Renault Mégane Estate dCi 130 Bose (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 130 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Eerste indruk
- 3.000 km
In april 2016 mocht ik weer een nieuwe leaseauto uitzoeken. Omdat mijn vorige leaseauto's (Renault Laguna 2x, Megane) prima zijn bevallen, ben ik eerst bij de Renault dealer langsgegaan. Daar lag een interessante introductie-aanbieding voor de nieuwe Megane Estate IV.
Ik heb de volgende uitvoering gekozen:
- Bose uitvoering.
- kleur: gris titanium.
- 1.6 dci 130 pk.
- pack Cruising (active emergency breaking system, adaptive cruise control, safe distance control).
- pack Vision Comfort (head up display, led pure vision koplampen).
- pack Innovation (parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, easy park assist, blind spot warning, 8,7" portrait touchscreen).
- wegklapbare trekhaak.
De auto is begin november 2016 geleverd.
Deze auto straalt veel meer kwaliteit uit dan mijn vorige Megane. De deuren openen en sluiten solide. De stoelen zitten perfect. Het R-link systeem is eenvoudig te bedienen via het 8,7" touchscreen. Mijn telefoon is snel gekoppeld.
Via multi sense kun je het rijkarakter van de auto aanpassen van Sport tot Neutral. Mijn favoriete instelling is Comfort.
De vorige Megane was niet langzaam, deze auto is snel. Ik merk, dat ik in een auto rijd met veel meer vermogen. Optrekken en tussentijds accelereren zijn weer leuk, vooral in de Sport stand..
Het brandstofverbruik is 1:18. Best zuinig, gezien de vele korte ritten die ik maak. Ik vind het jammer dat de brandstoftank een stuk kleiner is (was 55 liter, nu 45 liter), waardoor ik toch vaker moet tanken.
Al met al een prima keuze. En totnutoe een unieke verschijning op de weg, omdat ik zelden een Megane IV tegenkom.
Koning winter
- 7.500 km
Begin januari zijn we naar Sauerland gereden. De bagage voor 4 personen ging makkelijk in de kofferbak. Op de Duitse snelwegen voelde de Megane zich prima thuis. Ook 170 km/u was geen probleem. De auto bleef mooi stabiel, het verbruik niet.
De tomtom heb ik in december geupdate via R_link2 op mijn PC voor de laatste versie (2015-06 ???). Af en toe word ik door tomtom van de snelweg afgeleid om 2 opritten verder weer de snelweg op te moeten. Was volgens mij onnodig.
Veel functies kun je alleen via R-link uitvoeren (o.a. navigatie, telefoon, audio, klimaat) en je bent dus erg afhankelijk van dit systeem.
Franse heuvels
- 19.000 km
Ik rijd nu een half jaar in deze Mégane. Het is een comfortabele reisauto met ruim voldoende bagageruimte voor een gezin met 2 grote kinderen.
In de Normandische heuvels heb ik genoten van de trekkracht van de 130 PK diesel. Heuvelop versnellen gaat probleemloos, ook in de 6e versnelling. Op de Franse binnenwegen is het verbruik 1 op 20 bij 90 km/u. Op de snelwegen is bij 130 km/u 1 op 16 haalbaar.
Aan de adaptieve cruise control heb ik erg moeten wennen. Auto's die vlak voor je invoegen, laten de Megane behoorlijk afremmen. Dit kun je vermijden door de cruise control tijdelijk uit te zetten.
Het blijft vreemd, dat Renault nog steeds niet met een R-Link 2 update voor de Mégane is gekomen. De nieuwste beschikbare kaart is die van 2015-6. Gemelde files zijn er soms niet en niet gemelde files soms weer wel. Het blijft gokken als R-Link een suggestie voor een alternatieve route doet: zal ik het wel volgen of toch maar niet.
Soms zijn er ook electronische probleempjes: bij de ene card gaan de deuren wel van het slot als het kouder is dan 3 graden, bij de andere niet. Als een passagier is uitgestapt, dan wil het soms voorkomen, dat een piep vertelt dat een gordel moet worden vastgemaakt. Ook lijkt het of de verwarming het niet altijd doet (klacht over koude voeten bij mijn dames). Hier zal ik bij de eerstvolgende beurt eens naar laten kijken.
Wat nog steeds opvalt, is dat je de Mégane IV zelden op de weg ziet, ook in Frankrijk is het een zeldzame verschijning.
Zweedse kust
- 35.000 km
Na 10 maanden staat de teller inmiddels op 35.000 km. Op de R_Link navigatie na bevalt de Mégane zeer goed. Vorige maand hebben we 3 weken door Zweden getoerd en 5.000 km afgelegd. Ruimte zat in de Mégane voor een gezin met 2 grote kinderen en veel bagage.
De Zweedse weggebruikers rijden heel relaxed en dat heb ik gemerkt aan het brandstofverbruik: 1 op 22. Op de Duitse snelwegen lag het verbruik veel hoger, nl. 1 op 17. Niet zo verwonderlijk als je 150 km/u rijdt. De boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik van 4.8 aan, maar dat lijkt mij erg optimistisch. De stoelen zitten erg goed en ik ben de adaptieve cruise control gaan waarderen. Tijdens de eerste grote beurt werd één probleem gevonden: de voorbanden waren versleten aan de zijkanten. Blijkbaar heeft de bandenboer, aanbevolen door de leasemaatschappij, tijdens de winterbandenwissel e.e.a. niet goed uitgelijnd. 25.000 km voor twee banden is zelfs voor mij erg weinig.
Nog even mijn frustraties over de navigatie: vooral in Duitsland kreeg ik continu alternatieve routes voorgesteld die soms 30 minuten extra reistijd zouden kosten, flitspalen worden niet gemeld, gemelde files staan er vaak niet en ik heb regelmatig in niet gemelde files gestaan, in grote steden raakt de navigatie achterop en de kaarten zijn verouderd (2015-6). De Renault dealer vertelde mij, dat Renault bezig is om een grote update uit te rollen in batches van 750 stuks. Mijn auto is nu aangemeld voor een update batch en ik ben benieuwd wanneer dat gaat plaatsvinden.
R-link update
- 44.000 km
Eind november is de R-link update geïnstalleerd. Vervolgens heb ik de laatste kaart gedownload: 2016-12! Is alweer verouderd helaas. Totnutoe nog geen rare meldingen gehad die de vorige versie regelmatig gaf. Files worden snel gemeld, flitsers worden weer getoond. Het lijkt een verbetering. De komende tijd zal het uitwijzen.
Een ander probleem vond ik de kleine brandstoftank. Gek genoeg ben ik daaraan gewend geraakt.
Verder is het een fantastische auto.
Lawaai
- 65.000 km
Een aantal geluidsproblemen is opgelost, althans dat hoop ik:
- De achteras veroorzaakte een vervelende tik en is geheel vervangen.
- Een stabilisatorstand voor tikte ook en is vervangen.
- Het rechter voorportier is opnieuw gesteld waardoor er geen windgeruis meer is (het linker voorportier is tijdens de vorige beurt opnieuw gesteld).
En er is een terugroepactie voor het inspuitsysteem geweest. De betrouwbaarheid heb ik bijgesteld naar 3 sterren.
Voor het overige blijft het een fijne auto.
Geen bijzonderheden
- 90.000 km
Tijdens de 90.000 km beurt zijn, behalve de regulieren zaken, alleen de remblokken aan de voorzijde vervangen. De Megane rijdt nog steeds probleemloos. Geen kraakjes en piepjes, lekker snel. Alleen tocht het tijdens zware stormen nog steeds een beetje bij een van de voorportieren. Ik heb een aantal keren BP Ultimate diesel getankt en kwam ongeveer 10% verder op een volle tank. Ondanks dat de meerprijs 5% is heeft de leasemaatschappij mij verboden om Ultimate te tanken. Rare jongens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.