Renault Mégane TCe 180 GT (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane TCe 180 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
Weloverwogen
- 109.000 km
(Mijn eerste review van deze auto is helaas verdwenen, ik maak maar een nieuwe)
Eerst een stukje achtergrond:
Nadat ik mijn eerste auto had verkocht, besloot ik een heel andere auto te kopen met dezelfde praktische mogelijkheden. Ik wilde graag een 5 deurs hatchback net als mijn vorige auto. Het grote verschil moest zijn; meer vermogen!
De auto die ik hiervoor in mijn bezit had was een Mercedes-Benz A140 uit 2000 met 82pk. Dit is ruim voldoende om mee te komen, maar als auto liefhebber wil ik natuurlijk ook tenminste 1 keer in mijn leven een snelle(re) auto bezitten.
De Renault vond ik in eerste instantie op marktplaats maar de vraagprijs was voor mij veelste hoog. Hij had wel een gunstige km stand voor die prijs. Na een zoektocht van 8 maanden kwam alles voorbij: Alfa Romeo, BMW, Mercedes, Opel, Ford Etc. Maar elke keer vielen de auto's of buiten mijn budget of waren de auto's in slechtere staat dan geadverteerd.
Uiteindelijk kwam de Renault (die inmiddels afgeprijst was) toch weer op mijn pad terecht. Ik belde de eigenaar en na een beetje telefonisch onderhandelen besloot ik toch maar te kijken. Eenmaal aangekomen was ik aangenaamd verrast door de in de goede staat verkerende auto met aansluitende onderhoudspapieren. Ondanks dat de auto een import was, kreeg ik een duidelijk beeld van de autohistorie met alle (import)documentatie. Na een fijne prijsonderhandeling was de aankoop een feit!
Al direct na de aanschaf heb ik de auto naar de garage gebracht voor een gehele check. Daar kwam ik er achter dat de auto een gebroken veer en een lekke schokdemper had. Verder geen gekke dingen. Alle vloeistoffen laten vervangen en ik was klaar om op vakantie te gaan!
Comfort
De auto heeft een door 'Renault Sport' ontwikkeld sportonderstel. Niet zo hardcore als een Megane RS maar wel behoorlijk stug. Goede sportbanden is wel een must. Met de maat 225/40/R18 heb je nog wel wat wang om de oneffenheden op te vangen, maar een oude klinkerweg is wel heftig om overheen te rijden..
Verder heeft de auto voor het jaar 2010 behoorlijk veel opties. Navigatiesysteem (carminat TomTom met SD kaart), regensensor, P-sensoren achter, goede half leren sportstoelen/stuur. Maar mist bepaalde zaken die anno nu wel standaard zijn in een soortgelijk segment. Zaken als adaptive cruise control, aux aansluiting, bluetooth/telefoonvoorbereiding zijn dan bijvoorbeeld niet aanwezig. Het bandengeluid heerst aardig en windgeruis is behoorlijk aanwezig op de snelweg. Bij lagere snelheden is de auto stil genoeg om fluisterend met elkaar te praten.
Prestaties
De 2.0 Tce180 motor staat inmiddels gelukkig bekend als een betrouwbare motor van Renault. De twinscroll turbo is een fijne turbo voor dagelijks gebruik. Geen klap in je gezicht maar een constante vloed aan koppel die je naar de toerengrens brengt. Ik had wel besloten om de auto softwarematig meer vermogen te laten geven.
Resultaten:
Volgens Fabriekscijfers: 180pk 300nm.
Mijn auto vanuit fabriek; 190pk 304nm.
Na de 'tuning'; 216pk 369nm.
Dit is ook wel duidelijk te voelen. In duitsland heb ik bijna 235 kunnen halen (met bagage en 2 inzittenden) totdat het overige verkeer mij teveel werd. Het brandstofverbruik ligt gemiddeld op 1:11. Ik kan natuurlijk met de snelweg 1:14/1:15 halen (met 100km/h op cruise control) maar met stadsgebruik haal ik 1:10.
Weggedrag
Door het sportieve onderstel kan ik behoorlijk hard door de bocht knallen. Het is een erg levendige auto die elke rimpel in de weg communiceert naar je stuur. Door het extra vermogen hebben de voorbanden moeite om grip te houden met een vochtig wegdek. Stoplichtsprintjes win je dan meestal door relatief rustig te starten en daarna in versnelling 2 en 3 flink door te halen. Bij normaal rijden kan het comfortabel genoeg om lange afstanden mee te rijden. Je heb het gevoel in een flinke auto te rijden. Daar houd ik wel van.
Kosten
De auto kost mij per maand 55 euro MRB en ik tank alleen euro 98 ivm chippen. Ik heb 2 keer de olie laten verversen, de eerder genoemde reparaties, 1 grote beurt laten uitvoeren en is nu 2 keer probleemloos door de APK gekomen. Ik verwacht geen gekken dingen in de toekomst bij normaal onderhoud.
Renault laat tot nu toe laat zien dat zij met de Megane 3 GT ph1 uit 2010 een prima auto hebben gemaakt.
Tot Slot
Zijn er minpunten? Natuurlijk;
Het knopje van de achterklep is niet waterdicht (kortsluiting).
Daarnaast hoor ik af en toe kraakjes en piepjes in het dashboard.
Sommige onderdelen van het dashboard zien er goedkoop hard plastic uit.
Gebrek aan bepaalde opties die je nu standaard ziet in een lager segment.
Een snel slijtende stoel.
Maar ik heb ook kunnen kiezen voor een Seat Leon FR 180pk of Golf 5 GTI natuurlijk. Maar ik wil geen makkelijke keus maken. De Megane 3 is een veel verkochte auto, ik heb echter een uitvoering hiervan die ik niet vaak zie en dat vind ik wel wat hebben.
Bedankt voor het lezen!
Na ruim 2 jaar
- 117.000 km
De auto is nu ruim 2 jaar in mijn bezit. Inmiddels heb ik vanwege mijn werk nu meer kilometers te maken. 3 dagen in de week rijd ik 92 kilometer per dag. Sinds mijn vorige update heb ik het onderstaande onderhoud laten uitvoeren:
- distributieriem
- multiriem
- spanner en rollen
- remvloeistof
- koelvloeistof
- motorolie
Ook 1 reparatie, De ashoesklem was gescheurd en is ook mee vervangen.
Het gemiddelde verbruik ligt nog tussen de 1 op 10 a 12. Al met al geen klachten verder, de auto is nog steeds een genot om mee te rijden en hopelijk ook voor de komende tijd!
Bijna 3 jaar verder
- 125.000 km
De auto is nog steeds geweldig!
Ik begin wel steeds meer te denken aan een opvolger. Inmiddels heb ik mijn extra set velgen laten poedercoaten en heb ik een gloednieuw setje winterbanden laten monteren.
Verder rijd ik wat minder kilometers per dag.
Is een electrische opvolger misschien wat voor mij? Tijd zal het zeggen..
Na Bijna 4 jaar
- 136.000 km
Even een update. De laatste 2 jaar heb ik vrij weinig gedaan met mijn auto. Inmiddels helaas 2 stoeprandschades rijker met mijn mooie velgen :(
Ik heb de vorig jaar zelf mijn olie vervangen en de luchtfilter. Dit jaar ga ik dat weer doen en neem ik meteen nieuwe bougies daarin mee. Ik moet waarschijnlijk ook het pollenfilter vervangen (word een flinke klus met dashboard uit elkaar halen e.d.) Mijn raam aan de bestuurderskant begint ook aardig langzamer te werken...
Daarnaast voel ik dat de schokdempers voor op beginnen te raken. Dus die mogen dit jaar ook vervangen worden. De rubbers van de ophanging laten nakijken is ook geen slecht idee.
Verder hoor ik bij snelheden vanaf 90 a 100 km/u een soort gejank/gegier onder de auto, ik heb geen idee wat dat kan zijn. Ik heb gehoord dat het vliegwiel/koppeling of aandrijflijn ook een aandachtspunt van deze meganes kan zijn.
Al met al zijn er wel wat onderhoudsdingetjes maar verder ben ik nog steeds tevreden
Na 4 jaar en 2 maanden
- 137.500 km
Het is tijd voor afscheid.. Met pijn in mijn hart doe ik mijn auto weg. Ik heb inmiddels een andere functie gekregen op mijn werk waardoor ik veel minder onderweg ben. Om de auto voor de volgende eigenaar weer in orde te maken heb ik de volgende zaken aangepakt.
- blijkbaar waren beide stabalisatorstangen versleten waardoor die bijgeluid gaf. Dit is dan ook gemaakt en ligt strak op de weg.
- De rubbers (ophanging) waren ook nog in prima staat.
- grote beurt: olie, oliefilter, interieurfilter en luchtfilter
- nieuwe accu, oude accu heeft het toch al 8 jaar volgehouden
- koplamp gepolijst, die was dof geworden
- nieuwe achterlicht unit.
- nog even een injection cleaner toegevoegd en een volle tank E5
- uiteraard nieuwe apk geldig tot 27 juni 2024
De auto heeft mij veel plezier gegeven in de jaren dat ik hem had.
4,5 jaar later
- 139.000 km
De Renault is verkocht na 4,5 jaar trouwe dienst. Na mijn eerste auto (zie review) was dit een grote stap vooruit in alle opzichten. Ik heb met de Renault gelukkig meer plezier beleefd dan hoofdpijn, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken bij een Renault. Ik zal hieronder even alle feiten en meningen op een rij zetten:
1. Afschrijving
Ik heb de wagen gekocht met 78000 op de teller, bij verkoop 140000. Dus bijna het dubbele erop gezet. Aanschaf was 9.250 euro verkoop was 6.500 euro. dat is omgerekend 600 euro per jaar.
2. Onderhoud en betrouwbaarheid
Toen ik de auto verkocht was de auto 13 jaar oud. Dat betekend dat slijtageonderdelen als schokdempers, koppeling en banden er aan zaten te komen. Ik heb wel de remmen 2 keer rondom moeten vervangen, gebroken veer achter en schokdempers voor. daarnaast het normale onderhoud; distributieriem, multiriem en waterpomp (1800euro). Ook heb ik 2 versleten stabilisatorstangen laten vervangen.
Zelf deed ik kleine dingetjes zoals lichtjes vervangen, olie vervangen, filters en bougies/bobines.
Betrouwbaarheid had 2 verschillende kanten. Aan de ene kant had de Renault mij nooit langs de wagen laten staan, startte altijd en liep als een trein(dankzij de 2.0tce). Aan de andere kant zag je door het materiaalgebruik dat het gewoon geen premium merk was. De achterremmen bijvoorbeeld waren in 4 jaar tijd 2 keer vastgelopen(1 keer met apk afkeur). Het knopje van de kofferbak was na 12 jaar niet meer waterdicht( na het wassen droogmaken ander vloog die tijdens rijden open), de koplampen raakten dof, tijdens het rijden allerlei kraakjes en piepjes in het dashboard en aardige slijtage interieur onderdelen(stuur, pook en bestuurdersstoel).
3. Gebruikersgemak
De auto was in 2010 een gigantische stap vooruit op de concurentie kwa performance en opties. Nu in 2023 merk je wel degelijk dat de Renault verouderd is. Hij heeft geen bluetooth(wel een parrot maar die werkte niet optimaal meer), Usb en maar 1 bekerhouder. De navigatie is gelukkig heel makkelijk te updaten (voor 50 euro een kaartje bij tomtom bestellen).
Hij had een ruime kofferruimte(ideaal voor mijn situatie samenwonend en geen kinderen) Ruimte voor passagiers ging op zich wel dankzij de 5 deuren. Maar ik kon iemand met mijn lengte 1.84m met moeite achter me laten zitten. Omdat de wagen gechipt was had ik mijzelf de gewoonte aangeleerd om altijd E5 te tanken. Het verbruik was eigenlijk zo; korte woon-werk en stadsgebruik was 1 op 10 ongeveer. Cruise control op 100 en naar Italië rijden kwam ik uit op 1:15. dus gemiddeld zat ik op 1:12 a 1:12,5. Aangezien ik niet elke dag naar Italië rijd op grote stukken snelweg rijd lag mijn verbruik iets hoger.
4. Conclusie
Ga ik nog een keer een renault kopen? Alleen een Megane IV RS spreekt mij aan. Maar als autoliefhebber ga ik waarschijnlijk weer heel iets anders kopen. Ik vind de huidige markt veelste duur op het moment dus ik houd het even bij fietsen voorlopig.. Ik zit verder nog na te denken over hybride en/of elektrisch. Of word het toch een dikke GTI of BMW... Ik ben er nog niet over uit dus totdan, ga ik lekker op de fiets, scheelt mij totdat een keuze heb gemaakt toch iets van 400 euro per maand ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 2.0 Dynamique Automaat NIEUWE APK / TREKHAAK / AIRCO / CRUISE /
- 2012
- 178.644 km

Renault Mégane Coupé 1.4 TCe Dynamique | 2E EIGENAAR | 12MND GARANTIE | AIRCO | NAVI | CRUISE
- 2010
- 209.909 km

Renault Mégane Estate 1.2 TCe GT-Line Airco/ECC,Navigatie,Camera EXPORT PRIJS
- 2012
- 256.181 km