Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Expression Luxe (2003)

autoreview

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieur

Signalement

UitvoeringScénic 1.5 dCi 80pk Expression Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de 1.5 dCi 80pk Expression Luxe gekozen met de ESP optie en zwarte metaallak. De reden dat ik voor de Scénic koos was omdat deze heel veel ruimte biedt, veel opberglaatjes, heel erg zuinig rijdt (met gemak 4,6 liter per 100 km), een hoge restwaarde heeft, lage onderhoudskosten en veel technische goodies. Verder ziet deze auto er best wel mooi uit voor een familieauto maar ieder zijn eigen smaak uiteraard.

Eén van de fijnste dingen aan deze auto vind ik de snelheidsbegrenzer in combinatie met het electronische gaspendaal. In andere auto’s rijd ik altijd te hard maar in deze auto rijd ik ’plankgas’ 50 km/u, iets wat voor mij psychologisch goed werkt.
Een ander fijn punt vind ik de snelle ontwazeming van de ruiten door middel van de automatische airco. In no-time zijn de ramen schoon, ook bij flinke vorst.
Ook zijn de vier 12 Volts aansluitingen erg fijn (telefoons, navigatie, etc). Ik ben inmiddels op zoek naar de volgende auto en ik vind dit in geen enkele andere auto.
Sommige mensen vinden de stuurbekrachtiging iets te makkelijk gaan; het is even wennen maar ik zweer erbij.

PROBLEMEN

- De ventielen! Al binnen enkele dagen had ik problemen met een ventiel. Tijdens het rijden kreeg ik van de boardcomputer de melding dat de band lek was en dat ik deze direct moest vervangen. Op een donkere carpoolplaats (in gala smoking) heb ik het wiel vervangen. De dag erna naar de garage geweest en daar kreeg ik de melding dat het geen lekke band was maar een defect in het ventiel. Deze is onder garantie gerepareerd. Twee weken later bij een andere band wederom zelfde gezeur. Dit keer ben ik naar de pomp gereden om even lucht bij te pompen en direct door naar de garage. Ook dit keer was het weer het ventiel. Nu maar eens gevraagd of het vaker voor kwam maar ze hadden er nog niet van gehoord. Vervolgens heb ik op internet eens gezocht en bleek niet de enige te zijn. Enkele weken later ging de 3e ventiel ook maar nu was de band bijna leeg. Bij de garage heb ik gevraagd om direct het 4e ventiel ook preventief te vervangen maar bij het ophalen van de auto bleken ze dat niet te hebben gedaan. Naar verwachting stond ik binnen de kortste keer weer bij de garage voor ook het 4e ventiel. Het lastige er aan is dat je altijd weer een uur kwijt bent met die ellende.
- Alle wieldoppen ben ik inmiddels al een keer verloren. Ik heb bij het verliezen van ieder telkens weer precies dezelfde genomen en die zitten er nog steeds op. Wellicht waren degene die uit de fabriek kwamen toch niet goed. Ik zie overigens nog steeds regelmatig Scenic’s rijden zonder wieldoppen...
- De knopjes op de achterdeurgrepen om de auto op slot te zetten zijn beide meerdere malen defect geraakt. De garage heeft ze eerst proberen om te lappen met perslucht en contactspray maar dat hielp maar zeer kort. Daarop zijn ze vervangen en in de 4 jaar dat ik de auto nu heb gebruikt, zijn ze beide 2x vervangen. Ik vermoed dat ze niet helemaal goed dicht zijn, meestal in de wintertijd (strooien) gingen ze weer defect.
- De ruitenwissers. De (originele) bladen slijten snel en laten dan weer vieze sporen achter op het raam. Daarna maken de ruitenwissers ook erg veel geluid, vooral als het zachtjes regent.
- De regensensor werkt ook vaak niet optimaal. Soms gaat hij bijna helemaal niet aan terwijl het best aardig regent of soms blijft hij maar gaan (met veel herrie) terwijl het raam helemaal droog is.
- Af en toe lijkt er wel een ’blaadje’ in de airco te zitten (tikkend geluidje). Als je de ventilator dat even op zijn maximale stand zet dan gaat het weer weg. Maar midden in de zomer heb je toch geen vallende blaadjes, dat kan het dus niet zijn.
- De software van de snelheidsbegrenzer heeft een bug. In bepaalde condities (ik weet nog steeds niet precies welke) kun je geen 50 en 100 instellen, wel 2 kilometer langzamer of sneller. De garage wou in eerste instantie de bedieningsknopjes vervangen maar die werken prima. Toen ik vroeg of er een software update beschikbaar was keken ze me alleen maar erg glazig aan.
- Sinds kort heeft de cruizecontrol ook een rare manco. Als ik op de snelweg weer wil accelereren na een klein oponthoud dan vliegt de cruizecontrol gewoon uit. Ik moet dan zelf via het gaspendaal weer naar 120 en dan pas weer aan. Van 90 naar 120 wil vaak niet meer.
- De coating op de handgrepen begint hier en daar los te laten. Dat ziet er toch wat minder fraai uit.
- Het dashboard krijg ik ook niet meer zo mooi schoon, er blijft altijd wel iets van viezig waasje achter. Het lijkt wel of de coating ook is aangetast.
- De bekleding is na 4 jaar met kleine kinderen ook hier en daar wel viezig. Helaas zijn de materialen van deze familie auto daar toch wat minder goed bestand tegen.

Al met al dus best wel wat problemen maar ja, iedere auto heeft wel wat. Het blijft uiteindelijk een afweging van de voor- en nadelen en ik denk dat de volgende auto weer een Scenic gaat worden. Al is die in de afgelopen 4 jaar wel even 10% duurder geworden en heb ik de ruimte niet meer zo hard nodig. Wellicht wordt het de nieuwe Clio Estate.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.