Renault Scénic 2.0 16V T 165 Dynamique Luxe (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 2.0 16V T 165 Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 244.000 km |
KM-stand laatst | 244.000 km |
Buitenkansje / kleine Vel Satis
- 244.000 km
Mijn vrouw gaf de laatste tijd al wel vaker aan dat het steeds minder handig werd om onze drie opgroeiende dochters met de 3-deurs A3 te 'chauffeuren'. Op zich ruimte genoeg, maar de in- en uitstap is een gedoe natuurlijk. Daarbij is het vrij claustrofobisch achterin zonder ramen die open kunnen of zelfs ventilatie roosters. Ook het feit dat de A3 met z'n 1.6 8v met 100 pk toch wat traag is was de afgelopen jaren al wel eens ter sprake gekomen. Zo af en toe was ik daardoor al af en toe aan het rondkijken naar een andere auto. De enige vereisten waren eigenlijk; 5-deurs, zwart, niet langer dan een A3, niet te langzaam en niet te lelijk. ;D
Liefst waren we voor een A3 sportback gegaan, maar het viel nog niet mee om daar een beetje een nette zwarte 2.0 of 1.8t van te vinden voor een redelijke prijs. Toen kwam ik bij toeval een advertentie tegen van een Renault Scenic uit 2005 voor een wel bijzonder lage prijs. De trigger was het vermogen van 165 pk omdat het een 2.0 T betrof, best een bijzonderheid. En zwart natuurlijk. Op de foto's vond mijn vrouw hem niet direct lelijk, omdat ze hem op de Opel Corsa vond lijken die we een tijdje terug hadden. Hij werd aangeboden met een nieuwe APK, volgens de advertentie van de 2e eigenaar die de auto lang gehad zou hebben en op de foto's zag hij er netjes uit. Bij navraag bij de verkoper (een handelaar) bleek er geen historie bekend te zijn. Op een foto zag ik een kaartje van een autobedrijf dat de laatste onderhoudsbeurt in 2024 had uitgevoerd, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en op hoop van zegen navraag gedaan of de auto daar misschien langer in onderhoud was geweest en of ik (in het geval dat zo was) deze kon inzien.
En wonderwel kreeg ik de volgende dag een vriendelijk appje van dit autobedrijf met een samenvatting van de onderhoudshistorie van de afgelopen 10 jaar! Daar was op te zien dat de auto ieder jaar netjes zijn beurtjes heeft gehad, om de 4 jaar een distributiewissel (de laatste in 2024) en ook in 2024 nog een nieuwe koppeling. Bepaalde bekende euvels zoals reparaties aan ramen en revisie van het instrumentenpaneel stonder er ook op, dus eigenlijk leek het opeens een unieke buitenkans te worden! Gelijk maar even naar de handelaar gereden om een proefrit te maken. Bij aankomst viel de eerste indruk niet tegen, vrijwel geen deukjes of krasjes en algeheel een nette auto om te zien. De sleutelkaarten gaven wel direct problemen, die werkten maar heel af en toe en ook de achterklep deed erg moeilijk. De auto herkende de kaart wel, dus ik kon er wel mee rijden.
De proefrit verliep prima, eigenlijk geen bijzonderheden buiten het feit dat het opviel hoe goed de auto eigenleek reed. Weinig rammels, goed gevoel op de weg en de motor die erg vlot aanvoelde. Ook de opties zoals de airco en het elektrische panoramadak leken het goed te doen. Bij terugkomst nog wat lopen klooien met de sleutelkaarten, andere batterijtjes erin (niet zeker of ze nieuw waren) maar geen verbetering. Uiteindelijk de gok genomen dat het met nieuwe batterijen wel goed zou gaan en er nog een paar honderd euro door kunnen afdingen. De rit naar huis verliep zonder problemen en bij aankomst thuis er goede nieuwe batterijen in gedaan en dat bleek inderdaad het euvel te zijn. Alles werkte, zelfs de keyless entry en -go!
Zo bleek het misschien toch wel het koopje van de eeuw te worden. Ik weet niet precies welke versie het is, maar volgens mij zitten alle beschikbare opties er wel op zoals lederen bekleding (nog helemaal netjes!), het panoramadak, xenon koplampen, parkeersensoren achter en een Cabasse audio-systeem. Er zitten zelfs meer opties op dan de Vel Satis die ik enkele jaren geleden had! En (vrijwel) alles werkt ook nog eens prima. Mijn vrouw moet nog een beetje wennen aan de bediening die natuurlijk heel anders is dan de A3 die ze gewend is geweest. Ergens is het eigenlijk makkelijker, omdat bijvoorbeeld ook de verlichting, de ruitenwissers en de handrem automatisch werken. Maar in het geval het nodig is is het wel goed om te weten hoe alles werkt natuurlijk. Hij is ook echt wel serieus snel, al is snel optrekken bij een stoplicht wel echt een uitdaging omdat hij al snel grip verliest. Misschien dat een setje nieuw rubber daar nog wat bij helpt. Oh ja en een trekhaak zit er op, die konden we ook wel goed gebruiken.
Is er dan helemaal niets mis mee? Nee, natuurlijk niet. Het blijft een Scenic II. Het linker achterraam werkt niet (laten we in het voorjaar wel een keer naar kijken) en de linker voordeur is wat lam (heeft geen weerstand in de verschillende standen). Daar moet snel wel even naar gekeken worden. Verder viel me op dat de verlichting van de cruise control knoppen op het stuur niet werken en de cruise control ook sneller gaat als je op de '-' knop drukt. Boven de 120 km/h ging het dak wat fluiten (ook een bekend probleem). Kleinigheidjes die mijn vrouw vast niet opvallen. ;D
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.