Renault Mégane Sedan 1.5 dCi 80 Privilège Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Sedan 1.5 dCi 80 Privilège Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De meest ondergewaardeerde auto op de Nederlandse automarkt. Zijn "looks", rijgedrag en compleetheid zijn ongeevenaard. Voor 26000 euro een auto op lichtmetaal, climatronic, leer/stof interieur en veel opties (alle mogelijke gadgets!). Ik heb hem afgemaakt met een Carminat navigatiesysteem (pictogrammen), een electrisch schuif/kanteldak en de noodzakelijke metalic-lak. Totaalprijs komt dan op iets meer dan 28000 euro. Overige vergelijkbare auto"s zijn kleiner, incompleet of lelijk. Of je moet een VW Golf Tdi van 33500 euro "value for your money" vinden.
Intro
Autojournalisten "denken" voor ons. Een sedan, zijnde geen Audi, Mercedes of BMW wordt door bij voorbaat als een niet te slijten model aangemerkt. Tenzij je ouder bent dan 65 jaar want dan kan het weer wel. Bij een Suzuki Liana of Kia Rio-met-kont kan ik me dat overigens wel voorstellen.
Maar de Megane Sedan is een uiterst potente verschijning. Smoelt aan alle kanten goed. Zeker met het nodige lichtmetaal en de juiste kleur (zwart?) staat er iets "lekkers" voor de deur.
Interieur
In een Megane Sedan zit en baad je in weelde. Leer overal (behalve stof-banen op de stoelen), tweekleurig dashboard, overal opbergruimte. Het dashboard is met een carminat navigatiesysteem en een CD-wisselaar vol. Met de bedieningssatelliet aan het stuur kun je de audio aansturen.
Cruise-control werkt aan het stuur perfect.
De ruimte voor de achter-passagiers is groot: in een VW Passat zit je krapper....
Voorin was het wennen om een goede zitpositie te vinden. (als je uit een VW komt en je bent gewend om met je kont op het asfalt te rijden...)
Na een week is de perfecte instelling gevonden en wil je niet anders.
RIJGEDRAG
Is overgaan van de 100pk-pumpedose van VW terug naar de Renault 82pk DCi een verstandige keuze? Lang over geworsteld: het wordt per slot van rekening alleen maar meer dat PK-geweld.
Nu vier maanden later heb ik er absoluut geen spijt van. Na 5000 kilometer trekt en sleurt ie als een lier. Het enige is dat je bij stoplichten niet snel weg bent (VW kun je laten spinnen). Maar ja, als dat belangrijk was dan had ik wel Honda CRX genomen.
Comfort op de weg is klasse. Een vliegend tapijt!
Sturen is - eenmaal gewend - heerlijk.
VERBRUIK
Rij er tussen de 1:17 (vlot) tot 1:20 (rustiger) mee. Grote tank van 60 liter;
PROBLEMEN
Geen tot nu toe. Bij de aflevering was de wisselaar niet goed ingebouwd (Codes e.d.). Netjes door dealer opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren