Renault Twingo 1.2 Authentique (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 Authentique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Waarom een Twingo?
Als student kon ik de Twingo van mijn moeder overkopen. Voor mijn toenmalige bijbaan moest ik 80 kilometer rijden en OV was niet echt een optie. Nu vond ik Twingo’s ronduit afshuwelijke, verwijfde rotautootjes, maar ik had een auto nodig, en de deal was interessant. Weinig kilometers, een bekende vorige eigenaar, en een bekende geschiedenis. Daarnaast is de Renailt Twingo heerlijk goedkoop in verzekering, wegenbelasting en brandstofkosten. Na verloop van tijd begon de auto me steeds meer te bevallen: die kikkeroogjes zijn eigenlijk een beetje guitig, en het is zeker een ontzettend praktisch wagentje.
Wat bevalt:
De Twingo is een klein, handzaam en overzichtelijk autootje. Het autootje is aan de zijkanten en achterkant bijna vierkant, en bijna volledig voorzien van glas. Dat maakt dat het zicht geweldig is, en dat maakt dat je behoorlijk efficient van de binnenruimte van de Twingo gebruik kan maken.
De wegligging van de Twingo is redelijk goed. Bij lagere snelheden voelt de auto stabiel. Het wagentje kan redelijk snel door bochten heen (de grenzen liggen in ieder geval verder dan bij de jaren 80 Pandas). De rechtuitstabiliteit op de snelweg is minder. Bij 120 km/u heeft auto veel stuurcorrecties nodig.
De achterbank van de Twingo staat op rails, en je kan de gehele achterbank naar voren of naar achteren schuiven om beenruimte of kofferbak ruimte te creeren. De achterbank kan in twee delen plat. De ruimte is enorm flexibel te gebruiken! Het is me gelukt met 3 mannen en kampeerspullen naar Belgie te rijden voor een weekendje. Comfortabel was het niet, knus zeker wel. Als je de achterbank niet nodig hebt, is deze er trouwens ook heel makkelijk uit te halen: de bank is aan de achterkant met een stevige haak vergrendeld aan de vloer (op verschillende standen). Als je de haak losmaakt, hangt de bank alleen nog aan twee bouten aan de voorzijde aan de vloer vast. Het is een kwestie van die bouten losmaken, et voila, je hebt een minibestelwagen.
De 1.2 8v motor in de Authentique heeft voldoende vermogen om vooruit te komen in de stad, maar het houdt niet over. Op de snelweg is het blok niet tot veel meer dan 120 km/u te porren - lastig bij een inhaalactie, je wil toch meekomen met de rest van het verkeer. Als het wat heuvelachtiger wordt schiet het 8v blokje tekort. Het 1.2 16v blok dat Renault ook in Twingo’s lepelt, heeft veel meer vermogen, en is volgens Renault toch zuiniger. Zuinig is de Twingo trouwens ook met het 8v blok: ik reed gemiddeld 1:19 (veel op de snelweg en buiten de bebouwde kom).
Wat niet bevalt:
Voor een stadsauto zijn twee dingen aan de Twingo vervelend: het kost behoorlijk wat kracht om het stuur om te krijgen bij inparkeren, en de draaicirkel van de Twingo is voor een auto van dat formaat vrij groot. Overigens werd het zware inparkeren een stuk minder erg toen ik eenmaal de fabriek-af Michelins voor heb laten vervangen door Pirelli P3 banden.
Het is ook niet te verwachten van een stadsautootje, maar de Twingo is geen reiswagen. Na een dag in een Twingo te hebben gereden, stap je moe en zweterig uit. De auto is windgevoelig, heeft geen fut meer boven de 120, maakt op de snelweg een hoop herrie, en is niet al te stabiel meer bij meer dan 100 km/u. Voor een vakantie is dat geen probleem, maar ik vond de Twingo niet comfortabel genoeg voor de hoeveelheid kilometers die ik jaarlijks rijd. Daarom heb ik de Twingo in 2007 ingeruild voor een Citroen Xsara (zie mijn andere review)
PROBLEMEN
De Twingo van na medio 2001 heeft nog maar een paar problemen. Grote problemen als de brekende voorveren zijn bij deze facelift opgelost. Problemen waar Twingo’s van na medio 2001 wel mee kunnen kampen (en die ik dus heb gehad):
- Een draadje van de passagier airbag wil wel eens loskomen. Gevolg: foutmelding van passagierairbag. Is gefixed met een beetje soldeerwerk bij de dealer.
- De lak van de Twingo is niet geweldig. Krasjes zitten er zo in, en vallen erg op.
Daarnaast heb ik natuurlijk regulier onderhoud gehad, zoals vervanging van de distributieriem (moest) en de waterpomp (was lek) - dat was met bijna 500,- euro een fikse rekening.
Bij 60.000 km moesten de voorbanden vervangen worden. Ik heb de Michelins die de fabriek leverde vervangen door Pirelli P3 banden. Voor de bandenmaat van een Twingo niet veel duurder, en het verschil met de Michelin banden was geweldig: de auto was stabieler, stiller, en iets zuiniger. Bovendien kon ik met de Pirelli banden een stuk harder door bochten heen. Een aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren