Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017) #2

autoreview

Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017)
Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017)Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017)Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017)Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017)Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017)Renault Talisman Estate dCi 130 Intens (2017)

Signalement

UitvoeringTalisman Estate dCi 130 Intens
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf73.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

half jaartje ervaring

  • 94.000 km

Door wisseling van werkgever heb ik bij mijn nieuwe werkgever nu een auto gekregen van een ex-werknemer, een Renault Talisman DCI 130 (96KW) EDC Estate.
Het betreft een Intens uitvoering met daarbij nog de volgende opties:
-Easy life pack
-LM wielen 19 inch Alizarine
-Pack safety
-Elec. bedienbaar panoramisch glazen schuif en kanteldak
-Pack winter
-Elec. wegklapbare trekhaak
-Metaallak blue cosmos

Na 6 maanden en zo’n 20.000 km wat ervaringen:
-Motor: 130 PK lijkt niet heel veel voor een dergelijk grote en zware auto, maar het valt mij heel erg mee. In de praktijk is het zeker tot 120 km/h een vlotte auto. Op tussensprints gaat het ook prima, tot grofweg 120 km/h, daarboven wordt het allemaal wat moeizamer.(maar nog steeds wel vlot genoeg). Daarnaast maakt de EDC bak goed gebruik van het hoge koppel.
-Verbruik: ik rij veel lange stukken in het Noorden (toen nog 130 km) en veel stadswerk. Gemiddeld kom ik uit op 1: 16,6-17. Vind ik best zuinig gezien mijn gebruik van de auto. Als je veel in de randstad rijdt zul je ongetwijfeld veel beter kunnen scoren. Als ik een beetje mijn best zou doen moet 1: 18 zeker haalbaar zijn.
-EDC versnellingsbak: hier is veel over geschreven. In de praktijk (als je toch niet een directe vergelijking hebt) werkt hij in 90% van de gevallen goed. Bij het optrekken bij een stoplicht grijpt hij wat langzaam aan (en soms wat abrupt), in de praktijk heb je er niet veel last van. Het trage/vertraagde aangrijpen is alleen vervelend als je op een rotonde je auto er snel op wil gooien en het een seconde lijkt of er niets gebeurt. Verder schakelt de bak zeer soepel (vrijwel onmerkbaar) op en terug en laat hij zich prima met het gaspedaal sturen. Bij koude motor (als ik niet mer dan 2000 toeren wil maken ) kan ik het gaspedaal kort liften en hij schakelt direct op en als ik snel genoeg het gas intrap schakelt hij ook terug. Bij wat trager het gaspedaal indrukken blijft hij mooi in zijn versnelling staan en gaat dan met zijn koppel aan de slag om de boel te versnellen. prima! Naast het wat traag aangrijpen vind ik eigenlijk met name de kruipfunctie bij parkeren (of langzaam in file verkeer rijden) lastig. Met een beetje de voet op de rem wil hij niet echt lekker kruipen (valt stil) en als je dan gas bijgeeft grijpt hij weer te traag aan en soms wat te abrupt. Even snel op de cm krasvrij inparkeren kan wel, maar is niet het makkelijkst met deze auto. Maar in het algemeen is het best een fijne bak, (zeker als je normaal en niet al te haastig rijdt) met wel wat aandachtspuntjes (zoals meer automatische bakken met dubbele koppeling hebben dat hebben), maar voor 90% prima. En in de praktijk is de EDC gewoon een hele grote comfortfacor.
-Comfort: Er ligt een heel fijn en zeer stil motortje in. Het motorgeluid wordt goed gedempt tot op hoge snelheid en je hebt eigenlijk niet het idee dat je in een diesel rijdt. Een zeer grote comfortfactor in deze auto. Verder kent de auto veel instelmogelijkheden voor sturing, vierwielsturing en dempers. Ik heb een paar persoonlijke modi gemaakt, maar in 99% van de gevallen rijdt ik mijn mijn eigen gemaakte comfort modus, deze bestaat uit: Besturing, instelling comfort: 4Control, instelling comfort: Demping, instelling neutral: Aandrijflijn, instelling neutral: motorgeluid, instelling comfort. Ik houd nogal van comfort en vind dit het lekkerst, maar als je hem anders ingesteld wilt hebben kan dat ook. In de praktijk denk ik niet dat je veel van rijmodi zult wisselen, ik in elk geval niet. Ik heb wel alle modi uitgeprobeerd en de praktijk van mijn instellingen leveren de volgende rij-ervaring op.
4 control. Leuke gimmick, zeker als je hem instelt op maximaal is de auto heel wendbaar en is het zwiepje in de kont heel grappig. Ik had alleen wel bij harde wind (jan/feb 2020) het gevoel dat hij er wat onrustiger van werd (mogelijk ook door de winterbanden veroorzaakt) dus heb de vierwielbesturing op comfort gezet en dat lijkt iets rustiger te rijden (kan ook verbeelding zijn, maar ik vind het nu prima zo)
-Besturing: Het stuurtje ligt lekker in de hand, en heb ik ingesteld op comfort. De ander standen zijn ook instelbaar, maar leveren mijns inziens niet veel meer stuurgevoel op, maar wel veel zwaarder sturen (waardoor je wel de indruk krijgt dat je meer stuurgevoel hebt).
Dempers: In de stand neutraal is hij mooi comfortabel. In comfort is hij mij wat te zacht en in hard iets te hard. Dus dit is een aardig compromis. Zeker in aanmerking genomen dat er 19 inch velgen onder zitten.
-Wegligging: Het weggedrag is okay, en (zeker met mijn instellingen) vooral afgestemd op comfort. Nadeel vind ik dat het stabilisatieprogramma (met name bij rijden op winterbanden) wel heel snel ingrijpt, even een beetje lekker een bochtje door of wat sneller een oprit uitaccelereren is uit den boze. Het valt bijvoorbeeld ook op als je de mooie knijpende bocht in de A9 naar A2 (van amstelveen naar amsterdam, bij het Fletcherhotel) neemt. Niets leuker dan deze bocht zo hard mogelijk uit te komen maar niet in de talisman, het ESC maakt overuren en grijpt continu bruusk in, terwijl er best nog wel wat speelruimte is. Vast wel veilig, (en als je normaal rijdt zul je het niet merken) maar zorgt dat je niet met heel veel snelheid een bocht uit kan (was in mijn vorige auto leuker). Ik heb nog geprobeerd in verschllende standen (sport/comfort/persoonlijk) maar dat maakt geen verschil
-Dan de bouwkwaliteit.Die is best wel okay. Er zijn mooie materialen gebruikt en het dashboard oogt zeer voornaam met de mooie stiksels en de led verlichting.Ook mooi zijn de hendels voor het neerklappen van de banken die automatisch naar voren zwiepen. Jammer is alleen dat ergens rechts bij de deurstijl een enkele keer een rammel te horen is (niet altijd, echt af en toe). Ik kan het niet precies lokaliseren, maar zal bij een volgende beurt (interval 30.000 km) naar laten kijken. Verder rammelt er overigens niet en maakt de auto een degelijke indruk.
-Bediening: omdat je alles na een middagje instellen meestal zo laat staan, is de bediening vrij eenvoudig. het touchscreen van de navigatie en radio etc is fijn en je kunt ook kiezen voor de draaiknop. Het schermpje van het touchscreen oogt wat goedkoop omdat hij van een wat dofachtig materiaal is gemaakt, maar een zeer groot voordeel is dat je nooit vette vingers erop ziet. In mijn vorige auto (Volkswagen Arteon) heb je het prachtige gladde en glimmende glaspaneel als touchscreen, maar daar zie je iedere vingerafdruk op. Radio:-Na het starten van de auto duurt het veelal wel tot het einde van de straat voor de DAB ontvangst er is. Is verder geen probleem, maar dat ken ik niet van mijn vorige auto’s. Verder heb ik overigens geen last dat de DAb wegvalt oid, dus ontvangst is verder prima. R-link. ik lees regelmatig kritiek van auto testers over de bediening hiervan, maar dat vind ik niet terecht (ik heb overigens de verbeterde software na begin 2017) De auto kent heel veel instellingen en daarvoor moet je soms wat dieper de menu’s in. In de parktijk kom je er zelden of nooit meer aan als je het eenmaal hebt ingesteld. Het is me dan ook niet duidelijk wat die autotesters dan onderweg nog allemaal willen instellen, want als ik apple carplay aan heb, werkt die prima en als ik de radio wil bedienen is dat volledig mogelijk met de stuurwielbediening achter het stuur. Dat blijft heel handig (had mijn renault laguna in 2001 ook al) en vind ik zelf lekkerder werken dan knoppen op het stuur. In je scherm zie je precies de zenders opdoemen en als je stopt keert het scherm weer terug in de apple carplay modus. Omdat ik altijd apple carply gebruik kan ik weinig zeggen over de navigatie van renault, maar wel dat apple CarPlay prima werkt in deze auto. Wat overigens (ook weer via het instellingsmenu) ook kan is het zelf indelen van het scherm(zie foto), bijvoorbeeld radio en navigatie naast elkaar. Het zou een mooie toevoeging van Apple CarPlay zijn als Apple CarPlay dat ook zou kunnen .
-Zitcomfort. De stoelen ogen wat ielig, maar ik zit er prima in. Omdat ik zelf niet al te groot ben (1,83) heb ik geen last van een kort zitvlak. Ze zijn wat aan de zachte kant, maar ik zit er wel heel fijn in. De massage functie werkt bij mij vaker niiet dan wel, dus gebruik ik in de praktijk niet, (overigens denk ik dat ik iets verkeerd heb ingesteld, maar is verder voor mij een leuke gimmick, en geen “ must”).
Klein nadeeltje van het soort ribfluweel dat op de zitting wordt gebruikt, is hoewel het wel mooi oogt, je er ook snel vuil op ziet (stof, haren, kruimels).
-Panorama dak. Leuke gimmick, zeker in de stad, bij 80 km of meer helemaal open vind ik hem al snel wat teveel herrie maken. Ik vind het wel een luxe uitstraling geven, veel licht en ruimtelijk gevoel en ook lekker om de auto na een dagje in de zon snel even te luchten. In de praktijk zou ik er zelf het geld niet voor over hebben.
-Ruimte achterin. Ik hoor geen klachten van de kinderen. Het is minder ruim dan bijvoorbeeld een volkswagen passat, maar ruim voldoende. Verder heb ik zelf nog niet lang achterin gezeten dus kan er verder nog niet veel over zeggen.
-Achterruitrijcamera: Handig omdat net als veel nieuwe auto's ook de talisman behoorlijke raamstijlen heeft. Ik gebruik hem veelvuldig. Bij nat weer vervuilt hij wel een beetje waardoor je iets minder helder zicht hebt, maar blijft handige accessoire.

