Renault Talisman Estate dCi 160 Initiale Paris (2016) #4

autoreview

Renault Talisman Estate dCi 160 Initiale Paris (2016)

Signalement

UitvoeringTalisman Estate dCi 160 Initiale Paris
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke reiswagen

  • 77.000 km

De Talisman is een fraaie verschijning, ruim (zeker qua bagage), de diesel is stil (mede door active noise cancellation) en levert voldoende performance. Boven de 180 is de fut er echter wel uit.
Het 4control levert een kleine draaicirkel op en de instelbare rijmodi maken de auto aanpasbaar aan je wensen (ik rij meestal in comfort, beladen op neutraal) . Het navigatiesysteem is ook top met live traffic en een grote kaart,. . En als het niet bevalt kun je android auto gebruiken (na upgrade versie naar V7). Het Bose systeem is ook prima (al zijn er betere) .

De Initiale Paris geeft je alle leuke gimmicks die je zou kunnen verzinnen en heerlijke stoelen met verwarming en koeling. Het dubbele glazen dak kan ook open, maar de opening had wel wat groter gemogen.

Minpuntjes : Wegenbelasting (maar dat weet je vooraf en is een keuze) , de tank is wat klein en de adaptive cruisecontrol zou ik soms uit willen schakelen (werkt op zich prima, maar als je voorganger continue optrekt en afremt doe jij dat dus ook , en je hangt er altijd ver achter). Het geklaag over trage navi en infotainment herken ik niet.

Ik rij in Nederland beter als 6l op 100, maar in de vakanties haal ik dat (lang) niet (de auto rijdt zo lekker op 150-170) waardoor ik gemiddeld op 6.5/100 zit. Zou zuiniger zijn als ik afgelopen jaar meer gereden had in NL .

Update - nog steeds heerlijke reiswagen

  • 105.000 km

We zijn weer een tijdje verder en wat kms, al zijn het minder dan gedacht door Corona.. De huidige dieselprijs maakt de keus voor diesel achteraf een mindere. Beste is maar om gewoon door te rijden vermoed ik (al kijk ik wel eens verlekkerd naar een facelift model, de 1.8 225 pk is alleen nauwelijks geleverd, de 2l 190PK diesel lijkt me de lekkerste - maar ja, de wegenbelasting )

De auto geeft me voor de rest geen enkele aanleiding om er vanaf te willen, hij is een betrouwbare metgezel gebleken. De middenarmsteun had een afgebroken vergrendelingsveer clipje, dat heb ik met een boterhamzak clipje weten te herstellen. De accu werd minder (te merken aan een nauwelijks inschakelend start stop systeem), deze is vervangen. De 90000km beurt was een prijzige want de olie van de automaat dient vervangen , à 350 euro

De auto heeft ook een terugroep actie gehad, naar verluid ivm sjoemelsoftware. Na de update is ie in elk geval niet zuiniger geworden maar zouden stikstof emissies wel lager moeten zijn...

Ik heb een set 18 inch wielen op de kop getikt van de S-edition (die komen vrijwel nooit voor). De 19 inch waren fraai, maar toch erg stuiterig en ik durf er bv niet op een grindweg in italie mee te rijden. De 18 inchers wel. Banden zijn ook een stuk goedkoper.

Mijn opmerking over bij 180 de fut eruit, dat is natuurlijk niet echt een probleem, maar wel opvallend bij een topmodel. Ik had hiervoor een C5 THP met minder PK die ik makkelijker naar 200 trok. Ik merk overigens dat dat nu beter gaat, de laatste keer dat ik een open autobahn voor me had zat ik verrassend snel op 200 en toen vond ik het wel weer genoeg...

Wat eigenlijk wel opvallend is is dat de wagen best wel veel toeren draait voor een diesel automaat. In de 6e versnelling bij 120 ruim 2000 toeren . Bij een huur handgeschakelde passat diesel was dat bv flink minder. Die kon duidelijk pas boven de 100 naar de 6, de Talisman doet dat al bij 80. Potentieel zou met een wat langere versnelling nog een verbruiksvoordeel te halen zijn zou ik zeggen... Of een 7-bak als de benzine uitvoeringen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.