Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Authentique Comfort (2005)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.6 16V Authentique Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf155.500 km
KM-stand laatst218.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 156.000 km

De Renault Megane hebben we nu een week in ons bezig en voldoet prima! Zeer comfortabel en voldoende prestaties. De auto rijd op gas. Gisteren heb ik het verbruik op gas even gemeten, en ik kwam uit op ongeveer 1 op 10/11. Dit lijkt mij wel redelijk.

De auto heb ik laten afleveren met een afleverbeurd en nieuwe APK, hulpveren achterin (omdat er een gastank inligt en we ook een caravan hebben), nieuwe voorbanden en nieuwe trekhaak met 13-polige stekker. De volledige onderhoudshistorie is bekend (ex-lease auto) en de distributieriem is bij 120000km vervangen.

We hebben gisteren een rit van dik 500 kilometer gemaakt. De auto is niet de luxe uitvoering, maar heeft wel cruise control en airconditioning. Wat ons betreft het belangrijkste om te hebben. Wel zit de cruisecontrol op een wat vreemde plek om in te schakelen (links naast het stuur met een knop naast het verstellen van de dashbordverlichting). Je moet weten waar het zit om dit te vinden. Qua prestaties kan de auto goed meekomen met het verkeer. De auto krijgt pas echt trekkracht als je boven de 3000 toeren komt.

Ook de koppeling moet ik erg aan wennen. Deze is wat vreemd ten opzichte van andere auto's waar ik in gereden heb. Kwestie van gewenning, denk ik... Het enige wat nog opvalt, is dat de motor bij een koude start 'doorrateld'. De garage gaf aan dat het probleem ligt in een versleten nokkenasnogwat... schijnt vaker voor te komen bij de Renault Megane. Dit is volledig gerepareerd onder garantie (multiriem etc. zijn ook opnieuw vervangen). Ook 'zoemt'er nog iets aan de rechter voorkant. Misschien komt dit wel door de nieuwe voorbanden, maar dat wacht ik nog even af...

De zomer voorbij...

  • 168.000 km

De auto wat moeite gehad met het starten, af en toe wou de auto niet aanslaan. De garage kon geen gekke dingen vinden, dus ben ik zelf op het internet gaan speuren. De oplossing: BP Ultimate in de benzinetank. Sindsdien (bijna) geen problemen meer en elke keer een soepele start.

Inmiddels kan ik ook wat zeggen over de prestataties met een caravan (Beyerland 390D, beladen 1100kg) achter de Megane: Prima te doen! Zelfs op gas, de Airco aan en de koelkast in de caravan aan! Wel bij herhaaldelijk acceleren (stoplichten) schakel ik de airco uit zodat er iets meer vermogen beschikbaar is. Bij 90km/u vind ik de vijfde versnelling net niet te doen, dus heb ik de auto dan nog in de vier en je kunt makkelijk anticiperen op het verkeer en het weggedrag van de caravan. Het geeft iets meer lawaai in de auto, maar rijd verder prima. Al met al een goede combinatie. Ook de verstevigde achterveren ben ik erg blij mee. Bij een kogeldruk van 75 kilo ziet de auto er niet doorgezakt uit en is prima te rijden (met ook een volle kofferbak inclusief gastank). De 13 polige stekker is ook ideaal: bij thuiskomst op een warme dag lagen er ijsjes in vriezer en een koud biertje in de koelkast van de caravan. Bij warme zomerdagen is er ook prima te rijden in de Megane. De Airco heeft de auto snel koel zonder dat je merkbaar vermogen verliest.

Zo heb ik probleemloos rondgereden, tot afgelopen week. De auto heeft een kleine beurt gehad en bij het ophalen meldde de monteur dat ze de accu per ongeluk hadden laten leeglopen. Ik moest maar even een blokje rijden, dan was het weer in orde. De volgende dag stond ik 's middags bij de supermarkt met een auto die niet meer wou starten vanwege de accu: Er had een cel kortsluiting gemaakt. Uiteindelijk is geconstateerd dat de accu al in een slechte staat was en het nu begeven had... Er zit nu dus ook een nieuwe accu in.

Gaslucht in de auto!

Tot een anderhalve week geleden reed ik probleemloos rond. Vorig weekend moest ik voor mijn werk naar Papendrecht en koos ik ervoor om de zondag al van Friesland naar het zuiden te rijden, zodat ik in Roosendaal bij familie kon overnachten. Nadat ik na 250km in Roosendaal voor het stoplicht stond, rook ik een sterke gaslucht in de auto. Eenmaal rijdend rook ik niks meer. Onderweg ook nergens last van gehad, ook de terugweg niet, alleen als ik stilstond.

Afgelopen donderdag ben ik toch maar naar de garage gegaan, aangezien dit mij niet normaal leek. Zij roken ook een sterke gaslucht zodra ik de werkplaats binnenreed en verwezen mij door naar een LPG-specialist. Deze heeft op vrijdag een nieuw gasfilter geplaats en het systeem nagekeken. Verder leek het allemaal prima. Kosten: 105 euro. Op de terugweg was de gaslucht nog steeds aanwezig als ik voor een stoplicht stond. Maandag dus maar opnieuw naar de LPG-specialist. Hij heeft het systeem nog eens grondig nagekeken, 4-gastest uitgevoerd, klemmetjes aangedraait en zo nog een aantal onderhoudszaken verricht. Ik hoefde geen kosten te betalen. Prima Service! Terug naar huis was de gaslucht nu een heel stuk minder, toch had ik het idee dat ik nog iets rook toen ik voor een stoplicht stilstond. Eind van de middag kwam ik thuis en heb ik de auto even stationair laten draaien. Ik stapte uit, liep een rondje... en zo valt de auto stil! Direct besloten om weer naar mijn eigen garage te rijden zodat ze de auto nog eens grondig na konden kijken. Onderweg naar de garage gebeurde het nog eens. Even stilstaan achter een andere auto... en weer viel die stil. Deze keer ook moeilijk te starten (pas na 3x).

Vandaag belde de garage terug dat ze eigenlijk geen gekke dingen konden vinden (en ruiken) Wel nog het een en ander aangedraaid/vastgedraaid en schoongemaakt. Het kon normaal zijn dat ik nog iets rook na de reparatie aan het systeem. Hopelijk blijft het hier eerst bij en is het probleem nu opgelost. Het vertrouwen in de auto heeft wel een deuk opgelopen. Zelfs even getwijveld om hem weg te doen. Maar als de specialisten zeggen dat alles in orde is, zal dat wel zo zijn...

UPDATE: DEFECTE BOBINE
Vandaar reed ik van mijn werk terug naar huis. Bij het wegrijden vond ik de motor al een licht 'jankerig' geluid maken bij het optrekken in de 1e en 2e versnelling. Ongeveer 2km later begon de motor te stotteren en het motorlampje te knipperen. Eerst dacht ik dat het aan het lpg-systeem lag, dus direct overgeschakeld op benzine. Dit gaf geen verbetering en met knipperlichten aan rustig een parkeerplaats opgezocht. Vervolgens de ANWB gebeld en die waren binnen 10 minuten (!!) ter plaatse. Oorzaak: defecte Bobine. Bekend probleem bij Renaults. Deze is vervangen (77 euro) en ik kon weer onderweg naar huis. De monteur adviseerde om de nog originele bobines (2 stuks) voor de zomervakantie te laten vervangen en de originelen voor noodgevallen te bewaren. Dit lijkt mij geen verkeerd plan. Ik durf niks te zeggen over een gasluchtje. Ik ruik nog steeds iets (de ANWB-monteur ook! dit kon niet aan de bobine liggen), maar ik wacht deze week 'rustig' af...

UPDATE: HET ZIT NOG STEEDS NIET GOED
Vandaag heeft mijn zwager even naar de auto gekeken. Er komt als de auto is warmgedraaid een smeuiig (gas)luchtje uit de buurt van de verdamper weg. Ook blijkt er koelvloeistof te lekken. Het reservoir is zo goed als leeg en er ligt een plasje op de versnellingsbak. De auto start ook slecht. Vaak duurt het 3x voordat de auto daadwerkelijk start. Waarschijnlijk is dit de BDP sensor.

