Renault Mégane Estate dCi 130 Bose (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 130 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 159.000 km |
- 159.000 km
Review herschreven / samengevat voor wat meer overzicht.
Hij is einde contract en weer ingeleverd bij de lease maatschappij. Over de keuze voor dit model / uitvoering: Door een flinke versobering van het leasebeleid was het aantal opties beperkt tot slechts enkele modellen en uitvoeringen. Ik had persoonlijk liever een automaat gereden, maar daarvoor moest het dan meteen een premium Duitser worden en dat werd mij wat te dol in de bijtelling. Beste alternatief bleek de Renault Megane. Er viel niet veel te kiezen: het moest dan een 130PK diesel in Bose uitvoering worden en ik kon kiezen uit zwart, wit, zilver of lichtblauw. Het is dus een zilveren geworden. Gelukkig mocht ik nog wel een paar extra's bijbestellen die het leven wat aangenamer maken: Easy-life pack vanwege de parkeersensoren voor, pack cruising vanwege de adaptive cruise control, het grote beeldscherm, en een wegklapbare trekhaak.
Omdat de vorige lease auto eerder ingeleverd moest worden dan de Megane beschikbaar was heb ik ook nog een aantal weken in de opel astra gereden. Kort en goed: De Megane heeft meer emotie, is veel leuker, de astra schakelt en stuurt beter, en komt ook wat degelijker gebouwd over.
Na bijna 160.000 km kan ik wel wat plussen en minnen opsommen:
Positieve punten:
- Auto rijdt lekker. Voldoende vermogen, stil (niet of nauwelijks wind of banden geluid), comfortabele wegligging. Stoelen zitten goed en fijn stuurwiel.
- Sterktste punt is het comfort op de snelweg / autoroute. Echt een onvervalste kilometervreter. Meerdere keren mee naar Spanje / Italie gereden en daarvoor is deze auto echt een aanrader.
- Zeer complete uitvoering, zeker met een paar packs erbij. Mooie 17 inch velgen die het comfort geen geweld aandoen.
- Wegligging is een fijn compromis tussen comfort en lekker sturen.
- Bose Stereo installatie is echt heel fijn.
- Entertainment systeem ondersteunt Apple Carplay / Android auto (met snoertje, niet draadloos helaas)
- Bekleding is gezinsproof - goed afneembaar
- Goede stoelen
- Climat Control is goed bemeten op zijn taak, ook in snikheet zuid europa geen probleem
- Bandenspannningsensoren hebben hun nut bewezen, tijdig gewaarschuwd voor leeglopende band
- Groot beeldscherm ziet er mooi uit en werkt goed met Android auto samen
- Uiterst betrouwbaar. Geen druppel olie verbruikt, motor, aandrijflijn en electronica werken feilloos.
Ongemakken / ergernissen:
- De halogeen lenskoplampen geven wel wat weinig licht. Heb verkeerd bespaard door geen ledverlichting te kiezen. Als ik de auto in prive bezit had gehad had ik led verlichting ingebouwd.
- De kunstlederen bekleding is wel erg "kunst" doet wat plastiekerig aan en is gevoelig voor slijtage (vouwen / scheuren)
- adaptive cruise control moet je tijdens de rit vaak opnieuw instellen. Als de motor even uit gaat voor een verkeerslicht moet je de snelheid weer opnieuw instellen. Zou heel fijn zijn als hij die zou kunnen onthouden
- Wegklapbare trekhaak: kun je niet wegklappen als er een (verplichte) hulpkoppeling op zit
- De enkeltonige claxon klinkt 'goedkoop' en vind ik niet passen bij deze rijk uitgevoerde auto. Als ik deze auto prive in bezit zou hebben zou ik een andere claxon monteren.
- De navigatie loopt af en toe vast, en begint te sputteren als er teveel 3D gebouwen op de kaart staan zoals in centrum Amsterdam (maar ik navigeer tegenwoordig altijd met Android auto / Google Maps)
Defecten / reparaties / storingen
- Al bij de eerste beurt bleken beide voorbanden scheef afgesleten. Deze moesten vervangen worden en de auto moest opnieuw vierkant uitgelijnd worden. Dat moet dan haast wel verkeerd zijn afgesteld bij fabricage van de auto.
- De kunstlederen bekleding op de bestuurdersstoel kreeg een vouw op de wang, die langzaam maar zeker een scheur werd. Is rond de 100K km / toen de auto 2 jaar oud was daarom onder coulance vervangen. 2 jaar en 60K kom later is de bestuurdersstoel op exact dezelfde plaats weer gescheurd.
- De pookhoes is van ook kunstleer en begint nu ook op de vouwen te scheuren.
- Massage mechanisme bestuurderstoel ging kraken en is na 2 jaar / 100K km gerepareerd onder garantie
- De bestuurdersstoel was eruit geweest voor reparatie massage mechanisme en vervangen stoelhoes, maar ging daarna los zitten. Ik wipte naar voren bij het remmen. De bouten zijn toen aangedraaid en daarna ging het weer loszitten. Lag volgens monteur aan de bouten(?!) en is vervolgens met locktite succesvol vastgezet
- Bij ongeveer 100k km zijn de stabilisatorstangen vervangen ivm rammelen (coulance)
- Af en toe storing in de cruise control / botspreventie. Dan moet je de auto even uitzetten en kun je de cruise control weer gebruiken. Dit kun je voorkomen door het grote renault logo op de neus goed schoon te poetsen. Een beetje vuil zorgt al snel voor storingen. Ook valt mij op dat als de auto op cruise control staat en je het gaspedaal per ongeluk omhoog tikt met je voet, dat de cruise control in storing schiet.
- Het bestuurdersportier heeft altijd een beetje geklemd ondanks verschillende afstelpogingen van verschillende dealers. Ligt aan deurrubber en is kennelijk niet makkelijk op te lossen. We hebben ermee leren leven.
- 2x lekke band met deze auto, beide keren gaatje in de wang van een achterband. Ik heb verder nog nooit een lekke band gehad dus mogelijk is dit een zwakker punt?
Voor de occasionkoper: Ik raad deze auto zeker aan. Een fijne kilometervreter en kwalitatief erg sterk. Specifiek letten op rammelende spoorstangen, scheef afgesleten banden en vouwen / scheuren in de kunstleren bekleding (zitvlak instapzijde voorstoelen en pookhoes) en of de deurrubbers geen ongemak opleveren (klemmen / suizen). Allemaal qua kosten te overzien als het onverhoopt gerepareerd zou moeten worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.2 TCe Limited Pano|Navi|Clima|LMV
- 2016
- 117.107 km

Renault Mégane Estate 1.5 dCi Bose | Dak | Leer | Massage | Ambiance |
- 2017
- 156.660 km

Renault Mégane Estate Plug-In Hybrid 160pk R.S. Line | Verwacht!| Head Up Display | Camera | Sensoren Rondom | Climate Control |
- 2020
- 137.569 km