Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2006)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2006)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na jaren een prive auto te hebben gereden, werd ik door mijn werkgever in de gelegenheid gesteld een lease-auto aan te schaffen.

Mijn oog viel al snel op de Ford Focus, Peugeot 307, Renault Magane en de opel Astra, alle in station en diesel uitvoering. In alle auto’s heb ik uitvoerig proefgereden en uiteindelijk heb ik gekozen voor de Megane op grond van design, leasetarief, standaarduitrusting, comfort en prestaties.

29 september jl. heb ik de Renault Meganane Grandtour 1.5 dCI 105 PK business line in ontvangst genomen.

Design:
Design is een uiteraard een kwestie van smaak, maar als ik hem vergelijk met de anderen vind ik de buitenkant buitengewoon sterk. De Focus en Astra vind ik gewoon niet erg bijzonder in station uitvoering, de 307 vind ik al wat beter, maar ik houd gewoon niet van hoge modellen. In deze klasse vind ik de Megane er gewoon goed uit zien, beter nog dan de 3- en 5 deurs.
Aan de buitenkant merk ik wel op dat het veel plastic is. Geeft geen veilig gevoel, hoewel het met de botsveiligheid vast wel goed zit (5 sterren).
Het interieur is is licht uitgevoerd, met mooie zachte materialen. Het doet echt Frans frivool aan. Climate control, cruise control, Radio CD, regensensor, het is allemaal standaard in deze uitvoering. De bediening van de cruisecontrol en radio zit aan het stuur en laat zich gemakkelijk bedienen. Ook een boordcomputer is aanwezig.

Kosten/Lease tarief:
(Bijna) elke leaserijder zit aan een maximaal budget verbonden. Daarnaast is het zaak de bijtelling onder controle te houden. Welnu, mijn gekozen uitvoering is de goedkoopste van de door mijn gekozen concurrenten en nog eens het best uitgerust. Op het gebied kosten zit de Renault goed.

Uitrusting.
Zoals al gemeld is climate control, cruise control, Radio CD allemaal standaard. Daarnaast heeft de auto een 6 versnellingsbak. Het enige voor mij relevante wat niet standaard is, is: lichtmetaal, metalic lak en navigatie.
De meeste auto’s in de klasse hebben geen standaard radio CD en Climate control. Ook hier: veel punten voor de Renault.

Het Rijden:
In veel tests blijkt dat de Renault een wat gevoelloze besturing heeft. Eerlijk gezegd vind ik dat ook. De Astra en vooral de Focus sturen een stuk strakker. De besturing is erg licht.
De Renault is erg op comfort ingesteld. Hobbels, spoorwegovergangen, klinkerwegen worden met veel elan genomen. Vergeleken met de Megane zijn de Focus, Astra en in mindere mate de 307, oncomfortabele bakken. De anderen rijden wel weer een stuk dynamischer. Keuzes maken dus.

Op papier is de Megane met 105 pk zwakker dan de concurrentie. In de praktijk heb ik hier niets van gemerkt. De Megane voelt zeer levendig en vlot aan, mede geholpen door de standaard 6-bak. De lagere versnellingen zijn wat korter dan normaal, waardoor ze goed op elkaar aansluiten. In de praktijk rijd je op de buitenweg in 5 vanaf ca. 80 km/u. De 6 is bruikbaar goed bruikbaar vanaf ca. 100 km/h. Ik durf te beweren dat de motor dynamischer is dan de Ford en de Peugeot.
Het geluid van de motor is echt een verademing echt stil! Vergeleken met de Megane is de Focus een trekker!

Het is wel te merken dat er een relatief grote turbo op deze kleine motor zit. Vooral in de lagere versnellingen moet de turbo even op gang komen. In de stad moet je hieraan wennen. Enige remedie is wat gas bij te geven bij het wegrijden. Als je dit niet doet, gebeurt er eerst niets, daarna gaat de auto er als een gek vandoor. Op de buitenweg en op de snelweg heb je hier geen last van. Mischien wordt dit beter als de auto volledig is ingereden.

Op mijn eerste tankbeurt had ik een verbruik van 6.1l per 100 km. updates volgen.

Na 1500 km ben ik nog steeds erg content met deze auto. De auto staat naast zijn comfort, helaas bekend om zijn wat mindere degelijkheid. Laten we hopen dat dit meevalt.

Updates volgen.

PROBLEMEN

Klein rammeltje. Nog niet storend

Verbruik boordcomputer wijkt af van handmatige meting. Kan zijn dat de dealer de eerste keer niet helemaal volgetankt heeft.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.