UPDATE: KOELVLOEISTOFLEK VERHOLPEN (?)
Afgelopen week heeft mijn zwager de auto meegenomen. Hij heeft het lekje gevonden en de auto uitgelezen: 8 storingen. Bobine's, inspuiting en BDP sensor. Hij heeft de boel gereset en sindsdien start de auto weer moeiteloos. Vandaag de auto bij Renault in Leeuwarden gezet. Zij hebben het koelvloeistofsysteem gerepareerd: een aantal klemmetjes zaten los en daarna de boel onderdruk gezet. Toen was er geen lekkage meer (86 euro). Ook heb ik geen gasluchtje meer geroken. Zou alles nu weer goed zijn?

Vele euro's later.. en geen gaslucht meer!

  • 173.600 km

De afgelopen maanden zijn niet goed geweest voor mijn portemonnee. Eerst begon er weer bobine moeilijk te doen. Direct nieuwe in laten zetten (2 stuks, 173 euro). Nog steeds lekte er koelvloeistof en was er een smeuiige (gas)lucht. Ik heb maar eens een afspraak gemaakt bij de Renault dealerin mijn woonplaats omdat de auto toch voor de APK moest en ik mijn eigen garage zat was. En toen kwamen er een aantal gebreken boven:
- koelvloeistof lekt opnieuw bij T-stukjes
- Gasfilterhuis lekt gas (aangedraaid)
- Multiriem scheef gemonteerd (door vorige garage, is herstelt)
- BDP-sensor vervangen
- Aanlopende acherrem (schoongemaakt en herstelt)
- Storing in airbag-systeem: kabels vastgesoldeerd.
- slechte ruitewisserbladen
Voor 470,- euro, een privilepas en twee miniatuurauto's voor mijn zoontje hebben ze de auto gerepareerd. Prima service en ik heb zelfs nog het idee dat de kosten meevallen gezien de werkzaamheden op de reparatiebon. Voelde me gehoord als klant. De auto opgehaald en het voelde (eindelijk) ook weer goed.

De volgende dag was het weer mis: koelvloeistofpeil was gezakt, een 'stromend water' geluid bij het optrekken en over drempels rijden en wéér een gaslucht. Ik kon dezelfde middag weer terecht bij de Renault garage. Ze hebben de slangetjes van het koelvloeistofsysteem iets ingekort en weer nieuwe ringetjes op gezet. Ook bleek er bij de verdamper een slang te lekken: ook deze ingekort en opnieuw vastgezet. Ze zijn drie kwartier bezig geweest. Kosten: niets! 's Avonds nog 30km gereden. Niks aan de hand, geen zakkend koelvloeistofpeil en geen gaslucht. Eindelijk...

Maar de volgende dag weer het 'stromende water' geluid. Toch maar weer even contact gezocht met de Renault garage. Dit kon eraan liggend dat er nog lucht in de kachelradiateur zit en dat dit langzaam zou moeten verdwijnen en ik goed het koelvoeistofpeil in de gaten moest houden. Was er iets mis, dan weer terugkomen.

Hier kan ik eerst wel mee leven. Ik ben allang blij dat er eindelijk geen gaslucht meer in de auto zit. Daar wordt je niet vrolijk van met 2 kleine kinderen in de auto... Vanaf nu ben ik ook 'vaste klant' bij de Renault garage.

Grote Beurt Plus...

  • 180.686 km

Vorige week heeft de auto een grote beurd gehad. Ik ga nu standaard naar de Renault Dealer bij ons in de buurt. De vorige keer hebben ze de auto ook goed opgelapt. Ik had een paar opmerkingen over de auto: lijkt moeilijk te starten, houdt in in de eerste 200 meter en schokt bij stationair draaien. Binnen een uur kreeg ik een telefoontje, er mankeerde 'een paar' dingen:
- Grote beurd, luchtfilter, pollenfilter, bougies (361,00 euro)
- Gasfilter vervangen (118,00 euro)
- Remschijven en blokken voor vervangen (325,00 euro)
- Stift nokkenasverstelling vervangen + elektroklep (145,00 euro)
- Sensor nokkenas + nokkenasverstelling vervangen (115,00 euro)
- Herprogrammeren (42,00 euro)

