Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 9.500 km |
Ervaring Renault Megane Estate GT Line 1.5 dci EDC
- 9.500 km
Eind 2016 mocht ik weer een nieuwe lease auto kiezen omdat het contract van mijn toenmalige lease auto afliep.
Het bedrijf waar ik werk, werkt met leasecategorien waar een maximale uitstoot aan gebonden is. Verder zijn we redelijk vrij in het kiezen. Het moest zowieso een diesel worden i.v.m. de km's per jaar. Hybrids, SUV's, coupe's, cabrio's of "sport" modelen (GTI, GT etc) zijn geen optie. Tevens mogen we een velgenmaat nemen die maximaal 1 inch groter is dan de standaardmaat van het model.
Hieronder mijn eisen en wensen en de auto's die op mijn lijst stonden:
Eisen en wensen:
- [Eis] Station: In verband met toekomstig gezinsuitbreiding wilde ik meer ruimte.
- [Eis] Schuif -/ kanteldak: Altijd auto's met open dak gehad. Ik hou van het extra licht en frisse lucht.
- [Eis] Xenon of LED verlichting: Behalve dat ik halogeenlampen minder mooi vind staan op een auto, geven ze ook veel minder licht.
- [Wens] Betere geluidsinstallatie: Ik wilde in mijn nieuwe auto een betere geluidsinstallatie dan in mijn vorige auto's. Gewoon omdat het kan.
- [Wens] Automaat: Mijn afgelopen auto's waren allemaal handgeschakeld, ik wilde wel 's een keer automaat rijden. Gewoon omdat het kan.
- [Eis] 18" velgen: De afgelopen jaren was er veel gezeik omtrent velgenmaat en mochten we maximaal 17" omdat het anders niet "verantwoord" was. Nu wilde ik 18" velgen, gewoon omdat het kan/mag en omdat ik het vaak wel mooi vind staan.
- [Eis] Stoelverwarming; Mijn vriendin wilde dit heel graag.
- [Wens] Cross-over: Mijn vriendin wilde 's wel een keer een hogere auto hebben, ze wilt liever in een auto stappen, dan "vallen".
Toen ik eenmaal de inlogcode's gekregen had voor de van Mossel lease site begon het zoeken en configureren. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Renault Megane Estate. De GT Line uitvoering vond ik het mooist en was goed uitgerust.
Extra erbij genomen:
- Panoramisch zonnedak
- Bose soundsystem inclusief 8,7" scherm
- Easy life pack
- Alcantara sportstoelen met stoelverwarming
- Metalic lak Gris Titanium
- 18" velgen Grand Tour
Ik moest kiezen tussen de 1.6 dci 130 pk handgeschakeld of de 1.5 dci 110 pk automaat. Proefrit gehad in een hatchback 1.5 dci handgeschakeld en estate 1.5 dci EDC. Een 1.6 dci hadden ze niet, dus heb daar helaas niet in kunnen rijden.
Ik vond de schakelbak niet heel prettig, grote slagen en vond de pook een beetje "los" zitten voor mijn gevoel. Verder wilde ik wel relaxed rijden in een station met automaat. Ook had ik nooit een auto gereden met meer dan 116 pk, dus het gevoel dat ik niet met minder pk's zou willen rijden, was er niet.
Uiteindelijk dus een keuze gemaakt en de auto besteld bij Autohaag Zeeuw. Na 4 maanden wachten was het zover, 29 april kon ik de auto ophalen. Helaas waren mijn 18" velgen nog in backorder, dus zou moeten rijden met de standaard 17".
Hieronder mijn eerste bevindingen over de afgelopen 2 maanden:
Exterieur:
Deuren gaan zacht dicht, bijna net zo zacht als bij de A3 van mijn collega. Denk wel even zacht als bij de Golf facelift 2017. In ieder geval veel zachter dan bij mijn vorige auto.
Achterklep, die maakt wel veel herrie bij het dichtklappen.
Antenne op dak, tja, ik vind het niet heel storend. Express geen sharkfin antenne genomen omdat het zou storen met DAB+.
Kieren bij de voordeuren en voorpanelen. Zal later foto toevoegen.
Motorkap trilt bij snelheden van rond de 140 KM/uur.
Interieur:
Het interieur geeft mij een positief gevoel. De alcantara sportstoelen zitten goed, ook al zijn ze wel harder dan de stoelen in de Bose uitvoering. Geven wel genoeg ondersteuning en geïntegreerde hoofdsteun ziet er goed uit.
Achterin genoeg ruimte, meer ruimte dan in de 1-serie. Ik kan prima achter mezelf zitten en ik ben 1,80m. Verder is de hoofdruimte ok.
Materiaalgebruik vind ik prima, het is in ieder geval niet veel slechter dan in mijn vorige auto. En als ik de megane vergelijk met de A3 en Golf van mijn collega's, dan vind ik de megane niet veel slechter qua materiaalgebruik. Een aantal delen zijn wel echt plastic ja, zoals de onderste helft van het dashboard en een paneel in de deur. Voor de prijs vind ik het wel acceptabel.
Het rijden:
Ik rij ongeveer 45k per jaar, voornamelijk snelweg en sta regelmatig in de file. Ik ben van de emotie. Ik stap met plezier in deze auto en stap er met een glimlach uit. De wegligging is goed, maar vond de 1-serie lekkerder door de bochten gaan. Verder merk ik wel dat de megane op comfort is gericht, de 1-serie was harder geveerd. Maar vind het wel lekker rijden. Het windgeruis vind ik meevallen, ik vind de auto stiller dan mijn vorige auto en rij ook regelmatig 120 KM/uur met het dak open.
Ik heb regelmatig in bmw's gereden met de 8 traps automaat en de DSG's van VW en Audi. De automaat voldoet, als je langzaam optrekt, dan merk je bijna niet dat ie schakelt. Trek je volgas op, dan merk je wel een beetje vertraging bij het schakelen. De bmw en VAG automaten schakelen toch wel sneller en soepeler.
In comfort wil de automaat snel opschakelen en rij je binnen no-time 50 in je 5. Dit is prima, maar voor mijn gevoel mag de automaat wel net iets later schakelen. In sport schakelt ie wel wat later, maar bljjft de automaat soms wel wat langer hangen in toeren.
Al met al is de automaat prima met de 1.5 dci. Meer pk's lijkt mij wel leuker, maar kan prima met deze combinatie leven. Ik heb niet het gevoel dat ik te kort kom.
Het 8,7" scherm:
Tja, hierover zijn mijn gevoelens gemengd. Het is een mooi groot scherm, ik ben blij dat ik nu en navigatie en muzieklijst tegelijk op mijn scherm heb staan. De kleuren zijn goed, maar touch zou iets sneller mogen reageren. Verder moest ik heel erg wennen aan de bediening, i-drive in BMW's werkt snel en gemakkelijk. Ik hoefde bijna niet te kijken op het scherm waar ik op moest klikken. Nu moet ik kijken naar waar ik op moet klikken en dat leidt toch wel af. Al met al kan ik wel leven met het scherm.
Bose geluidsysteem:
Ik vind het geluid prima. Kan wel beter, maar is zeker beter dan de standaard geluidsinstallatie in de 1-serie. Maar niet hetzelfde niveau als de B&O installatie in de A3 van mijn collega. Bose mag wel wat zuiverder.
Over het algemeen ben ik tevreden over deze auto, maar er zijn wel een paar irritatie puntjes:
- Als ik een inkomend telefoongesprek opneem, op mijn via bluetooth gekoppelde telefoon, via de knop op het stuur. Dan lijkt het erop dat de persoon die mij belt mij niet meteen hoort. Soms moet ik een paar keer hallo zeggen voordat ik een reactie krijg.
- De kleine brandstoftank, tussen de 700 en 800 km op een tank vind ik wel weinig.
- De hendel van de knipperlichten, voor mijn gevoel zit die te ver naar achter.
- Multisense, een melding dat de auto in sportstand staat, is irritant. Ook als ik stand "Perso" heb en dan aandrijving "Sport" heb, krijg je ook elke keer de melding bij het starten van de auto.
- Navigatie, werkt over het algemeen goed. Zolang je de navi maar geen alternatieve routes laat zoeken. Werkt voor geen meter, ook al geef je aan dat de navi pas een andere route mag laten zien als deze een tijdwinst van 15 minuten oplevert, dan krijg je alsnog routes die soms 30 minuten langer zijn. Dat is echt waardeloos.
Binnenkort worden mijn 18"velgen gemonteerd, volgende update over een maand.
Update 19-07-2017
Mijn 18" Grand Tour velgen zijn afgelopen vrijdag gemonteerd na 2.5 maand gewacht te hebben i.v.m. geen voorraad in Frankrijk.
Pas 500 km gereden op de 18" en ik ben tot nu toe zeer tevreden. Ik vind de auto stabieler op hogere snelheden en vind de auto ook fijner door bochten gaan.
Iets meer rolgeluid op slechte wegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane TCe 140 EDC GPF Limited | AUTOMAAT | Trekhaak |
- 2019
- 59.667 km

Renault Mégane Estate 1.2 TCe Zen / Airco / Carplay / Cruise / Navi /
- 2017
- 71.896 km

Renault Mégane 1.6 TCe GT Sport / Automaat / Airco / Navigatie / Head-up Display / Cruise Control / 205 PK / Half Leder /
- 2017
- 151.513 km