Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2006)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2006)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf82.125 km
KM-stand laatst229.829 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 229.829 km

Rijervaring:
-------------

Na eerder een Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique Comfort uit 2004 gereden te hebben opnieuw gekozen voor een Mégane Grand Tour. In dit geval een Mégane Grand Tour Tech Line uit 2006, ook weer met een LPG G3 installatie en trekhaak, in de kleur Gris Eclipse (MV B66).

De Tech Line is luxer dan de eerder gereden Dynamique Comfort.
Zo kent de Tech Line oa:
- Xeon lampen met koplampsproeiers,
- Parkeersensoren achter,
- Bescherm strips in de bumper en opzij in carosseriekleur,
- Carminat Navigatiesysteem met in met dashboard wegklapbaar 16x9 kleurenscherm,
- 4x15W Radio (Cabasse) met CD-speler,
- Elektrische regeling van de airconditioning met "helder zicht" toets
- Buitelspiegels elektrisch inklapbaar,
- Renault Card met handsfree functie,
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels.

Net als in mijn vorige Grand Tour is ook de elektrochroom binnenspiegel (reageert op sterkte van de verlichting van achteropkomende voertuigen) aanwezig, evenals het lederen stuurwiel + versnellingpookknop en lederen bekleding op de handremgreep. Vervallen is het Bandenspannings Controlesysteem.

Vanaf 2006 kent de Mégane een zogenaamde facelift, welke ook op deze Mégane van toepassing. Niet dat de wijzigingen groot zijn; Renault beperkte de ingrepen tot een nieuwe lay-out van koplamp- en achterlichtunits, een sterker geaccentueerde V-vorm in de grille en een vergrote luchtopening onder de bumper. De dakrails in lengterichting is nu in aluminium met satijnglans.

Binnen zijn de snelheidswijzer en toerenteller onderling van plek gewisseld en duidelijker afleesbaar gemaakt. Tevens is de achtergrondverlichting wit geworden ipv oranje én heeft het dashboardkastje een grijs soft sierstrip gekregen.

De Mégane Grand Tour heeft een rustige 1.6 110PK motor, welke zelfs rustiger lijkt dan de vorige 115PK motor van voor de facelift. Praktijk brandstofverbruik is iets verbeterd en is nu bij gecombineerd gebruik (stad/buitenweg) 8.2l/100km (1:12).

Verder heeft deze auto een goede bestuurdersstoel, welke in hoogte verstelbaar, en de nodige luxe aan boord. Het is een fijne comfortabele auto met de nodige binnenruimte en met een overschot aan opbergvakjes. Door de achterbank in twee ongelijke delen neer te klappen, groeit de inhoud van de bagageruimte van 520 liter naar maximaal 1600 liter.

In combinatie met LPG weegt de Grand Tour 1243 KG en valt daarmee, voor wat betreft zijn gewichtsklasse voor wegenbelasting, in dezelfde groep als de benzine versie (1151 t/m 1250 kg).

Onderwijl ben ik de 200.000 km gepasseerd en lijkt de auto ook kwalitatief beter dan zijn voorganger, van voor de facelift. Bekende mankementen (als veerpoort uit veerschotel, defecte bobine, of ramen die spontaan naar beneden gaan) zijn hierbij dan ook niet meer voor gekomen. Deze Mégane is dan ook een betrouwbare reisgenoot en rijdt nog steeds als een zonnetje.
Vanaf 185.000 km komen wel wat mankementjes naar boven, zie historie, maar dit blijft in deze binnen de perken.

Sinds augustus 2011 doe ik na iedere 15.000 km een klein beetje TSL (Tri-Star Lube) Petroleum olieversterker bij de olie. Deze zorgt voor een sterk hechtende filmlaag op alle bewegende delen, die wrijving reduceert en zo slijtage sterk zou verminderen. Mijn gevoel zegt dat het werkt en de auto lijkt ook net iets soepeler te lopen ...


Historie:
---------

09-01-2010 - 82125 km:
De Mégane Grand Tour wordt afgeleverd door Renault Van Kerkhof & Visscher Rotterdam-Zuid. Auto is van oktober 2006, wordt geleverd met een jaar TOP Occasion Garantie, 90000 km beurt, nieuwe remschijven en APK.

De LPG-installatie (76L ringtank van Eurogas) is ingebouwd op de plek van het reservewiel, waardoor de gehele kofferruimte beschikbaar blijft. Ook de vulnippel is netjes weggewerkt. Deze zit verstopt achter het tankklepje bij de benzinetank, dus geen lelijk gat in de bumper!

Bij aflevering zijn eerder gebruikte Winterbanden (Goodyear UltraGrip Performance / 205 55 R16) overgezet van mijn oude Mégane naar de nieuwe, evenals de versterkte MAD achterveren.
De versterkte achterveren dragen bij aan het comfort door een verbeterde wegligging. Ook zakt de auto mét gastank minder door zijn achterpooten en zal deze bij aanhaken van bv een caravan of fietsendrager minder naar de grond willen.
Het gebruik van Winterbanden ervaar ik ondertussen als een onmisbaar iets, ook als er geen sneeuw ligt. Ik zou nl nooit meer zonder willen! De auto ligt hierdoor beter op weg en heeft ook bij regen een goede blijvende grip. Bijbehorende zomerbanden zijn weer in opslag bij bandenspecialist.

16-06-2010 - 86901 km:
Renault Zomercheck uit laten voeren.
Onder TOP Occasion garantie condensor vervangen, deel handgrepen en bedieningsmodule voorportier voor keyless entry vervangen, voormatten vervangen.

09-12-2010 - 99819 km:
Geplande controlebeurt + APK + Renault Wintercheck uit laten voeren.
Onder TOP Occasion garantie rubber antennevoet vervangen.

04-05-2011 - 111354 km:
Onder nazorg TOP Occasion garantie het koudemiddel aircosysteem afgevuld en portiergreep voor keyless entry vervangen.

11-06-2011 - 115232 km:
Renault Zomercheck uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.
Auto gaat vanaf nu voor onderhoud naar mijn oude vertrouwde dealer: Arend Auto.

04-07-2011 - 117662 km:
Condens in rechter koplampunit door kleine scheurtjes boven op de unit.
Koplampunit rechts vervangen en slangetje koplamp sproeier doorverbonden.

29-07-2011 - 119946 km:
Geplande all-in onderhoudsbeurt (120000) uit laten voeren, waarbij tevens - gezien leeftijd van de auto en kilometerstand - de distributieriem is vervangen. Ook de waterpomp en nokkenasversteller zijn in deze onderhoudsronde meegenomen.
Daar één van de eerder overgezette MAD achterveren was gebroken zijn ook beide versterkte achterveren vernieuwd, type MAD HV140478.

17-08-2011 - 122071 km:
Accu vervangen.

17-11-2011 - 132832 km:
Geplande APK + Renault Wintercheck uit laten voeren.
Bijzonderheden: Automatische hoogteversteller Xenon vervangen.

18-05-2012 - 153054 km:
Geplande all-in onderhoudsbeurt (150000) uit laten voeren.
Bijzonderheden: Stekkerdoos trekhaak vervangen en koudemiddel aircosysteem afgevuld.

09-11-2012 - 167305 km:
Geplande APK uit laten voeren.
Geen bijzonderheden.

20-06-2013 - 178939 km:
Geplande all-in onderhoudsbeurt (180000) + Renault Zomercheck uit laten voeren.
Bijzonderheden: Remblokken/remschijven voor en achter vervangen. Tevens Xenon verlichting vervangen door Philips D1S X-tremeVision (85415XVC1 85V 35W 4800K +50%) i.v.m. kleurverschil.

Daarnaast op 25-03-2013 van Renault Nederland een aangetekend schrijven mogen ontvangen dat gebleken is dat de bevestiging van de spoiler op de achterklep van de Mégane Grand Tour (bouwjaar van 2003 tot en met 2009) in de loop van de tijd door externe oorzaken, zoals grote temperatuurwisselingen, bepaalde wasstraten en dergelijke kan verzwakken. Hierdoor kan de spoiler tijdens het rijden op hoge snelheid losraken, hetgeen een risico kan vormen voor de veiligheid.
Renault heeft hier dan ook een terugroepactie van gemaakt (AR/OTS 0BLC), welke bij de dealer direct zonder extra kosten meegenomen bij het onderhoud.

03-10-2013 - 185585 km:
Ventilator deed niets meer. Kachelweerstand defect en vervangen.

23-10-2013 - 186645 km:
Geplande APK + Renault Wintercheck uit laten voeren.
Geen bijzonderheden. Tevens wissel zomer-/winterbanden.

25-01-2014 - 190641 km:
Water in de kunststof bak onder de laadvloer van de kofferbak.
Lasnaad aan binnenzijde, ter hoogte van nummerbord, als ook afdichting trekhaak, gerepareerd en verbeterd, waarna probleem opgelost.

05-02-2014 - 191647 km:
Water in kaartenbak portier rechts voor.
Afvoergat portier gereinigd, waarna probleem opgelost.

29-03-2014
Wissel winter-/zomerbanden.

16-06-2014 - 198743 km:
Geplande onderhoudsbeurt + Renault Zomercheck uit laten voeren.
Bijzonderheden: Achter schokdempers vervangen (slijtage).

11-07-2014 - 200000 km:
Vandaag de 200.000 kilometer aangetikt.

01-09-2014 - 204067 km:
Waarschuwingslampje luchtverontreiniging ineens continue aan, evenals de oranje (onderhoud)sleutel. Motor lijkt goed te blijven lopen. Dealer heeft met Clip de storing uitgelezen, waarna de sensor voor het bepalen van de nokkenaspositie vervangen.

29-09-2014 - 205343 km:
Remschijven voor vervangen.
Huidige schrijven krom na hevige regenval en rijden door diepe plas. Gaf trilling bij remmen.

11-05-2015 - 217326 km:
Geplande all-in onderhoudsbeurt (210000) uit laten voeren.
Bijzonderheden: Ruitenwisserbladen voor en achter vervangen.

25-06-2015 - 220003 km:
Bestaande Michelin Energy Saver banden waren aan vervanging toe; vervangen.

26-06-2015 - 220220 km:
Mooie kilometerstand ;-)

04-09-2015 - 223572 km:
Geplande APK uit laten voeren.
Bijzonderheden: 3e remlicht vervangen.

06-11-2015 - 229928 km:
Na vele fijne kilometers komt aan alles een eind. Mijn huidige Mégane is op 6 november ingeruild voor een jongere Mégane 1.6 16V 110 Estate GT-Line (2012).

18-12-2015:
Het is 18 december 2015 als de tenaamstelling wordt gewijzigd. Mijn "oude" Mégane is verkocht en krijgt een nieuwe eigenaar. Op naar vele plezierige vervolg kilometers!

16-02-2018:
Mijn laatste update voor deze Mégane. De auto wisselt dan opnieuw van eigenaar en wordt vervolgens geëxporteerd.


Muziek:
--------

Mijn Mégane is voorzien van een 4x15W Cabasse Renault radio met CD-speler, afzonderlijk frequentiedisplay in navigatievenster, bedieningssatelliet bij stuurwiel en zes luidsprekers. Tevens aangesloten een Audio Connetion Box, waarmee MP3 vanaf 8Mb USB stick wordt afgespeeld. Het geluid over de boxen klinkt goed, ook van mijn Parrot CK3100 carkit.


Audio Connection Box:
--------------------------

De Audio Connection Box biedt de mogelijkheid om diverse geluidsbronnen (i-pod, MP3 speler of USB stick) aan te sluiten op een originele, af-fabriek, radio Renault. De Audio Connection Box kan worden gemonteerd in het dashboard kastje waarna de geluidsdragers kunnen worden aangesloten.

Er bestaand 2 versies van de Renault Audio Connection Box (ACB).
Partnr 7711419487 werkt op een basis radio (Update list)
Partnr 7711207550 werkt op een radio met Carminat CD-Navigatie (géén DVD-Navigatie). Betreft een Dension Gateway 300.

PROBLEMEN

  • 229.829 km

Bekend is dat de Mégane II van na de facelift minder problemen kent dan een Mégane van voor de facelift. Onderstaande problemen hebben zich in de loop der tijd voorgedaan:

* Werking keyless system op handgrepen,
* Rubber antennevoet,
* Nokkenasversteller,
* Automatische hoogteversteller Xenon,
* Kachelweerstand,
* Water in kunststof bak onder de laadvloer van de kofferbak.

Overige punten lijken slijtage en/of leeftijd gerelateerd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.