Renault Safrane 2.0 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Safrane 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 238.000 km |
KM-stand laatst | 301.000 km |
De eerste ervaringen
- 240.000 km
Hallo beste Autoweek lezers en lezeressen.
Sinds begin April 2016 ben ik in het bezit van een auto die ik altijd al wilde hebben, namelijk een Renault Safrane.
Aangezien ik vrachtautochauffeur ben, kom ik op veel plaatsen.
Zo kwam ik begin april bij een klant waar ik een Renault Safrane zag staan.
Mijn interesse was snel gewekt, en ik vroeg aan de klant of de auto te koop was, waarop hij antwoorde ja.
De klant had namelijk interesse om met zijn compagnon een Jaguar te kopen, en moest dus van de Safrane af.
Toen kreeg ik de sleutel in de handen gedrukt, en mocht ik een rondje gaan rijden.
Ik had nog nooit eerder in zo'n comfortabel rijdende, boterzacht schakelende (automaat) auto gereden.
Van binnen is de auto behoorlijk verouderd vergeleken met het moderne spul, maar alles zit er wel op en aan, zoals Climate Control, Cruise Control, enzovoorts.
De stoelen zitten als gegoten, deze zijn nog echt van het Franse comfort, zo maken ze ze niet meer!
Bij terugkomst van de proefrit nog even een rondje om de auto gelopen, wat gepraat over de onderhoudshistorie, verbruik etc. en een prijs overeengekomen.
Thuis had ik nog een Seat Cordoba Vario staan waar ik van af moest, alvorens de Safrane te kopen, deze was na een week al verkocht, en dus ben ik samen met de vrouw en een vriend naar de Safrane gereden om een laatste proefrit te maken en de deal te sluiten.
Na dat mijn vrouw de kofferklep geopend had was ze al verkocht: Dit moest hem worden!
Direct daarna de auto over laten schrijven en verzekerd, waarna ik de tank heb volgegooid (80 Liter!!) en een lekker stuk ben gaan cruisen (Veldhoven - Doesburg).
10-05-2016
Inmiddels ben ik een maand in het bezit van deze auto, en ik moet zeggen naar volle tevredenheid!
Er zijn alweer zo'n 2000km bij gereden in een maandje tijd.
Elke ochtend, weer of geen weer, starten lopen, of het nu -3 is of +28 graden.
Ook de airco de laatste paar dagen goed uit kunnen testen, en die koelt nog uitstekend.
De motor en automaat zijn afkomstig van Volvo, dat merk je wel aan zijn uithoudingsvermogen na bijna 20 jaar, hij gaat, als het moet, er nog steeds als een speer van door, en heeft er geen moeite mee om lange stuken +200 km/u te rijden.
Inmiddels al een beetje geklust aan de auto, zo zijn de gasveren onder de motorkap vervangen (deze waren lui geworden en hielden de kap niet meer) en heb ik er gele lampen in gemonteerd, gewoon omdat ik dat mooi vind.
Voor in de zomer staat op mijn planning dat er lichtmetalen velgen opkomen en mistlampen, dat zal de auto stukken fraaier maken gok ik.
Aankomend weekend ga ik met de Safrane een weekendje naar Luxemburg en omstreken, en kan ik hem eens goed uittesten in de bergen, een verslag daarvan volgt !
Flink stuk getoerd
- 242.300 km
Afgelopen weekend ben ik naar Arlon geweest, wat links tegen Luxemburg aanligt onder de Belgische Ardennen.
Dit was voor ons 345 kilometer rijden.
Wij hebben werkelijk genoten van de rit, het comfort was dik in orde, zelfs op de Belgische wegen.
Rustig aan met +/- 130km/u zijn we naar de plaats van bestemming gereisd, mooi door de bergen van de Ardennen.
Je merkt echter wel wanneer je de cruise control aan hebt en een berg oprijdt, dat de auto meent dat ie terug moet schakelen om zijn snelheid te behouden, haal je de cruise control er af en geef je gas met je voet, dan is er niks aan de hand bij de meeste bergen.
Problemen hebben we niet gehad, alles zoals de airco, ramen, etc werkten naar wens. Het was gewoon ouderwets genieten.
Bij 245.000 km zal ik weer een verslag maken!
250.000 km bereikt
- 250.342 km
Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder, en natuurlijk gedaan waar de auto voor gemaakt is: rijden, en dan vooral lekker lange stukken rijden.
Van de week heeft mijn Safrane de 250.000 km gehaald, daarom ook besloten wat "twijfelachtige" dingen preventief te vervangen.
De voorste remblokjes waren op en zijn vervangen, ook op de achteras was de remmerij niet meer in al te beste conditie, maar kon nog wel even mee, echter ook hier besloten het goed aan te pakken en direct de remschijven plus remblokken vervangen.
De distributieriem was mij niet helemaal duidelijk wanneer die vervangen is, dus ook die is vervangen inclusief spanrollen en waterpomp. De onderdelen heb ik teruggevraagd, en na deze samen met de garage bekeken te hebben heeft de vorige distributieriem set er zo'n 2 jaar opgezeten. Helaas kon ik dit niet terugvinden in de onderhoudshistorie, en dus hier maar gewoon op safe gespeeld en het handeltje vervangen.
Ook heb ik de onderkant laten inspecteren op roest, daar deze auto's zeker met deze leeftijd weleens gevoelig er voor kunnen zijn, maar volgens de monteur viel het hartstikke mee, en zat er her en der alleen wat vliegroest op.
Volgend jaar ga ik hem van de onderkant opschuren en helemaal in de tectyl zetten, dan kan die zo weer 20 jaar ertegenaan.
Totale kosten voor dit onderhoud waren 545 Euro, gewoon wit dus niet bij beun de beunhaas, al met al valt me dit erg mee, zeker vergeleken met wat een dealer er voor vraagt.
Verder:
De auto rijdt nog steeds uitstekend, en heb de afgelopen maanden geen rare mankementen gehad.
Oke... eentje dan... de Climate Control viel af en toe zomaar uit, en na een bescheiden tikje op het dashboard deed die het weer. Wat bleek: er zat een stekker los. Na deze weer vastgemaakt te hebben blijft die het uitstekend doen.
Ik ben dus nog steeds een zeer tevreden Renault Safrane rijder, en hoop dat ik er nog heel wat jaren in mag sturen, zoals het er nu naar uitziet moet dat helemaal goed komen, zeker motorisch ook, het is een Volvo motor met Aisin Warner automaat, niet kapot te krijgen, hoogstens af en toe wat olie in de motor erbij mikken al valt dat ook nog erg mee!
Tot de volgende update, ik gok rond de 260.000 km als er niks geks gebeurd tussen door, dan meld ik dat uiteraard hier in mijn review!
We mogen nog een jaartje over s'lands wegen zoeven
- 257.000 km
Hallo beste Autoweek lezers!
Afgelopen maandag (05-12-2016) is mijn Safrane naar de APK keuring geweest. Hierbij zijn de stuurkogelhoes, achterste ashoes en de achterste banden vervangen.
Een tijdje terug heb ik in Steenwijk een fraai setje lichtmetalen velgen opgehaald met zo goed als nieuwe voorbanden en redelijk gebruikte achterbanden. De achterbanden waren APK afkeur omdat ze beide op een stuk vlak afgesleten waren, wat te verklaren is doordat mijn vrouw betrokken raakte bij een kettingbotsing op de A325 t.h.v. het Gelredome en daar een flinke uitwijkmanoeuvre heeft moeten maken. Gelukkig zijn mijn vrouw en kind er goed uitgekomen, alsmede de auto (geen schade godzijdank).
Ook heb ik een paar weken terug met wat hulp xenon lampen ingebouwd, dit geeft een heerlijk groot lichtbeeld, zonder dat het andere irriteert (goed laten afstellen). Ik heb gekozen voor 5000K lampen, zeg maar koud wit qua kleur.
Ooit wil ik hier nog lenslampen in laten zetten, gewoon omdat dat er een stuk fraaier uit ziet ben ik van mening.
Vorige week heb ik een nieuwe DAB+ radio ingebouwd van het merk Pioneer. De vorige Pioneer radio met DAB was alweer een paar jaartjes oud en de ontvangst was om te janken, dit is met de nieuwe radio helemaal opgelost, en heb nu overal ontvangst. Dat terwijl ik gewoon dezelfde antenne gebruik dan bij de vorige radio, zo'n een die je op de voorruit moet plakken.
Verder heb ik eigenlijk weinig te melden, de auto bevalt nog steeds heel goed en doet wat ie moet doen. Ook met de kou van afgelopen dagen/nachten was het gewoon starten en lopen zoals het hoort.
De nodige upgrades uitgevoerd
- 270.000 km
Inmiddels de auto toch alweer een jaar in bezit, en dat bevalt nog iedere dag erg goed.
Laatst heeft de auto een grote beurt gehad en is daar bij op de nodige punten gecheckt. Behalve een stukje roest bij het achterwiel waren er geen opmerkingen. Hier laat ik binnenkort wat aan doen aangezien het niet doorgeroest is en dus goed te behandelen.
Verder vond ik het geen gezicht dat mijn Safrane niet voorzien is van mistlampen, chromen grill en een dashboard kastje, deze heb ik laatst allemaal gescoord en ingebouwd, maakt de auto direct een stuk fraaier.
Gisteren heb ik de auto voorzien van een fraai setje lichtmetalen wielen (origineel) met gebruikte Michelin Energy Saver banden erop, rijd direct een stuk lekkerder dan de winterbanden die ik er nog op had liggen.
Voor de rest geen op en aanmerkingen, we gaan voorlopig lekker door cruisen!
Bevalt nog steeds erg goed!
- 279.947 km
Inmiddels beginnen de kilometers aardig op te lopen, op dit moment van schrijven zijn we de 280.000 bijna gepasseerd!
De Safrane houd zich technisch gezien nog steeds erg goed, ben er laatst mee naar Denemarken op vakantie geweest, een tripje van in totaal +/- 1900 kilometer. Het mooie is dat ik deze reis s' nachts ben begonnen, dus aardig door heb kunnen rijden op de heenweg op de vele baustelle's in Duitsland na. Je merkt op dit soort lange afstanden wel dat de Safrane echt ontworpen is voor dit soort werk, het comfort is na 20 jaar nog steeds dik in orde. Ook kan ik op een tank heen en terug rijden, wat dus dik 900 kilometer (enkel) bedroeg, dat haal je met zijn verre opvolger de Talisman niet, waar behoorlijk bezuinigd is op tankinhoud.
Zoals ik al zei, de techniek houd zich nog goed.
Helaas begin je aan de buitenkant van de Safrane toch te merken dat de dame aardig op leeftijd is en al heel wat levenservaring heeft. Dit uit zich in wat plekjes waar de blanke lak begint los te laten. Ook het roestduiveltje begint helaas toe te slaan in de wielkastrand aan de bestuurderszijde, ik vermoed dat ze hier ooit een aanrijding gehad heeft en slecht hersteld is. Aan de bijrijderszijde is er namelijk helemaal niets aan de hand.
Dit hoop ik voor de winter hersteld te hebben, nu het nog niet doorgeroest is. Zoiezo hoop ik de auto in de toekomst eens helemaal over te spuiten en een lederen interieur in te bouwen, dan is ze voor mij helemaal af. (ja ik ben een liefhebber, mocht u dat nog niet zijn opgevallen, dus ik denk niet in restwaarde maar in emotionele waarde).
Doorgaan!
- 301.000 km
Zo, ik zal weer eens wat van ons laten horen.
De auto is nog steeds in mijn bezit en doet het nog steeds uitstekend, inmiddels hebben we de 300.000km bereikt.
Afgelopen jaar nog wat defecten/mankementen laten repareren zoals de fuseekogel, wiellager linksachter en een defecte ruitenwissermotor aan de voorzijde.
Ook heb ik de ruitenwissers laten vervangen, volgens mijn monteur kostte een ruitenwisser bij de dealer 55 euro, en dan heb je er maar één. Dit komt omdat ze de ruitenwisserarm rechtsvoor af fabriek omgekeerd monteerde, waardoor je een apart verlangstukje op je ruitenwisser nodig hebt. Dit hebben we uiteraard niet gedaan en gewoon de ruitenwisserarm doorgeslepen en omgekeerd weer vast gelast, nu kostten de ruitenwissers ineens voor een paar nog maar 40 Euro.
Het roestduiveltje heeft dit jaar niet veel kans gehad om de auto te veroveren, dit mede door het goede weer en op tijd wassen, dit gaan we echter wel eind dit jaar of begin volgend jaar aanpakken, omdat ik de auto zeker nog een aantal jaar wil blijven rijden, waar ik ook het volste vertrouwen in heb aangezien ze me nog nooit in de steek heeft gelaten.
Tot de volgende!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.