Renault Mégane Estate TCe 130 GT-Line (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate TCe 130 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 200.480 km |
- 1.400 km
Vooraf
Nadat vorig jaar mijn mooie 308 SW tot schroot werd getorpedeerd, deze Mégane Estate GT-line uitgezocht. Peugeot heeft met de facelift zijn prijzen fors verhoogd en dat werd de werkgever (en mijn bijtelling) wat te gortig.
De Mégane dus, in het zwart. De blauwe ‘Iron’-kleur kan wat mij betreft niet tippen aan de blauwe Peugeot kleur, en de accenten van de GT-line zijn geheel antraciet wat weer een mooie combinatie geeft aan het geheel.
Onverwacht bleek dat diesel geen verplichting meer zou worden, dus ineens lag de EDC versie binnen bereik van het budget. Gezien de vele dagelijkse files in ons volle landje, leek me dat wel een prettige optie.
Eerste indruk na 1400km
Waarom heb ik nooit eerder automaat overwogen eigenlijk? Geweldig. Vloeiend schakelgedrag, rust in het rijden, geen irriterend linkerbeen meer, kortom: ik ben om.
Vooraf was ik bang het enorme vermogen en koppel van de 2 liter Peugeot te missen en dat klopt nog ten dele, maar de EDC pakt het goed op. Benzine rijden is toch echt anders dan diesel, het constante sonore achtergrond brommetje is gelukkig ook verdwenen.
De looks van de Mégane vind ik dik in orde, ik heb zelf de opties shark-fin antenne, afneembare trekhaak en open dak nog aangevinkt. Allemaal erg prettige zaken. Voor het totaalplaatje heb ik nog kentekenplaten met opdrukletters en kentekenplaathouders zonder reclame laten aanbrengen.
De LED koplampen zijn (m.i.) onmisbaar, vooral op onverlichte wegen merkbaar. Ik verbaas me wel dat deze gewoon weer een handmatige hoogteverstelling hebben, automatiek is blijkbaar niet meer verplicht.
Het interieur kan ik eveneens goed waarderen. Het dashboard en stuur zijn klassieker dan in de Peugeot (en ja, die vond ik iets prettiger), maar de centrale bedieningsunit met het iPad achtige scherm zijn daarentegen weer van deze tijd. De bediening zelf is dat weer niet, inderdaad kosten sommige handelingen meer tijd, zelfs Peugeot had dat beter voor elkaar. Wel prettig is het supergrote scherm, deze kun je zelf ook nog enigszins naar wens indelen. De navigatie (van TomTom) vind ik echt prettig, duidelijk en overzichtelijk door dit grote verticale scherm.
Het Bose systeem is aardig, meer niet. Naar Bose traditie kan het wel kogelhard, maar de goede definitie ontbreekt. Er zit ook een irritante automatische loudness-achtige functie in waardoor zachte volumes ontzettend ‘boemen’, niet nodig mijns inziens. Weinig instelmogelijkheden ook, de Denon set in de Peugeot klonk echt stukken beter. Het head-up display moest ik even aan wennen, vond het enigszins een gimmick, maar ik ga het steeds meer waarderen.
De sportstoelen zitten geweldig, dit zijn tenminste sportstoelen. Vooral door de optionele alcantara bekleding met stoelverwarming echt heel fijn meubilair.
De achterbank is prettiger dan die in de Peugeot, de rugleuning staat in een veel natuurlijker hoek. Dit gaat enigszins ten koste van de kofferbakruimte, die is bij Renault van normaal formaat. Wel een erg bruikbare kofferbak overigens, met onder de bodem nog een behoorlijke ruimte voor de losse spulletjes.
Ondanks de wintermaanden heb ik ook het dak al een paar keer open gehad. Nu geen panorama dak meer, maar een klassiekere versie boven de voorstoelen. Toch is het geen ‘postzegeltje’ geworden, best nog een behoorlijk oppervlak en het geeft in gesloten toestand lekker wat licht in het interieur.
Zoals gezegd bevalt het rijden met de EDC automaat uitstekend. Wel wennen is het verbruik, zeker in combinatie met de betrekkelijk kleine brandstoftank.
Het voelt nog een beetje als een inrij periode, maar de rijeigenschappen zijn dik in orde. Diverse zaken zijn via het RLink systeem naar behoefte in te stellen. Met het stuurgedrag op ‘sport’ heb je mijns inziens de meeste feedback met de onderdanen. Het onderstel voelt comfortabel en stabiel. De auto voelt strakker aan dan de wegligging van de Peugeot, die vond ik nog wel eens wat week overkomen.
Mindere punten vind ik de gemonteerde banden, Michelin Primacy 3, daar ben ik niet echt van onder de indruk, maar dat heeft wellicht ook met het koude weer te maken.
Jammer vind ik dat de hemelbekleding niet zwart is, toch wel een GT-waardige optie (die overigens zelfs in een echte GT niet wordt gemonteerd).
4000km
- 4.000 km
Nu 4 weken verder en weer tijd voor een korte update. Afgelopen tijd weer wat gebruikservaringen opgedaan, de roze wolk is (bijna) verdwenen en er komt weer wat meer nuchterheid om de hoek kijken.
Overigens ben ik nog steeds erg blij met de auto, het rijden is heerlijk en de luxe went nooit. Stap nog elke dag met plezier achter het stuur!
Wat zijn de zaken die laatste tijd opvallen: bijvoorbeeld dat de update van de navigatie niet werkt. De aanwezige TomTom versie dateert van 2015 en het is een hele procedure, maar er zou een nieuwe versie klaarstaan in de online omgeving. Alle stappen netjes opgevolgd, maar ik krijg het niet voor elkaar. Jammer, zal er mee naar de dealer gaan.
Wel Android Auto aan de praat gekregen, dit werkt dan wel weer erg prettig. Navigeren met Google Maps of Waze, sms en whatsapp berichten worden voorgelezen en geen verleiding meer om de telefoon in je hand te nemen. Bij navigeren in Google Maps worden de navi pijltjes zelfs in het HUD weergegeven, goeie integratie met dit systeem dus.
Heb wel even moeten uitzoeken om het Rlink display beter gevuld te krijgen, Android Auto geeft in eerste instantie alles in landscape formaat weer, nu heb ik het 'vierkant' in het scherm kunnen krijgen. (zie foto)
Wat me inmiddels gaat irriteren, is de loudness achtige instelling van het Bose systeem. Het gaat allemaal al iets losser klinken, maar het dreunen bij zachtere volumes is ronduit irritant. Vooral als je met meerdere mensen in de auto zit en de radio als behangetje op de achtergrond laat spelen, dreun je (gevoelsmatig) de tent uit.
Het rijden gaat prima, ik ben er nu achter dat de sport instelling van de EDC heerlijk snel schakelt. Tijdens rijden geweldig, ook met terugschakelen, maar in de file erg zenuwachtig. In de praktijk rijd ik dus met de 'aandrijving' instelling op neutraal. Daarmee is filerijden stukken rustiger. Ook de start/stopfunctie werkt goed, als je het rempedaal niet te diep indrukt, blijft de motor draaien. Sta je wat langer stil, trap je het rempedaal wat dieper in en slaat de motor af. Allemaal erg bruikbaar deze instelling.
De rugleuningen van de (perfecte) voorstoelen zijn niet traploos te verstellen, een misser. Op zich vond ik de auto ook wel enigszins zijwindgevoelig, maar met de juiste bandenspanning is dit weer op niveau.
De piepers van het parkeersysteem reageren niet al te snel, haastig parkeren is niet handig. De achterklep gaat net niet ver genoeg open, of ik ben zelf te lang. Het dichtslaan is bovendien echt een harde knal, terwijl de rest van de portieren mooi beheerst dicht ploffen.
Tot slot vind ik de actieradius vervelend. Wellicht dat het aan het inrijden ligt, of aan de koude periode, maar ik kom nog niet verder dan 1 op 13 (7,7ltr/100km). Dus na 500km al een melding op het display en dan snel gaan tanken, waarbij ik nog niet verder ben gegaan dan 40 liter. Er zou 47ltr in de tank passen, maar ik ben niet zo van het uitproberen.
Tot zover weer wat ervaringen, wellicht dat ik er nog eens een aanvulling op zal geven. Ben zeer tevreden over de auto tot nog toe
update 18000km
- 18.000 km
Na een kleine 5 maanden en de teller op 18000km weer eens een kleine update van de gebruikservaringen.
Het verbruik is inmiddels redelijk stabiel geworden, ik haal nu gemiddeld 1 op 15 (6,7ltr/100km). Valt me niet zo tegen eigenlijk.
Opvallende zaken die me wel tegenvallen:
- De reflectie van de constructie van het head-up-display in de voorruit, is irritant. Deze is van harder plastic gemaakt en geeft recht voor je neus een hinderlijke reflectie in de ruit.
- De navigatie update is omslachtig. Uiteindelijk wel gelukt, waarschijnlijk is er een verkeerde uitrol geweest in eerste instantie.
- Zijwindgevoeligheid. Doet afbreuk aan het goede stuurgevoel.
- Claxon is niveau 'speelgoed'.
- Het Bose geluidssysteem geeft met DAB+ een irritante dreun, bij MP3 weergave is het iets beter te verteren. Ik mis elke dag de Denon set van Peugeot, die klonk ontzettend veel beter.
- De verlichting van het dashboard is gekoppeld aan de lichtsensor van de autoverlichting. Dit lijkt handig, is het niet. Vooral wanneer de zon laag staat, is de verlichting aan (veilig dus) maar het dashboard dus ook gedimd en niet meer af te lezen. Hier had een aparte sensor niet misstaan. Het HUD heeft dan wel weer een eigen sensor, dat is wel goed geregeld.
Gelukkig valt er ook genoeg te genieten, ik vind het een fijne auto.
Paar positieve ervaringen:
- De ECO stand ook een tijdje geprobeerd, er valt mee te leven. Je trekt op als een stadsbus en er zijn allerlei systemen ingezet om je verbruik te drukken. Dit lukt niet helemaal, vond het allemaal wel meevallen in verbruik. Ik rij nu vaakst in stand 'neutraal' en als je daar je rechtervoet kunt beheersen, kun je prima zuinig rijden.
- De bodem van de kofferbak is 6 cm lager te leggen, dit is zomaar een best wel handige optie die de kofferbak weer een stukje groter maakt. Doe je dat niet, heb je een hartstikke handige ruimte om allerlei losse spulletjes in op te bergen. Mijn veiligheidsschoenen en bouwhelm passen er met gemak in.
- Open dak is geweldig, daar heb ik echt plezier van.
- Heerlijke sportstoelen met fijne alcantara bekleding.
- Met vijf personen in de auto is (op korte ritjes) goed te doen. De achtervering zakt niet zover door als ik met Peugeot gewend was.
- Prima ontvangst van DAB+, had wat negatieve berichten gelezen bij toepassing van de sharkfin antenne, maar ik merk niets van slechte ontvangst. (Luister bijv. graag naar NPO Soul & Jazz, die zit alleen maar op DAB+)
- Android Auto is perfect. Altijd uptodate navigeren met Google Maps of Waze kaarten en verkeersinfo. Kom nu ook niet meer in de verleiding om toch die appjes op de telefoon te lezen onder het rijden.
- De geluidskwaliteit telefoon is goed, ik bel veel vanuit de auto en dit werkt prima.
- Tijdens rit door Duitsland opgevallen dat de wegligging op hoge snelheden ook dik in orde is, stuk cc met 180km/u gaat prima.
30k en EDC
- 36.800 km
Tijdens de eerste grote beurt van de auto rond 30k, werd ik op de dag al rond de middag gebeld dat er een modificatie onder garantie uitgevoerd moest worden aan een onderdeel in het motorblok. Hiervoor diende het complete motorblok gedemonteerd te worden, dus nieuwe afspraak gemaakt.
Twee weken later de auto voor drie dagen ingeleverd om deze garantieklus uit te voeren, en ook gelijk maar even de opmerking gemaakt om te onderzoeken waarom de auto zo schokt wanneer vanuit stilstand weg wordt gereden.
Na twee dagen weer een telefoontje: in overleg met Renault Nederland krijgt u onder garantie een nieuwe versnellingsbak! Probleem van het schokken werd onderkend en de bak was inmiddels besteld, of ik nog even een weekje in de vervangende auto wilde blijven rijden. Toe maar. Goed geregeld en gecommuniceerd door Jongerius in IJsselstein, chapeau, maar ik hoop niet dat dit een voorbode is voor de technische zaken rondom Renault.
Nu weer enige tijd onderweg met de nieuwe bak, maar het heeft eigenlijk niets geholpen. De auto blijft vanuit stilstand een beetje lomp wegrijden. En dat is met de rechtervoet ook niet te compenseren. De dealer wil de auto toch nog een keer op het spreekuur, begin januari ingepland. Wordt vervolgd.
Het rijden zelf is heerlijk met deze EDC bak, maar vanuit stilstand wegrijden is niet z'n ding.
Verder geen vervelende zaken gelukkig. Anderhalve week in een 'Limited' uitvoering is geen straf, maar ik voel me erg verwend met m'n eigen auto.
Updates worden nu probleemloos gedownload en geïnstalleerd, en ook al heb je nooit de nieuwste kaarten, het werkt in elk geval prima. Het Bose spul knalt er nog steeds beroerd op los en navigeren gaat opperbest met Google Maps.
Stoelverwarming draait overuren met deze buitentemperaturen, heerlijk.
49K en EDC
- 48.925 km
Tijd voor een update, er is weer veel te melden.
Tijdens het januari-spreekuur bij de dealer is de software van de EDC (op)nieuw gelezen en geladen. Maar helaas, er kon niets worden gevonden. Blijkbaar (volgens de dealer) is het schokkende wegrijden een eigenschap van deze bak. Heel bijzondere analyse mijns inziens, de EDC is een Getrag 7DCT300 die ook in BMW en MINI wordt geleverd, niet echt een speelgoedbakje dus.
Ondertussen zijn ook enkele kleppen gereinigd in de motor, het inhouden en stotteren bij constante snelheid is (voorlopig) weer verdwenen. Benieuwd hoe lang dit goed blijft gaan.
Toch maar even geïnformeerd bij een tuningbedrijf, die gaf een heel heldere analyse. De EDC is een ‘zelflerende’ bak en daar valt niet veel aan te programmeren. De aansturing van de motor is hierin bepalend. De bak-motor communicatie is gewoon niet op orde. Deze tuner gaf mij zelfs referenties op van andere Renault dealers die deze modificatie voor hun klanten lieten uitvoeren. Daarbij een zeer coulant ‘no cure – no pay’ voorstel ontvangen, dus ik ben nu volop in gesprek met wagenparkbeheer om dit te laten uitvoeren.
De tuner vertelde me ook dat daarmee meteen de vervuiling van de kleppen verholpen is, ook een zeer bekend fenomeen van de 1.2 tce motor.
Vorige week is de auto weer naar de dealer geweest vanwege speling op de stabilisatorstangkogels, de hele voortrein rammelde. Volgens de technicus een bekend probleem en binnen het uur verholpen. Toen ik bij het weggaan terloops informeerde of er weer nieuws was over de EDC software, bleek dat er net 2 dagen geleden een update beschikbaar was gekomen. Kortom, auto kon weer een nachtje logeren bij de dealer en nu testen of de update geholpen heeft.
Het R-link2 systeem heeft ook tussentijds een update gehad, dat was probleemloos en het hele systeem werkt nog steeds prima.
Android Auto update ook vaak en dat gaat niet altijd even goed. Na de laatste update schakelt het display niet meer mee met de autoverlichting, dus geen nachtstand omschakeling meer. Ook zijn de navigatie aanwijzingen van Waze en Maps niet meer in het HUD te zien, dat is wel jammer want het heeft goed gewerkt.
En nog steeds vind ik het Bose systeem een waardeloos geheel. Ongelofelijke en niet te regelen loudness, veel te kleine stappen in de volumeregeling en soms hapert de rechter tweeter. (Maar dat gebeurt natuurlijk niet wanneer ik bij de dealer ben…)
Misschien heb ik gewoon veel te hoge verwachtingen, de standaard radio in een ‘Limited’ uitvoering vond ik stukken beter klinken. Daar verwachtte ik niet te veel van, maar was positief verrast door de kwaliteit en instellingen waarmee een goed geluid in te stellen is.
Wil toch positief blijven, want de auto rijdt verder geweldig, maar Renault maakt het me niet makkelijk.
53k en tuning
- 53.500 km
Gelukkig. Er bestaan nog toptechneuten die me het rijplezier terug kunnen leveren. Inmiddels is de motor getuned (door Unlimited Tuning) en heb ik weer een fijne auto!
Ik had een heel epistel kunnen tikken over mijn teleurstelling met Renault, maar dat is (voorlopig) niet meer nodig. Wegrijden met koude motor gaat weer goed, geen stotterende motor meer en een beetje meer koppel en vermogen erbij. Wat een plezier zeg, alsof ik een nieuwe auto heb gekregen.
Erg blij mee, nog even verbruik over langere termijn bekijken, ik heb de indruk dat het toch ook wat zuiniger rijdt.
Wat valt er nog meer op na 1,5 jaar gebruik:
Af en toe weigert het start/stop systeem om de motor weer te starten. Erg hinderlijk bij een stoplicht, ik zet het nu bij elke rit maar preventief uit. Kan niet helemaal de bedoeling zijn.
Met het hele R-link 2 systeem kan ik prima leven. Het grote scherm is prettig en navigeren gaat goed. Het omzeilen van files vind TomTom nog wel lastig, regelmatig wordt ik de afrit afgeleid om vervolgens de oprit weer te nemen. Kan natuurlijk wel, maar vind ik niet netjes ;-)
Verder zijn de stoelen heerlijk en is het genieten met open dak.
Al met al vind ik het uitrustingsniveau erg hoog staan, vind dit maar eens terug bij de collega middenklassers voor deze prijs.
Einde van een mooie tijd
- 200.480 km
Aan al het goed komt een einde, zo ook aan het rijden met deze fijne fransoos. Na 200k vind de werkgever het welletjes en mag ik een nieuwe auto uitzoeken.
Geen noemenswaardige vervelende zaken meer meegemaakt, de Mégane heeft me niet in de steek gelaten, we konden prima met elkaar overweg.
Het verbruik bleef steeds rond de 1:13,7 hangen door veel filerijden, lange rustige stukken zijn veel zuiniger te realiseren.
Au revoir, en aan de nieuwe berijder/eigenaar: heel veel plezier ermee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.