Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Dynamique Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Dynamique Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 182.326 km |
4 jaar en 60.000 kilometer in bezit
- 174.000 km
Deze Megane VAN hebben we in Mei 2013 aangeschaft op naam van het bedrijf van mijn ouders.
De motor van mijn grijze Mercedes-Benz 260E, waar ik destijds mee reed, gaf de geest dankzij de combinatie van ouderdom, LPG en een slechte afstelling (okee... ook een beetje driften van mijn kant enzo).
Ik had "tijdelijk" dus een nieuwe auto nodig en liefst zo voordelig mogelijk. Dan kom je al snel uit bij een diesel op grijs kenteken.
Uiteraard werd er meteen gekeken naar Berlingo's, Partners, Caddy's en allemaal ander hoog bestelwagen spul. Niet verwonderlijk als je je bedenkt dat ik mijn oude Berlingo HDi erg kon waarderen.
Ik zou de auto echter voornamelijk voor woon-werk-verkeer gebruiken en niet per se voor het vervoeren van europallets of gereedschap etc.
Toevalligerwijs stond er bij onze huisgaragist (Vakgarage Willem Schoon - Purmerend) deze Megane te koop. Een voormalig WaterNet poule-auto (er lag nog een oude werkmap verstopt in de rugleuning) met een relatief lage km-stand voor een auto van 8,5 jaar oud. Dus voor 3000 in de marge euro mochten we niet klagen.
De buitenkant van de auto vertoonde wat lichte deukjes her en der, doffe lak, stickerresten en een bekraste binnenkant op diverse plastic delen. Vooral het dashboard en kofferruim lieten de werkhistorie zien van de auto.
De bekleding was echter netjes en technisch bleek de auto prima onderhouden.
**Pluspunten:
#Het eerste wat opviel was hoe heerlijk comfortabel de auto is afgeveerd. Drempels, hobbels en klinkerwegen zijn geen enkel probleem.
#De auto is heerlijk stil van binnen. Zeker voor een auto op grijs kenteken. Mijn oude Berlingo was namelijk (zelfs met een tussenschot) een gigantische rammelkast.
#De 1.5 dCi motor is echt een oerbetrouwbaar machientje. Geen enkele keer heeft ie ons op motorisch vlak in de steek gelaten.
#82pk is natuurlijk een beetje behelpen maar je komt met het verkeer mee. Inhalen moet je goed inplannen met behulp van je spiegels want het duurt even.
Dit hebben we echter op weten te lossen door een piggyback chip van RaceChip te monteren. Deze chip klik je tussen de injectorsignaalkabel en manipuleert dus enkel de hoeveelheid brandstof die de motor in gaat. Eigenlijk (naast turbodruk - maar daar doet deze chip niets mee) de enige variabele die van toepassing is voor het opvoeren van een diesel.
De chip kan je zelf op 4 standen instellen mbv schakelaars en ik heb deze op standje 2 en na 100km op 3 gezet.
WAT EEN VERSCHIL HAHA!
Er zit echt een gigantisch turbogat tot 2100 tpm, maar het ding gáát me daarna toch een partijtje sleuren tot ie de 4000tpm bereikt!
Okee het is geen BMW 535D, maar ik sta echt versteld van hoe dit 1.5je is getransformeerd. Voorheen moest je echt terugschakelen en trappen wanneer je een vrachtwagen wilde inhalen vanaf +- 100km/h maar nu kan je hem rustig in zijn 5 laten staan en trekt ie alsof hij 30pk extra in zn mars heeft. Volgens de site van RaceChip zit er max 98 pk in het verschiet met een RaceChip One maar ik vermoed dat er nu wel zeker 110 pk in zit, want hij trekt nu echt door tot boven de 170km/h (daarna ga je de toerenteller uit). Voorheen deed hij met moeite 160km/h bergafwaards met wind in de rug.
Kortom; een aanrader voor 129 euro die chip. Best. Buy. Ever.
**Minpunten:
#Raammodules die om de haverklap falen. Deze dingen zijn echt lompslecht geconstrueerd en zijn van het merk TEMIC.
Mijn Merrcedes-Benz CLK 500 had ook last van falende raam/deurmodules en (SURPRISE SURPRISE!!) die waren ook van hetzelfde paupermerk!
De plastic behuizing van de modules zijn slecht afgesloten en vocht dat van de ramen de deuren in sijpelt kan er dus makkelijk in komen. Dit in combinatie met elektrische verbindingen gesoldeerd door iemand met Parkinson geeft dus een zeer irritant euvel.
#Rammels en kraakjes. Ja het is geen Mercedes en hij kostte maar 3000 euro maar ik zou me erg genaaid voelen als ik dit ding in 2004 nieuw gekocht zou hebben (of nog erger: door je baas in je mik geschoven krijgt voor 4 a 5 jaar)
#Hij vreet ook stabi-stang connectoren. Dit zijn stangetjes met kogelgewrichten die de stabilisatorstang verbinden met de voorste veerpoten. Dit zijn geen dure onderdelen maar 2x 2 stuks in 60.000 kilometer vind ik wel too much.
#Het dak is van polyester en blijft dof. Ongeacht hoe veel je ook poetst, het dak BLIJFT mat. Ik vind het niet erg, maar mijn vader met een "poets-tic" kan het slecht hebben.
#Antenne die stoort. De FM antenne in de auto is echt de slechtste die ik ooit heb meegemaakt. Bij de minste of geringste stoorzender begint hij al te kraken. Zend- en elektriciteitsmasten zijn je grootste vijand. Pas toen ik een DAB+ headunit van Kenwood monteerde was ik er van af.
#De Kenwood DAB+ radio. Okee het heeft niets met de auto zelf te maken, maar man man man. Wat een taaie hufter is dit om in te stellen en te bedienen zeg. Troep.
#Trekgewicht van 1300kg. Dit is gewoon te weinig. En dat heeft niets met de 82 ponies te maken in het vooronder. De 1.9 dCi heeft het ook.
#De eindoverbrenging van de versnellingsbak. Hij draait teveel toeren op de snelweg bij 120km/h. Dan draait hij al bijna 3000tpm. Lijkt net alsof je in z'n 4 rijdt.
Volgens de boordcomputer heeft hij een actieradius van ruim 1200 kilometer als de (60L) tank vol is. Volgens de technische gegevens zou het verbruik gemiddeld op 1:21,7 zitten en geloof mij: Dat haalt ie! Cruisend in z'n 5 met 100km/h haal je rustig 1:30. Ga je harder rijden dan ga je wel al snel richting de 1:15 maar dat valt te verwijten aan de hoge toerentallen op die snelheid.
Meer heb ik eigenlijk niet te vertellen, behalve een kleine discliamer: De 17" lm-velgen waren maar 125 euro, so give me a break :-)
Verkocht!
- 182.326 km
4,5 jaar en 70.000 km trouwe dienst heeft hij vervuld. Inmiddels is deze trouwe Fransman ingeruild op zijn letterlijke en figuurlijke opvolger Megane III 1.5 dCI VAN. Ook een witte, van 2013, met de brede zwarte grille in de onderbumper, maar zonder dat grote Renault logo.
Uiteraard heeft de tand des tijds eraan geknibbeld.
Bij inruil weigerden 2 van de 3 te open ramen al dienst. Het airbag lampje brandde nog steeds (stoelairbag was ons verteld), een klein gaatje in de uitlaat vóór de katalysator en weigerende cruise controle knoppen door een kapotte sleepring achter het stuur.
Motorisch was dit beestje echter gewoonweg niet te stoppen. Met de RaceChip powerbox was hij zelfs nog enigszins vooruit te schoppen ook. Klein Volkswagen pluimpje uit de uitlaat bij volgas, maar het werkte wel!
Schijnbaar zijn ze op de 2dehands markt nog populair want binnen een week was hij alweer overgeschreven op iemand anders' naam.
Krakkemikkige trouwe vierwieler met je taaie hart; het ga je goed. Bedankt voor je trouwe dienst!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.