Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Talisman Estate dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 119.000 km |
Een Talisman
- 90.000 km
Sinds ik een Renault 16TL occasion vond, een van de laatste, ben ik verkocht. Renault maakt automobielen. Het is dan rond 1983. Middenarmsteun voor en achter. Stuurschakeling. Als de armsteun opgeklapt was was er ruimte voor twee vriendinnen op de voorbank. De motor tussen stuur en vooras met als resultaat een ongekende stabiliteit op de weg. En de wegklapbare achterbank was ideaal bij verhuizingen.
Jaren later rond 1990 was leasen van een Renault prijstechnisch niet gunstig. Maar gelukkig kon ik op zeker moment toch het degelijke maar ook wel saaie Vectra gebeuren achter me laten en een Renault Laguna 1.9dTi Break leasen. In 2004, geen lease meer ivm ander werk besloten, wij als gezin een Laguna te kiezen en los te gaan op de accessoires. Als ik het nog goed weet was er op dat moment de Techline of Techroad, maar wij wilden "alles". Dus full leather option, navigatie (met pictogrammen- onbegrijpelijk dat die er niet meer zijn), geregelde airco, boordcomputer, cruise control. De overweldigende sensatie om 's morgens in je auto te stappen en de geur van woest leer te ruiken. In 2017 wegens verplichte lease afscheid genoemen. En nooit over het verdriet gekomen naturellement. Dus voor mij weer een Renault nu het leasen weer tot het verleden behoort.
Een naald (met dank aan mrs nice) in een hooiberg
- 91.651 km
Eindelijk de auto gevonden die we zochten. Het moest een ruime Renault stationwagon met een dieselmotor zijn. Vanaf 2004 tot 2017 heb ik een Laguna Grand Tour dCi gereden en samen met mijn gezin 420.000 km op de teller gezet. Met onderhoudskosten inclusief banden van slechts 2,5 cent per kilometer! Dat hoop ik weer te kunnen doen met deze wonderschone en wel heel compleet uitgeruste Renault. Meer dan een proefrit heb ik nog niet achter de rug want de auto wordt klaargemaakt voor aflevering.
Kleinigheden
- 92.500 km
Hoewel de autohandelaar zich van de beste kant liet zien bij de aflevering is de Talisman nu toch bij mijn eigen vertrouwde garagist om wat puntjes op de i te laten zetten. Vocht in de dagrijverlichting, een achterlicht dat niet goed vastzit, achterportieren die niet netjes genoeg zijn afgehangen, automatische verlichting die niet werkt. Allemaal niet heel erg, maar wel storend voor het echte Renaultgevoel. Het verbruik in ecomodus is met gemak 4,2 liter ( volgens de boordcomputer), dus kom ik er net zo ver mee als met mijn Laguna GT dCi uit 2004. Alleen had die een tank met 70 liter inhoud. Wat me verder positief opvalt is de souplesse van de 110pk motor. Het koppel van 260 Nm is ruim voldoende voor deze ruim 1400 kg zware auto.
Je t'aime moi non plus
- 93.500 km
Dat echte Renault gevoel is er. De voorwielen laten balanceren om het stuur helemaal trillingvrij te krijgen. Onze eerste reis met de auto was naar het heuvellandschap van de Vlaamse Westhoek. Er ging voor ons een wereld open van verwennerij. Wat een stilte in deze auto. Het was toch een diesel? Niets van gemerkt, behalve dan het fantastische koppel, zelfs bij deze 'kleinste" diesel. De auto blijft gewoon stil ook als de snelheidsmeter richting 170 gaat. Op de snelweg de adaptieve cruise control goed kunnen uitproberen. Het is even wennen omdat de auto zeker in de gevoelige stand ver vooruit kijkt en dan ruim voor de voorligger inhoudt. Maar eenmaal gewend ga je op tijd naar de linkerrijstrook om in te halen. Natuurlijk geholpen door de dodehoekdetectie. Ik ben onder de indruk van de 4 Control-sturing. De binnenwegen en bebouwde kom zijn bezaaid met rotondes en deze auto stuurt er vederlicht overheen. In deze vakantie gespeeld met de elektrische achterklep. Allemaal show natuurlijk maar daar wordt een kind als ik wel blij van. Mon Dieu quelle voiture! Het Driving eco2 systeem stimuleert geweldig om zuinig met energie om te gaan. De laatste tankbeurt gaf aan 902 km en een gemiddeld verbruik van 4,2 per 100 kilometer. Waarom er dan 45 liter in de tank ging, en geen 38 wil ik natuurlijk wel graag weten. Nog niet gelezen dat de boordcomputer standaard zo afwijkt. Ik heb net dankbaar een bos bloemen naar Carlos Ghosn gestuurd.
Wittebroodsweken voorbij
Het dieselverbruik is inderdaad een HEEL stuk hoger dan de boordcomputer berekent (gegevens vermeld in de Autoweek verbruiksmonitor). Ik kom eerder uit op een verbruik van 5,1 liter per 100km als ik niet het onderste uit de kan haal qua zuinig rijden in het Driving eco2 systeem. Maar eerlijk is eerlijk dat zijn lage brandstofkosten. Ben benieuwd naar het verbruik op lange afstand op de Autobahn.