Punten ter verbetering:
-Het klepje van de wegklapbare trekhaak is niet zo degelijk (doet in kwalitatief opzicht een beetje afbreuk aan de rest van de auto)
-Het erg snel ingrijpen van de stabiliteitscontrole in bochten (met name bij mijn winterbanden)
-De keyless entry werkt goed, maar ook wel heel snel. Dat zou net iets minder mogen, als ik bij tanken iets te ruim om de auto heenloop sluit hij af en zit gelijk het tankklepje op slot
-Kruipfunctie van de EDC bak. Hij grijpt wat langzam aan en vindt het niet lekker om rustig te kruipen met de voet op de rem

handig:
-Typisch renault, dat hebben ze al jaren, maar de tankafsluiting zonder tankdop, geen vieze handen geen extra handeling na openen tankklepje of een dop die tegen de auto aanhangt.
-Apple carplay, werkt goed
-De stuurwielbediening (net achter het stuur) van de radio
-Elec. achterklep, sluit en opent relatief snel
-Stuurwielverwarming, heerlijk!

Wellicht oogt bovenstaande heel kritisch, maar de praktijk is dat ik met erg veel plezier in deze Talisman stap. Het is zeker geen sportieve auto, maar wel een zeer comfortabele en zeer stille kilometervreter met voldoende vermogen, ik ben er erg blij mee.

update, zomerbanden

  • 95.000 km

Onlangs de winterbanden gewisseld naar zomerbanden. Hoewel ik niet heel veel heb gereden door de Corona-crisis, merk ik een belangrijke verandering. Het stabiliteitsprogramma grijpt nog maar nauwelijks in. Ik kan nu weer behoorlijk hard bochten uitkomen zonder ingrijpen, heel fijn. Ik snap alleen niet helemaal hoe het programma dan werkt. De winterbanden hebben wel veel meer rol (zacht rubber) in bochten, maar kan het programma daarop reageren? ik neem aan dat het met stastische parameters werkt als snelheid en stuuruitslag, maar niet dynamisch obv de rol van een band. Maar goed, ik ben er wel blij dat het niet meer zo nadrukkelijk aanwezig is.

