Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Expression Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.9 dCi 120 Expression Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 207.654 km |
ERVARINGEN
- 207.654 km
14 januari 2009:
De GrandTour gaat er toch uit! Aangezien de tiener-kids inmiddels mijn lengte (1.95 m) geevenaard dan wel dicht benaderd hebben, wordt het toch wel wat krapjes als we met z'n allen langere tijd aaneengesloten in de GT zitten. Met pijn in m'n hart gaat de GT ons verlaten - hij heeft het vanaf het begin voortreffelijk gedaan! Met de huidige malaise in auto-land bleek het goed handelen - dat verzacht de pijn van het afscheid dan nog enigszins.
Na ettelijke auto-types "gepast" te hebben is de beslissing genomen: voor het eerst in 25 jaar komt er een ander merk dan Renault binnen, nl. een Ford Focus C-Max. Die auto heeft als absoluut voordeel t.o.v. al zijn directe concurrenten dat twee achterstoelen diagonaal naar achteren te verschuiven zijn, werkelijk ideaal voor langbenige kids.
O ja, er is inmiddels ook een Clio III 1.5 dCi-tje in de familie gekomen, dus we gaan niet helemaal vreemd.
27 november 2008:
Inmiddels heb ik in vier-en-een-half jaar 200.000 km in deze auto gereden, en dat alles naar volle tevredenheid. Als ik andere reviews over dit type auto lees kan ik alleen maar zeggen: DEZE GT is en blijft kennelijk een van de weinige heerlijke exemplaren. Op naar een probleemloze 250-duizend?
16 juni 2008:
Daar is-ie dan weer, die verbazingwekkende GrandTour die het gewoon altijd doet. De 180-duizend km-grens is inmiddels overschreden, en omdat de APK-datum op half juni stond heeft-ie zijn grote troetelbeurt met verse sapjes ook alvast gehad. Bij deze grote beurt hebben we de eerste (!) kleine wijziging in onderdelen mogen vieren: 1 wiellager laten vervangen, want die begon zijn eigen monotone liedje te zingen. Verder rijden we nog steeds met de originele uitlaat, schokbrekers, remschijven en andere onderdelen die bij anderen rond deze km-stand al eens vervangen konden zijn. Dus de onkosten aan deze GT zijn gewoon knetterlaag. Hij krijgt wel braaf zijn beurtjes om de 30k km. En het verbruik ligt nog steeds rond de 1:20 -nogal belangrijk met die waanzinnige dieselprijs van vandaag. Dus wat mij betreft scoort het onderdeel gebruikskosten ongewijzigd bijzonder goed.
Het blijft gewoon genieten met deze betrouwbare vierwieler - hij mag nog steeds blijven!
14 oktober 2007:
Zo’n dikke drie jaar geleden schreef ik in m’n eerste review over deze GrandTour schreef dat ik hoopte dat hij over 150-duizend net zo betrouwbaar zou zijn als m’n vorige Megane diesels. Nou, da’s NU dan gelukt!
Ook de afgelopen 30-duizend km sinds mijn vorige review is er geen enkele storing geweest. Sinds de allereerste dag heeft-ie nooit geweigerd, geen problemen gemaakt en ben ik dan ook nooit tussentijds bij de garage geweest. Gezien alle problemen die met dit type auto zijn gemeld moet ik wel een heel uniek exemplaar hebben! En dat terwijl er toch heel wat elektr(on)ische toeters en bellen op en aan zitten zoals ESP tractiecontrole, totaal 8 airbags, hands-free sleutel, elektrisch inklapbare spiegels, en meer van die optionele speeltjes.
Laatst heb ik vanwege snelwegwerkzaamheden gedurende een paar weken uitsluitend over provinciale binnenwegen het woon-werkverkeer afgelegd. Dergelijke retourjes betekenen voor mij ongeveer 750 km per week. Het verbruik ’piekte’ in die periode zelfs 1:21.5 (echte liters en gereden kilometers, geen boordcomputer-prietpraat)! Zeg nou zelf, dat zijn toch goeie rapportcijfers. Dan moet je natuurlijk niet van flitspaal naar flitspaal gaan raggen, maar ’s ochtends vroeg een beetje rond-trutten daar hou ik bepaald ook niet van.
Hoewel ik normaliter bij deze kilometerstand serieus aan inruilen denk, doet deze GT het nog zo lekker dat hij ons nog een tijdje gezelschap mag houden!
21 april 2007:
Deze update is beslist NIET interessant voor lezers die graag Renault afkraken of die smullen van problemen met Renaults: mijn GrandTour doet het namelijk gewoon voortreffelijk! Ja het wordt saai: ook sinds oktober 2006 heeft hij helemaal geen problemen of kuren gehad. En ook bij z’n tweede grote onderhoudsbeurt (nu bij 120-duizend km) kwam er niets repareerbaars aan het licht. Deze GT rijdt nog steeds hartstikke lekker; je merkt totaal niet dat hij al zoveel kilometers binnen een tijdsbestek van drie jaar afgelegd heeft. Olieverbruik blijft nihil en het brandstofverbruik schommelt altijd tussen 1:19 en 1:20. Ik verslind voornamelijk snelwegkilometers, meestal met een vaartje van zo’n 120 km/u of zogezegd ’n ietsiepietsie meer ;-) en heb nauwelijks file-leed. Kortom, ik ben dik tevreden met deze comfortabele en pittige voiture en ik verwacht dat voorlopig ook wel te blijven.
18 oktober 2006:
De 100-duizend km zit erop en dat alles zonder heisa; ook sinds de vorige update zijn er geen storingen, problemen of andere onhebbelijkheden geweest. Alles doet het gewoon! En dat maakt DEZE 1.9 dCi GT tot een heel betrouwbare vierwieler; wellicht een uniek exemplaar gezien de andere reviews over deze voiture? Wie weet komt mijn wens zoals verwoord in de laatste zin van mijn allereerste review over deze GT wel uit.
(Voor de eventuele liefhebbers: deze bevalt mij heel goed, dus hij is nog even niet te koop...)
24 mei 2006:
Even een korte update nu we een half jaar en 20000 km verder zijn: als ik de verhalen op deze website lees zou ik wel eens een van de weinige tevreden Megane GT 1.9 dCi-rijders kunnen zijn (met 80000 km in 2 jaar). Heb ik misschien een bijzonder exemplaar?
In ieder geval blijft het rijden ongewijzigd plezierig (lees historie maar), werkt het bandenspanning-controlesysteem prima (geen foutieve, maar alleen terechte meldingen gehad), heb ik nog steeds mijn eerste handsfree kaart (tot nu toe geheel probleemloos) en heeft de achterruitwisser nog nooit dienst geweigerd - om maar eens een paar van die bekende pijnpunten te noemen.
Vanaf de wintersport meldde de boordcomputer tijdens elke koude start: ’inspuiting controleren’ - inderdaad was 1 gloeibougie niet OK. Qua starten, loopcultuur, vermogen, rijden of verbruik merkte je daar verder helemaal niets van.
28 november 2005:
Inmiddels meer dan 60000 km gereden, en de eerste grote beurt achter de kiezen: niks serieus aan de hand (zie beneden). Over de laatste 10-duizend km een prachtige 1:19 gescoord. En het blijft nog steeds aangenaam genieten van een prima auto. De GrandTour heeft inmiddels z’n wintersloffen weer aangetrokken, 1 dag voor die chaotische sneeuw-vrijdag; kwam dat effe goed uit...
20 augustus 2005:
Een hete vakantie en de 50000 km zitten erop. De GrandTour blijft het prima en zonder onhebbelijkheden doen. Met enkele duizenden km op V-Power diesel is het verbruik inderdaad op zo’n 1:20 gekomen. Dus, ik ben nog steeds net zo tevreden als hieronder beschreven.
25 mei 2005:
We kunnen deze update kort houden: na 38000 km ervaring bevalt de GrandTour nog steeds onveranderd goed; hij is en blijft heerlijk luxe en stil. De eerste servicebeurt heeft hij met glans doorstaan, want d’r was gewoon niks aan de knikker. En met een ongewijzigde rijstijl lijkt hij zelfs steeds zuiniger te worden, want 1:19 begint eerder regel dan uitzondering te zijn. Laatst zelfs over een dikke duizend km een tankje 1:20.6 gedaan; of dat aan de V-Power Diesel ligt weet ik nog niet.
17 februari 2005:
Een wintersport plus nog wat km verder staat de GT nu op 28000. En alles voldoet naar volle tevredenheid: lekker rustig, snel en comfortabel. En ook belangrijk - helemaal geen makkes. Naast de eerder genoemde heerlijkheden (zie beneden) ben ik de zelf-dimmende binnenspiegel steeds meer gaan waarderen, vooral tijdens woon-werkverkeer in de donkere maanden.
