AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Twingo

autoreview

Renault Twingo 1.2 Authentique (2001) #2

Anoniem
  • Review
8 februari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 Authentique
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 7 februari 2008

Waarom een Twingo?
Als student kon ik de Twingo van mijn moeder overkopen. Voor mijn toenmalige bijbaan moest ik 80 kilometer rijden en OV was niet echt een optie. Nu vond ik Twingo’s ronduit afshuwelijke, verwijfde rotautootjes, maar ik had een auto nodig, en de deal was interessant. Weinig kilometers, een bekende vorige eigenaar, en een bekende geschiedenis. Daarnaast is de Renailt Twingo heerlijk goedkoop in verzekering, wegenbelasting en brandstofkosten. Na verloop van tijd begon de auto me steeds meer te bevallen: die kikkeroogjes zijn eigenlijk een beetje guitig, en het is zeker een ontzettend praktisch wagentje.

Wat bevalt:
De Twingo is een klein, handzaam en overzichtelijk autootje. Het autootje is aan de zijkanten en achterkant bijna vierkant, en bijna volledig voorzien van glas. Dat maakt dat het zicht geweldig is, en dat maakt dat je behoorlijk efficient van de binnenruimte van de Twingo gebruik kan maken.

De wegligging van de Twingo is redelijk goed. Bij lagere snelheden voelt de auto stabiel. Het wagentje kan redelijk snel door bochten heen (de grenzen liggen in ieder geval verder dan bij de jaren 80 Pandas). De rechtuitstabiliteit op de snelweg is minder. Bij 120 km/u heeft auto veel stuurcorrecties nodig.

De achterbank van de Twingo staat op rails, en je kan de gehele achterbank naar voren of naar achteren schuiven om beenruimte of kofferbak ruimte te creeren. De achterbank kan in twee delen plat. De ruimte is enorm flexibel te gebruiken! Het is me gelukt met 3 mannen en kampeerspullen naar Belgie te rijden voor een weekendje. Comfortabel was het niet, knus zeker wel. Als je de achterbank niet nodig hebt, is deze er trouwens ook heel makkelijk uit te halen: de bank is aan de achterkant met een stevige haak vergrendeld aan de vloer (op verschillende standen). Als je de haak losmaakt, hangt de bank alleen nog aan twee bouten aan de voorzijde aan de vloer vast. Het is een kwestie van die bouten losmaken, et voila, je hebt een minibestelwagen.

De 1.2 8v motor in de Authentique heeft voldoende vermogen om vooruit te komen in de stad, maar het houdt niet over. Op de snelweg is het blok niet tot veel meer dan 120 km/u te porren - lastig bij een inhaalactie, je wil toch meekomen met de rest van het verkeer. Als het wat heuvelachtiger wordt schiet het 8v blokje tekort. Het 1.2 16v blok dat Renault ook in Twingo’s lepelt, heeft veel meer vermogen, en is volgens Renault toch zuiniger. Zuinig is de Twingo trouwens ook met het 8v blok: ik reed gemiddeld 1:19 (veel op de snelweg en buiten de bebouwde kom).

Wat niet bevalt:
Voor een stadsauto zijn twee dingen aan de Twingo vervelend: het kost behoorlijk wat kracht om het stuur om te krijgen bij inparkeren, en de draaicirkel van de Twingo is voor een auto van dat formaat vrij groot. Overigens werd het zware inparkeren een stuk minder erg toen ik eenmaal de fabriek-af Michelins voor heb laten vervangen door Pirelli P3 banden.

Het is ook niet te verwachten van een stadsautootje, maar de Twingo is geen reiswagen. Na een dag in een Twingo te hebben gereden, stap je moe en zweterig uit. De auto is windgevoelig, heeft geen fut meer boven de 120, maakt op de snelweg een hoop herrie, en is niet al te stabiel meer bij meer dan 100 km/u. Voor een vakantie is dat geen probleem, maar ik vond de Twingo niet comfortabel genoeg voor de hoeveelheid kilometers die ik jaarlijks rijd. Daarom heb ik de Twingo in 2007 ingeruild voor een Citroen Xsara (zie mijn andere review)

PROBLEMEN

  • 7 februari 2008

De Twingo van na medio 2001 heeft nog maar een paar problemen. Grote problemen als de brekende voorveren zijn bij deze facelift opgelost. Problemen waar Twingo’s van na medio 2001 wel mee kunnen kampen (en die ik dus heb gehad):

- Een draadje van de passagier airbag wil wel eens loskomen. Gevolg: foutmelding van passagierairbag. Is gefixed met een beetje soldeerwerk bij de dealer.

- De lak van de Twingo is niet geweldig. Krasjes zitten er zo in, en vallen erg op.

Daarnaast heb ik natuurlijk regulier onderhoud gehad, zoals vervanging van de distributieriem (moest) en de waterpomp (was lek) - dat was met bijna 500,- euro een fikse rekening.

Bij 60.000 km moesten de voorbanden vervangen worden. Ik heb de Michelins die de fabriek leverde vervangen door Pirelli P3 banden. Voor de bandenmaat van een Twingo niet veel duurder, en het verschil met de Michelin banden was geweldig: de auto was stabieler, stiller, en iets zuiniger. Bovendien kon ik met de Pirelli banden een stuk harder door bochten heen. Een aanrader.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Renault Twingo

INFO
Athlon
Renault Twingo SCe 65 Collection (5D/5H)
€ 269
Stel samen ▸
Ikrij.nl
Renault Twingo SCe 75 Collection (5D/5H)
€ 269
Stel samen ▸
Arval
Renault Twingo SCe 65 Collection (5D/5H)
€ 266
 
Renault
Renault Twingo SCe 65 Life (5D/5H)
€ 274
 
DirectLease
Renault Twingo Electric Collection (5D/CVT)
€ 339
 
Renault Twingo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    1.2-16V Authentique AIRCO / NETTE AUTO / NIEUWE APK

    Renault Twingo 1.2-16V Authentique AIRCO / NETTE AUTO / NIEUWE APK

    • 2010
    • 140.893 km

    € 2.995

    1.0 SCe Life uitv. incl. AIRCO./CRUISE-CONTROL van 1eEIG. !! ORG. 18000 KM. NWE APK/GARANTIE.

    Renault Twingo 1.0 SCe Life uitv. incl. AIRCO./CRUISE-CONTROL van 1eEIG. !! ORG. 18000 KM. NWE APK/GARANTIE.

    • 2019
    • 18.165 km

    € 9.749

    1.0 SCe Authentique | Airco | Bluetooth Carkit

    Renault Twingo 1.0 SCe Authentique | Airco | Bluetooth Carkit

    • 2014
    • 47.490 km

    € 6.930

Meer Renault Twingo occasions

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
 

Renault Twingo reviews

  • Review
    Renault Twingo 1.2 Authentique (2002)

    Renault Twingo 1.2 Authentique (2002)

    9
    • 2 juli 2019
  • Review
    Renault Twingo 1.2 Authentique (2000)

    Renault Twingo 1.2 Authentique (2000)

    1
    • 12 december 2017
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V Initiale (2002)

    Renault Twingo 1.2 16V Initiale (2002)

    14
    • 10 januari 2016
  • Review
    Renault Twingo (2000)

    Renault Twingo (2000)

    5
    • 4 mei 2015
  • Review
    Renault Twingo 1.2 Expression (2001)

    Renault Twingo 1.2 Expression (2001)

    8
    • 15 juni 2012
  • Review
    Renault Twingo 1.2 Cinetic (2001)

    Renault Twingo 1.2 Cinetic (2001)

    5
    • 26 februari 2012
  • Review
    Renault Twingo 1.2 Expression (2000)

    Renault Twingo 1.2 Expression (2000)

    7
    • 3 juli 2011
meer reviews
Klokje Rond - Renault Twingo

Klokje Rond - Renault Twingo

66

Op het klokje van deze Renault Twingo staat nog geen 8.000 kilometer, maar volgens eigenaar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    25
    • 29 maart 2021
  • Autonieuws
    Renault Twingo I - Facelift Friday

    Renault Twingo I - Facelift Friday

    45
    • 26 maart 2021
  • Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    • 18 maart 2021
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    8
    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    38
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Renault Twingo

    Facelift Friday: Renault Twingo

    13
    • 22 januari 2021
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
Merk
Merk
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de...

    5
    • 15 april 2021
  • Review
    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)

    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens...

    6
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Prijzen Renault Express bekend

    Prijzen Renault Express bekend

    6
    • 8 april 2021
  • Review
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    34
    • 6 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Renault Kangoo als MPV-alternatief

    Nieuwe Renault Kangoo als MPV-alternatief

    24
    • 31 maart 2021
  • Autotest
    Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    25
    • 29 maart 2021
  • Review
    Renault Clio 1.2 16V Campus (2007)

    Renault Clio 1.2 16V Campus (2007)

    • 27 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep