Renault Scénic 1.6 16V Expression Sport (2002)

autoreview

Renault Scénic 1.6 16V Expression Sport (2002)

Signalement

UitvoeringScénic 1.6 16V Expression Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Omdat we meer ruimte willen dan de Golf kan bieden, vooral beenruimte achterin, kopen we (gezin met twee pubers) in maart 2002 een zilver metallic Scénic Expresion Sport.
De ruimte is geheel volgens verwachting, ook achterin. De vele bergplaatsen zijn handig. Net als de radio-bediening aan het stuur en de climate-control. Het is door zijn ruimte ook een fijne vakantie-auto. De zit rechtop bevalt best. Net als de instap en de goede overzichtelijkheid. Maar hou bij deze praktische pluspunten ook rekening met wat minpunten: een minder weggedrag, teveel rijgeluid en slechte remmen.
Het weggedrag kan dus beter, ook al is het een MPV. De auto is niet erg stabiel in rechte lijn (hoewel de zijwindgevoeligheid meevalt voor zo"n hoog ding) en het overhellen in de bocht draagt ook niet bij tot het rijplezier. Het geluidsniveau is erg afhankelijk van het wegdek en andere factoren. Maar stil is het nooit en vooral rond de 120 km/h is het geluid vaak storend. Daarboven is het net of het weer minder erg wordt. Wat ik wel gek vindt: met de radio uit is het rijgeluid veel beter te verdragen.
De remmen dan. Vooral als het nat is zijn de remmen ver onder de maat. Uiteindelijk remt de auto natuurlijk wel maar dan moet er echt hard op het pedaal getrapt worden. Nee, bijterige remmen zijn het niet.
De 1.6 16v motor is een voldoende motorisering. De kracht is net als bij alle(?) zestienklepers niet onderin te vinden maar vanaf 2.500 tpm gaat het best goed en rond de 4.000 tpm is hij zelfs gretig/sportief te noemen. Met een kernachtig geluid bovendien. Het verbuik schommelt daarbij op de langere afstanden zo rond de fabrieks ECE-waarde van 7,4 ltr. Op korte afstanden wordt dat zo rond de 8 liter. Het olieverbruik is gering. Op 15.000 km ongeveer 1 liter bijvullen. De electronische oliepeilcontrole vind ik daarbij persoonlijk een van de meest praktische functies van de boordcomputer!
Samenvattend: de scenic is vooral goed in het MPV zijn en wat minder goed in het bieden van rijplezier.

PROBLEMEN

Van VW naar Renault! Wat moest dat worden?

Tot mijn grote verbazing behoorden op slag alle kleine ergenissen die ik met de VW had (diverse electrische storingen, vooral defecte centrale vergrendeling/sloten) tot het verleden.
In twee jaar tijd en bijna 50.000 km echt nul (0) problemen gehad!En dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht van een Frans merk.

Zo zie je maar dat een imago ook maar een vooroordeel is.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.