Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 1.400 km |
Renault Megane Estate 110DCi EDC
- 1.400 km
Ik heb sinds ruim een week een Renault Megane Estate GTLine 110 DCi EDC (een hele mond vol) in het mooi gespoten Blue Iron lak. Dit staat hem erg goed kan ik wel zeggen. Aangezien ik er onderweg nog niet veel zie rijden maar met name in het donker is 't een erg opvallende auto. Al is ie overdag ook mooi hoor ;-). Je moet er misschien van houden maar de enorme achterlichten en ook de neus is modern en t.o.v. de concurrenten écht onderscheidend.
Ik heb gekozen voor de GT-Line omdat deze eigenlijk helemaal compleet was. Aangezien ik best veel rijd, vind ik de stoelen maar ook goede verlichting een pre. Beide opties waren aanwezig op deze auto. En door voor slechts 395 euro een introductiepakket te kiezen heb je ook nog automatisch inparkeren en onder meer blindspot warning er bij.
Er zijn echter wel een paar detail dingetjes waarvan ik nú eigenlijk al vind, na ruim een week, dat Renault dit met minimale kosten nét even wat beter had kunnen regelen. Ik doel hierbij op de halogeen knipperlichten in de voorbumper. Dit lijkt écht Frans (Peugeot 508 heeft het ook) want bij Duitsers zie je dit eigenlijk nooit terug en in een achteruitkijk spiegel zie je bij auto’s achter je die dit hebben het knipperlicht ook bijna nooit knipperen. Ook is het geen led. Dat doen Duitsers iets fraaier. De C-shape led dagrijverlichting had natuurlijk oranje moeten zijn als het knipperlicht aanstaat, dat had de auto nóg aparter gemaakt. En om het af te maken achter over de hele lengte een dynamisch knipperlicht (maar dat zal wel voor de update over twee jaar op de rol staan ;-)). Ook de kentekenverlichting is nog gewoon ‘geel’. Is mee te leven maar ja, het zijn de details die het soms doen vind ik. Een antenne die je er nog moet laten afschroeven in de wasstraat? Dat had toch bij een auto van bijna 34k een ‘sharkfin’ moeten zijn.
Opties om de auto verder te personaliseren ontbreken bij Renault volledig. Afwijkende spiegelkappen, dakrails, zwarte grille, wel/geen chromen accenten, matrix led koplampen, afwijkende dakkleur o.i.d., er was nog veel mogelijk geweest om binnen het model ook nog onderscheid te krijgen, nu zie je veel dezelfde auto’s rijden straks. De chromen grille ga ik bijv. nog zwart spuiten net als op de ‘echte’ GT, staat net even wat fraaier, evenals de chromen plaat achterop, gebruik ik Plasti spray voor, dan kan ik het rubber er straks bij het inleveren zo weer aftrekken.
Van binnen zijn de sport kuipstoelen heel fijn echter ietsjes te kort (of had instelbaar moeten zijn) en ook had hij bij het zitvlak voor mij wel wat verder mogen kunnen zakken. Nu heb je het idee dat je nét wat te rechtop zit, ik vind dat persoonlijk niet zo fijn al heb ik wat lange ritten achter de rug en het went zullen we maar zeggen. De stoel zelf is heerlijk.
In het R-Link2 systeem heeft Renault veel geld gestoken denk ik. Helaas is dit toch zonde geld geweest wat mij betreft. Veel te veel functies die té ver verstopt zitten en waar je als zakelijk rijder nét niet op zit te wachten. Voice control die langzaam is en veel zinnen nodig heeft, navi zelf waarbij het heel onhandig is om favorieten op te slaan of er te komen, je moet allemaal nét te veel handelingen verrichten allemaal. Ook op de startpagina is het bijv. ook niet mogelijk om een snelkoppeling naar de telefoon in te stellen of favorieten van je navi. Ik snap niet dat men niet gewoon de keuze maakt om een dergelijk mooi scherm niet te voorzien van een paar settings en voor de rest het navigeren aan bijv. Google Auto of Apple Car over te laten en TomTom op de optielijst te zetten. Je moet opnieuw allemaal weer abo’s nemen voor flitsers en kaarten terwijl na mijn eerste 5400mb update in de navigatie nog steeds de nieuwe 5 baans weg op de A1 of de nieuwe A5 bij Amsterdam niet herkend worden, wegen die ik met Google Maps al máánden beschikbaar heb. Onhandig Renault!
Conclusie is toch dat ik een heerlijke opvallende mooie complete auto heb gekozen met een fijne automaat. Ja er zijn detaildingen die wellicht ook nog eens deels persoonlijk zijn, maar die er tóch nét effe dat tikkie extra aan hadden gegeven die hem helemaal een succesnummer hadden gemaakt. Desalniettemin is het voor het geld een meer dan complete auto waar ik de komende 180.000km denk ik met veel plezier in zal rijden.
UPDATE: de bluetooth ondersteunt helaas ook niet het aansluiten van 2 of meer telefoons tegelijk, dus het is met een zakelijk en prive toestel soms wel lastig schakelen. Bluetooth v4.1 lost dit op schijnbaar en álle bluetooth versies 4.0 zouden upgradable moeten zijn maar daar moet de fabrikant voor zorgen. Dus hopelijk zorgt Renault hier in de loop van 2017 nog voor, er nu even vanuit gaande dat ik een 4.0 versie in de nieuwste Renault heb zitten, anders wordt het een vervelend verhaal vrees ik :-|.
Huidige stand 15000km;
Door een project bij mij in de buurt dit jaar nog niet zoveel gereden, is ook wel eens lekker... De auto bevalt prima. Er zijn nog niet zoveel op of aanmerkingen veranderd, die ik in het begin ook al had.
Pluspunten zijn nog steeds, de stoelen, de automaat (ook min), grootlichtassistent werkt prima, de auto in zijn geheel, stil, ruim genoeg, veel opties, luxe uitsraling,
Minpunten zijn soms de onrustige automaat (met name in bochten), blindspot bij hogere snelheid reageert al snel
niet meer (125+), ruitenwisserbladen en sproeiers zijn middelmatig, vond ik bij de vorige ook al niet zo, dit hebben Duitsers beter voor elkaar, ook op hoge(re) snelheid hebben ze nog wel eens moeite, en het Rlink2. Ik hoop echt dat ik de update naar Android Car ga krijgen binnenkort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate 1.2 TCe Limited Pano|Navi|Clima|LMV
- 2016
- 117.107 km

Renault Mégane Estate 1.5 dCi Bose | Dak | Leer | Massage | Ambiance |
- 2017
- 156.660 km

Renault Mégane Estate Plug-In Hybrid 160pk R.S. Line | Verwacht!| Head Up Display | Camera | Sensoren Rondom | Climate Control |
- 2020
- 137.569 km