Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2017)

autoreview

Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2017)

Signalement

UitvoeringTalisman Estate dCi 110 Intens
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst170.250 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe daily driver

  • 170.250 km

21-11-2017.
Gisteren was het zover, zoals ik al in mijn review van de Volvo meldde.
De nieuwe bolide is afgeleverd.

Altijd weer een mooi moment, de gelegenheid een nieuwe wagen te mogen uitzoeken.

Maar ja, nut, noodzaak, en de beperkingen van het autoreglement moeten wel samen komen natuurlijk.

Een ding was op voorhand zeker, het moest weer een stationcar worden.
( helaas viel daardoor de door mij eigenlijk best begeerde Jaguar XE af).
Maar ja zowel privé als zakelijk is een sedan eigenlijk totaal onpraktisch.

Vereisten:
Trekgewicht 1500 Kg.
Diesel.
Liefst weer een open dak. ( glazen dak dat niet open kan maar tegenwoordig mode is snap ik werkelijk niet)
Bij voorkeur Leren bekleding.
En Liefst Elektrisch verstelbare stoel met geheugen.
Prijs niet gek veel hoger dan die van de Volvo, aangezien de bijtelling anders aardig gortig wordt.
En eigenlijk graag een niet 13 in een dozijn auto.
( was ook een van de redenen waarom ik destijds de BMW X1 koos)

Uiteindelijk kwamen er een paar kandidaten naar voren,
Volvo V60, Ford Mondeo, Peugeot 308, en de underdog, Renault Talisman.

Na het lijstje doorgelopen te hebben uiteindelijk met de Peugeot en Renault gereden.

Na een uitgebreide proefrit was ik om,
Die Renault moest hem worden.
Comfortabel, ruim, goede veiligheidsvoorzieningen.
Top.

Uiteindelijk de volgende samenstelling gekozen:
Renault Talisman stationcar, Dci 110 intens.
Met panorama dak,
Pack Rundleder, ( zwart met bruine stiksels)
Winter pack
Easylife pack.

Komt er op neer dat ie zeer mooi compleet is.
Incl 4 control instelbare rijmodi, en 4 wiel besturing.
18 inch lm velgen, ( met 245/45R18 banden)

Jammer dat Renault met bruin leer verplicht adaptieve cruisecontrol te nemen anders had ik liever bruin leer gehad.
Maar goed.

De verkoper vroeg bij aflevering waarom ik geen Bose audio had genomen , terwijl de wagen verder zo compleet is,
Nou, reden hiervoor is dat er bij Bose geen draaiknop meer voor het volume aanwezig is, maar alleen rechts boven op het aanraak scherm een + en - , dit vindt ik erg onhandig.
Gelukkig is de standaard audio echt prima. ( in tegenstelling tot die in de Megane die ik heb gehad, daarbij had ik spijt geen Bose te hebben genomen)

Na de eerste kilometers echt blij met mijn keuze.
( goede foto's zal ik maken zodra het weer dat toe laat.)

02-12-2017 3000Km.
Tijd voor een kleine update, na bijna twee weken en 3000Km is denk ik een goed beeld te schetsen van de wagen.

Opvallend hoe positief de omgeving is over de Renault, het ontwerp valt echt in de smaak.

Ik moet zeggen, de Talisman voldoet meer dan goed.
De kwaliteitsbeleving is op een veel hoger plan dan dat in de Megane die ik heb gereden in et verleden.
De gebruikte materialen in het interieur zijn van mooie kwaliteit, en voelen goed aan.
Hij rijdt comfortabel ( ik heb de multi sense op onderstel instelling sport staan)
Het interieur is aangenaam stil. ( multi sense " motorgeluid" heb ik op comfort staan)
De 4 wiel besturing waarover in de bladen nog wel eens schertsend gesproken wordt heb ik tot op heden als prettig ervaren, de draaicirkel is klein, en de wagen reageert allert op stuurbewegingen.