Liefde moet groeien, zei mijn oma
- 100.000 km
Ik heb deze auto gekocht bij een autohandelaar. Had dit nooit eerder gedaan, maar ik was het wachten op een Talisman met alle (of veel) toeters en bellen beu. Bovendien wat moet er mis zijn met een auto met wat ervaring. De aanschafprijs viel absoluut mee maar dat is nu snel minder geworden doordat de koppeling al versleten bleek te zijn. Ik vond tijdens de proefrit het koppelen wel "apart" maar dacht eerlijk gezegd dat dat kwam door het Multisense gebeuren. Nee, dus. Vervangen heeft me 1.500 euro gekost. Schappelijk was de autohandelaar wel die een deel van de kosten heeft betaald uit coulance. Dat vind ik wel sympathiek. Wat me wel ENORM verbaast, dat is zacht uitgedrukt, is hoe een koppeling zo snel versleten kan zijn. Mijn Laguna (Marianne, 2004-2017) deed er 420.000 km mee.
Handschakelen bij een motor en versnellingsbak als deze vind ik iets waar ik erg aan moet wennen. Het schakeladvies volgen betekent dat je niet boven 2000 rpm komt. Dan rij je nog geen 95 km/uur en in de zesde versnelling. Schakelen om de 4 seconden betekent dat je flink aan de bak moet en dat klinkt meer als Verstappen dan als Limousine. Ga ik een automaat zoeken of lap ik het schakeladvies aan mijn laars?
Hoge kilometerkosten
- 107.000 km
Laatst zijn we met "onze" Talisman naar Oostenrijk geweest. Dus eindelijk kans om te kijken hoe hij het op de Duitse Autobahn doet. Als je met de auto naar het Zuiden reist is een Talisman 'tres comfortable'. Het vertrouwen in de auto dat ik kwijt was komt geleidelijk aan terug. De periodieke onderhoudsbeurt bij mijn huisgaragist bracht geen onaardigheden aan het licht. Het verbruik op de heen- en terugreis naar Oostenrijk viel erg mee met 5,7 liter diesel. En dat terwijl ik een flink eind net boven 200 km/u heb gereden. Niettemin is de prijs per kilometer flink gestegen. Niet op alle stukken Autobahn is de maximum snelheid namelijk duidelijk aangegeven. Dat de boetes in Duitsland laag zijn is een fabeltje.
Stelvio
- 108.000 km
Vanuit Kaunertal geredenover de Reschenpas, via Zwitserland over de Umbrail pas en de Stelviopas naar Bórmio in Italie. Daar, net na Bórmio op de rotonde gekeerd- want wat is het hier toeristisch- snel wegwezen. Terug richting het Noorden nog eens over de Stelviopas gereden. In de meer dan 50 échte haarspeldbochten blijkt de kracht van de 4-wiel sturing van Renault. De Alfa Stelvio die voor ons reed had tot mijn verrassing de hele breedte van de bochten nodig. De Talisman nam de bochtjes vrijwel allemaal gewoon aan de binnenkant, lichtvoetig, dansend bijna. De Stelviopas dwingt wel tot veel schakelen. Zeker omdat ik een hekel heb aan veel toeren maken. Al met al een mooie autorit met een fijne auto.
Tolwegen op zijn Italiaans
- 112.500 km
De zomervakantie bracht ons naar Italië. Kennisgemaakt met tolwegen (A1) op zijn Italiaans. Tijdens een wolkbreuk bij Florence stond de weg blank. Helaas kon de temperatuursensor van de uitlaatgassen daar niet tegen. De rest van de vakantie gereden met de helft aan rijhulpsystemen. Cruise-control, Start-stop, schakeladvies, etc, etc. Gelukkig kan mijn generatie nog zonder. Een reparatie van €400.
Hoezo mainstream
- 114.000 km
Hoewel ik de reviews niet schrijf voor de buhne. Natuurlijk niet, notch notch, vond ik het aantal reacties op reviews van Talisman maar teleurstellend beperkt. En niet alleen op mijn eigen schrijfsels over de Talisman. Totdat tot mij doordrong dat ik van de mainstream league van Laguna (in totaal verkocht in Nederland, 113.000+) ben doorgestoten maar de exclusieve kaste van happy few, van toch gevonden naalden in de hooiberg, van de Black Molly onder de filatelisten, van de op de vinger van één hand te tellen bezitters van een Talisman (in totaal verkocht 5.300+). Zo werd ik door gewoon te doen toch nog heel bijzonder. Merci Renault!!
Geen Fred Flintstone meer
- 119.000 km
Een jaar lang voelde ik me Fred Flintstone. Je weet wel. Hij komt bij zijn huis ergens in de steentijd en er wordt niet open gedaan. Hij kan nog wanhopig roepen om Wilma, zijn elegante vrouw om open te doen, maar iedereen begrijpt dat dat niet goed afloopt.
Kom eens ter zake zouden mijn minder breedsprakige collega's zeggen. Nou bij deze. Een jaar lang heb ik volgehouden om het openen van de achterklep "met de voetbeweging" te vergeten en te vertrouwen op het ouderwets handwerk. Maar nu las ik dat de crux zit in voldoende afstand tot de bumper. De klep werkt immers wel op de parkeersensoren in de achterbumper maar niet op een geheimzinnige sensor onder de auto. En het werkt!! Dus vanaf geen handwerk meer, maar voor het eggie. Ik ben dol op fora.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.