Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Twingo

Renault Twingo 1.2 16V Expression (2001)

Eeuwige schoonheid

1
Renault Twingo 1.2 16V Expression (2001)
  • Autotest
14 mei 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
U kent ze vast ook wel; van die mensen die hun hele leven eigenlijk niet veranderen en waarvan de leeftijd heel moeilijk is in te schatten. De Twingo is eigenlijk precies hetzelfde. Want dat het karretje alweer acht jaar oud is, is hem niet aan te zien.

Het model heeft weliswaar al een paar facelifts gehad, waarvan begin 2001 de laatste, maar hij blijft er nog altijd fris uitzien. Bij die facelift heeft de Twingo nieuwe koplampglazen gekregen en een iets anders gevormde luchtinlaat in de voorbumper, maar je moet wel drie keer kijken om dat te zien. Binnenin is er ook nauwelijks iets gewijzigd. Oh ja: andere stofjes en kleuren, en een middenconsole die opnieuw is geboetseerd, zodat er ruimte is voor twee bekerhouders. De ware veranderingen zitten onderhuids. Zo werd het onderstel wat aangepast, is de stabilisatorstang achter dikker uitgevoerd en is er ook vóór zo"n stang gemonteerd. Verder zijn de remschijven wat groter van maat en staat ABS op de optielijst. Nu valt natuurlijk niet te ontkennen dat het originele ontwerp "t na al die tijd nog steeds leuk doet. De Twingo mag dan al een wat jaartjes meegaan, hij is dus nog steeds niet gedateerd.
In de Renault is er in de cockpit, op de vernieuwde middenconsole met bekerhouders na, niets veranderd. We waren hier toch wel teleurgesteld over toen we achter het stuur kropen. Wat een gemiste kans! Renault had heus wel wat meer aandacht aan de cockpit van zijn kleinste telg mogen besteden. We kunnen nog begrijpen dat het digitale display is gebleven, dat hoort nu eenmaal bij de Twingo, maar we blijven een toerenteller en een temperatuurmeter missen. En we blijven er ook bij dat de draaistaak aan het stuur voor de verlichting onhandig is. Net als het portierhendel buitenop, ziet er leuk uit, maar je kunt het alleen met je rechterhand bedienen. Verder heb je twee handen nodig om de stoel (met walk-in systeem) naar voren te schuiven. Bovendien zit de hendel om de rugleuning van de voorstoel naar voren te klappen te laag. Kleinigheden, maar juist in zo"n tweedeurs stadsauto gebruik je de ruimte achter de voorstoelen veelvuldig, om nog maar niet te spreken over de moeders die dagelijks hun kroost meermalen op de achterbank moeten vervoeren.
Positief punt van de Twingo was en is de ruimte. Niet in de hoogte, want wie lang is, komt al gauw met het hoofd tegen de hemelbekleding, maar achter een lange bestuurder is er nog steeds genoeg beenruimte voor een lange achterpassagier. Achterin de Expression zitten geen hoofdsteunen, die zijn wel terug te vinden op de optie-lijst. Voor de voorpassagier is er wel een airbag.

Nieuwe krachtbron

Natuurlijk waren we nieuwsgierig naar de "nieuwe" motor in de Twingo. Aan het logootje op het voorscherm kan je al zien dat hij 16 kleppen heeft. Het is een opgewaardeerde versie van de bekende achtklepper die tot nog toe in de Twingo beschikbaar was en gewoon leverbaar blijft. De achtkleps 1.2 heeft 58 pk, maar Renault haalt maar liefst 15 pk meer vermogen (+25 %) en 12 Nm meer koppel (+15 %) uit de de 1.2 16V. Met 75 pk en 105 Nm bij 3500 tpm staat hij er potent bij.
Tijdens het rijden merk je meteen dat hij heel levendig is. En weinig moeite heeft om vlot in te halen. Hij accelereert in ruim 12 seconden naar 100 km/h. Ook het verbruik valt niet tegen, want 1:15 is een prima waarde. Dit, in combinatie met een grote benzinetank, zorgt ervoor dat je lekker veel kilometers kunt rijden voordat je weer moet tanken.
Renault paste het onderstel van de Twingo aan met een nieuwe stabilisatorstang voor en een dikkere achter, terwijl de 13-inch wielen zijn vervangen door 14 inch. Verder kreeg de Twingo een nieuw remsysteem met geventileerde schijven vóór. We merken aan de wegligging wel dat er iets is gebeurd, want de Twingo is minder onderstuurd dan vroeger, maar die karaktertrek is er nog steeds. Ook helt hij nog over in de bochten en de achterkant is op richels wat springerig. Remmen doet hij zoals "t hoort, maar de besturing (de Expression heeft standaard stuurbekrachtiging) is indirect en ongevoelig.
De ware schoonheid zit van binnen, zeggen ze weleens. Laat dat bij de Twingo nou net andersom zijn! Hij ziet er na al die jaren nog steeds leuk uit en de ruimte in zijn interieur is nog altijd uniek, maar het harde, goedkope, plastic dashboard had aan de facelift van begin 2001 niet voorbij mogen gaan. De verbeteringen aan het onderstel en motor maken gelukkig veel goed en zorgen ervoor dat de Twingo er weer een aantal jaren tegenaan kan.

Signalement

Merk Renault
Model Twingo 1.2 16V Expression
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 10.895

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 105 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.433 mm / 1.630 mm / 1.423 mm
Wielbasis 2.347 mm
Massa leeg 820 kg
Laadvermogen 435 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 450 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 11,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 15,2 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 140 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
Renault Renault Twingo

PRIVATE LEASE Renault Twingo

INFO
Renault
Renault
Renault Twingo Electric Authentic (5D/CVT)
€ 394
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Renault Twingo Electric Intens (5D/CVT)
€ 404
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Twingo Electric Collection (5D/CVT)
€ 429
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Renault Twingo Electric Equilibre (5D/CVT)
€ 352
 
Renault Twingo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Twingo 1.2 Epicéa

    Renault Twingo 1.2 Epicéa

    • 2002
    • 260.550 km

    € 799

    Renault Twingo 1.2 Privilège Airco, Stuurbekrachtiging

    Renault Twingo 1.2 Privilège Airco, Stuurbekrachtiging

    • 2000
    • 194.316 km

    € 1.175

    Renault Twingo 1.2 Air

    Renault Twingo 1.2 Air

    • 2000
    • 113.745 km

    € 650

Meer Renault Twingo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Twingo III | Electric vanaf € 20.590

    791
    • 29 januari 2021

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique...

    4
    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    1
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    3
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    3
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection...

    9
    • 24 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    8
    • 16 februari 2021
meer reviews
Klokje Rond - Renault Twingo

Klokje Rond - Renault Twingo

66

Op het klokje van deze Renault Twingo staat nog geen 8.000 kilometer, maar volgens eigenaar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    64
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban Night

    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban...

    11
    • 6 oktober 2021
  • Achtergrond
    Eerste levensteken van de Renault Twingo - Uit de Oude Doos

    Eerste levensteken van de Renault Twingo...

    28
    • 12 mei 2021
  • Autotest
    Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    25
    • 29 maart 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo I - Facelift Friday

    Renault Twingo I - Facelift Friday

    45
    • 26 maart 2021
  • Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    • 18 maart 2021
  • Nieuws
    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    38
    • 26 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    41
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    Renault 15 GTL (1978) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden