Renault Safrane RXE 2.5 (1999)

Renault Safrane RXE 2.5 (1999)
Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)Renault Safrane RXE 2.5 (1999)

UitvoeringSafrane RXE 2.5
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2019

Comfortabel

Een Safrane is een auto die ik altijd zeer gewaardeerd heb, zeker na een keer een ritje in een 5-cilinder gemaakt te hebben. Een beetje onbezonnen aangeschaft van een particulier, kwam helemaal niet goed uit vanwege een verhuizing. Maar goed, vanwege die verhuizing heb ik wel de ruimte om zomaar een auto op het eigen terrein te zetten. De Volvo V70 waar ik toen in reed vond ik toch minder prettig, dus LPG in de Safrane laten bouwen, afscheid van de V70 genomen en toen kwam Corona. In plaats van de 40.000 à 50.000 km per jaar werden dat er plots nog geen 25.000 km per jaar. Investering van de LPG-installatie is het nog steeds waard. Ondertussen groeien de maandelijkse kilometers toch weer wat, vooral ook omdat onze Clio de geest gegeven heeft. We gaan voorlopig verder met één auto.

Aangeschaft bij 209.185 km, kortgeleden door de 250.000 km gegaan. Zeer comfortabele auto, met onovertroffen stoelen. Qua karakter misschien minder boeiend dan een Renault 25, maar ik ervaar wel een kwaliteitsverbetering ten opzichte van een 25. Ik vind de Safrane eigenlijk een verbeterde 25. :-) Wel heb ik in de nog geen halve ton die ik gereden heb, twee keer met flinke panne gestaan: eenmaal een kapotte waterpomp en eenmaal met een kapotte koppelingscilinder. In beide gevallen afgesleept door de Wegenwacht. Verder nog geen bijzonderheden, maar vanwege die twee pechgevallen toch wel even een smet op het blazoen van de onverwoestbare 5-cilinder. Maar de kwalen waren de motor natuurlijk ook niet aan te rekenen.

3,5