kleine ongemakken

  • 103.500 km

Naar aanleiding van de reacties blijkt inderdaad de veiligheidsgordel het rammelen rechts te veroorzaken. Helaas is hier nog geen oplossing voor gevonden. Wat is er verder gebeurd. Geen spannende dingen, maar wel wat ongemakken. Eind mei een lekke band. Via de garage een plug erin laten slaan. Ik had de banden alvast op extra spanning gebracht voor de vakantie, maar na reparatie bleek de gerepareerde band een veel lagere spanning dan de andere banden te hebben. Ik vind zelf service nogal belangrijk (ook in mijn werk) dus noem mij een zeurpiet, maar ik vind het dan raar dat een monteur niet even langs alle banden loopt om de spanning op het zelfde niveau te brengen als de gerepareerd band. Zeker vanuit de wetenschap dat het gros van de mensen de bandenspanning nauwelijks checkt. Ik heb dit ook nog aangegeven bij de aftersales afdeling. Krap een maand later weer een lekke band (dezelfde) en deze moest helemaal worden vervangen, en wat denk je? Weer enkel diezelfde band op spanning gebracht en geen rondje om de auto om van alle banden de bandenspanning te checken. En dan ook afgelopen week weer een lekke band (dezelfde die al recent vervangen is). Deze band nogmaals vervangen en ook nu weer afwijking van deze band met de overige banden. Blijkbaar hoort het bij renault service er niet bij om na het repareren van een band even alle banden op spanning te checken. Jammer. Verder in het voorjaar nog een storing gehad aan de automaatbak. Op een warme nederlandse dag na een aantal keren optrekken bij stoplichten (met 4 personen in de auto) ineens een rode lamp met " storing automatische versnellingsbak' en geen aandrijving meer. Ook in de handschakelstand deed hij niets. Auto langs de weg geparkeerd en paar keer gestart maar storing bleef. Uiteindelijk gebeld naar garage. Toch bleek het uiteindelijk niet nodig de auto af te slepen want na een half uurtje wachten weer geprobeerd en alles deed het weer! Auto wel laten checken bij garage maar deze konden niets vinden. Zou het oververhitting van de automaat zijn? Volgens het boekje zou er dan echt een melding oververhitting versnellingsbak moeten zijn en dat was niet het geval. Niet helemaal gerust op vakantie gegaan naar Italië (waar het warmer was dan in Nederland) maar bak werkte probleemloos. Inmiddels is dus weer het vertrouwen terug. Tijdens de vakantie echter nog een probleempje. In zeer warm Duitsland komt er wat sputtergeluid uit de ventilatie openingen en luttele minuten later stopt de airco. En erger nog, helemaal geen luchtstroom meer uit de ventilatieroosters, terwijl je de ventilatiemotor wel kon horen...verstopping? Met ramen en dak open naar eerstvolgende parkeerplaats gereden en gebeld met garage thuis waar overal in de de auto luchtinlaten te vinden waren. Deze allemaal losgemaakt en gecheckt, maar filters zaten goed en nergens blokkades van luchtinlaten gevonden. Duitse garage gebeld en na korte lunch weer weggereden en.... airco blaast weer naar hartelust. Duitse garage afgebeld, maar half uurtje later....gesputter uit ventilatierooster en even later helemaal geen lucht meer. Gebeld naar Duitse garage en we konden wel even langskomen. Analyse Duitse garage (maar zij kenden dit alleen van kleinere renaults en hadden dat bij de talisman nog niet meegemaakt). Bij hoge luchtvochtigheid en airo ingesteld op " fast" (wat ik inderdaad altijd had ingesteld staan) kan de airco " ver icen" en dus helemaal dicht zitten. Remedie: niet meer op " fast" zetten en na een uurtje rijden een tweetal minuten de airco uit zodat eventuele ijsafzetting kan verdampen. En inderdaad de verdere vakantie geen probleem meer gehad. Op zich wel vreemd vind ik dat een auto uit Frankrijk notabene dit probleem heeft. Het laatste ongemak was vorige week, na openen van het schuifdak wilde deze niet helemaal meer dicht en blokkeerde. Uiteindelijk via de noodknop en veel duwen op de ruit hem met moeite dicht gekregen. In de garage heeft men de ruit gelicht en eea weer gangbaar gemaakt, met daarbij wel de opmerking dat als hij nogmaals niet doet, het hele schuifdak zal moeten worden vervangen. Afgezien van deze ongemakken rijdt de auto prima en vind ik het nog steeds prettig om er in te rijden. Zeker in de bergen was het rijden met deze auto erg prettig, en ook door de automaat zeer gemakkelijk. Wel is er af en toe de kleine ergernis van het late aangrijpen van de bak vanaf stilstand, maar als je eenmaal rolt is de bak erg fijn en het gemak groot. Ook handmatig op de motor even afremmen in de handmatige stand of terug- of opschakelen verloopt makkelijk en in de juiste richting (duwen is terugschakelen, trekken is opschakelen; In mijn volkswagen met dsg was dat net andersom en voor mijn gevoel erg onlogisch). Wat wel opvalt is dat bij grote putten in de weg (zoals je in buitenlanden wel vaker ziet) de vering/demping hier niet helemaal mee overweg kan en een grote dreun in de auto geeft (de 19 inch wielen spelen hierin denk ik ook mee). Maar verder (op de rammel van de rechtergordel na) rammelt er niets en maakt de auto nog steeds een degelijke indruk. Ik vind de Talisman eigenlijk in grote lijnen wel overeen komen met de Laguna Grantour die ik in de periode 2002-2005 heb gereden, maar ondanks de slechte reputatie van de Laguna grand tour, ik met de Talisman al vaker storingen heb gehad/bij de garage ben geweest dan bij de laguna grantour. Concluderend, een fijne, stevig gebouwde auto die lekker rijdt. De betrouwbaarheid gaat helaas niet omhoog en blijft op 4 sterren staan.

150,000 km

  • 150.000 km

Het is een tijdje geleden, maar nu even een stukje omdat ik afscheid neem van de Talisman. Na 150.000 km denk ik dat een goed beeld heb gekregen van de Talisman. Wat is er sinds de vorige keer gebeurd. Op zich niet veel. De auto is storingsvrij en uitermate betrouwbaar gebleken. Wellicht vinden andere mensen de kosten behoorlijk, maar in mijn auto carrière heb ik nog nooit een auto gehad met zulk lage onderhoudskosten. even de kosten op een rijtje:
33.000 km, reguliere OH beurt Eur 273,-.
66.000 km Regulier OH beurt Eur 279,- + remschijven en blokken voor Eur 400 + luchtfilter Eur 28
81.000 km achterwisserblad eur 18,-
94.000 km batterij wissel sleutel Eur 6,- + OH beurt Eur 284,- + versnellingsbalolie Eur 282,-
102.000 km remvloeistof Eur 42,-
110.000 km ruimtewisserbladen voor uur 48,-
111.000 km OH beurt Eur 230,- + luchtfilter Eur 30,-
120.000 km remblokken voor en achter Eur 400,-
133.000 km 2 x batterij sleutels Eur 12,-
135.000 km airco controle Eur 45,- + vloeistof Eur 133,-
135.000 remblokken voor Eur 179,- + OH beurt Eur 99,- + ruitewissrerbladen V + A Eur 76,-
143.000 km OH beurt Eur 233,-
Opvallend vind ik wel de hoeveelheid remblokken, hoewel ik zelf nooit problemen heb gehad en de auto altijd goed remde, maar mijn wat forsere rijstijl zal zeker hebben bijgedragen. Overigens waren de banden de grootste onkostenpost. Het formaat is al wat duurder (19 inch 245) maar daarnaast ook 2 nieuwe banden vanwege lekrijden vlak na nieuwe bandenwissel.
Het enige dat deze zomer nog steeds aanwezig bleek, was een probleempje in de airco. Er is in Nederland in het voorjaar aircovloeistof bijgevuld omdat de airco niets meer deed (en daarna wel) Helaas in de zomervakantie weer hetzelfde probleem als vorig jaar in de zomervakantie: Na een paar uurtjes rijden in flinke hitte “ver-ijst” de inlaat van de airco; Je hoort eerst wat gesputter uit de ventilatieroosters en vlak daarna voel je dat er helemaal geen lucht meer uit de luchtroosters komt. Een tweetal minuten de airco uitschakelen biedt dan soelaas, maar is zeker niet zoals het hoort en in Spanje met temperaturen boven de 40 graden deze zomer ook niet echt prettig. Omdat de auto al 1,5 jaar over de leasetermijn zat (en telkens met een paar maanden werd verlengd door lange levertijd nieuwe auto) en de Leasemaatschappij niet heel happig was op kosten maken, heb ik er voor deze laatste korte periode maar mee leren leven. Overigens is dit het enige wat afbreuk heeft gedaan aan het comfort dat de Talisman biedt.
Wat is goed:
-Onderhoudskosten. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn met lagere kosten, maar in de doorsnee van al mijn vorige auto’s is dit echt keurig netjes
-De motor, voldoende krachtig met zijn 130 pk, je komt heel goed mee met het verkeer het is echt een vlotte auto. Hij heeft veel koppel onderin waardoor je met lage toerentallen kunt rijden en toch vlot vooruit gaat maar vooral: heel stil, je hoort hem nauwelijks, echt een superdieseltje. Qua verbruik zit ik gemiddeld rond de 1 op 16; Dit lijkt niet heel goed, maar ik heb een stevige rechtervoet en veel stadsverkeer waar ik vlot wegtrek en daarnaast veel snelweg in Noord Nederland op tijden dat je 130 km/u is toegestaan (op de tijden dat dit mag). Een normale rijder haalt denk ik snel 1 op 18-20. Je zag het ook op vakantie dat het zuinig kan; urenlang met 4 personen en volgeladen met 130 op de cruisecontrol door Frankrijk levert al snel 1 op 18 op. Olieverbruik, niets, nooit tussendoor hoeven bijvullen. Topmotor!
-Stoelen: Ik zit erg lekker en kan hier veel kilometers comfortabel in zitten.
-Degelijkheid; ook na 150.000 kilometer geen rammeltje te bekennen aan boord en alles voelt nog degelijk aan.
-Vering en wegligging. Comfortabele cruiser; de auto veert wel diep in bij hoge drempels en je hoort dat de grote 19 inch wielen in het buitenland met harde klappen door kuilen heen stuiteren, maar in het geheel blijft hij desondanks erg comfortabel. tevens kun je verrassend hard een bocht door, wellicht geholpen door de 4 wielbesturing. De auto heeft een kleine draaicirkel (door de vierwielbesturing), dus makkelijk inparkeren. En rechtdoor loopt hij als op spoorrails, ondanks de grote (platte) en brede banden. Dus een fijne cruiser voor de snelweg, maar je kunt er ook makkelijk lekker stevig een bochtje mee doorkomen.
-Schuifkanteldak. Zorgt voor veel licht en ik heb meer met open dak gereden dan ik vooraf had gedacht. Tevens is de bediening heel simpel en sluit ook het rolgordijn automatisch.
-Ruimte aanbod,; Zowel voor als achter zit je erg ruim in fijne stoelen en de kofferbak is heel groot. Ook prettig is de kofferbak geen tildrempel kent en een brede en hoge laadopening biedt. Echt alles past erin. Altijd leuk bij de Ikea als mensen met andere auto’s een doos met zitbank niet in hun auto krijgen en je zelf zonder moeite dezelfde bank zonder moeite de kofferbak van de Talisman inschuift. Tenslotte is er in mijn geval door de afwezigheid van een reservewiel onder de laadvloer ook veel ruimte om (vakantie) spullen mee te nemen.
-Afwerking. Alles is mooi afgewerkt, sluit goed aan, en mooie stiknaden op het dashboard
-Uiterlijjk: Heel persoonlijk, maar ik vind het een heel fraaie auto om te zien.
Wat is handig;
-De radiobediening achter het stuurwiel. Ik heb van een autojournalist (Roland Tameling) gelezen die het onhandig vond dat je de radiobediening niet kon zien. Ik ben het daar niet mee eens. Het is zo ontzettend logisch en je vingers vallen er zo makkelijk op dat je na een paar seconden niet beter weet, tevens is er daardoor meer ruimte op het stuur voor de telefoonbediening en is het op het stuur ook minder druk met andere knopjes. Ik vind het echt jammer dat niet meer merken deze hele handige radiobediening toepassen.
-Tankdop en klepje ineen. Nooit vieze handen (zeker bij diesel wel lekker), nooit een dop vergeten, echt een handige oplossing. Ook hier, waarom doen niet meer autofabrikanten dat.
-Keyless openen en sluiten. Werkt perfect. Nooit meer een sleutel uit je zak hoeven halen. Vooral het automatisch sluiten is handig, je loopt weg, hoort de auto een vrolijk biepje geven en je weet dat hij dicht zit, zonder ook maar iets te hoeven doen
-De autohold van de handrem; Supersimpel en werkt geweldig. Vooral ook lekker i.c.m. de automaat om een boottrailer op de helling weg te trekken.
wat kan beter; (maar kun je mee leven:)
-De versnellingsbak. Met name als je snel wilt optrekken (bijvoorbeeld even snel een gaatje zien op de rotonde om je auto voor te gooien) dan reageert hij net te traag, je reactie is dan gas verder induwen en dan kom je weg maar blijft hij gelijk veel te lang in zijn eerste versnelling hangen en ga je met loeiende motor de rotonde over. Ook bij normaal gebruik blijft de bak een enkele keer wat te lang in een versnelling hangen, maar over het algemeen kiest hij wel de juiste. rustig rijdend zal het je overigens niet opvallen. Wel complimenten voor het soepele schakelen, je voelt de overgangen nauwelijks. In totaal zijn de voordelen en het gemak van deze automaat groter dan de nadelen.
Wat kan beter (maar is wel muggenzifterij:)
-De afstandsbediening gooit de auto wel erg snel op slot. Als je om de auto heen loopt om te tanken en je loopt er iets te ruim omheen, sluit hij de auto en je tankdop af. Niet onoverkomelijk, maar je moet dan wel even de boel weer ontgrendelen.
-klepje bediening trekhaak. De wegklapbare trekhaak werkt prima, maar het klepje waar de bediening onder zit en het touwtje dat je ziet als je de knop omhoog trekt is wel vrij simpel en doet een beetje afbreuk aan de kwaliteitsbeleving van deze Franse auto
-Automatisch openen achterklep; Met een schopbeweging moet dit mogelijk zijn (alhoewel het instructieboekje wel aangeeft dat een trekhaak de werking kan verminderen) maar bij mij is hij op deze manier nooit open gegaan. Gek genoeg heb ik wel een paar keer gehad bij het autowassen dat als de tuinslang onder de auto werd doorgehaald, de achterklep wel automatisch een aantal keren openging! Waarschijnlijk zal dit wel goed werken zonder trekhaak.
-Dab radio: De ontvangst valt soms wat snel weg
-De middenarmsteun. Ik vind deze wat laag en hij is niet verstelbaar. Ikzelf zou hem graag wat hoger en langer willen hebben, maar goed dat is een kleinigheidje.