Zijn er dan geen puntjes van kritiek?
Uiteraard wel,
De elektrische stoelbediening kent geen verstelmogelijkheid voor de hellingshoek van het zitvlak, da's jammer, ( ik had graag de massagefunctie op de beide voorstoelen ingeleverd voor die verstelmogelijkheid). Naar verluid heeft de initiale wel uitgebreidere verstelmogelijkheden.
Daarnaast valt de Bluetooth verbinding af en toe weg, om vervolgens gelijk weer te verbinden.
Last but not least, de automatische achterklep werkt matig,
Dit zou volgens de dealer komen van de gemonteerde trekhaak. ( schijnt intern bekend te zijn, maar vreemd dat de verkoper zoiets niet verteld tijdens het verkoopgesprek).
Jammer want die hands free achterklep vind ik wel handig.
Maar goed, ook met de afstandsbediening is de klep op afstand te openen.

Al met al zeer content met de Talisman.
Gemiddeld verbruik tot op heden volgens de boordcomputer: 4,8 op 100 km. ( dit wijkt nogal af van mijn eigen berekening na de laatste tankbeurt waar ik uit kwam op 1 op 18,11)


20-12-2017 7100Km.
Best door gereden de afgelopen weken. In 30 dagen een dikke 7100 Km.
Vertrouwd geraakt met de nieuwe bolide. En ik moet zeggen, naar tevredenheid.
De bescheiden motorisering voldoet prima.
Zeker niet overgemeten, maar voldoende.
Als je niet altijd als snelste weg wilt zijn, en een beetje anticipeert.
Verbruik van de boordcomputer is optimistisch, zou nu gemiddeld 1 op 20 hebben gereden, zuinigste dat ik het uitgerekend aan de hand van tanken was 1 op 18,5
Maar da's nog steeds netjes in. Mijn beleving voor deze forse wagen.
De aanwezige stoelventilatie is zeer comfortabel op lange ritte wanneer leren bekleding nog wel eens warm wordt. En tijdens de koude dagen ( ondanks dat de wagen garage gestald is) is de stoelverwarming ( en stuurwiel verwarming ) zeker tijdens de koude start in de ochtend heerlijk.
Regen sensor werkt super icm de regelbare gevoeligheid.
En eervolle vermelding voor de full LED verlichting. Wat een mooie brede lichtbundel. ( ook de berm fantastisch uitgelicht) en het grootlicht icm groot licht assistent , TOP.
Was met de Volvo verwend met bi xenon, maar de Renault doet het met deze full LED verlichting zo wijst de ervaring uit nog Ff beter.
Kortom een heerlijke reiswagen wat dat betreft.
Ook de navigatie voldoet top op heden prima , hoewel soms de alternatieve route Ff met een korrel zout genomen moet worden.

kortom een tot op heden tevreden Talisman rijder.

13-01-2018 10.250 Km.
De 10.000Km ondertussen gepasseerd tijd voor een korte update.
Wat een genot weer een ruime wagen te hebben.
Want ondanks dat ik de dagelijkse kilometers veelal alleen af leg neem ik best vaak spullen mee, waarbij in de Volvo al snel de achterbank neergeklapt diende te worden, ( en het stoeltje van de kleine man verwijderd van de achterbank).
Het comfort en de rust in het interieur van de Renault zijn echt top.

Wat kan er beter?
De keyless entry is ronduit vervelend, ( was bij de Megane overigens exact het zelfde), waarbij de Volvo Ff de handgreep aangeraakt diende te worden om de portieren te vergrendelen bij het verlaten van de auto, gaat ie bij de Renault op slot als je van de wagen weg loopt.
Vervelend als er iemand Ff in de auto wacht , of als je Ff iets uit te auto wilt pakken als deze thuis in de garage staat. ( en de key card in je jas zit, zodat je dus eerst je jas moet pakken om dat te gaan doen).
Is uit te schakelen naar ik begrepen heb maar dan heb je dus conventionele centrale vergrendeling met afstandsbediening.

De LED interieur verlichting langs het dashboard is mooi, maar waarom niet een paar LEDjes in het plafond ? Had de Volvo ook, (en ik meen zelfs dat de Megane het ook had) licht het interieur mooi van op in het donker.
Overigens bij de nieuwe Megane die een collega pas heeft ontvangen zitten niet alleen over het dashboard maar ook over de portierpanelen ook LED strips.

Maar goed, je kunt niet alles hebben.
Ben dagelijks met plezier onderweg met de Renault, en geniet van het comfort en de fijne wegligging.
En niet te vergeten de 4-control waardoor de wagen een heerlijk korte draaicirkel heeft en mini rotondes strak neemt.
Snap de kritiek in de autobladen hierop echt niet.

En wat het open dak betreft, afgelopen tijd regelmatig Ff genoten hiervan, heerlijk Ff dak op de kantelstand voor wat frisse lucht in het interieur. Een optie die ik iedereen kan aanbevelen.

Tot slot van deze update: het verbruik is zoals ik het tot op heden heb ervaren zeer sterk afhankelijk van de snelheid.
En lange of korte ritten.
Gedurende de decembermaand een paar weken korte stukjes gereden, bij lage temperaturen, resultaat 1 op 17,5 gemiddeld over een volle tank.
Afgelopen week een tank leeg gereden met hoofdzakelijk 80 tot 100 Km/h resultaat 1 op 19,4
Heb aan de hand daarvan es de actueel verbruik meter in het scherm gezet en zag dat idd bij 100 Km/h de meter op ongeveer 4,5 liter per 100Km staat. Bij 130 is het rond de 5,5 liter per 100Km.
Feit is dat ik veel snelweg rijd, en dus in de praktijk uit zal komen rond de 1 op 18 gemiddeld.
( boordcomputer geeft overigens over de laatste 5000Km 5 liter per 100Km aan, wat imo wel optimistisch is).

Update 12-02-2018 15.250Km.
Weer een 5000Km onder de wielen van de Renault doorgegleden.
En met plezier.
De afgelopen dagen met de winterse temperature kunnen genieten van de stuurwiel (decadente optie, maar wel heerlijk )en stoel verwarming.
En wat mij verbaast is dat er zelfs zo'n twee jaar na z'n introductie de Talisman nog complimenten opleverd onderweg.

Enige tot op heden blijvende punt van kritiek op de wagen is de niet/nauwelijks werkende automatische achterklep, of tenminste het met je voet kunnen openen,
Hier moet de dealer ff naar kijken bij de eerste onderhoudsinspectie.
Verder elke dag genieten van het comfort en de luxe, in deze onderscheidende wagen..

Update 30dKm
Eerste onderhoudsinspectie gehad vandaag.
Had een aantal puntjes aangekaart bij de beurt.
Automatische achterklep doet het niet/nauwelijks ( met voet onder de bumper), panoramadak maakt lawaai bij harde wind op de snelweg, of bij harder dan 130Km/h.
Rechter achterportier raam haperde, en Bluetooth verbinding voor de telefoon viel af en toe weg.
O ja en een lakstift plus flesje olie gevraagd.
Bizar dat die lakstift gewoon berekend wordt ( de leasemaatschappij zou dir imo standaard mee moeten leveren, immers een behoud voor hun wagen. )

Bij afhalen verrassing van de dag.
Alles verder in orde maar: uw wagen heeft geen automatische achterklep.
Mwah, dacht het wel, immers die was mee besteld.
Nee hoor de monteur zegt van niet.
Nou ik zal er niet over uitweiden verder,
De klep werkt nog steeds niet via de voet bediening.
En ik wordt teruggebeld over het vervolg.

Wagen rijdt prima en fijn dat ie weer terug is.
Fijn dakje open gehad onderweg.
Genieten geblazen.
( jammer dat het niet zo ver open gaat. Het dak van de Megane ging volgens mij veel verder open.)

05-06-2018. Update 35.000Km.
Afgelopen week voor werk op pad met de aanhanger.
Een eerdere korte rit met kar was al een positieve verrassing.
Deze iets langere ritten bevestigden de eerdere bevindingen.
De relatief lichte motorisering voldoet goed.
En door de lange wielbasis ligt de kar strak achter de wagen.

Wat wel opviel is dat de veren achter best willen inzakken.
( meer dan wagens die ik eerder had eigenlijk) waardoor het op enig moment lastig was het neuswieltje van de kar uit te kunnen klappen.
Kan me voorstellen dat verfente caravanrijders hulpveren overwegen bij de Talisman.
Uiteraard is het manoeuvreren door het veel geringere koppel dan de V40 had lastiger, en is meer gebruik van de koppeling nodig.
Maar da's te verwachten.

Werd N.a.v. de enquete van Renault die ik had ingevuld nog gebeld door de dealer. En de opmerkingen die ik deed hierin naar aanleiding van het werkplaatsbezoek zijn ter harte genomen. ( Renault is wel serieus bezig met klanttevredenheid kun je hieruit concluderen )
De niet werkende voetbediening voor de achterklep is nog geen oplossing voor schijnt. Maar wordt aan gewerkt.
De dealer gaf aan dat ik de wagen weer mocht brengen, maar goed als er geen echte oplossing is dan kan dit probleem beter met het volgende onderhoud gecombineerd worden.
Ben veel onderweg, en dat doe ik wel graag met mijn eigen wagen.
Dus afgesproken dat het probleem met volgend onderhoud gecombineerd wordt.

De stoelventilatie heeft wel Ff dienst bewezen met de warme dagen de afgelopen tijd. Wat een fijne voorziening.
Het open dak ook trouwens. Fijn dit weer te hebben.

Al met al echt een fijne wagen.



To Be continued..

Update 35.500Km. ff korte update.
Dacht kom, laat ik es de navvi software updaten.
Mensen mensen, updaten van navigatiesoftware hoeft toch niet zo omslachtig te zijn (formateer uw memorystick, doe deze in de auto, start de auto, wacht een paar minuten zodat deze bla bla ), en hoeft toch zeker geen uren te duren.
Ook ff iets installeren op de computer uiteraard, en een account aanmaken, met zowel chassisnummer van de wagen als nummer van de R-Link (ja , chassisnummer staat op de autopapieren maar waar vindt ik dat nummer van die navvi?? zoeken zoeken)
n.b. bij Volvo was het updaten van de navigatie bij de beurt in begrepen, dus kan me niet voorstellen dat het heel complex hoeft te zijn.

De computer is ondertussen zeker een uur bezig, en de boel is nog niet binnen.
(ben benieuwd hoe lang het duurt alvorens de update in de auto klaar is.)

Ben een aardige digibeet, dit onderken ik, maar toch, wat een tijdrovende omslachtige toestand.
Dit tot zover.

Kleine update,
Eureka, kaartupdate gelukt.
Wat een gemier maar het is gelukt.
Update installeerde niet want ik had in het opstartscherm geklikt op: "geen informatie delen" of iets dergelijks.
Tsja lekker dan.
Maar het zij zo.
Eerst een minuut of 40 info op stick zetten, daarna de stick in de auto en met draaiende motor weer ongeveer zo lang bezig.
Maar goed, software is weer ( soort van ) up to date.

Update 25-08-2018 47.500 Km.
Zo na de vakantie tijd voor een update.
Gedurende de vakantie de nodige kilometers onder de (fraaie) wielen door laten glijden.
En wat een genot na de V40 waarbij kofferruimte altijd erg krap was, weer een wagen te hebben waarbij dit nooit een issue is.
( niet dat we zoveel mee nemen, maar toch)

Nog steeds ben ik zeer content met de keuze voor de Talisman.
Gedurende de (vele) zeer warme dagen de afgelopen tijd ben ik de stoelventilatie zeer gaan waarderen.
Wat ik eigenlijk een beetje een decadente optie vond, miste ik zelfs toen ik een paar dagen een vv auto reed.
Net als de 4control 4wiel besturing trouwens.
In de bladen is hier soms aardig negatief over geschreven, maar de wagen is er in mijn beleving echt beduidend agieler door dan bijvoorbeeld een Passat, om te zwijgen over de zeer korte draaicirkel
( tijdens de vakantie tot twee maal toe een wegafzetting, waarbij gekeerd moest worden, en een U bocht doet de Talisman echt heel kort).

Her en der zie ik in reviews dat er DCi 110 luidruchtig zou zijn.
Ik herken dat geenszins, uiteraard hoor je dat het een diesel is bij koude start als je naast de wagen staat, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur is het geluidsniveau prettig laag.
En (op de Duitse autobahn) is in alle comfort ook op hogere snelheid dan 120 of 130Km/h te cruisen.

Sinds de navigatieupdate is de navigatie voor mij geen bron van ergernis meer geweest.

Tot zover de update van een happy Talisman rijder.

Update 08-12-2018 , 67000Km
Eindelijk kan ik weer een update doen. ( werkte niet meer sinds de update van de AW site)
Ondertussen heeft de wagen z'n 60.000Km beurt gehad, en zijn de winterbanden gemonteerd.
Recentelijk twee langere ritten gemaakt richting Duitsland voor werk, en daar komt de Talisman echt tot z'n recht. In alle comfort afstanden afleggen.
Mede door de goede stoelen, ( met ventilatie en verwarming)en ergonomie van het interieur ( met handige druk/draaiknop op de middenconsole van waar diverse functies zoals de navigatie en audio bediend kunnen worden).
Helaas werkt de voetbediening van de achterklep nog steeds niet.
Maar verder niets dan lof over de Talisman.

08-01-2018, 71000Km
Ondertussen bekend dat de filter op update (tijdelijk) weg is.
Dus veel zal mijn update niet gelezen worden .
Maar goed het zij zo.
Gisteren de wagen bij de garage gehad inzake de achterklep voetbediening. Regeleenheid vv, sensor vv.
Ook mijn opmerking aangaande de vreemde aanwijzingen van de schakelindicator nogmaals onder de aandacht gebracht,
Zou verholpen zijn. ( door een reset.)
Klep werkt ( vooralsnog) wel.
De schakelindicator denkt nog steeds dat bij 108 Km/h op de cruisecontrol ik terug moet schakelen. Terwijl imo de 6 een prima versnelling is bij deze snelheid op een vlakke weg. ( zonder aanhanger
Oid)

De opmerkin van de dealer dat de wagen zich aanpast aan "sportieve rijstijl" etc geven mij helaas geen goed gevoel.
En verdere actie van de dealer uit blijft uit.
Ik voel me dan ook niet serieus genomen in deze, en da's jammer.
De verbruiksmeter geeft ook een hoger gemiddeld verbruik aan dan eerder, dit sterkt mij in mijn gevoel dat er iets mis is.
Een sensor die verkeerde waardes aan geeft mss?

Neemt niet weg dat de wagen fijn rijdt.
Elke dag weer een genot is om in te rijden.
En een fraaie verschijning.

Wat ik erg jammer vindt is dat er mensen om me heen zijn die me
( ongelogen waar) zeggen, "Tsja, da's Renault, toch een klasse minder dan bijvoorbeeld de Volvo die je hier voor had" .
Dit aangaande de behandeling van mijn opmerkingen tijdens werkplaatsbezoek op de wagen door de dealer.
En zo langzamerhand krijg ik het idee dat deze mensen een punt hebben.

De wagen an sich ben ik echter nog steeds zeer content mee.

19-02-2019 80.500Km
Ondertussen weer een 10.000 Km verder.
En behoudens de nog steeds vaker niet dan wel functionerende sensor voor de hands free achterklep ( die ik ondertussen dus gewoon niet meer gebruik/probeer) geen mankementen.
Heerlijk nu het weer beter weer is, het dak gekanteld op kiertje te zetten.
Vind dat echt een genoegen op die manier een beetje frisse lucht onder het rijden.
Op binnenwegen , maar zelfs op hogere snelheid is dat goed te doen qua geluid.
Airco gebruik ik liefst zo weinig mogelijk, krijg daar al snel een droge keel van.

Verbruik is aldus de boordcomputer momenteel 5 liter op 100 km, aldus mijn tank pas over de afgelopen ruim 80.000Km 5,1 liter op 100Km.
Al met al prima waarde lijkt me.

Over het algemeen moet ik zeggen dat de wagen zich ook qua materialen van bijvoorbeeld het interieur goed houdt.
Uiteraard, kun je zeggen, "wat is 80.500Km nu helemaal"?
Maar anderzijds dit is wat veel wagens in 8 jaar amper rijden.
Dus in dat opzicht zou het ook 8 jaar gebruik kunnen voorstellen :-)

03-04-2019 89350Km.
Altijd als je een strakke planning hebt... :-(
( tijdig)Voor komende vrijdag de 90000Km beurt gepland.
Aangezien de komende tijd wat langere ritten op de planning staan.
Vanochtend onderweg naar een afspraak melding "controleer inspuiting" en een geel lampje met een steeksleutel in het tellercluster.
Daarnaast motor in noodloop, ( max 115Km/h mogelijk)
En een niet werkende cruisecontrol.
Dealer gebeld, en deze zei, " bent u in de buurt?" Dan kunnen we hem gelijk Ff uitlezen.
Nou nee dus, niet eens een beetje inde buurt.
Dan maar de dichtstbijzijnde dealer bezoeken..
Na mijn afspraak ter plaatse gedaan te hebben.
Na mijn afspraak, auto starten en hee lampje uit melding weg.
( om vlot weer terug te komen)
Bij de locale dealer, ( uiteraard net voor de lunchpauze)
Toch gelijk de auto binnengezet, en uitgelezen.
Advies: auto laten staan, en vv vervoer mee.
Sensor voor de roetfilter defect, waardoor deze verstopt kan raken, met dure schades als gevolg..?..?
Morgen de wagen weer halen.
Ok....klinkt niet heel aanlokkelijk.
Aangezien ik ongeveer 200Km verderop woon.
Uiteindelijk na wat heen en weer gezeur, na 2,5 uur met een weer herstelde Talisman op pad.
( toch netjes al met al)
Kunnen mijn afspraken van morgen gewoon door gaan.
En de beurt vrijdag ook.

Qua rijden nog steeds niets dan lof.
Met de Michelin zomerbandjes er weer onder rijdt ie overigens nog een stuk fijner dan met de winterrubbers.

25-07-2019 106.500Km.
Een korte update aan het Talisman front,
Wat een genot met de warme dagen momenteel onderweg te zijn met de Talisman. Climatcontrol op 20,5/21 en stoelventilatie aan. Een betere ' werkplek ' kun je haast niet wensen.
Helaas is er de afgelopen maanden wel een rammel ontstaan in het onderstel. Ter controle Ff langs de dealer geweest.
Blijkt een stabilisatorstangarmpje te zijn.
Dacht eerst nog daar rij ik wel mee door tot de volgende beurt maar het wordt steeds hinderlijker dus maar een afspraak gemaakt om het te fixen.
Komende week. ( gelukkig een kleine reparatie dus klaar terwijl u wacht.)
Zag in een andere review nog iets over geruis bij het open dak, dit is bij mij ook weer terug ( bij bepaalde wind, of boven de 130Km/h geeft deze luid gesuis), bij de volgende beurt Ff naar laten kijken.
Aangezien er ook regelmatig geklaagd wordt over geluid bij telefoneren via de carkit, wat denk ik ook door gesuis van open dak komt ook op lagere snelheid.

Vreemd updaten vanaf de iPad ging weer niet.

Update 121000km.
Beurt gehad en weer geruis bij open dak bekeken . De slecht werkende voet bediening van de achterklep laat ik er maar bij.
Resumerend is de Talisman een fijne wagen. En wordt nog lastig te beslissen wat te kiezen hierna.

Update 133.500Km
Weer een aantal maanden en de nodige kilometers verder.
En behoudens de in middels vaker genoemde zaken eingelijk simpelweg genieten geblazen met de Talisman.
En wat de kwaliteit betreft, niets dan lof, interieur is ook nog tiptop geen slijtplekken (ook niet op de wang van de bestuurdersstoel) of wat dan ook.

Stilletjesaan merk ik dat ik weer om me heen aan het kijken ben ondertussen, wat de opvolger dan wel moet worden.

Zag dat er sprake is van een facelift van de Talisman, dus deze zou een optie kunnen zijn.
Valt wel op dat jaar op jaar de prijzen van nieuwe auto's stijgen door alle "milieumaatregelen", en da's wel jammer.
Maar goed we gaan es rustig nadenken wat de mogelijkheden zijn.
Liefst weer een stationcar met een beetje ruimte en comfort..
To be continued.

Update 30-06-2020 150750Km.
Tijd voor een onderhoudsinspectie.
Dankzij de corona toestanden weinig gereden de laatste 8 a 10 Weken.
dus wat verlaat.
Normaal is 10K Km eerder regel dan uitzondering, nu amper een kwart hiervan.

Geen schokkends te melden op voorhand, de wagen doet het goed.
enige opmerking van mijn kant bij het maken van een afspraak, was dat het open dak in dichte toestand niet meer helemaal vlak met het vaste deel lag. .
Bij ophalen, kreeg ik te horen dat de voorste schijven en blokken waren vv (eerste set schijven nog zelfs, netjes imo) distributieriem is vv.
We kunnen er weer ff tegen.

