Renault Scénic RT 1.6 16V (2000)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieur

Signalement

UitvoeringScénic RT 1.6 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lelijk kuiken werd (niet al te mooie) zwaan

  • 160.000 km

Ik had het kunnen weten. Deze auto werd verkocht bij een kilometerstand (78.000) die verraad dat alle grote revisies nog moeten plaatsvinden. Dat bleek al direct na de aankoop, toen de startmotor het (diezelfde dag!) begaf. Viel niet onder de garantie, want die was alleen op de motor, zei de dealer, en daar hoort een startmotor niet bij. Dat was de laatste keer dat ik bij die gasten een voet binnen zette. Een jaar later waren ze failliet...
Reparatie bij een Renaultgarage kostte meer dan verwacht. Een startmotor vervangen bij een Scenic is moeilijker dan bij een andere auto, zo bleek.

Het bleef behelpen in het jaar daarna. Rubbers van het blok vervangen, net als fuseekogel, bobines en nog een paar zaken. Alle reparaties zette me toch op zo'n 1500 euro.

Daarna kwam het tweede, echte rampjaar. Vlak voor we het terrein van de veerboot naar Engeland opreden, hoorden we een ratelend geluid: de distributieriem was eraf gelopen. Terwijl de boot werd ingeladen heeft de Wegenwacht nog met wat snel kunst- en vliegwerk de riem er weer op gelegd, zodat we nog meekonden. "Er niet meer mee rijden" was het advies. Dat hebben we in de wind geslagen, maar na terugkomst wel zsm de riem vervangen.
Dat deed de garage voor een pittige som, maar ze vergaten daarbij de staat van de waterpomp te checken (daarvoor moet de riem verwijderd worden). Dat hebben we gemerkt tijdens de zomervakantie, toen de waterpomp het (tijdens de terugreis uit Frankrijk) begaf, en ons gezin een dag langs de kant heeft gestaan om te wachten op een vervangende auto.
Auto is naar onze garage gebracht en die reageerden coulant: omdat het hun fout was brachten ze het opnieuw vervangen van de riem niet in rekening. Toch waren de kosten alweer een flinke domper op de vakantievreugde. Er is een leukere manier van thuiskomen.

In datzelfde jaar werden remschijven, opnieuw bobines, de accu, en nog wat grut vervangen. Ik heb dat brik vervloekt...

Maar nu het mooie (en ik moet dit heel hard afkloppen..): Sinds die tijd, de laatste 30 a 40K rijdt het ding prima. Afgezien van een kapotte raammotor en deurvanger zijn alleen de standaard dingen vervangen (banden). De APK haalt ie steeds zonder grote kosten (tussen de 100 en 200 euro).
Ik heb de afgelopen jaren steeds rondgekeken naar een vervanger, maar zie dat alle beter gebouwde alternatieven veel duurder zijn. Gezien de economische situatie blijven we de auto dus nog maar even rijden tot het echt niet meer kan, of de kosten te hoog worden.

Maar toch: ik koop nooit meer een Scenic.


Positief

* Inmiddels is de Scenic een kleintje onder de mpv's, maar wat een efficient gebruik van ruimte! Een heel goede vakantieauto, zelfs met twee kinderen en een bult aan bagage, fietsendrager en dakkoffer.
* Deze auto rijdt fantastisch. Gedegen en redelijk stil, en fel als het moet. Schakelt lekker ook, en blijft bij hoge versnellingen pittig. Zelfs bij een tjokvolle auto trekt ie prima in de bergen.
* Smaken verschillen, maar ik vind de auto best mooi.
* Een wat oudere tweedehands Scenic is voor een prikkie te koop.

Negatief

* Wat een slecht gebouwde auto! De Scenic is de Wet van Murphy in den vleze. Alles wat kapot kan gaan, gaat kapot. Dat is een garantie. Lees het verhaal voor een lijst van drama's die deze auto heeft gekend.
* Deze uitvoering (RT/1,6/16v) heeft geen airco. Dat mis ik erg in de vakantie. voordeel: het kan ook niet kapot.
* De electronica is onbetrouwbaar. Dashboard valt uit, de aut. deurvergrendeling is humeurig, lichtjes springen zonder reden aan en uit.
* De plastic vakjes en deurtjes achterin en in de vloer zijn handig, maar heel snel kapot. Nieuwe deurtjes worden niet geleverd...

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.