Ook het wintersportverbruik beviel me wel: voorzien van winterbanden, beladen met 4 personen plus bagage en de bekende skibox, en met de cruise control op 140 over de Autobahn is een dieselconsumptie van 1:16 best mooi.
Ik ben dan ook dik tevreden met deze 1.9 dCi GT.
26 november 2004:
Nu er zo’n 20000 km door de Grand Tour zijn verslonden is het tijd voor een update. En, hoe doet-ie het? In een woord: prima. Heerlijk comfortabel en stil, ook bij hogere snelheden. Maar te hard rijden gaat te gemakkelijk. Kennelijk vindt het Centraal Justitieel Incasso Bureau deze auto ook heel mooi, want ze hebben hem al een aantal keren op de foto gezet. Waar ik dan vervolgens voor mocht betalen.
De trekkracht blijft me aangenaam verrassen; eventjes inhalen is zo gepiept. En dat er van alles vanzelf aan- en uitgaat als dat nodig is (verlichting, ruitenwissers) blijkt nu in de herfst ook heel praktisch. Sinds kort heeft de auto Michelin winterbanden als schoeisel, en ook dan blijft de GT lekker rustig. De warmte-werende voorruit heeft trouwens wel een keerzijde: de ingebouwde antenne van het pas aangeschafte TomTom Go-navigatiesysteem heeft wat moeite om door de bovenkant van die ruit de GPS-satellieten te vangen; maar een zogeheten externe antenne (toch wel IN de auto, bij het achterste zijraam, geplaatst) doet het perfect.
Kortom, deze auto bevalt mij uitstekend.
17 september 2004:
Na de vakantie staat er nu zo’n dikke 13000 km op de teller. En het blijft genieten, bijvoorbeeld van z’n trekkracht: in z’n 6e versnelling met de cruise control braaf op 130 ingesteld, climate control aan, 2 volwassenen en 2 tiener-kiddo’s aan boord, een hele zooi kampeeruitrusting in en op de auto, en dan zonder snelheidsverlies gewoon bergje op in Zuid-Frankrijk is ’pas mal’! Jammer dat Nederland zo verrekte vlak is.
Op z’n vloeistof-inname heb ik tijdens de vakantie niet gelet, maar nu het dagelijkse woon-werkverkeer weer begonnen is heeft-ie me al eens op een tankje 1:18.6 getrakteerd. Dus hij heeft bepaald geen drankprobleem. Wel andere problemen dan? Lees maar een eindje verderop.
Al met al ben ik dik tevreden met deze Grand Tour; hij maakt z’n naam dan ook echt waar.
5 augustus 2004:
Inmiddels staat deze Grand Tour op bijna 6600 km, en die heb ik met groot plezier afgelegd. Omdat je met deze auto ongemerkt (want: zo stil en soepeltjes) gauw veel te hard gaat, gebruik ik buiten de spitsuren frequent de cruise control, om ongewenste en al te dure post van justitie te voorkomen. Ach, en die aan/uitschakelaar van de cruise control is natuurlijk niet heel erg handig geplaatst, maar is heus wel te vinden hoor. Ander positief punt: het automatisch harder of zachter gaan van de audio-installatie bij hogere of lagere snelheid. En met een gemiddeld verbruik van 1:17.3 kan ik goed leven, hoewel mijn vorige 1.9 dTi toch wel zuiniger was (maar daar reed ik ook niet zo gauw veel te hard mee). Is er dan niets te ’mauwen’ over deze Grand Tour? Nou, met originele allesdragers gemonteerd hoor je op snelheid toch wel heel wat meer windgeruis - eigenlijk een pittig fluitconcert. Maar goed, na de vakantie haal ik die er toch weer af, dus dit ’gemauw’ stelt eigenlijk niks voor.
1 juli 2004:
Ruim 5 maanden na bestelling werd de Grand Tour afgeleverd; in mijn geval zelfs enkele dagen voor de verwachte datum (!) In twee weken tijd zitten de eerste 2200 km er op en deze auto bevalt mij uitstekend.
In de nog iets opgekietelde Luxe uitvoering met 4x40 W Cabasse is hij heerlijk comfortabel en veel stiller plus krachtiger dan mijn vorige 1.9 dTi. In alle versnellingen is er ruim voldoende trekkracht beschikbaar. Het schakelen naar de zesde versnelling verliep in het begin wat hakerig, maar inmiddels is het genieten: in z’n 6 blijft het toerental / geluidsniveau tijdens snelle snelwegritten aangenaam laag. Ook vanwege het rustige weggedrag rijd je wel gauw (veel) te snel...
De veelbesproken stuurbekrachtiging bewijst z’n nut bij inparkeren, maar op hoge snelheid wordt het wel wat vaag. Het ruimte-aanbod is riant: ondanks mijn 1.90 lengte - en dus de stoel ver naar achteren - hebben de tienerkids voldoende beenruimte. Naast veiligheid, comfort en een grote bagage-ruimte was dat een van de redenen om de GT te kiezen. En zeker niet onbelangrijk: het design is heel fraai.
Als deze GT over 150,000 km net zo betrouwbaar zal zijn als m’n vorige Megane diesels over diezelfde afstand, dan blijf ik een zeer tevreden Renault rijder!
PROBLEMEN
- 207.654 km
14 januari 2009:
Sinds de vorige update is er 1 slappe motorsteun vervangen; de GT begon licht te trillen bij stationair toerental. Verder wederom helemaal NIX! Op die ene wiellager (zie 16 juni) en wat "normale slijtagezaken" na is hij qua remschijven, uitlaat, veren, schokbrekers, etc. nog steeds in originele staat!
Deze GT bleek een fantastisch exemplaar te zijn. Nu hij ingeruild is zal hij gezien z'n hoge kilometerstand binnenkort wel ergens in het handelscircuit opduiken. Als iemand het kenteken zou willen weten van deze heerlijke GT dan hoor ik het wel ;-)
27 november 2008:
Nog steeds geen trammelant met deze GT. En dat over 200-duizend km. Houwen zo!
(Een stuk tekst helemaal onderaan is verdwenen; maar goed, daar stond dat er geen problemen waren!)
16 juni 2008:
Weer 30-duizend km zonder gedoe erbij. Bij de grote beurt 1 wiellager laten vervangen vanwege een zoemend bijgeluid - die was inderdaad niet helemaal jofel meer. Samen met dat ene kapotte koplampje twee-en-een-half-jaar geleden is dat ALLES wat ik aan onverwachte vervangingen heb moeten betalen in zijn 4-jarig / 180-duizend km bestaan. Chapeau!
14 oktober 2007:
Ook het laatste halfjaar en 30-duizend km weer geen enkel probleem gehad. Lees hieronder de historie en beoordeel zelf of dit wel/niet een uitzonderlijk exemplaar is.
21 april 2007:
Sinds de vorige update heeft hij weer 20-duizend probleemloze kilometers meer op de teller staan: hij heeft geen storingen, onaangename verrassingen, reparaties, onhebbelijkheden of andere flauwelkul gehad. Dus simpelweg: betrouwbaarheid onveranderd de volle 5 sterren.
18 oktober 2006:
Over de periode 80-100duizend km valt er niets te melden. Alles doet het zoals bedoeld, geen reparaties of andere onverwachte kosten bij de 90000 beurt. En sinds z’n allereerste km in juni 2004 heb ik nog nooit een druppel olie hoeven bij te vullen - pas mal!
24 mei 2006:
Vanwege terechte melding ’inspuiting controleren’ 1 defecte gloeibougie laten vervangen (garantie). Deze melding verscheen alleen bij koude start; als de motor al enigszins warm was kwam er geen melding. Verder de hele tijd geen storingen of problemen gehad.
Gezien de staat van dienst over 2 jaar en 80000 km kan ik gerust stellen dat DEZE Megane GT 1.9 dCi een prima betrouwbaarheid heeft.
28 november 2005:
De eerste grote beurt bij 60000 km. En ja hoor, mijn eerste kapotte koplamp (had ik in de vorige update daar maar niets over gezegd). Verder geen enkel probleem! Toch interessant als je mijn prima ervaringen vergelijkt met andere Megane GT reviews.
20 augustus 2005:
Niks hoor. Zelfs nog geen lampje kapot in ruim 1 jaar en 50000 km.
25 mei 2005:
’t Wordt prettig saai: niks te melden. En ook geen onverwachte grappen bij z’n eerste beurt. Gecombineerd met zijn nog geringere dorst waardeer ik de Gebruikskosten nu op naar de volle vijf.
17 februari 2005:
D’r valt simpelw
Foto gewijzigd
- 207.654 km
Even een foto gewijzigd.
O ja, hij staat nog te koop bij een handelaar, en wordt als "full options" en meer van dat moois aangeprezen ;-)
Ben benieuwd of hij binnenkort van eigenaar wisselt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.