Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | Talisman Estate dCi 110 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Heerlijke voiture
- 48.500 km
Medio 2016 gekozen voor deze Talisman.
Nog geen moment spijt gehad. Wat een mooie, comfortabele, ruime en kwalitatief hoogstaande en probleemloze auto! Geen rammeltjes, piepjes, kraakjes en geen storingen. Prima toch!!
De 1.5DCi 110 EDC is voor normaal gebruik meer dan voldoende.
De EDC is verder prima, kom je niets aan te kort, en net zoals mijn Megane, probleemloos. Het is overigens geen sportieve versnellingsbak. Maar daar kies je dan ook geen Talisman voor.
Gemiddeld verbruik over deze km's, reëel gemeten, 4,3 ltr/100km. Dus ondanks de wat kleinere tank toch een actieradius van ruim 1.000 km. Zeer netjes dus. Ben overigens een rustige franse auto rijder. Overigens rijd ik al ruim 35 jaar zonder problemen met Franse auto's.
Aan ruimte geen gebrek, ook op de achterbank hoor ik geen klachten. Kofferruimte is zeer ruim en bruikbaar. Electrische achterklep is leuk, maar niet echt toegevoegde waarde.
Als opties heb ik het HUD, wil ik echt niet meer missen, informatief en veel veiliger. Je kijkt vrijwel niet meer op het normale display.
Verder het grote scherm voor de navi. Na de recente up-date nog beter gedetailleerd en meer en betere info. Ook ben ik blij met de centrale bedieningsknop. Hier kun je simpel door alle menu's navigeren.
Zo ook de satelliet achter het stuur. Makkelijk voor je radio, telefoon, etc. Als je dit alles eenmaal weet, dan hoef je eigenlijk niet meer met je vingers aan het centrale display te komen, en blijft alles lekker schoon.
Uiteraard gebruik ik met het bellen ook vaak de spraakbesturing. Niet super snel, maar wel goed bruikbaar. Daarom ben ik het helemaal niet eens met al het gezeur van de pers over het Multimedia systeem en sommige andere reviewers. Het is erg uitgebreid, misschien wel te veel voor een auto, maar het meeste stel je gewoon één keer goed in en 80% gebruik je daarna niet meer. Ofwel, ga er eerst eens goed voor zitten. Geef het een kans 😉.
Dan hebben we nog Multisense: gun jezelf de tijd om dit alles te ontdekken en je creëert een auto volledig naar eigen wens. Bij mij staat uiteindelijk vrijwel alles op Comfort, behalve stuur- en schakelgedrag op neutraal. Echt een Franse, lees comfortabele reisauto. Stap iedere keer, ook na buitenlandse ritten, uitgerust en met een big smile uit.
De meesturende achteras is ook effe wennen, maar uiteindelijk wil je niet anders meer. Heerlijk korte bochten, ideaal bij rotondes. Ondanks dat het een grote auto is, rijdt je er mee als is het formaat van de Megane. Verder een strak en stabiel rijdende auto op de snelweg.
LED verlichting, moest verplicht zijn op alle auto's, grootlicht heb je vrijwel niet nodig, maar ook dat in de automatische stand geeft erg veel licht.
DAB+, geeft prima geluid, zeker in combinatie met BOSE. Wel is het jammer dat de dekking van DAB+ niet overal even sterk is, en in het buitenland zeker geen algemeen goed, dan dat het überhaupt beschikbaar is. Simulcast lost het vrij goed op. Maar ik rijdt ook zeer regelmatig met andere auto's en daar is het van hetzelfde laken en pak. Ligt dus niet aan Renault, maar aan DAB+.
Bij de 30.000 km een beurt gehad, zonder bijzonderheden. Olieverbruik, niets.
Heb ik dan niets te zeuren? Eigenlijk niet. Het enige waar ik me aan stoorde was de passing van de achterklep. Dit is uiteindelijk door de dealer netjes opgelost.
Ik mag er nog 2 jaar mee verder en baal nu al dat ik hem dan moet inleveren.
Jammer overigens dat de pers deze auto waardeert als dat hij sportief moet zijn, en dus vergeleken moet worden met de "Duitse Drie" maar dat doen ze helaas altijd. De Talisman is het niet en dat wordt ie niet. Daar moet je geen Talisman voor kiezen.
Ook heb ik iedere keer een irritatie met dat vergelijk met de club van zogenaamde premiums. De Talisman is dan misschien net niet premium, voor zover dat iets waard is, maar ook beduidend beter geprijsd i.c.m. kwaliteit en prima uitrusting.
Verder, en dat geldt ook voor de pers, deze auto heeft zoveel mogelijkheden om te personaliseren, experimenteer er mee en geniet er van, en stap niet zomaar in en wegwezen maar.
Mede op verzoek van 114GTI overstag gegaan om deze review te schrijven.
Mocht ik iets toe te voegen hebben dan meld ik me wellicht weer.
feb 2018 60.000 km
- 60.000 km
Het heeft even wat langer geduurd voordat de 60.000 km bereikt was. Nogal wat km's gemaakt met andere auto's.
Afgelopen week is de 60.000 km beurt uitgevoerd zonder bijzonderheden.
De dealer heeft een modificatie uitgevoerd aan de kabel welke de verbinding verzorgt tussen de selectiehandle van de EDC (type DC4) bak en het commando hiervan.
Blijkbaar was dat de reden van een soms aanwezige lichte resonantie bij zo'n 1.100 toeren, voornamelijk bij filerijden. Iets van de laatste weken overigens. Meer was en is het niet. Geen rammels, piepjes of wat dan ook. Na 60.000 km duidelijk nog steeds een kwalitatief goed afgewerkte auto.
Verbruik is in de winterperiode iets gestegen maar onder de 1:20 kom ik niet. Nu de temperaturen weer wat stijgen is de 1:22 weer in beeld. Prima!
Het blijft simpelweg een heerlijke auto om mee te rijden in "grand comfort". Ik zie de volgende 30.000km dan ook met veel rijgenot tegemoet.
Mocht er zich tussentijds iets voordoen, laat ik van me horen. Maar zoals het er nu voor staat, zal het wel stil blijven.
nov 2018 90,000 km
- 90.000 km
Weer 30.000 tevreden km's verder.
De Talisman heeft net zijn 90.000 km beurt gehad zonder bijzonderheden. Ik heb ook 4 nieuwe Michelins CrossClimate laten monteren. De vorige kwamen na 90.000 km(!) net onder de 4mm en dus niet meer winterbandwaardig. Ik ben zeer tevreden over deze banden en kan ze een ieder aanraden. En je bent van je 2 jaarlijkse wissel af.
Het verbruik, gemeten aan de pomp blijft ruim boven de 1:20 met uitschieters van bijna 1:24. Niets van te zeggen.
Ik val in herhaling, maar het is een fantastische auto, zonder rammeltje, piepjes, etc. Gewoon Top!
Enige tijd geleden kreeg ik de waarschuwing dat ik de sensor van de BlindSpot signalering moest schoonmaken. Deze zitten blijkbaar onder de buitenspiegels en daar komt de borstel van de wasstraat dus niet... Maar wel goed om te signaleren.
Afgelopen week is de accu vervangen, onder garantie. De auto gaf aan dat deze zwak was en dat ging gepaard met wat meldingen over de handrem, ging er ook niet af, en en wat meer zaken die tijdelijk niet zouden werken. Ik heb de auto uitgezet en opnieuw gestart en ben naar de dealer gegaan voor het vervangen van de accu.
Als ik iets te melden heb zal ik dit melden en anders tot de 120.000 km beurt.
sept 2019 120,000 km
- 120.000 km
Zoals het er nu uitziet, de laatste update. Eind dit jaar is het contract ten einde en de 120.000 km beurt was alleen een 120.000 km beurt. Geen bijzonderheden dus. Saai verhaal van een zeer fijne, zuinige, ruime en betrouwbare auto.
Niets aan te vullen op hetgeen al eerder is geschreven.
Welke de opvolger wordt zal niet zo moeilijk zijn naar aanleiding van de prettige ervaring met deze Franse voiture. Alleen nog kiezen welke dieselvariant het moet/mag worden.
Als er zich niets voordoet, meld ik me pas weer bij de volgende Talisman.
Dus tot de volgende.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.