Totale rekening van 1106 euro. Daar heb ik geen nieuwe auto voor, dus alles laten repareren. De problemen zijn wel verholpen. De auto rijdt prettiger, lichter en is weer iets zuiniger. Het kost wat, maar ze weten precies wat ze doen en hoe de auto in elkaar steekt. En een uitstekende service! (2 mini-autootjes voor de kinderen) Binnenkort nog even een zomercheck laten uitvoeren (die is gratis omdat ik een privillegepas heb gekregen). Dan weet ik zeker dat ik onbezorgd met de auto op vakantie kan. Wel heb ik het idee dat de auto bij een koude start nog moeilijk start, maar dat vraag ik bij de zomercheck wel na.

Update: zomercheck
Vandaag de auto nog even bij de garage gehad vanwege bovenstaande problemen. Ze hebben het gasklephuis schoongemaakt omdat de motor na een start terugviel in de toeren. Ook hebben ze de 13-polige stekker nagekeken, met een gasmeter gecheckt op gaslucht en twee nieuwe achterbanden gemonteerd (de oude zaten op 2mm, dit leek mij niet verstandig om mee weg te gaan met de caravan erachter). Bij het wegrijden merkte ik een groot verschil in het starten. Dit ging veel soepeler dan anders. Ook heb ik een additief meegenomen om de benzinetank en de injectoren te reinigen. Leek mij wel verstandig om eens te doen, aangezien ik veel op gas rij. Straks met de caravan rij ik 2x 200km op benzine, dus kan de additief mooi zijn werk doen. Totale kosten: 290,- Ze hebben een beetje korting gerekend vanwege de vorige grote kostenpost, en een miniatuurautootje voor mn zoontje.

Slechte koude start

  • 181.800 km

Nog steeds heeft de auto een slechte koude start (slaat moeilijk aan). Na wat speurwerk op Internet zou het aan de temperatuursensor kunnen liggen of aan oude benzine in de tank. Ik rij nu eerst de benzinetank leeg, tank dan opnieuw benzine en doe de reinigingsadditief er doorheen en rij deze tank leeg. Dat kan mooi met de caravan erachter. Werkt dit niet, dan kan ik nog de temperatuursensor controleren, alhoewel ik niet denk dat het hier aan ligt. Bij het uitlezen waren er namelijk geen storingen of foute waarden (mag ik van de garage aannemen...). Wanneer ik bovenstaande heb geprobeerd, zal ik een update plaatsen. Wel merk ik nu ik al +/- 200 km op benzine rij, de auto wel iets soepeler wordt. Iets betere prestaties tenopzichte van gas.

Meer dan een jaar verder...

  • 208.000 km

Na meer dan een jaar verder toch weer even een update. Eigenlijk nu een meer dan tevreden Renault-rijder. Wel in het afgelopen jaar nog een paar flinke kostenpostengehad. Voornamelijk regulier onderhoud en pech (steentje door de condensor van de airco). Het slechte starten bleek te liggen aan Ultimate98. Nu heb ik gewoon Euro95 in de tank, en dat start prima. Geen problemen meer.

Wat afgelopen jaar zoals vervangen is:
- rechter stuurkogel + uitlijnen (280 euro bij de dealer, voor 80 euro door een kennis laten doen)
- ruitenwissers ( +/- 60 euro)
- APK + lampje + dealerpas (40 euro)
- remschijven + blokjes achter (+/- 500 euro)
- condensor airco (+/- 550 euro)
- kleine beurt & zomercheck (hitteschild weer vastgezet - gratis vanwege dealerpas)


Bijna alle reparaties zijn bij de Renault Dealer gedaan. Deze is niet goedkoop maar de service en kwaliteit zijn hoog. Wel rij ik probleemloos en zeer tevreden rond. Afgelopen zomer met auto + caravan naar Oostenrijk geweest. +/- 3100 probleemloze (!!) kilometers. En de auto blijkt ook nog in de bergen een prima caravantrekker te zijn. Veel ruimte en comfort en de twee kinderen hebben prima ruimte op de achterbank. Volgend jaar komt er wel een dakkoffer zodat we minder spullen in de caravan hoeven te vervoeren en vanwege een derde kind die op komst is. Kortom: wij blijven nog een tijdje doorrijden in deze auto.

Lekke koppakking

  • 212.000 km

Na in december redelijk 'goedkoop' de grote beurt gehad te hebben (beurt + remvloeistof vervangen, 380 euro) stond 3 weken geleden het reservoir van het koelvloeistof leeg. Analyse bij de dealer bleek een beginnend lek in de koppakking. De eerste gedachte was om de auto in te ruilen voor iets anders, gezien de vele kosten die we er al aan hebben gehad.

Aan de andere kant, juist doordat we al veel geld in de auto hebben gestoken, weet je ook wat je er aan hebt. Het voordeel van deze auto is doordat het een gas-auto is, het goedkoop rijdt. Het rijden op benzine of diesel werd direct al een heel stuk duurder. Ook omdat de auto een fijne auto is om in te rijden, hebben we de auto laten repareren. Inmiddels hebben we drie kinderen waardoor er twee kinderstoeltjes en een maxicosi op de achterbank staan. Bij deze station past dat precies en dat is niet bij iedere auto zo. Bij de koppakking is ook de thermostaat, de distributieriem en alles wat er om heen zit vervangen. Totale kosten: 2600 euro (door de dealer naar naar beneden afgerond...). Ook direct de APK laten doen, maar hier kwam de auto probleemloos door heen.

UPDATE
Nu de nieuwe koppakking er ruim anderhalve maand er op zit, komt het volgende probleem: Wanneer de motor stationair draait op benzine, schokt deze. Er gaat dan een 'ruige trilling' door de auto. Zodra de auto overschakeld op gas is het probleem weg. Dan loopt de motor rustig. Hiermee ben ik terug gegaan naar de dealer. Het antwoord: vermoedelijk een vuile injector. Reiniger door de benzine, tank leeg rijden en dan opnieuw kijken. Helpt dit niks, dan zouden de injectoren eruit moeten en moeten worden geanalyseerd. Inmiddels zit er reiniger door de benzine. Dit lijkt te werken.

Overzicht onderhoudskosten

  • 216.000 km

Nu de auto ruim 3 jaar in ons bezig is (vanaf 15 maart 2010) toch maar eens de onderhoudskosten op een rij gezet:

Beurten, APK: 896,-
Remblokken, schijven, accu, wissers, etc.: 1545,-
koelvloeistoflekkages, bobines, sensoren, nokkenasstift, koppakking: 3933,-
gasfilers, gaslekkage: 243,-

Totale kosten: 6617,-
Dit komt neer op ongeveer 180,- euro per maand aan onderhoud. Natuurlijk veel te veel voor een dergelijke auto. Nu maken de loonkosten van de dealer de bedragen ook flink hoog. Wij zijn er eigenlijk wel klaar mee. Na elke reparatie horen we 'dat de auto er weer even tegenaan kan' en hopen we dat we de grootste kosten hebben gehad. We denken erover na om de auto weg te doen en een 7 persoons zafira aan te schaffen. Of toch maar weer even afwachten?...

Verkocht

  • 218.000 km

Uiteindelijk besloten de Megane te verkopen. We zagen een mooie, goede Opel Zafira uit 2001 staan in de buurt. Deze auto geeft toch heel wat meer ruimte dan een Megane voor een gezin met drie kinderen. Ook een krachtigere motor. Eigenlijk was de keus niet zo moeilijk. We waren al op zoek naar een ruimere auto, met de voorkeur voor een 7 persoons. Wel een benzine-auto, dus iets duurder om te rijden, maar hopelijk maken de onderhoudskosten dit goed. We hopen op meer geluk met deze auto. Hier zal ik over enkele weken ook een review over schrijven, wanneer ik er een aantal weken in gereden heb.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.