Renault Scénic dCi 110 Energy Expression (2012) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scénic dCi 110 Energy Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 303.000 km |
Lijkt een goede aanschaf
- 144.000 km
Nadat vlak voor de zomervakantie de C5 technisch total loss ging op zoek gegaan naar een vervanger. Mocht wel een klasse lager en wilde vooral minder kosten. Tot nu toe doet de Scenic wat hij moet doen: in alle rust zijn werk en nu 10.000 km probleemloos. Daar komt bij dat sinds de aanschaf ik een werkelijk verbruik heb van 1:20, dat is niet verkeerd!
Pluspunten zijn de overzichtelijkheid, stille motor met voldoende kracht, de TomTom, fijne schakelbak, het verbruik en de automatische handrem.
Minpunten: regensensor (doet waar die zin in heeft), matige stoelen ( te kort, afstand stuur pendalen voor iemand van < 1.80 te klein), matige koplampen en de verwarming is ondermaats (duurt wel erg lang voor het goed warm is).
Maar voorlopig geen extra kosten terwijl ik hem relatief goedkoop gekocht heb als Belgische ex-lease auto bij een handelaar in Brabant. Dus toch redelijk tevreden.
Flink wat onderhoud
- 158.000 km
Inmiddels hebben we er ruim 20.000 km mee gereden en dat is boven verwachting gegaan. Rijdt soepel, geen tussentijdse mankementen en nog steeds zuinig. In de winter 1:18, nu weer met gemak 1:20.
Recent APK en grote beurt gehad en die was veelomvattend: distributie, waterpomp, spanrollen, remschijven en blokken achter, band voor en gloeibougie. Rekening van ruim € 1.700,- bij de Renault dealer, toch wel even slikken. Maar ga er vanuit dat we weer een tijd vooruit kunnen. Binnenkort naar Frankrijk en Oostenrijk dus dan kan die weer aan de bak.Kijken hoe dat met deze diesel gaat vol bepakt op de autoroute en in de bergen.
Blijft een betrouwbare en fijne auto
- 185.000 km
Inmiddels zijn we weer een jaar verder en de afgelopen 27000 km heeft de auto zich weer goed geweerd. Afgelopen zomer volgeladen naar Frankrijk gereden en dat ging super.
Wel begon de motor de laatste tijd op de snelweg soms in te houden. Bij de beurt afgelopen week bleek een klepje vervangen te moeten worden die niet goed functioneerde en daardoor verstoppingen veroorzaakte. Sinds die reparatie rijdt hij weer als vanouds.
Een paar maanden geleden 2 banden vervangen voor Hankooks, kwamen goed uit de autoweek-zomerbandentest en het scheelt veel geld t.o.v. de premium merken.
Op naar de 200.000 km.
Still going strong
- 280.000 km
Tijdens de zomervakantie in Frankrijk in 2017 ging er een alarm af. Iets met de inspuit en hij ging direct in de nooddoop. Omdat het lampje oranje kleurde toch maar doorgereden naar de camping bij Valence, 400 km verderop. Rustig aan, 100 km per uur. Daar na het opzetten van de tent de Renault dealer opgezocht. Die hebben de auto een uur op de brug gezet en vertelden dat er iets loos was met het roetfilter maar geen tijd hadden. Gingen over 2 dagen dicht voor vakantie. Advies was om er niet mee terug te rijden naar Nederland. Dus op transport en 3 weken later arriveerde die bij mijn dealer in Doesburg. Werd diezelfde middag gebeld. Monteur heeft diagnose gesteld en het direct gemaakt. Bleek slangetje van de druksensor, zeer bekende kwaal bij deze motoren. Was in 2 uur gefixt. Onbegrijpelijk dat de Renaultdealer in Frankrijk dat niet heeft opgelost. Bovendien had ik er volgens mijn dealer rustig mee naar huis kunnen rijden, pff.
Sinds 1,5 jaar heeft de Scenic nu ook een caravan te trekken. Gewicht 1200 kg. De eerste vakantie naar Italië de achterstoelen eruit gehaald zodat de hond in de bench kon. Dat bleek niet slim, vooral met nog een fiets achterop de caravan. Daar wordt het erg instabiel van. Afgelopen jaar de stoelen er in gelaten en beide fietsen op de dissel geplaatst en dan gaat het prima. Over de auto ben ik nog steeds dik tevreden. Stuurt schakelt prima en ook het motortje snort nog zoals bij aanschaf.
Vorig jaar wel weer wat extra kosten, met name bekende kwaaltjes: stekker airbag onder bestuurdersstoel kapot. Moet er een nieuwe kabel onder waarbij de verbinding gesoldeerd wordt. Ook de remklauwen achter zijn beide vervangen omdat ze aanliepen. Daarnaast derde remlicht defect dus hele unit vervangen. Maar geen echt grote dingen. Nooit olie bijvullen tussen de beurten door (27000 km).
Als zich geen grote issues voordoen rijd ik voorlopig nog even door. Bij inruil leveren ze niet veel meer op.
Ingeruild
- 303.000 km
De Scenic is ingeruild op een Kadjar. Er stond groot onderhoud aan te komen, A+B beurt, distributie, banden. Besloten over te stappen op een automaat ivm het rijden met een caravan. En nu ook op benzine.
De Scenic heeft het prima gedaan het afgelopen jaar. Geen storingen en bij inruil reed hij nog heel goed. Conclusie: zeer veel waar voor zijn geld (afschrijving van € 8000,- in 6,5 jaar, 170000 km) en zonder bijzondere kostbare reparaties. Ben benieuwd of de Kadjar zich ook zo goed zal houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.