Renault Scénic 1.6 16V Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 1.6 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 5.900 km |
KM-stand laatst | 90.400 km |
- 37.000 km
Na jaren nieuwe Renault's te hebben gereden, had ik in 2002 mijn buik er helemaal vol van. De Renault Megane Break die ik in 2000 nieuw gekocht had beviel vanaf week 1 niet. Hij reed niet slecht, was zelfs snel en zuinig, maar de auto gaf het gevoel van in elkaar geflanst zijn....het was het allemaal net niet. Geproduceerd in Turkije met 45c als gevoel.Je moet er zelf niet aan denken dat je met deze temperaturen een auto in elkaar moet schroeven... Als particulier rijder baal je van dit gevoel. Als je dan ook nog een brief van Renault krijgt dat de auto een geheel nieuw carrosserie krijgt ivm verkeerde montage van de accu, een leenauto voor 2 weken krijgt waarvan je helemaal denkt....jezus....je zou deze toddenbak kopen...dan kun je wel voorstellen hoe mijn gevoel over Renault op dat moment was. Ik was duidelijk toe aan iets anders. Iets ander werd een Ford!
Na ZEER tevreden te zijn over mijn nieuwe gekochte(eind 2002) Ford Focus Cool Edition, als opvolger de Ford Focus First Edition in 2005 gekocht. Werkelijk perfecte wagens! Vooral de laatste Focus was een zeer fijne auto met alles er op er er aan.In 2008 opzoek naar de opvolger voor de Focus en gezien ik nu een opgroeiend gezin heb was de keuze makkelijk: het moest en zou de Ford C-Max 1.8 Titanium worden. Ik was werkelijk 100% overtuigd van mijn keuze...Druk op zoek naar een zeer jonge C-Max Titanium.
Ik zag een kleine advertentie van een Renault Scenic uit 2008 (destijds 9 maanden oud) met mijn lievelingskleur, bijna alle opties en panoramadak en met slechts 5900km voor een zeer scherpe prijs. Ik dacht: even kijken...het zal toch wel niets worden. Nog snel even op internet gekeken (ADAC etc) een Renault vanaf bouwjaar 2007 is een veilige keus. Een echte Ford rijder zou natuurlijk nooit naar deze Renault kijken maar ik heb een Renault-achtergrond. Vooruit...een proefrit! Ik was meteen verkocht. Wat een comfortabele auto! het ruimtelijke gevoel door het panoramadak is fantastisch! De auto rook nog naar nieuw en had nog 15 maanden fabrieksgarantie. Snel overlegd met mijn vrouw....pfffffff jij weer een Renault!!!! je was zo tevreden over Ford (was ik ook!) Snel afspraak met haar gemaakt dat mocht de auto niet bevallen, dat deze binnen de fabrieksgarantie weer er uit zou gaan...en alsnog een C-Max zou kopen.
We zijn nu op km-stand 37000 en ik kan niets anders concluderen dan: wat een heerlijke, comfortabele, betrouwbare auto.
Ik zal in het kort de verschillen weergeven tussen de Focus en de Scenic:
besturing: Focus zeer scherp en zeer communicatief. Je voelt werkelijk alles aan je stuur. Werkelijk waar gebeurd: ik ben met de auto gestopt, omdat ik iets voelde: was een een stukje tape dat op de band geplakt zat! Scenic: scherp, maar duidelijk minder communicatief.
versnellingsbak: Ford is top maar eerlijk waar: De Reanult schakelt het zelfde!
Comfort: Ford is zeer goed maar de Scenic overtreft alles.
Kleine dingen: de regensensor en lichtsensor in de Ford werkten goed, in de Renault werkelijk perfect! Zelden een misslag van de de automatische ruitenwissers (ook in zeer lastige omstandigheden) en op het moment dat je denkt: heeee...ik zal ik de lichten aandoen....springen ze automatisch aan. Keyless-entry werkt perfect. Dit wil je nooit meer missen.
Digitaal middendashbord: zeer fijn..het zorgt er voor dat je niet te hard rijdt en de kinderen hebben goed zicht op de huidige snelheid( wou ik vroeger ook graag zien)
Binnenverlichting in Scenic is meer dan OK, in de Ford hebben de ontwerpers verlichting achter vergeten,
Cruisecontrol: werkt op beide auto´s werkelijk perfect en zeer gebruiksvriendelijk.
Verbruik: gemiddeld Ford 6,9 en Scenic 7,2. Ik rijd beide auto´s dus zuiniger dan fabrieksopgave!
Grootste attractie: het panoramadak dat open kan. Het is onze gezinscabrio geworden.Heerlijk!
Problemen: Ford geen
Renault lekkage in kofferbak: na lang zoeken door de dealer lag het aan waterafvoer van panoramadak. Hulde voor de dealer (Arend in Oisterwijk). Dit is het enigste probleem dat ik met deze Scenic gehad heb. Een zeer betrouwbare zuinige auto.
Zo...weer 10.000 km verder
- 47.000 km
Met de kerst op wintersport geweest. In de nacht door geheel Duitsland 30cm sneeuwval gehad. Door de lange reis over de sneeuw merk je goed hoe comfortabel de auto is. Als je dan na een week vakantie naar een bonk ijs loopt denk je toch....zou ie het wel doen? Het geeft toch onbewust een fijn gevoel als de motor meteen aanslaat en dan geef je hem toch een stuurklopje...
0,0 problemen gehad.
Voor de rest iets bijzonders? Begin april voor de eerste keer een dimlamp kapot. Alle 2 maar laten vervangen samen met de ruitenwissers. € 106,00...maar niet omrekenen naar guldens....
In de zomer mag hij weer naar de alpen. Bij terugkomst of eerder bij bijzonderheden meld ik mij weer.
3 jaar oud
- 60.100 km
Auto is nu 3 jaar oud en heeft net de 60.000km onderhoudsbeurt gehad. Op een dimlamp na is er nog niets kapot gegaan. Alles functioneert en ziet er nog uit als nieuw. Motor heeft een nihil olieverbruik.
Kosten voor de 60000km beurt inclusief 4 bougies € 370,00.
Rond nieuwjaar weer naar de alpen. Na terugkomst of bij bijzonderheden meld ik mij weer.
4 jaar oud...dure 1e APK beurt!
- 79.000 km
Wat is er in de tussentijd gebeurd: probleem uit het niets... 1x Route Renault moeten laten komen. 's ochtends wil hij niet meer aanslaan na de vorige dag de auto 10 meter verzet te hebben. Motor verzopen. De auto slaat altijd perfect aan! Route Renault heeft met relatief veel moeite de auto weer aan de praat gekregen. Omdat ik zelden de auto voor zo'n klein stukje verzet, heeft het probleem zich nooit meer voorgedaan. Dit voorval natuurlijk wel gemeld bij de onderhoudsbeurt. Schijnt men niets aan te kunnen doen. Voortaan rijd ik klein stukje indien in de auto moet verzetten.Dan heb ik nergens last van.
Over de onderhoudsbeurt, met een gratis APK keuring, het volgende: de auto er naar toegebracht met 1 defect: 1 stadslichtje. Tijdens de dag telefoon: de garage. Het volgende zou vervangen moeten worden: accu, remblokken voor, remschijven achter, remblokken achter. Ja...doe maar.
Wat heeft mijn dit alles gekost: € 1200,00!
Voor gebruikskosten 1 sterretje naar beneden.
Auto was en is nog steeds perfect. Rijdt als nieuw en er rammelt niets. Op wat lampjes na in 4 jaar niets kapot gegaan. Zit zeer degelijk in elkaar geschroefd. Voor wat betreft betrouwbaarheid weet ik niet goed wat te doen. Sterretje naar beneden? Auto is 100% betrouwbaar als je hem maar niet 10 meter verzet.
saai
- 90.400 km
Onze gezinscabrio heeft nu 90300km op de teller staan. Wintersport weer achter de rug. Alles weer perfect verlopen. Het blijft een zeer comfortabele en betrouwbare auto. Auto functioneert, rijdt, schakelt en ziet er nog uit nog als nieuw. Olieverbruik motor is nihil. Wat mij opvalt als ik wel eens in andere auto's rijdt, is de zeer stabiele temperatuur door de climatcontrol. Ik hoef de temperatuur echt nooit te verzetten. Zomer en winter een constante temperatuur. In andere auto's heb ik het vaak te warm of dan weer te koud. Oja, mijn vrouw heeft laatst haar Fiat Panda voor het zelfde stukje verzet.....ook verzopen en ik kreeg hem nog maar net aan de praat. Ligt dus niet aan Renault of Fiat, maar deze 10 meters zijn voor moderne motoren schijnbaar erg lastig.
Mis ik dan helemaal niets? ja..een lampje voor een bijna lege ruitenwisservloeistofreservoir! Deze hadden mijn Ford's wel.Erg lastig (eigenlijk gevaarlijk) op de Autobahn als je niets ziet en moet doorrijden tot de volgende parkeerplaats. Dan duurt het erg lang voordat je weer een "P" ziet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.