Renault Scénic 1.5 dCi 80pk Dynamique Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 1.5 dCi 80pk Dynamique Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Scenic vind ik van buiten een erg mooie auto, met name de zij- en achterkant. Voor het interieur geldt hetzelfde. De hoge zitpositie en het moderne, ruime en luxe interieur zorgen voor een koninklijk gevoel.
De zittingen zouden wel iets langer mogen zijn, maar in de praktijk is dat dankzij de gebruiksvriendelijke cruise-control niet storend. Het centrale digitale dashboard vind ik zelf heel prettig en overzichtelijk. Enkel de toerenteller had wat groter moeten zijn. Sturen, schakelen, koppelen en remmen gaat allemaal zeer goed en vertrouwd.
Het zou wel mooi zijn als Renault parkeersensoren gaat leveren voor de voorkant, de neus is onzichtbaar en dat geeft toch een wat onzeker gevoel bij het parkeren.
De auto biedt natuurlijk veel praktische mogelijkheden. Er zijn overal opbergvakken, de 3 achterstoelen zijn verstelbaar en uitneembaar, er zijn zonneschermen voor de achterruiten en ga zo maar door. Bij een verhuizing sta je echt versteld wat je allemaal in deze auto kwijt kunt.
Bij het rijden over slecht wegdek valt wel op dat de Scenic ten opzichte van oudere Franse auto’s een minder zacht veercomfort heeft, mede ongetwijfeld vanwege de 16 inch velgen. Dat vind ik jammer, oneffenheden in de weg worden mij wat te sterk doorgegeven. Pluspunt is wel dat de auto ook bij volle belading stabiel is, maar ik vind toch dat Renault en de andere Franse merken tegenwoordig wat teveel waarde hechten aan de commentaren van autobladen die de grenzen van de wegligging opzoeken. Het veercomfort was in het verleden waarschijnlijk het belangrijkste argument om voor een Franse auto te kiezen, dat is nu voorbij. Misschien een idee voor Renault om een regelbare vering te gaan leveren?
De relatief kleine dieselmotor met slechts 82 pk bevalt mij als rustige rijder prima. De turbo levert z’n hulp namelijk geleidelijk en het maximale koppel is vrijwel even hoog als dat van de 2.0 benzinemotor. Het gemiddelde verbruik over alle km is ruim 1 op 18, prima toch? Het geluidsniveau van de motor is ook best laag, waarbij het gekke is die boven de 120 plezieriger klinkt dan tussen 100 en 120. De relatief hoge koets zorgt natuurlijk wel voor wat windgeruis, maar normaal gesproken is het net als andere geluiden zeker niet storend aanwezig.
Samengevat ben ik tot nu toe een tevreden Scenic-rijder die het oude Franse veercomfort toch wat mist!
PROBLEMEN
Niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren