Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Dynamique Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
02-10-2004/150KM:
Gisteren de auto opgehaald na 10 weken wachten.
Had eerst een brief gekregen dat het een week later zou worden, dan afgesproken, maar het werd dus zelfs een week eerder.
Moet wel heel rustig beginnen met <2500tpm de eerste 1500KM, maar dat duurt een kleine week, dus...
Vanmorgen eerste probleem: Carminat (Mono) wilde niet aan, even later wel en kwam de CD-ROM er telkens uit.
Probleem opgelost door de 5 CD"s die in de wisselaar zaten te ejecteren en de radio in te stellen op een zender met verkeersinfo
Tot nu toe rijdt de auto heerlijk en erg rustig (wat wil je met <2500tpm)
04-10-2004/500KM:
Naar de dealer in Leeuwarden geweest: probleem blijkt bekend te zijn bij Renault. Deze week komt er een nieuw navigatiesysteem in de auto: de radio werkt momenteel helemaal niet, dus ik kan onderweg mee neuriëen met de motor, want die geeft je het idee dat er een benzinemotor voorin ligt.
05-10-2004/900KM:
Ik had nog niet vermeld dat de motor voor mijn gevoel niet onder doet voor de 90PK HDI in mijn vorige auto (307 Break). De auto"s schelen dan ook bijna 100KG in gewicht.
08-10-2004/1600KM:
Aangezien ik volgende week pas een nieuw navigatiesysteem krijg (backorder :-( ben ik maar eens iets sneller gaan rijden. Beetje vervelend als de auto alles uit handen neemt en je hebt geen radio. Cruisecontrol zorgt ervoor dat de auto exact de ingestelde snelheid aanhoudt, de Climatecontrol verzorgt de temperatuur en de ruitenwissers gaan gewoon uit zichzelf wissen indien nodig. Alleen de richtingaanwijzers en het stuur zo nu en dan een tikje geven volstaat voor een rustige toer. Maar dan zonder vrouwenstem of lekkere muziek; da"s minder... Dus weet ik nu dat dit 1.5 motortje minstens zo lekker trekt als dat 2.0 exemplaar uit de 307 Break. Je moet alleen iets eerder schakelen, maar ja: "Ieder nadeel heb ze voordeel!"
13-10-2004/3000KM:
Ben niet zo blij meer: vrijdag komt het navigatiesysteem pas aan in Frankrijk, waarna het weer naar Leeuwarden moet worden verzonden. Ik heb het dan ruim 2(!) weken zonder radio/CD/navigatie moeten stellen in een splinternieuwe auto.
20-10-2004/4400KM:
Vandaag gebeld met de dealer om na te gaan of het nieuwe navigatiesysteem er misschien al was; ik zou in dat geval gebeld worden... Ja, het was er. Dus automatisch liet ik de vraag vallen of er dan wel de nieuwste CD-ROM"s bij zaten: nee, die zitten er nooit bij; hoezo?! Nou, leek mij wel schappelijk na 16 dagen wachten op een nieuwe radio.
Goed, doorverbonden met de receptie: schikt het u de 29e? Je begrijpt hopelijk dat ik toen bijna explodeerde!
Right: om 14.00 uur kon ik langskomen, nadat ik had voorgesteld de radio op te halen en mee te nemen naar een dealer die wel tijd voor mijn probleem had (hun medewerker had mij 16 dagen ervoor nog gemeld dat het omwisselen 5 minuten zou duren).
De persoon die uiteindelijk het systeem ging vervangen bleek er weinig kaas van te hebben gegeten: hij heeft de sleuven voor het geavanceerde gereedschap meteen even extra uitgehold. De CD-ROM (van 2003) zat nog vast in het niet-functionerende exemplaar en moest eruit geschroefd worden; daar hoefde ik niet op te wachten; ik kon de volgende dag terugkomen. Ik was er intussen bijna een uur geweest.
Maar aangekomen op mijn werk, viel mij op dat de radio en de wisselaar wel onder een vreemde hoek met het dashboard gemonteerd zaten.
Mooi, 17.45 uur maar weer heengegaan. CD-ROM opgehaald en sleuven nog even extra laten uithollen.
18.01 uur: geconstateerd dat de GPS het niet deed: waar ik ook stond met de auto het systeem meldde: "Off Road".
Als ik die geavanceerde gereedschapjes in mijn handen had gehad, dan was die Carminat-installatie met 120/u het raam uitgevlogen...
Morgen maar weer eens naar de dealer (5 grijze haren verder)
22-10-2004/5000KM:
Nou, ben weer blij met alles: afspraak voor woensdag om de navigatie na te laten kijken. Radio en CD-wisselaar functioneren wel goed, dus ik ben weer lekker onderweg.
En daar gaat het toch weer fout: ik had deze Mégane gekozen om 120 op de snelheidsregelaar te zetten, maar na de inrijperiode is niet alleen de auto los, maar ik ook weer. Ik zet dus de CC op 150 of 160 en telkens als er iemand voor gaat, druk ik even op O, zodat de snelheid afneemt. Gaat die auto weer opzij, dan druk ik op R en daar gaan we weer. (Leuk tot de eerste bon...)
De acceleratie bevalt me nog prima, als je maar boven de 2600 toeren zit; daaronder hoef je niet veel te verwachten.
De auto is lekker rustig en klinkt niet alleen als een benzinemodel, maar rijdt dus ook zo.
26-10-2004/6600KM:
Moest vandaag in Beilen zijn, dus even doorgereden naar de dealer in Assen. Deze heeft binnen 5 minuten mijn Carminat weer compleet gemaakt, door op aanwijzing van mij de radio en wisselaar uit het dashboard te wippen om te constateren, dat de GPS-antenne NIET was aangesloten. Dit "eruitwippen" verliep trouwens uiterst soepel!
Even connector aandrukken en alles werkte weer perfect.
Ik ga dus niet meer naar de dealer in Leeuwarden.
06-12-2004/15.000KM:
Het is een heerlijk rustige auto en ik weet weer waarom ik deze had uitgezocht. Enige wat me nog wel eens dwarszit is de achterruitwisser, die er binnen deze 15.000KM onderweg 6x spontaan mee ophield. Deed het dan weer na een dag werken en opnieuw starten. Ik zal het iig aankaarten bij de beurt. O ja; aangezien Renault een CD van 2003 meelevert en het al bijna 2005 is, heeft het Carminat-systeem vaak een aardig gevoel voor humor.
30-12-2004/20.000KM:
Mannen (en vrouwen)! We worden voor het lapje gehouden.
Ik had mezelf ervan overtuigd dat de snelheidregelaar op de boordcomputer de actuele snelheid aangaf, daar de naald op de meter iets over de ingestelde snelheid heen gaat. Niets is echter minder waar, met de nadruk op "minder". Het blijkt dat het instellen van de snelheid op bijv. 120KM/h, volgens de boordcomputer in werkelijkheid plm. 116KM/h gemiddeld is. 150KM/h is zelfs "maar" 144,5KM/h gemiddeld.
Ach, het kan de pret echt niet drukken: ik zet de meter nu op 126KM/h en dat is gemiddeld 121,6KM/h. Ik neem voor het gemak even aan dat ik daar nog net geen bekeuring voor krijg.
De achterruitenwisser wist alweer weken aan één stuk door, zonder dat er onderhoud aan verricht is.(?)
En ja: ik ben nog steeds verliefd op deze auto!
Heerlijk!
PROBLEMEN
02-10-2004/150KM:
Navigatie werkte niet meer; blijkt bekend probleem en de unit wordt vervangen. Duurt ruim 3 weken en dan werkt het nog niet!
06-12-2004/15000KM:
Achterruitwisser houdt er soms spontaan mee op.
Doet het weer na herstart.
De snelheidsregelaar wil niet altijd op de gewenste snelheid, maar dat is niet storend; loopt op met 2KM/h en wil dan 4KM/h sneller of langzamer.
De snelheid wordt echter keurig, zonder schokken geregeld en voegt dus een groot gevoel van rust toe aan de rit.
Als laatste het verbruik: momenteel zo’n 5.4L/100KM bij snelwegritten met 120KM/h constant. Als ik binnendoor zou gaan (80- en 100KM/h-wegen), dan zou ik de pomp niet vaak meer zien!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren