Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 180.457 km |
Blij met mijn nieuwe leasebak
- 9.723 km
Na zelf ook te hebben rond gekeken op het forum en in de ‘Myreview auto’ bij mijn zoektocht naar een nieuwe lease auto. Vond ik het tijd om zelf ook een review te plaatsen van mijn nieuwe lease auto, nu ik er inmiddels enige KM’s op heb zitten.
Keuze
In oktober 2010 liep het leasecontract van mijn toenmalige leaseauto af, een BMW 318i Business line Professional met nog wat extra opties af. Dus was in Augustus/September wat rond gaan kijken naar potentiële opties.
Het moest een station (of evt. een MPV) gezien we sinds Augustus een 2e kleine hebben en de BMW 3 sedan te weinig praktische ruimte heeft. En ik had mijn eigen bijdrage naast het ‘te besteden’ lease bedrag vanuit mijn werkgever voor mezelf vast gezet, omdat ik als “auto liefhebber” redelijk wat voor een leuke auto over heb… Maar nu ik getrouwd ben en inmiddels twee kids heb zijn de prioriteiten toch wat veranderd ;-)
Uiteindelijk ook nog de keus gemaakt om voor een auto vallend in de 20% bijtelling categorie te gaan, wat de keuze mogelijkheden behoorlijk inperkt (zeker op mijn keuze moment in Aug./Sept. 2010).
Gekozen voor de Megane Estate in GT line uitvoering vanwege de “value for money”, auto is full options in mijn gekozen uitvoering en het design/uiterlijk van de Megane Estate spreek mij erg aan. En in mijn geval bijna 10K minder fiscale bijtelling t.o.v. de BMW 3 en 20% i.p.v. 25% bijtelling, scheelt ook een slok op een borrel.
Wat is het geworden?
Renault Megane Estate 1.5 dCi 110 FAP Dynamique (GT Line)
Kleur : Blue Malte
Opties : Pack GT Line
Elektrisch panoramisch glazen schuif-kanteldak
Privacy glas zijruiten achter en achterruit
Meesturende Bi-Xenon verlichting
Automatische parkeerrem
Carminat DVD navigatie & Communicatie (Arkamys 3D)
Afneembare trekhaak
Volwaardig reservewiel
Auto besteld op 2 Oktober 2010, indicatie verwachtte levering in week 3 2011. Auto was inderdaad eind week 3 bij de dealer welke nog de afneembare trekhaak moest monteren voor uitlevering.
Dus uiteindelijke levertijd was 17 weken…
De Megane op 28 Januari 2011 bij mij thuis laten afleveren.
Ervaringen tot nu toe (@ 9723 KM)
In het algemeen ben ik super tevreden met de Megane, heb dan ook nog geen problemen gehad. De GT line ligt net iets strakker op de weg als de normale Dynamique (met EDC) waarin ik ook heb proef gereden. De EDC bak kon mij niet bekoren, in het algemeen vind ik de meeste kleinere motoren met een (half)automaat niet geweldig rijden. Daar zou ik me persoonlijk dood aan gaan ergeren dus ben voor de handbak gegaan. De 6-handbak in de Megane schakelt soepel, vlot en nauwkeurig met niet al te lange slagen.
Ik rij dagelijks vanuit het Noorden naar A’dam ZO een 153 KM enkele reis, dus comfortabel stabiel vervoer met de cruise control zoveel mogelijk op de 140 is mijn dagelijkse routine.
De sportstoelen zitten daarbij erg goed, ik ben 1.85m en kan een goede zit positie vinden. In ‘zeur modus’ zou het zitvlak wel verlengbaar mogen zijn, dan zou de stoel perfect zijn (had ik op de BMW wel).
Wegligging is iets stugger als normaal maar nog erg comfortabel, een verademing qua comfort vergeleken met mijn eerdere BMW op run-flat banden. Ik heb de meeste KM’s op winterbanden gereden en ik vind de auto iets onrustig bij stuurbewegingen op snelheden van 140+ en in snel genomen lange draaiers zoals op de A6 bij Emmeloord… bijna een week op zomerbanden gereden en toen was de auto stabieler in mijn herinnering. Eind Maart weer terug op de zomer banden, dan maar weer eens zien hoe het rijdt.
