Renault Twingo 1.2 16V Expression (2004)

autoreview

Renault Twingo

Signalement

UitvoeringTwingo 1.2 16V Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 105.000 km

Het is tijd om na vier jaar de balans op te maken.

Waarom een Twingo? Na jaren leaseauto\'s van de zaak te hebben gereden, ging de zaak op de fles (niet daardoor, overigens ;). Van de ene op de andere dag moest ik snel mijn mobiliteit zelf verzorgen, en dat met een budget van nul komma weinig. Mijn eisenpakket was kort & duidelijk: klein, goedkoop, zuinig en direct uit de showroom te plukken - geen gedoe met levertijden.

In Heiloo, bij de inmiddels failliete dealer Bleeker, stond er één Twingo in de showroom. Ik heb er aan geroken, heerlijk luchtje van fabrieksnieuwheid, een \"open dakkie\" maar geen centrale portiervergrendeling. Prima. \"Inpakken, graag\", luidde het. Meteen afgetikt. Maar de auto kwam niet na drie dagen, de gemiddelde tijdsduur die staat voor het \"inpakken en wegwezen\" vanuit de showroom. De auto kwam pas na drie weken! Er was steeds \"iets mis.\" Bij de aflevering werd mij wel keurig verteld dat \"dit exact dezelfde auto is, maar wel een ander exemplaar als destijds in de showroom stond.\" Ik heb om opheldering gevraagd, maar géén duidelijk antwoord gekregen. Het zal altijd een mysterie blijven.

Ik weet dat deze inleiding bitter weinig over de auto zelf zegt. Dus nu ter zake.

De auto heeft de belofte van zuinigheid waargemaakt. Zeker met mijn ontspannen (maar wel verkeersveilige) rijstijl, want ik heb niets met scheuren en nog minder met de autocultuur waarin \"coole auto\'s & hoge snelheid\" hand in hand verheerlijkt worden. Ik vind het zelfs een primitieve passie die niet meer van deze tijd is.

Je leest vaak dat deze auto verrassend ruim is voor zijn afmetingen. Dat klopt gedeeltelijk. Zodra je een serieus beroep doet op de bagageruimte, loop je snel tegen de keiharde werkelijkheid aan: het is een klein autootje! Natuurlijk is het mogelijk de achterbank omhoog te klappen, maar dit werkt alleen als de voorstoelen volledig naar voren zijn geschoven. En in deze positie is behoorlijk rijden onmogelijk en gevaarlijk. De vaak genoemde \"ruimheid\" merk je slechts als je onder normale omstandigheden voorin zit. De auto is niet volgebouwd met ruimteslurpende consoles en de deuren zijn niet zo dik dat ze je tegemoetgroeien.

Het rijgedrag is prima. De auto heeft mij zonder een gevoel van onveiligheid over alle soorten wegen gebracht, inclusief de Autobahn. De stoelen zitten ook prima. Als man van 1 meter 88 kan ik prima rechtop zitten, maar bij de verkeerslichten moet ik vaak als een dwaas vooroverbuigen om het groen te kunnen signaleren, waar anderen heerlijk achterover een peuk roken.

PROBLEMEN

  • 105.000 km

1. Vervuilde smoorklep. De auto sloeg steeds af. Is onder extended garantie (vier jaar of 80000 km) gerepareerd. Trad op bij 81000 km, coulance.
2. Rechter raam valt soms niet goed in de \"sponning\" bij het electrisch dichtschuiven. Is niet reparabel.
3. Lampje voor de indicatie van storing in de airbag gedraagt zich als een lichtorgel.
4. Nadat de auto over de 100000 km kwam, is een spoorstangkogel vervangen bij de dealer. Ik heb geen enkel idee of dit normaal is bij dit kilometrage. Volgens een andere garagehouder die een soort niet-merkgebonden second opininion gaf, \"vreten Renaults stuurkogels en fuseekogels.\" Ik citeer, en weet niet of dit waar is. Is dit waar?

Ik ben wel ontzettend benieuwd naar storingen die andere Twingo-rijders hebben ervaren. Hebt u vergelijkbare storingen gehad, meld het hieronder even!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.