua rijden is het helemaal prima.
Range
Een terugkomend ding bij diverse testen is de range. 190km WLTP, in de stad tot 270km volgens renault. Dat laatste verwacht ik niet te halen maar na wat research van eigenaren moet 200 in de zomer haalbaar zijn. In de winter 150km. Dat klinkt weinig, en als je heel veel rijd en met name langere stukken is dat het ook. Wij rijden met name veel korte stukjes en kunnen thuis laden, dus in de praktijk betekend dat voor ons 1x in de week laden, soms 2x. Binnen 2 uurtjes is hij dan ook weer vol.
Langere ritten kan ook, tot 150km enkele reis is goed te doen, mits je op locatie hem even aan de lader zet en minimaal 2 uurtjes daar blijft. Rij je regelmatig meer dan 150km enkele reis dan moet je onderweg gaan laden, en daar is de twingo niet voor gemaakt en gaat het ontbreken van CCS laden (DC gelijkstroom) parten spelen. Maar zoals gezegd voor ons geen enkel punt.
Ruimte / afwerking
We reden hiervoor een Up. En daarbij vergeleken is het qua ruimte niet veel verschil. De Up heeft meer kofferbak ruimte. De twingo heeft weer extra opbergruimte onder de achterbank en de voorstoel kan plat zodat je makkelijker wat langere spullen kan meenemen.
Ook qua afwerking is het redelijk gelijk. In de twingo zie je geen kaal plaatwerk zoals je dat in de Up wel ziet. Verder wel veel hard plastic. De uitvoering die wij hebben zorgt wel voor wat (nep) leer hier en daar. Mooie stickels, kleurcontrasten waardoor het best prima is voor een A segment auto.
Onze Twingo;
Wij wilde per se geen witte en helaas zijn de meesten dat wel. Totdat we een Vibes vonden in de originele introductiekleur orange valencia. Een twingo kan een kleur heel goed hebben. De Vibes was een introductie uitvoering en standaard voorzien van de meest opties
- Renault easylink (incl android auto / carplay)
- automatische airco
- parkeersensoren
- achteruitrij camera
- getint glas
- fraaie 16 inch wielen
- half lederen bekleding
- stoelverwarming
- lederen stuurtje
En het vibes pakket, het vibes pakket betekend andere voorbumper, andere zij stript,badges in het interieur, iets andere stoelen, oranje stiksels in de deuren, oranje stiksels in de vloermat en nog wel wat zaken.
Ook is onze twingo nog gezien van de optionele full vibes striping waarbij je aan de buitenkant nog wat striping er op krijgt. Het zal niet ieders smaak zijn, maar wij vonden het prima staan op zo'n kek karretje.
We gaan er vooral veel korte ritjes mee maken zodat onze grote hoofdauto op benzine die niet hoeft te doen. voorlopig nog geen MRB dus goedkope kilometers , lage onderhoudskosten en de auto zit nog een jaar in de garantie.
Zodra we wat meer hebben gereden zal ik meer updates geven, met name over de range en hoe de auto in de dagelijkse praktijk zich uit.
2 maand in bezit, 1000 km gereden
- 8.800 km
De eerste 2 maand zitten er op en er is is wat meer te zeggen hoe de auto bevalt in de dagelijkse praktijk
We gebruiken de auto als 2e auto, en eigenlijk is hij perfect
Wij laden thuis aan de paal, in de praktijk komt het er op neer dat we 1x in de week hem even aan de laadpaal zetten en dan is het na een uurtje of 1,5 weer helemaal vol en is het weer een week rijden. 1x is er een langere rit mee gemaakt en ook dat is eigenlijk geen enkel probleem, wel is het dan even zaak om hem even snel aan de stekker te zetten voordat je weg gaat zodat je met een volle accu vertrekt. Maar zulke ritjes maken wij niet zo vaak met de twingo.
Positief;
- het weggedrag
Door het lage zwaartepunt en accu onder de voorstellen ligt hij als een blok op de weg. De 205 brede bandjes laat de auto zich niet uit koers krijgen en maakt het dat je soms best wel aan het 'scheuren' bent.
Zonder dat je het door hebt ga je vliegensvlug door de stad in alle rust en comfort zonder te schakelen.
- het rijbereik
Eigenlijk meer zoals verwacht, wij rijden nu in de zomer zo'n 200km. De teller geeft soms 260 km aan, maar bij 20% gaat het acculampje branden. de boordcomputer geeft dan vaak nog zo'n 50 km aan, maar vaak zetten we hem dan aan de lader. Als je het spannend wil houden kan dus zo'n 240-260 km ook in de zomer. In de winter verwacht ik ergens tussen de 150 en 180 uit te komen, we gaan het zien.
- afwerking / luxe
Vanuit een Up komend maakt de luxe toch het gevoel dat je in iets fraaiers rond rijd. Los van de kleuren en bijzondere uitvoering is het aan boord hebben van android auto / apple carplay fijn. Geen kaal plaatwerk aan de binnenkant. Knopjes van bijvoorbeeld de raambediening is gewoon verlicht. Je ziet dat er aan alles toch wel wat aandacht aan is besteed en dat ze ondanks het een A segment auto is wel moeite gedaan hebben om er iets leuks van te maken.
- verbruik
de auto verbruikt ongeveer 9 Kw per 100 km (staat hier altijd wel in eco modus). Dat is echt super zuinig voor een EV. Wij kunnen gratis laden maar bij een prijs van 30 cent per kw/h komt het neer op zo'n €2,70 per 100 km aan 'brandstofkosten'. Daar waar je bij een A segment op benzine al snel 10 euro per 100 km moet rekenen met de huidige brandstofprijzen.
negatief
- mattenset
De mat aan de bestuurderszijde is origineel en begint nu al flink te slijten, zou eigenlijk niet mogen bij een auto met 8000 km. De Up waren de matten na 80.000 km nog steeds netjes
- stoelen
echt slecht zijn ze niet, en door de wag hogere zit stap je lekker makkelijk in en uit. Maar als ik er echt een 45 minuten in zit zit ik toch niet lekker. Het zit hem niet zozeer in de stoel zelf maar meer in het feit dat je wat rechtop zit maar de vloer wat hoger is zodat je met licht opgetrokken knieën rijd. Ik ben 1.85, dus vrij gemiddeld. Qua ruimte is het allemaal goed, en op korte stukken ook prima maar op langere stukken zit het op een of andere manier niet lekker, maar misschien moet ik de stoel beter afstellen. Maar zoals gezegd maken we er weinig langere ritten mee.
Winter
- 10.900 km
Van echt winter kunnen we nog niet spreken, maar nu de temperaturen tegen 0 aan komen ga je dat aan het verbruik merken. Dat geld voor benzine auto's , maar met een EV nog meer. We rijden veel korte stukjes dus elke keer moet de cabine van de auto elektrisch worden opgewarmd. Dat opwarmen gaat wel snel, doordat er geen motor op temperatuur hoeft te komen heb je al snel warme lucht. De stoelverwarming maakt het al helemaal dat je vrijwel direct aangenaam in de auto zit.
Ook kun je de Twingo EV met een app voorverwarmen, zodra je bij de auto komt is alles al warm en ontdooit, top! Deze service is 3 jaar inbegrepen bij de auto af fabriek en laat de auto nu net 3 jaar oud zijn deze maand. Dit moest dus verlengt worden. Dit zou je zelf kunnen verlengen bij 'my renault', maar dat kan dus in de praktijk niet.
Na een bezoekje bij de renault dealer kunnen zij dat wel voor je regelen, de remote services kent 2 opties;
remote pack (op afstand bedienen, accu inzage, etc)
navi pack (OTA updates + live traffic)
Wij hebben voor de remote pack gekozen wat 39 euro kost voor 3 jaar, alleszins acceptabel. Navigatie pack was meer dan 100 euro, maar aangezien we de navigatie toch weinig gebruiken in de auto en als we hem gebruiken wel apple carplay of android auto gebruiken dit gelaten voor wat het is. Ik heb nog wel 1x alle EU landen laten updaten voor heel europa naar de nieuwste versie, ( duurt even, je mag de auto niet uit zetten en kost zeker 30 minuten) maar na eind deze maand word de interne navigatie niet meer geupdate dus.
Maar wat doet de reikwijdte? Met de vele korte stukjes die wij rijden en nu de temperaturen tegen 0 zijn 's ochtends hebben we tussen de 120 en 140 kilometer. range. Wij laden vaak al bij 20% dus in de praktijk rijden we nu 100 km tussen de ladingen door. We kunnen thuis gewoon even de auto aan de stekker hangen. klusje van 20 seconden. En dat doen we dan ook nu wat vaker, zo om de 3-4 dagen word er geladen en na 1,5 uur is hij weer helemaal vol.
Mocht je afhankelijk zijn van een publieke paal dan zou ik er er wel aan kunnen gaan storen, maar zolang je bij huis kunt laden is het gewoon iets vaker de stekker er in.
1 jaar in bezit
- 14.500 km
1 jaar in bezit
Volgende week is de Twingo 1 jaar in ons bezit. Gekocht met een maagdelijke kilometerstand van 7400km. Inmiddels staat hij tegen de 15.000 km. Oftewel, ongeveer 7500 km zijn er in 1 jaar bijgeschreven. Eigenlijk precies zoals verwacht.
Hoe bevalt het?
Eigenlijk top. De twingo is als EV als stadsauto bedoeld en zo gebruiken we hem ook. Ja hij komt ook dagelijks buiten de stad. Af en toe op de snelweg maar buiten de regio Twente komt hij maar zelden. Waarbij de meeste A segment auto's een slechte automaat hebben, traag zijn, toch wat lawaaierig of kaal zijn uitgerust is de twingo dat allemaal niet. Heerlijk stil; geen automaat die schakelt maar linear versnellen. Lekker luxe met android auto en apple carplay en stoelverwarming en heerlijk vlot! Nee het is geen tesla, maar 99% sneller dat de meeste A segment auto's. En anders dan de benzine versies rijd dit ook nog eens leuk. De accu zit onder de voorstoelen en heel laag. Je heb achterwielaandrijving en daardoor voelt de auto als een kart. Jammer dat de zitpositie dan weer vrij rechtop is en alles behalve sportief.
Ruimte is goed, voorstoel kan zelfs plat zodat er iets van 2 meter ook mee kan. Kofferbak is iets kleiner dan de Up die we hadden maar ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen.
Range?
Krijgen daar dikwijls vragen over. Maar een WLTP van 190 lijkt weinig. In de praktijk als 2e auto is dat meer dan voldoende. In de stad haal je makkelijk boven de opgegeven WLTP range. 220 km op een lading is geen uitzondering bij wat warmer weer. In de winter met koud weer zien we wel eens 140 km. Dan hangt hij net iets vaker aan de stekker. Doordat we er zelden langere afstanden mee rijden is de range eigenlijk nooit een probleem. En als we een dat toch een keer doen (enkele reis 140 km) dan is het op locatie even aan de stekker. Ritjes van 170km+ waarbij je dus onderweg moet laden is gewoon een afrader en de auto niet geschikt voor.
Kosten?
Hierbij de kanttekening dat de auto doorgaans 1x in de week geladen word op het werk van mijn vrouw, waarbij we gratis kunnen laden. Dat zal er ongetwijfeld een keer af gaan, maar in 1 jaar hebben we maar 184 Kw thuis geladen. en 2x in totaal 28 Kw aan de publieke laadpaal bij een langere rit van 120+ kilometer waarbij op bestelling even geladen moest worden.
Belasting: 0 euro
Verzekering: 41 euro p/m (all risk)
Onderhoud: 98 euro (1x inspectie + filter)
Stroomkosten: 72,88
Afschrijving zal eerste jaar wel hoger zijn en ben ik van 1000 euro uit gegaan
Totale kosten per jaar zonder afschrijving = 662.88 (0,088 per kilometer)
Totale kosten met afschrijving = 1662,88 (0.22 per kilometer)
zoals gezegd laden we merendeels gratis dus dat heeft een wat vertekend beeld. Ook de afschrijving is wat koffiedik kijken. Maar als met al een prima aanschaf tot nu toe voor een vlotte compacte auto met automaat
Winter
- 18.900 km
Winter
met tempraturen rond het vriespunt daalt de actieradius aanzienlijk. In de praktijk zonder de accu helemaal leeg te rijden haal je nog zo'n 120km.
Daarbij moet vermeld worden dat de auto nu elke ochtend via de renault app voorverwarmd word. Dus geen ruiten krabben maar instappen en gelijk weg. Dit vreet natuurlijk ook stroom van de accu maar fijn is het wel.
Ook de stoelverwarming word heel snel warm (ik zet hem dan ook snel uit). de stoelverwarming kent dan ook maar 1 stand. Aan of uit. Maar het feit dat het op zo'n kleine auto zit maakt het ook gelijk aangenaam waardoor de (elektrische) kachel niet hoog hoeft te zetten.
Dit bekend met de ritjes die wij maken met de twingo als 2e auto dat we net niet meer weg komen met 1x in de week laden en dus is het nu om de 5 dagen even aan de stekker bij huis of op het werk. Ik denk altijd maar zo, de mobilie telefoon moet dagelijks aan de lader, dus dan valt eens in de 5 dagen de auto aan de stekker zetten nog reuze mee.
Verder heeft de auto zijn eerste APK gehad, uiteraard geen enkel probleem
Daarna is de auto gepolijst en in de glascoating gezet. een nauwkeurig karweitje, maar hij ziet er weer als nieuw uit. Valencia Orange is dan ook een dankbare kleur om schoon te maken.
Winterbanden zijn reeds gemonteerd. Doordat je de remmen weinig gebruikt heb ik ze wel even goed schoongemaakt en alles weer goed ingevet. Af en toe stevig remmen is aan te raden bij de twingo (net als alle EV's), maar aangezien mijn vrouw er de meeste kilometers in maakt word dat niet gedaan. De achterremmen begonnen ook wat te piepen. Nadat alles schoon is gemaakt en gesmeerd loopt het weer prima.
Verder blijft het nog steeds de ideale 2e auto. Lekker vlot in de stad, je parkeert hem overal tussen en automaat is gewoon heel erg fijn in de stad. De gebruikerskosten zijn zeer laag. Met de reeds ingevoerde wegenbelasting van 2025 op EV's betalen we nu een schokkende 6 euro per maand omdat de twingo een relatief compacte accu heeft weegt het allemaal niet veel.
Zomer
- 19.900 km
Zomer is er weer, en dan zie je dat de twingo met de stadsritjes die we maken echt wel op een 200km komt. In de praktijk betekend dat vaak bij 170km laden. dan gaat het accu lampje branden en dat voelt toch niet zo prettig. Ondanks je nog zeker 30 km kunt rijden.
Zomerwielen zitten er weer onder. staan niet alleen bijzonder fraai maar de 205 brede 16 inch wieltjes zorgen dat je veel grip hebt. De auto zelf leent zich er minder voor (zithouding), maar de krijgt hier wel echt een go-kart gevoel van door de achterwielaandrijving, heel laag zwaartepunt en directe gasrespons en direct sturugevoel. Net als dat van een mini. Alleen zoals gezegd is de zitpositie te hoog waardoor het niet echt een stuurmans autootje word. Maar wel een leuk 'gooi en smijt' bakkie. Die vooral heel erg thuis voelt in de stad.
Een enkele keer worden er wel langere ritjes mee gemaakt. 75km rondom huis kun je zonder laden doen. Ga je verder, dan zul je hem ter plekke aan de lader moeten hangen. maar dat gebeurd hier eigenlijk zelden. het is onze 2e auto.
de originele vibes vloermatten beginnen wel erg te slijten. Kwaliteit is gewoon slecht, zijn gewoon dunne goedkope dingen. Dus tzt kijken naar een alternatief.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.