Renault Scénic 2.0 16V Privilge Luxe (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scénic 2.0 16V Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanwege de geboorte van ons dochtertje keek ik uit naar een vervanger van mijn pittige, economische, maar kleine Fiat Punto die mijn vriendin en mij al ruim 6 jaar trouw gediend had. Wat moest het worden? De volgende auto’s waren voor mij een optie:
- 2e hands: Skoda Oktavia Combi, Saab 9-3, Volvo V50, Citroën Picasso, BMW 3-Touring, Chrysler PT Cruiser, Volvo V70
- nieuw: Citroën Berlingo, Fiat Grande Punto
Vele auto’s gezien, gereden en hele avonden op de Autoweek-website doorgebracht. De Oktavia viel af vanwege zijn lelijke interieur, de Saab 9-3, Volvo V50 en BMW 3-serie waren mooi en reden lekker, maar vond ik eigenlijk nog te klein en niet praktisch genoeg. De Chrysler PT Cruiser vond ik na een proefrit meer een Mickey Mouse auto, de Picasso (oud model) kon mij ook niet overtuigen, de Berlingo werd door mijn vriendin verboden (’bakkers-auto’) en de nieuwe Grande Punto is een beauty om te zien, maar was veel te klein. Uiteindelijk was ik eruit: het zou een 2-hands nieuw model V70 worden uit 2002, met een vette 5-cylinder motor en veel ruimte.
Totdat ik eens voor de grap bij een Renault-dealer binnenwandelde... Daar stond een ruim 3 jaar oude zwarte Scénic II in de showroom te glimmen. De meest luxueuze versie, met een sterke 2.0 16V benzinemotor, een glazen panoramadak en voorzien van alles dat ik op mijn wensenlijstje had staan: grote bagageruimte, ABS, ESP, automatische airco, leren bekleding, audiosysteem en veel comfort. Na een proefrit was ik verkocht. Wat een moderne auto! Echt een 21e eeuwse auto, veel moderner en frisser dan de logge, grote zware V70 waarop ik mijn zinnen had gezet. Wat een licht en ruimte binnen! En toch makkelijk te parkeren in ons kleine straatje! Een digitaal dashboard! Geen sleutel meer nodig! En economischer in het gebruik! De V70 verbleekte bij de Scénic tot een ouderwets vehikel uit de vorige eeuw, met zijn analoge klokkenwinkel, ouderwetse sleutel, zijn lage zitpositie en donkere, weinig flexibele interieur.
Na lang twijfelen - vanwege de slechte betrouwbaarheids-scores - heb de Scénic gekocht en tot dusverre ben ik redelijk tevreden:
Wat bevalt me wél?
- de auto rijdt comfortabel en is redelijk stil tot ca. 130 km/u
- het gevoel van ruimte en overzicht in de auto door de hoge zitpositie, de grote ruiten en het glazen panorama-dak
- de goede performance van de 2.0 16v motor: wil je snel, dan kun je ook snel. Zelfs in de 6e versnelling accelereer je vlot van 120 naar illegale snelheden.
- de prettige ’handling’: de auto stuurt licht en heeft een kleine draaicirkel.
- het uitrustingsniveau: electrisch inklapbare buitenspiegels (handig in ons erg nauwe straatje), ABS, ESP, automatische airco, automatisch dimmende binnenspiegel, verwarmde buitenspiegels, cruise control, leren bekleding, glazen dak etc.
- de keyless entry leek me een overbodige accessoire, maar blijkt eigenlijk onmisbaar als je een kind onder je ene arm hebt en een zware tas in je andere arm.
- de mogelijkheid de achterstoelen te verwijderen is erg handig tijdens vakanties. De stoelen ontgrendel je snel en til je makkelijk uit de auto en hiermee creëer je in no-time een enorme bestelbus. Zie je tijdens kampeervakanties andere gezinnen worstelen met ski-boxen op het dak of aanhangertjes, in de Scénic past alles achterin!
Wat bevalt me tot nu toe minder?
- De 2.0 16v motor klinkt rauw bij hogere toerentallen, zoals bij snel accelereren. Het lijkt wel alsof ie boven de 3000rpm gaat ’resoneren’.
- windgeruis bij harde tegenwind of zijwind, vooral boven de 120 km/u, mede door het glazen panorama-dak
- het glazen panorama-dak maakt het bij zonnig weer erg warm in de auto.
- het schakelen met de 6-bak voelt een beetje hakerig en de pook maakt tijdens het schakelen een bonkend geluid. Ook hier geldt: als je het rustig doet, stoort het minder dan wanneer je rijdt alsof je de snelste tijd wilt halen op de Grand Prix van Monaco.
- Ik kom er steeds meer achter dat de auto - in autobladtermen - beslist geen ’rijdersauto’ is. Alles bij deze auto draait om gemak en comfort en daar hoort snel accelereren en wat sneller door de bocht niet bij. De auto vraagt erom volgens ’Het Nieuwe Rijden’ bestuurd te worden en zolang je dat doet, is het een heerlijke auto. Heb je een wat zwaardere rechtervoet of ben je een ’sportieve’ automobilist, dan stelt de Scénic je onvermijdelijk teleur.
Al met al: het is een compacte, economische auto met heel veel ruimte die toch aanvoelt en rijdt als een veel grotere auto. Het gaat bij de Scénic om comfort en gebruiksgemak, niet om puur stuurgenot. Het rijplezier haal je uit het licht en de ruimte om je heen, de lucht die je boven je hoofd ziet, het overzicht dat je op de weg hebt door de iets hogere zitpositie en de stille en comfortabele ’ride’.
UPDATE februari 2008, bijna 90.000 km
Inmiddels bijna een jaar verder en 15.000 km gereden:
De auto bevalt nog steeds en heeft nog geen ernstige problemen vertoond. Wel ben ik nog steeds van mening dat de Scénic mij te weinig stuurplezier biedt. Stiekem kijk ik nog steeds naar andere auto’s voor dat portie ’driving fun’, maar ik wil het vele licht en glas om mij heen en het overzicht op de weg dat de Scénic biedt, niet meer missen. Eigenlijk vind ik het jammer dat de Scénic niet geleverd wordt met een iets comfortabelere, soepeler motor, zoals bijv. een V6, die wel verkrijgbaar is voor de Espace.
PROBLEMEN
UPDATE oktober 2007, 85.000 km:
- electrisch inklapbare buitenspiegels wilden bij warm weer niet uitklappen (buitenspiegelschakelaar vervangen, onder garantie)
- ruitrubber voorruit liet los (gerepareerd onder garantie)
- motor van electrisch glazen panoramadak kapot gegaan (vervangen onder garantie, kosten ca. €500 ex BTW!)
- airco gaf vieze geur (gereinigd à €35)
- remmen piepten (zijn gereinigd à €63, maar dit heeft niet geholpen. De dealer zegt dat het gepiep bij de auto hoort en dat het normaal is dat het terugkomt... maar al na één dag...????)
- eenmaal gaf de computer aan dat er een storing was met het ESP. De auto begon in te houden, maar na een stop, het afzetten en opnieuw starten van de motor was dit probleem verholpen. Het heeft zich daarna niet meer voorgedaan. Kromme volt in het systeem?
UPDATE februari 2008, 89.800 km:
- linker electrisch inklapbare buitenspiegel wil af en toe niet uitklappen (vervangen onder garantie)
- remmen piepen nog steeds een beetje
- verder geen klachten
UPDATE maart 2008, 90.000 km:
De Scénic bij de Renault-dealer ingeruild voor een Renault Espace 3.5 V6. Ik zag deze occasion staan nadat ik mijn Scénic kwam ophalen na de 90.000km-beurt. Na twee proefritten was ik verkocht: een sportwagen vermomd als braaf en handig familie-busje, waar toch alle kampeerspullen in kunnen...
Ik neem na al een jaar afscheid van mijn Scénic... Ik zal een aantal zaken die ik niet in mijn nieuwe Espace heb, missen: het glazen dak, de keyless entry en starten, de electrische spiegels en de automatisch dimmende binnenspiegel. Verstandig om na al een jaar een mooie, luxueuze en economische Scénic in te ruilen voor een iets soberdere en benzine slurpende bloedsnelle Espace? Nee, vast niet. Maar hopelijk wel leuk! Ik zal over een tijdje een review plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.