Renault Mégane Estate TCe 130 Zen (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate TCe 130 Zen |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 0 km |
Vol spanning klopt mijn hart
Nog eventjes wachten of toch langer...
Eind maart de megane besteld met prognose leveren in week 24 (deze week). Het is nu donderdag dus morgen nog mogelijk. Dealer kan niet aangeven wanneer hij precies komt dus...
Maar goed na een fijne proefrit en als fan van Renault, de Megane estate besteld, Ik heb gekozen voor de 130pk omdat m.i. 100pk versie iets te sloom is.
De kleur zal ik op de foto zetten zodra hij binnen is. Ik heb nml voor de Cappuccino bruine kleur gekozen. Een kleur die je m.i. niet zo vaak bij de Megane ziet.
Tevens als extra opties gekozen:
- neerklapbare bijrijdersstoel
- Parkeersensoren voor en achter
- inklapbare spiegels
Meer review als ik hem binnen heb en er meer mee gereden heb.
16/6/17 Auto is binnen! Volgende week ophalen! yay
22/6/17 Auto opgehaald en eerste kilometers gereden. als ik meer kilometers heb gereden zal ik mijn eerste review geven op basis van langer gebruik. Voor nu ook foto's toegevoegd van de auto! Ik hoop dat jullie het bij de auto vinden passen!
7/7/17 Inmiddels de auto 2 weken in bezit ongeveer 600 km gereden.
Auto rijdt goed en comfortabel en heb de auto ook al gebruikt om grotere spullen te vervoeren waaronder een bank van 2.20 meter. Deze paste perfect door de optie om de bijrijdersstoel neer te klappen.
De eco stand op de auto knijpt het vermogen dat hij minder sportief wordt maar nog zeer goed met het verkeer mee rijdt. In de eerste week heb ik zonder de eco stand gereden en verbruikte de auto zo'n 1,5 liter per 100km meer als met de eco stand.
Zonder Eco stand aan gaat de auto als de brandweer en in beide gevallen (met of zonder eco stand) merk je nagenoeg niets van een turbo gat tenzij je accelereert bij een toerental tussen ongeveer 1000-1500 wat ik eigenlijk nooit doe met auto's (met of zonder turbo).
Het verbruik vindt ik nog wat aan de hoge kant (als je een Aygo gewend bent). 7,4/100 echter ik rijd op dit moment alleen korte stukken.
5/9 Vakantie en teller inmiddels op 6000 km+.
Tijd voor een update van mijn review. Ik heb inmiddels iets meer als 6000km met de Megane gereden.
We zijn er mee op vakantie gegaan naar Italië.
De volgende dingen vallen mij op:
Stoelen en comfort blijven goed bij de Megane. Waar ik in andere auto's vaak snel vermoeid raakte is dat bij deze auto niet het geval.
Verbruik: Fabrieksopgaaf heb ik niet gehaald echter op het stuk van Nederland naar Italië en retour is het mij gelukt om op een gemiddeld verbruik uit te komen van 6,3l / 100 KM. Voor een route waar je regelmatig berg op moet vind ik dat persoonlijk best een goede score.
Berg op rijden: De auto komt goed de berg op echter sommige bergen verliest de auto langzaam snelheid als je de Eco stand aan hebt staan en in zijn 6de versnelling rijdt. Eco stand even uitzetten en dan bouw je weer snelheid op (zelfs in de 6de versnelling) al met al geen issue voor mij.
Cruise control: Ik heb geen adaptive cruise control maar dat mis ik niet. De cruise control is mooi constant en accelereert op een nette manier. Berg afwaarts remt de motor genoeg af om zodat je vaak maar 1 a 2 km boven de ingestelde snelheid komt. iets steilere afdalingen (10%+) moet je wel bijremmen.
Regen: In de regen rijden met de regensensor vond ik een beetje irritant. De ruitenwissers veranderde nav de sensor vaak van snelheid. Geef mij maar een constante snelheid bij continue regen over langere stukken. Dit had Renault wellicht iets anders kunnen programmeren.
Navigatiesysteem: Werkte perfect naar de eindbestemming en terug. Onderweg gaf het ook aan dat ik files kon ontwijken. Dit heeft mij al in al op de terugweg een uur aan file bespaard. Mooie functie die je ook nog eens op (voor mij) mooie plekken bracht. Doordat Renault maar 1x per jaar een kaartupdate aanbiedt had ik op sommige lokale wegen in Italië niet de juiste route. Door zelf op te letten en door te rijden kreeg je wel snel een alternatieve route van het systeem. Persoonlijk zou ik 1 update per half jaar willen zien maar dat zal voor Renault een te hoog kostenplaatje opleveren.
Voor de rest: Ik had eerder probleem met de climate control dat ik de temperatuur instelling niet meer kon aflezen. Dit weekend 3/9 is dit op een of andere manier opgelost. Wellicht dat Renault een mini update heeft gepushed op de R-link. Who knows... Franse elektronica.. maar dat was dan ook het enige probleem
4-1-2018 10K km's gepasseerd.
Recentelijk ben ik met de megane de 10K km's gepasseerd dus weer even een (kleine) update.
Inmiddels voor de tweede keer de navigatie een update ingeladen. Weer hetzelfde probleem met het weergeven van de ingestelde climate control temperatuur. Deze keer loste het binnen een paar dagen vanzelf op! de vorige keer duurde dat een maand.
De auto is nog steeds heerlijk om in te rijden. Ik heb echter nooit meer de eco modus aan staan. Ik vind dat de auto dan teveel wordt geknepen (ik heb een sportieve voet). Dit zorgt wel weer voor een hoger verbruik.
Het verbruik is, nu het kouder is, daardoor ook omhoog geschoten wat ook niet helpt is dat mijn huidige interim-opdracht dichtbij is en ik daardoor maar 8km enkele reis hoeft te rijden. Momenteel is mijn verbruik 8,2L / 100 KM. Dit gemiddelde schiet al gauw omlaag naar 7,5l / 100km als ik per rit meer km's rij (gemiddelde van weken als ik wat meer gereden heb).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane TCe 280 RS | Dealeronderhouden | Bose Premium Audio |
- 2020
- 29.930 km

Renault Mégane Estate 1.3 TCe 140 Pk Limited | Trekhaak | Sportstoelen | Camera | 17 inch LMV | Getint Glas
- 2019
- 121.680 km

Renault Mégane Estate 1.3 TCe 160pk Bose ACC LED HUD TREKHAAK 77847KM!
- 2019
- 77.847 km