Renault Twingo 1.2 16V Initiale (2002)

autoreview

Renault Twingo 1.2 16V Initiale (2002)

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 16V Initiale
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf156.577 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste meters

  • 156.577 km

De Volvo was aan vervanging toe. Ik wist dat ik weer een kleine auto wilde en dan eigenlijk ook mijn kever verkopen. Ik heb twee vliegen in een klap geslagen, door mijn Kever in te ruilen op deze Twingo. En vanaf komende dinsdag zal ik dan ook een review bij gaan houden van mijn nieuwe aanwinst.

To replace, or not to replace

  • 156.900 km

Ik rijd inmiddels een week in mijn "nieuwe" twingo. Uit het onderhoudsboek blijkt geen teken van enig onderhoud, al zit er wel documentatie in van een goed onderhouden airco.

Dat is op zich een pluspunt, ware het niet dat niet duidelijk is of mijn distributieriem ooit is vervangen.

Ik denk dat je wat dat betreft geen risico moet nemen, dus binnenkort aan ondergetekende de schone taak om dat eens te doen. Het wagentje gaat toch intensief gebruikt worden.

Better safe than sorry.

Verder is de Twingo een prima auto. Hij rijdt prima, laat zich makkelijk plaatsen en komt met de zestienklepper in het vooronder prima mee in het stadsverkeer. Op de snelwegen moet je er harder aan trekken, maar het moge duidelijk zijn dat deze specifieke auto niet bij uitstek bedoeld is om over de snelwegen te zoeven.

Bij 70 km/h in de 5e versnelling valt het me op hoe aangenaam stil het aan boord is. Mijn Volvo maakte in hetzelfde verzet bij dezelfde snelheid toch meer herrie. Weet niet of dat ligt aan het feit dat de Volvo een achtklepper was, of aan de mate van geluidsdemping in het interieur. Maar prettig is dit wel. Al met al stelt de Twingo nog niet teleur.

Ik heb verder de tic dat ik auto's koop die smerig zijn. Geen idee hoe dat kan, maar ik koop eigenlijk altijd auto's die een stevige poetsbeurt nodig hebben. Zo ook deze. 2 dagen goed aandacht besteden aan binnen- en buitenkant deden wonderen. Het viel me op hoe mooi donkergroen de auto eigenlijk is... Het wekt de impressie dat de auto luxe is, terwijl hij dat natuurlijk niet is in vergelijk met de Volvo.

Maar wanneer je 'm vergelijkt met een Lupo uit die tijd, denk ik dat je bij Renault destijds toch meer waar voor je geld had gekregen, als je de keuze had tussen een lupo en een twingo.

LICHT EN RUIMTE!!!

  • 157.220 km

Het valt me elke keer weer op hoe ruim zo’n Twingo van binnen eigenlijk wel niet is. En hoe toegankelijk. Ik was het vergeten. In de Volvo had ik verglijkbare ruimte, maar door de bouw voelde het toch krapper aan. Daarbij kwam dat de kofferbak geen grote opening had. Niet zo groot als de Twingo.

Afgelopen zondag was ik met de auto naar de wasbox, na het klussen. Ik moest de kachel nakijken. Behoorlijke klus. Maar daarna moet je je werkplek even opruimen. Zo ook in dit geval.

Ik werd op gegeven moment gebeld door mijn buurman die een modelvliegtuig op wilde halen. Bij thuiskomst meteen de bank plat gelegd en op pad gegaan… het vliegtuig paste prima in de kofferbak. En omdat de bank in zo’n geval meteen een opstaande rand vormt, hoefden we niet bang te zijn dat een van de vleugels tussen de voorstoelen zou komen…

Nu denk je misschien dat dat niet zo bijzonder is, maar dat is het wel als je een auto gewend bent, waarbij alleen de rugleuningen plat kunnen.

Ik kan niets anders dan zeggen dat deze auto prima bij mij past. Ik denk dat ik destijds ook geen betere eerste auto had kunnen kiezen, toen ik mijn eerste Twingo kocht.

Dorst? Nee hoor...

  • 157.670 km

Ik had verhalen gehoord dat een zestienklepper zuiniger loopt dan een achtklepper. Dus ik heb besloten dat eens uit te zoeken. Op het moment rijd ik veel stadskilometers (van en naar werk). Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens omrijd, omdat het gewoon fijn rijden is. Zeker als de zon schijnt en het dak opengaat.

Maar goed... Verbruik... Zoals ik zei, rijd ik veel stadkilometers (eigenlijk alleen maar op het moment) Ik ben nu dus van plan mijn verbruik bij te houden en zal dat doen met een app op mijn telefoon, maar ook hier op de verbruiksmonitor. Als ik de app moet geloven haalt mijn auto 1 op 14,9 zuiniger dus dan de fabrieksopgave. Maar goed... dat is pas een meting, dus niet heel representatief. Ik ga het zeker bijhouden. Misschien dat het inzicht geeft voor mensen die twijfelen tussen 8- en 16kleppers.

iep-iep-iep-iep-iep

  • 158.123 km

De remmen waren al een tijdje aan een upgrade toe... Recentelijk begonnen ze meer en meer te piepen, dus ik begon voorbereidingen te treffen om mijn blokjes te vervangen.

Vorige week vrijdag was ik op mijn vrije dag naar de sloop gegaan. Onderweg naar huis at ik even een broodje en viel het me op dat ik slotbouten had, maar geen sleutel. Een afspraak gemaakt bij de dealer om ze te laten vervangen. Gisteren stond de buurman aan de deur met de vraag of ik morgen mee zou willen naar Antwerpen voor een autoshow. Uitgelezen moment om de blokjes te vervangen.

Dus vandaag naar de automaterialenzaak gereden om nieuw remschoeisel te halen. In minder dan 2 uur was het klusje geklaard. Jammer genoeg was er in het verleden een geleidepin vast gaan zitten. Dus die is gangbaar gemaakt en nu kan ik met een goed gevoel naar Antwerpen. Ik weet zeker dat het wagentje zal stoppen zoals het hoort.

K(r)amperen...

  • 163.181 km

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en ben ik eraan begonnen een verbruiksmonitor bij te houden.

Hoe rijdt het?

Nog steeds heerlijk. In het voorjaar en deze zomer heb ik veel gebruik kunnen maken van het open dak. Al was het alleen maar omdat de Twingo dagelijks op een zonovergoten parkeerplaats staat en het glazen dak de auto weet te veranderen in een broeikas.

Op vakantie gaan was een peulenschil. Ik heb het vermogen om veel spullen mee te nemen voor een korte periode. Dat houdt dus in dat ik echt van geluk mag spreken als ik alleen mijn kofferruimte benut en niet ook nog mijn achterbank.

Vorig jaar zat mijn 480 (RIP) tot het dak toe vol met bagage, en had ik ook spullen op de achterbank gezet. En dat terwijl ik in mijn eentje weg zou gaan (want mr. Right heeft zich nog niet gemeld)

Dit jaar hoefde ik alleen de bank een tandje naar voren te schuiven en was ik met een grote rugzak, kampeerspullen en een tas voor onderweg in no time op ’s heeren wegen.

Kamperen… dat was nog wel een dingetje… ik had me namelijk voorgenomen in de auto te slapen. Mensen die bekend zijn met de Twingo, weten dat de stoelen en banken plat kunnen, zodat zij een bed vormen. Dus ik wilde dat eens aan een proef onderwerpen voor als ik ooit naar een festival zou gaan.

Mij leek het echter verstandig, daar een paar luchtbedden op te leggen. Aldus geschiedde en inderdaad… de eerste nacht sliep ik prima.

De tweede nacht bleek dat mijn lijf had ontdekt dat de Twingo niet comfortabel genoeg is om meer dan een nacht in door te brengen. Desondanks was het een belevenis. En ik was dan ook de enige op de camping die kon zeggen dat zijn slaapkamer een zestienklepper aan boord had.

Hoe het technische gedeelte van de Twingo is? Prima… rijdt nog altijd goed en doet wat ik ervan verwacht. Prijs/kwaliteit is dus prima voor elkaar.

Maar volgend jaar neem ik toch een koepeltent mee.

Geleende Tijd...

  • 178.000 km

Ik weet niet of ik het eerder verteld heb, maar deze Twingo was niet mijn eerste keuze, toen ik een nieuwe auto nodig had. Ik ging kijken voor een Twingo die ouder was en, zo bleek, slechter.

Dat gezegd hebbende ben ik blij dat ik deze gekozen heb. Ik rijd nu ongeveer twee jaar in deze Twingo. We zijn nu ongeveer 22000 kilometer verder (en ik dacht altijd dat ik 20000 per jaar zou rijden) ennnn ik rijd op geleende tijd. De distributieriem had bij 160000 vervangen moeten worden, dus ik rijd al 18000 kilometer op een riem die vervangen moet worden.

En ja… ik weet dat het moet gebeuren en dat ik mijn motor riskeer. Ik heb gelukkig een afspraak gemaakt om het nu eindelijk te laten doen.

Ondanks dat ik laks ben met onderhoud, blijf ik me verbazen hoe goed deze Twingo eigenlijk is. De motor pakt goed op. Meer dan genoeg trekkracht voor deze auto. Al is duidelijk te merken dat deze motor pas in zijn element is als je 'm doorjaagt in de toeren.

Ik heb geen toerenteller, dus zeker weet ik het niet. Maar het lijkt alsof de motor echt wakker wordt rond de 4000 tpm. Ik ben achtkleppers gewend. Dus in de regel schakel ik rond de 2500-3000 tpm al door. Misschien dat iemand me kan vertellen of ik met deze motor juist meer toeren moet draaien voor betere prestaties? Of hoeft dat niet echt?

***UPDATE 30-01-2018*** Bij de APK bleek dat het wiellager rechtsvoor, een stuurstanghoes en een stuurkogel kapot waren... Balen, natuurlijk. Maar niets wat niet gerepareerd kan worden. Alleen staat ze vandaag bij Renault voor een nieuwe set riemen. Als dat af is, ga ik morgen even kijken bij een doe-het-zelfgarage om te kijken hoever ik kom.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.