Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Twingo

Renault Twingo 1.2 Authentique (2001)

autoreview

Renault Twingo 1.2 Authentique (2001)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 Authentique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 7 februari 2008

Waarom een Twingo?
Als student kon ik de Twingo van mijn moeder overkopen. Voor mijn toenmalige bijbaan moest ik 80 kilometer rijden en OV was niet echt een optie. Nu vond ik Twingo’s ronduit afshuwelijke, verwijfde rotautootjes, maar ik had een auto nodig, en de deal was interessant. Weinig kilometers, een bekende vorige eigenaar, en een bekende geschiedenis. Daarnaast is de Renailt Twingo heerlijk goedkoop in verzekering, wegenbelasting en brandstofkosten. Na verloop van tijd begon de auto me steeds meer te bevallen: die kikkeroogjes zijn eigenlijk een beetje guitig, en het is zeker een ontzettend praktisch wagentje.

Wat bevalt:
De Twingo is een klein, handzaam en overzichtelijk autootje. Het autootje is aan de zijkanten en achterkant bijna vierkant, en bijna volledig voorzien van glas. Dat maakt dat het zicht geweldig is, en dat maakt dat je behoorlijk efficient van de binnenruimte van de Twingo gebruik kan maken.

De wegligging van de Twingo is redelijk goed. Bij lagere snelheden voelt de auto stabiel. Het wagentje kan redelijk snel door bochten heen (de grenzen liggen in ieder geval verder dan bij de jaren 80 Pandas). De rechtuitstabiliteit op de snelweg is minder. Bij 120 km/u heeft auto veel stuurcorrecties nodig.

De achterbank van de Twingo staat op rails, en je kan de gehele achterbank naar voren of naar achteren schuiven om beenruimte of kofferbak ruimte te creeren. De achterbank kan in twee delen plat. De ruimte is enorm flexibel te gebruiken! Het is me gelukt met 3 mannen en kampeerspullen naar Belgie te rijden voor een weekendje. Comfortabel was het niet, knus zeker wel. Als je de achterbank niet nodig hebt, is deze er trouwens ook heel makkelijk uit te halen: de bank is aan de achterkant met een stevige haak vergrendeld aan de vloer (op verschillende standen). Als je de haak losmaakt, hangt de bank alleen nog aan twee bouten aan de voorzijde aan de vloer vast. Het is een kwestie van die bouten losmaken, et voila, je hebt een minibestelwagen.

De 1.2 8v motor in de Authentique heeft voldoende vermogen om vooruit te komen in de stad, maar het houdt niet over. Op de snelweg is het blok niet tot veel meer dan 120 km/u te porren - lastig bij een inhaalactie, je wil toch meekomen met de rest van het verkeer. Als het wat heuvelachtiger wordt schiet het 8v blokje tekort. Het 1.2 16v blok dat Renault ook in Twingo’s lepelt, heeft veel meer vermogen, en is volgens Renault toch zuiniger. Zuinig is de Twingo trouwens ook met het 8v blok: ik reed gemiddeld 1:19 (veel op de snelweg en buiten de bebouwde kom).

Wat niet bevalt:
Voor een stadsauto zijn twee dingen aan de Twingo vervelend: het kost behoorlijk wat kracht om het stuur om te krijgen bij inparkeren, en de draaicirkel van de Twingo is voor een auto van dat formaat vrij groot. Overigens werd het zware inparkeren een stuk minder erg toen ik eenmaal de fabriek-af Michelins voor heb laten vervangen door Pirelli P3 banden.

Het is ook niet te verwachten van een stadsautootje, maar de Twingo is geen reiswagen. Na een dag in een Twingo te hebben gereden, stap je moe en zweterig uit. De auto is windgevoelig, heeft geen fut meer boven de 120, maakt op de snelweg een hoop herrie, en is niet al te stabiel meer bij meer dan 100 km/u. Voor een vakantie is dat geen probleem, maar ik vond de Twingo niet comfortabel genoeg voor de hoeveelheid kilometers die ik jaarlijks rijd. Daarom heb ik de Twingo in 2007 ingeruild voor een Citroen Xsara (zie mijn andere review)

PROBLEMEN

  • 7 februari 2008

De Twingo van na medio 2001 heeft nog maar een paar problemen. Grote problemen als de brekende voorveren zijn bij deze facelift opgelost. Problemen waar Twingo’s van na medio 2001 wel mee kunnen kampen (en die ik dus heb gehad):

- Een draadje van de passagier airbag wil wel eens loskomen. Gevolg: foutmelding van passagierairbag. Is gefixed met een beetje soldeerwerk bij de dealer.

- De lak van de Twingo is niet geweldig. Krasjes zitten er zo in, en vallen erg op.

Daarnaast heb ik natuurlijk regulier onderhoud gehad, zoals vervanging van de distributieriem (moest) en de waterpomp (was lek) - dat was met bijna 500,- euro een fikse rekening.

Bij 60.000 km moesten de voorbanden vervangen worden. Ik heb de Michelins die de fabriek leverde vervangen door Pirelli P3 banden. Voor de bandenmaat van een Twingo niet veel duurder, en het verschil met de Michelin banden was geweldig: de auto was stabieler, stiller, en iets zuiniger. Bovendien kon ik met de Pirelli banden een stuk harder door bochten heen. Een aanrader.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Renault Twingo? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Renault Twingo

INFO
Athlon
Athlon
Renault Twingo Electric Intens (5D/CVT)
€ 404
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Twingo Electric Collection (5D/CVT)
€ 429
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Renault Twingo Electric Equilibre (5D/CVT)
€ 352
 
Renault Twingo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Twingo 1.2 Privilège Airco, Stuurbekrachtiging

    Renault Twingo 1.2 Privilège Airco, Stuurbekrachtiging

    • 2000
    • 194.316 km

    € 1.175

    Renault Twingo 1.2 Air

    Renault Twingo 1.2 Air

    • 2000
    • 113.745 km

    € 650

    Renault Twingo 1.2-16V Cinétic APK NIEUW

    Renault Twingo 1.2-16V Cinétic APK NIEUW

    • 2001
    • 146.970 km

    € 1.350

Meer Renault Twingo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Twingo III | Electric vanaf € 20.590

    791
    • 29 januari 2021

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer
 

Renault Twingo reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 Authentique (2002)

    Renault Twingo 1.2 Authentique (2002)

    9
    • 2 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 Authentique (2000)

    Renault Twingo 1.2 Authentique (2000)

    1
    • 12 december 2017
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V Initiale (2002)

    Renault Twingo 1.2 16V Initiale (2002)

    14
    • 10 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo (2000)

    Renault Twingo (2000)

    5
    • 4 mei 2015
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 Expression (2001)

    Renault Twingo 1.2 Expression (2001)

    8
    • 15 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 Cinetic (2001)

    Renault Twingo 1.2 Cinetic (2001)

    5
    • 26 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 Expression (2000)

    Renault Twingo 1.2 Expression (2000)

    7
    • 3 juli 2011
meer reviews
Klokje Rond - Renault Twingo

Klokje Rond - Renault Twingo

66

Op het klokje van deze Renault Twingo staat nog geen 8.000 kilometer, maar volgens eigenaar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique...

    4
    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    1
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    3
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    3
    • 29 december 2021
  • Nieuws
    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    64
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban Night

    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban...

    11
    • 6 oktober 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    1
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    32
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden