Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Expression Comfort (2004)

autoreview

Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Expression Comfort (2004)

Signalement

UitvoeringScénic 1.5 dCi 80pk Expression Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst220.550 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De opvolger gekocht

  • 133.000 km

Na 10 jaar in het bezit geweest te zijn van de eerste, legendarische Renault Scénic werd het tijd voor een nieuwe. Na 200.000 kilometer had de versnellingsbakslager van de 3e versnelling de geest gegeven van onze vriend.

Deze keer zou het een diesel worden in verband met nieuwe werkzaamheden. Een diesel met airco was voldoende. Zo stond er een mooi exemplaar in Den Haag en bleek het beste uit de keuzes te komen. Au revoir benzine et bienvenue diesel!

De eerste keer niet starten

  • 193.551 km

Het moment was aangebroken.. Net begonnen met een blog bij te houden op Autoweek, start je auto ineens niet meer.
Na net even een middagje op het forum rondgekeken te hebben en alle spookverhalen over de Scénic gelezen te hebben werd fictie toch even realiteit. Van het ene op het andere moment kwam er een raar geluid uit de startmotor en alle elektronica gaf de geest. Allerlei meldingen op het dashboard dat de remmen het begeven zouden hebben en de lichtsensor niet meer actief was met herhalende piepjes en meldingen deden mij herinneren aan de ware aard van het beestje.
Gelukkig was ik helder genoeg van geest om te realiseren dat een oude accu in combinatie met koud, vochtig weer niet het eeuwige leven kan hebben.
Na even rondgekeken te hebben op forums bleek die gedachte niet onrealistisch te zijn en heb ik de accu van onze andere auto (Renault Clio) aan de Scénic gehangen en met enige moeite kwam de diesel weer tot leven.
Na nog even wat moeite gehad te hebben met de Franse filosofie van auto's bouwen heb ik 'm dezelfde dag nog rijdend gekregen met een nieuwe accu.
Zo blijkt maar weer dat je verstand (die Franse ellende als standaard beschouwt) vrij weinig moeite heeft met het oplossen van problemen.

Onze Scénic had vorig jaar nog veel problemen met de inspuiting en EGR klep en dergelijke. Sinds dat ikzelf in de auto ben gaan rijden, 'm intussen wat gekieteld (lees: gechipt) heb en wat meer vermogen aanspreek is dat allemaal verleden tijd. Op forums lees je bijvoorbeeld dat de EGR klep alleen open staat bij constante snelheden en langzaam verstopt raakt.
Daarom is het normaal gesproken zo dat je de klep eens in de zoveel tijd schoonmaakt.
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar een middagje tussen de Duitsers dansen in je Scénic doet wonderen. De klep heeft meerdere keren ca. 10 minuten op constante topsnelheid open mogen staan, met V-Power diesel trouwens. Zo ben ik erachter gekomen dat 'ie zelfs 8 km/u harder kan dan de fabrieksopgave (173 km/u gehaald op GPS i.p.v 165). Na die middag leek de diesel ook wat gezonder te klinken.

Al met al begin ik er steeds meer in te geloven dat als je je auto liefde geeft, je alles ook weer terug krijgt. Chiptuning geeft de 'vrije loop' aan je motor en is in mijn geval heel vlot bij de les.
Misschien is het niet voor iedereen weggelegd.. Maar wie een beetje verstand van auto's in combinatie met wat technisch inzicht heeft, kan een heel eind komen met de Franse vrienden!

220K als een zonnetje

  • 220.550 km

Weer een hele tijd geleden sinds de laatste update... Een lange tijd geen tijd besteed aan het forum, maar na het teruglezen van mijn review tot nu toe toch weer enthousiast geworden. Zeker het aantal views geven dan toch weer de motivatie!

Inmiddels zijn we 30.000 km verder sinds de laatste update en wonder boven wonder is de auto alleen maar beter gaan rijden sinds die tijd! Een hele tijd lang zijn er al geen buitensporige kosten geweest aan de auto (op een lek gereden band tijdens vakantie na). Zo heb ik afgelopen zomervakantie een roadtrip door Italië van 5000 kilometer ermee gemaakt. De eerste 4000 kilometer zijn 'm zonder slag of stoot afgegaan. Helaas hadden we op de terugweg, net vóór Zwitserland, waarschijnlijk troebele diesel getankt bij een lokaal tankstation. In Zwitserland hebben we daardoor 4x de melding gehad dat de inspuiting defect zou zijn, maar de motor sputterde gelukkig niet. Vervolgens in Duitsland, net als de vorige vakantie, de tank volgegooid met V-Power en freude am fahren verder naar huis gereden. Deze keer hebben we in de nacht (koele lucht) de 176 op de GPS aangetikt. Met een dakkoffer bovenop, zonder nog ook maar één melding van een defecte inspuiting. Zo hebben we de Scénic zonder moeite van de 212.000 naar 217.000 km gereden in twee weken tijd.

Nu staat 'ie op de 220.000 kilometers en kort geleden was een wiellager kapot gegaan. Daarom zijn gelijk maar de remschijven en lagers aan beide kanten vervangen. Het blijft uiteindelijk gewoon onderhoud bij dit soort kilometerstanden. Nu rijdt ie soepeler (lees: 'smoother') dan ooit en zijn zelfs de minieme trillingen uit de armsteun verdwenen.
Verder heeft 'ie alleen een normale onderhoudsbeurt gehad en de banden achter beginnen aan vervanging toe te raken. Dat is nog wel een dingetje; de banden van dit model Scénic slijten per definitie scheef af... Blijkbaar hebben ze dat bij Renault gedaan voor de wegligging, het zij zo.
Motorisch gezien valt er niks te klagen. Hij heeft weer verse olie en ik tank regelmatig V-Power. Ik hoop dat de kwaliteit van het onderhoud zijn vruchten gaat afwerpen bij de 350.000 kilometer!

NB: ik zie na het teruglezen dat mijn laatste post precies een jaar geleden is zonder het te weten! 27000 km per jaar dus.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.