Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2016) #2

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2016)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst95.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vervolg op 2012 Megane gt line

  • 95.000 km

We schrijven 2021.

Ik kom uit een 2012 Megane gt line waar ik op de kop af 1.5 jaar in gereden heb totdat ik iemand achterop kreeg en de Megane afgeschreven was.
Best zuur aangezien 1.5 jaar dáárvoor, een eveneens 2012 Megane vanwege brandstichting vervangen moest worden.

De zoektocht naar een vervanger kon weer beginnen.
Wensen:
-diesel ( omdat ik het heerlijk vind rijden )
- stoelverwarming
- station uitvoering
- gezien de leeftijd een dealeronderhouden auto
- goed geluidsysteem
- dit keer een automaat

Mogelijke kandidaten waren:
- Mazda 6 van de laatste lichting.
- Skoda Octavia
- Ford Focus
- Seat Leon
- Renault Megane 4

Hoewel ik altijd tevreden over de Renaults ben geweest toch bij de 3 andere kandidaten gaan kijken.

De Octavia viel af vanwege de, in mijn optiek, luidruchtige motor.
Opvallend genoeg was de Seat stiller en eerlijk is eerlijk: de dsg is een voortreffelijke transmissie maar de aanwezigheid van de motor deed de VAG telgen de das om.
De Focus viel af vanwege het dashboard, voor het overige een heel prettige auto.

De Mazda… wat een auto,l!
De enige zonder spaardiesel ( en daardoor ook een stuk zwaarder ) maar ik was behoorlijk onder de indruk.

Totdat.. ik de blauwe Megane tegen het lijf liep.
Het complete plaatje klopte ondanks dit exemplaar geen stoelverwarming en stoffen bekleding heeft.
Ik ben bekend met de 1.5 dci, geen strepentrekker maar meer dan voldoende voor mij.
Zonder inruil was er geen onderhandeling over de prijs mogelijk ( destijds werden de occassions onbetaalbaar en was er een tekort aan gebruikte auto’s )
Een klap geld maar wel een jaar garantie en zijn er nog een aantal hagelschade putjes verwijderd uit de carrosserie.

Dan de Megane!
Weer wat meer auto dan zijn voorganger met ook aan de achterzijde standaard ingeschakelde verlichting.

De EDC bak vraagt wat gewenning want bij het loslaten van de rem komt de auto niet direct in beweging.
Óf je trekt met wielspin op, óf er is ‘bedenktijd’ met het in beweging komen.
Dit heb ik overigens in meerdere reviews gelezen maar ondertussen zijn we perfect aan elkaar gewend.

De stoelen zitten prettig en ik probeer de kuipranden zo lang als mogelijk netjes te houden door deze bij het in-/uitstappen zoveel mogelijk te ontzien.
De zittingen blijven aan de korte kant en Renault kan wat dat betreft zeker nog leren van andere merken.
Het interieur is leuk aangekleed en de instelmogelijkheden op diverse gebieden zijn ruim te noemen.
Op de instellingen van het geluid van het Bose systeem na.. dat had nét wat gedetailleerder mogen zijn.
De ergonomie in de auto is bekend vanuit de voorgaande Megane’s maar de bediening van het R-link is toch wat omslachtiger dan in het voorgaande model.
Je bent veel te veel aan het scrollen om te komen waar je moet zijn en dat vind ik een nadeel tegenover zijn voorganger.

Ik heb overigens geen trillende motorkap maar wel een kofferbak klep die met een heel wat harde klap in het slot valt dan bij de Megane 3.
Doet toch een beetje afbreuk aan een verder mooie en fijne auto.

Het rijden:
Ik heb moeten wennen aan deze auto, ik had meer van de wegligging bij rechtuit verwacht.
Zodra er ook maar iets van wind staat dan is het te merken aan het ( wat gevoeloze ) signaal wat de auto doorgeeft.
De Renault dealer ( overigens zeer tevreden over ) heeft de ophanging en dempers getest en er bleek geen mankement te zijn.
Dit gedrag had ik overigens niet bij zijn voorgangers.
Zomerbanden 18” of winterbanden 16” maken overigens geen verschil.

Deze Megane lijkt met 1:28 zuiniger dan zijn voorgangers maar waar de actueradius voorheen tussen 1100 en 1200 km was, kom ik nu amper tot 900 km.
Mede door de geringere tankinhoud.

144.000 km
We schrijven ondertussen 18-03-2024.
Ruim 2.5 jaar in bezit en dat mag uniek genoemd worden gezien eerdere, kortstondige relaties met de voorgaande auto’s ;-)

In de eerste 1.5 jaar is er naast regulier onderhoud niets aan te merken geweest.
De distributieset is vervangen en is tegen een gereduceerde prijs gedaan, dat was nog onderdeel van de aankoop.

Tijdens de apk keuring in 2023:
Het viel mij eerder al op dat er af en toe koelwater bijgevuld diende te worden en dat bleek een lek van het kunstof thermostaathuis te zijn.
Kosten €356.
Een tegenvaller want ik heb niet eerder een lekkage gehad in 20 jaar autorijden, zeker niet bij een relatief jonge auto.
Verder waren de remschijven aan de achterzijde toe aan vervanging.
Kosten €560.

Ik geef de voorkeur aan origineel en hou deze Megane in onderhoud waar ik hem gekocht heb.

Overall gezien ben ik tevreden over de Megane maar was, hoe gek het misschien ook klinkt, meer content met de Megane 3 serie.
Het heeft even geduurd maar we kunnen het ondertussen erg goed met elkaar vinden.

Ik heb de Megane onlangs een uitgebreide, proffessionele poets/wax/reiniging sessie gegeven.
De, in mijn ogen, mooie kleur komt nog veel dieper naar voren in de zon.
Ik ben zuinig op mijn spullen en het interieur was nog smetteloos maar heeft eveneens een cleansessie gehad.

Ik ga er van uit dat ik nog een tijd met deze auto zal rijden maar ondertussen begint ook het idee op te borrelen om over te stappen naar electrisch rijden.

Deze Megane heeft mij onderaan de streep vrij weinig gekost vanwege meevallers én een veel hogere dagwaarde dan waarvoor de voorganger aangeschaft is geweest.
De huidige prijs die ik bij inruil krijg is nog altijd hoger dan wat ik zelf bekostigd heb.
Een model 3 kan best nog eens interessant zijn nu deze massaal oo de tweedehands markt komen en de prijzen aardig drukt.
Enige twijfel is er nog mbt de nog onzekere wegenbelasting voor deze auto’s.

We volgen de ontwikkelingen en ondertussen vermaken we onszelf meer dan prima.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.