Jammer dat de verkoper me nog steeds niks kan vertellen over de facelift die er aan zou komen.
Had graag iets meer geweten, om zo alvast een mening te vormen over de evt volgende wagen.. (toch weer een Talisman, of toch iets anders....;-) )
To be continued.

Update 14-07-2020
En zo kan het verkeren. ( jaja de man die echt een petrolhead is is overstag).

In overleg met mijn werkgever toch maar kijken voor een andere wagen ondanks het bereiken van einde looptijd maar nog niet de kilometers.
Altijd fijn, een. Moment om naar uit te kijken immers. Een nieuwe wagen
:-)

Wat dan te kiezen?
Laat net per 1 -07 de nieuwe WLTP methode in zijn gegaan.
Waardoor de normwaardes voor CO2 uitstoot op papier ineens zomaar 20% hoger is, dan voorheen.

Al met al was ik hierdoor wat. Uit het lood geslagen want de Talisman die ik in principe wel weer wilde ging dus niet passen, (plus de facelift is er ook nog niet ) En de Volvo V60 B3 die ik had bedacht ging ook niet meer passen.
En de plug in versie is door de 22% bijtelling prive wel heel kostbaar in mijn beleving.

Tsja wat blijft er dan over?
Toch maar es heel voorzichtig iets anders overwegen.?.
Idd, maar es (schoorvoetend) bij Tesla binnen gelopen en de model 3 bekeken.
Tsja zeker van de voorkant geen uitvinding.
Van de zijkant ( zeker met een 19 of 20 inch velg) best een knappe compacte sedan.
Dan de binnenkant, minimalistisch design, met ( dat dan weer wel ) leuke gadgets.

Uiteindelijk toch maar ff gereden.
Tsja dat doet ie best goed.
Strakke prima wegligging.
En over acceleratie hoeven we het niet te hebben.
Die is giga.
Opvallend vond ik de rustige rijbeleving.
Dit is wel een pre in een daily driver waarmee vaak veel kilometers per dag worden afgelegd.

Al met al heb ik gekozen voor de Model 3 Long Range.
In Pearl White, met donker interieur
Upgrade 19 inch wielen
Trekhaak.

De long Range biedt voor de ( forse) meerprijs naast meer rijbereik ook,
Betere audio incl subwoofer.
Mooiere interieur afwerking.
Auto pilot ( ben ik wel benieuwd naar, heb het niet durven proberen tijdens de proefrit)
En nog allerlei dingen die ik niet zo heb gememoreerd.

Ben erg benieuwd hoe dit gaat voldoen in de praktijk.
( gelukkig zijn er nog twee fijne oldskool benzinestokers in ons huishouden waar we altijd nog van kunnen genieten)

10-11-2020 169.250Km
de levering van de nieuwe wagen heeft door de Covid situatie iets vertraging opgelopen. maar goed we rijden ondertussen nog.
Wel de laatste tijd regelmatig de melding "inspuiting controlleren",
Ik heb het vermoeden dat dit voort komt uit de huidige maximum snelheid van 10KM/H op de snelweg. (in combinatie met meer korte ritjes door het vele thuis werken). want nadat ik recentelijk es voor werk iets verder weg was en een stukje door Duitsland kwam was de melding een tijdje weg. maar inmiddels komt ie regelmatig weer in beeld.
iemand anders ook deze melding gehad?

Planning is nu in week 48 de nieuwe wagen te ontvangen.
Laadunit is inmiddels geinstalleerd.

26-11-2020 was het zover. ( uodate gisteren was niet opgeslagen zag ik zojuist).
Na 170250Km en goed drie jaar de Renault ingeleverd.
Resumerend kan ik alleen maar zeggen dat als de auto regeling het had toegelaten ik gerust weer een Talisman had besteld. ( maar wel met facelift, nog drie jaar een zelfde is toch wat saai).
Het comfort, en de ruimte zijn voor mij grote pluspunten geweest.
Wat mij betreft is het dan ook een aanrader.

Voor nu, staat er een nieuw (elektrisch) avontuur op stapel.
Aangename verrassing bij de ( gelukkig redelijk normale) aflevering van de nieuwe wagen. Dat ik een MY2021 kreeg van de Model 3.
Onverwacht mazzeltje :-)

Dank voor het volgen van mijn ervaringen hier.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.