Conclusie; Een fijne, soepel rijdende en zeer degelijke auto. Ik ben er altijd met veel plezier ingestapt. Misschien is het veelzeggend dat ik nog serieus heb overwogen als nieuwe leaseauto weer een Talisman te nemen. De Talisman was namelijk (vlak voordat de productie stopte) vergeleken met klassegenoten heel goedkoop in aanschaf en ontzettend compleet uitgerust. Waarom dan toch niet genomen: De leaseprijs was te hoog omdat we als leasebeleid bij benzine auto’s een looptijd van slechts 3 jaar kennen (kortere looptijd zorgt veelal voor hoger leasetarief per maand) en er tevens een stimulatiebeleid is naar hybride en elektrisch, waarbij je meer budget ter beschikking krijgt hoe electrischer de auto is.
Zou ik de auto aanbevelen aan anderen: Jazeker, zonder twijfel, de Talisman is een hele goede en fijne auto!

Eigenlijk moest de Talisman er al 1,5 jaar geleden uit, maar het was wachten op het nieuwe “leasebeleid” van mijn werkgever en daarna op de levering van mijn nieuwe auto. Was dat erg; no way, met veel plezier nog 1,5 jaar langer in de Talisman rondgereden. Inmiddels na een jaar wachten op mijn nieuwe auto is deze binnen. Ik zal hem binnenkort hier introduceren: Een Volkswagen Arteon e-hybrid.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.