Renault Talisman Estate dCi 160 Initiale Paris (2016) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Talisman Estate dCi 160 Initiale Paris |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Heerlijke reiswagen
- 77.000 km
De Talisman is een fraaie verschijning, ruim (zeker qua bagage), de diesel is stil (mede door active noise cancellation) en levert voldoende performance. Boven de 180 is de fut er echter wel uit.
Het 4control levert een kleine draaicirkel op en de instelbare rijmodi maken de auto aanpasbaar aan je wensen (ik rij meestal in comfort, beladen op neutraal) . Het navigatiesysteem is ook top met live traffic en een grote kaart,. . En als het niet bevalt kun je android auto gebruiken (na upgrade versie naar V7). Het Bose systeem is ook prima (al zijn er betere) .
De Initiale Paris geeft je alle leuke gimmicks die je zou kunnen verzinnen en heerlijke stoelen met verwarming en koeling. Het dubbele glazen dak kan ook open, maar de opening had wel wat groter gemogen.
Minpuntjes : Wegenbelasting (maar dat weet je vooraf en is een keuze) , de tank is wat klein en de adaptive cruisecontrol zou ik soms uit willen schakelen (werkt op zich prima, maar als je voorganger continue optrekt en afremt doe jij dat dus ook , en je hangt er altijd ver achter). Het geklaag over trage navi en infotainment herken ik niet.
Ik rij in Nederland beter als 6l op 100, maar in de vakanties haal ik dat (lang) niet (de auto rijdt zo lekker op 150-170) waardoor ik gemiddeld op 6.5/100 zit. Zou zuiniger zijn als ik afgelopen jaar meer gereden had in NL .
Update - nog steeds heerlijke reiswagen
- 105.000 km
We zijn weer een tijdje verder en wat kms, al zijn het minder dan gedacht door Corona.. De huidige dieselprijs maakt de keus voor diesel achteraf een mindere. Beste is maar om gewoon door te rijden vermoed ik (al kijk ik wel eens verlekkerd naar een facelift model, de 1.8 225 pk is alleen nauwelijks geleverd, de 2l 190PK diesel lijkt me de lekkerste - maar ja, de wegenbelasting )
De auto geeft me voor de rest geen enkele aanleiding om er vanaf te willen, hij is een betrouwbare metgezel gebleken. De middenarmsteun had een afgebroken vergrendelingsveer clipje, dat heb ik met een boterhamzak clipje weten te herstellen. De accu werd minder (te merken aan een nauwelijks inschakelend start stop systeem), deze is vervangen. De 90000km beurt was een prijzige want de olie van de automaat dient vervangen , à 350 euro
De auto heeft ook een terugroep actie gehad, naar verluid ivm sjoemelsoftware. Na de update is ie in elk geval niet zuiniger geworden maar zouden stikstof emissies wel lager moeten zijn...
Ik heb een set 18 inch wielen op de kop getikt van de S-edition (die komen vrijwel nooit voor). De 19 inch waren fraai, maar toch erg stuiterig en ik durf er bv niet op een grindweg in italie mee te rijden. De 18 inchers wel. Banden zijn ook een stuk goedkoper.
Mijn opmerking over bij 180 de fut eruit, dat is natuurlijk niet echt een probleem, maar wel opvallend bij een topmodel. Ik had hiervoor een C5 THP met minder PK die ik makkelijker naar 200 trok. Ik merk overigens dat dat nu beter gaat, de laatste keer dat ik een open autobahn voor me had zat ik verrassend snel op 200 en toen vond ik het wel weer genoeg...
Wat eigenlijk wel opvallend is is dat de wagen best wel veel toeren draait voor een diesel automaat. In de 6e versnelling bij 120 ruim 2000 toeren . Bij een huur handgeschakelde passat diesel was dat bv flink minder. Die kon duidelijk pas boven de 100 naar de 6, de Talisman doet dat al bij 80. Potentieel zou met een wat langere versnelling nog een verbruiksvoordeel te halen zijn zou ik zeggen... Of een 7-bak als de benzine uitvoeringen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.