De stuurbekrachtiging is net een tikkie te licht naar mijn smaak, had wat zwaarder gemogen zeker bij hogere snelheden. In de bebouwde kom is het echter prettig sturen.
De meesturende bi-Xenon lampen bevallen goed en het ‘meestuur’ effect is prettig, had hier zelf ook al ervaring mee toen ik een Citroen C6 een lang weekend als trouwauto had.
De geïntegreerde bluetooth carkit werkt goed in combinatie met mijn BlackBerry Torch.
De navigatieis iets minder intuïtief te bedienen als de i-Drive van BMW, maar na lezen handleiding en enige gewenning is alles vlot te vinden.
Wat is wat minder?
Het verbruik tot nu toe… ik kom tot nu toe op 1 op 14.7 (berekend met tankpas data over de gereden 9723 KM) dit valt me wel tegen, ondanks dat het voor mij persoonlijk qua kosten niet uitmaakt wat het verbruik is. Dit bij veel snelweg KM’s waarbij ik (in de noordelijke helft van NL) wel altijd zo’n beetje een 140-150 KM/U (= 3000 RPM of net iets erboven in VI) probeer aan te houden, met veelvuldig gebruik van de cruise control. Qua optrekken doe ik ‘normaal’, sportief optrekken heeft ook niet echt veel zin met deze motor. Boardcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 6,9 ltr. Ik heb me voorgenomen om binnenkort eens een week niet boven de 130 KM/U (= 2500 RPM of er net iets onder) te rijden om te kijken of dat verschil maakt.
Het gebrek aan bruikbare bekerhouder… ik mis de super bekerhouders uit de BMW 3 (ondanks dat het daar een optie van €150,- is) … wat door moet gaan voor bekerhouder in de Megane voor de versnellingspook vind ik totaal onbruikbaar. Ik zit er aan te denken om een losse bekerhouder te kopen, alleen nog een goede bevestigingsplaats vinden.
Leesbaarheid van de snelheidsmeter in het analoge dashboard van de GT Line is bij zonnig weer met een zonnebril op erg slecht (zwarte naald op zwarte achtergrond).
Ik wist van te voren dat het geluid van de Arkamys 3D waarschijnlijk niet helemaal aan mijn behoeftes zou voldoen… echter het valt mij niet tegen. Goed vol geluid in midden en hoog, of de speakers voldoen hangt naar mijn mening ook af van welk muziek type je luistert. Ik mis echter wel wat ‘echte laag’, wat ik in de BMW wel had (die heeft met de Professional radio onder beide voorstoelen een kleine sub).
Ik was net 4 dagen  te laat met het aanpassen van mijn bestelling, las op het forum dat iemand zijn bestelling had laten aanpassen naar Bose audio wat mij triggerde, echter was de productie van mijn auto net 4 dagen ervoor gestart waardoor men geen aanpassingen aan de bestelling meer kon doen.
Dus zal zelf wel een sub gaan plaatsen.
Things to do:
- Bruikbare bekerhouder installeren
(heb een ‘haak aan de deur’ model in beeld en anders ga ik waarschijnlijk voor een Brodit clip met een goede bekerhouder erop…)
- Actieve subwoofer inbouwen onder bestuurders stoel
(waarschijnlijk de Pioneer TS-WX11A, iemand een link naar beschrijving met de kleurcoderingen van de standaard Renault radio? Bvd.)
Tenslotte (voor nu)
Ik ben nog steeds erg blij met de Megane en hoop er nog vele lekkere KM’s mee te maken. Ik zal deze review t.z.t. nog aanvullen met mijn verdere ervaringen.
En mocht iemand nog specifieke vragen hebben, laat het weten.
@ 40728 KM
- 40.728 km
Eindelijk weer eens een update... inmiddels is de KM stand 40728.
Nog steeds erg tevreden met met de Megane.
Enigste waar ik niet te vreden over was, was de aansluiting/hermontage van de achterbumper ivm. de geplaatste afneembare trekhaak. Na enige tijd (+/-2 maand) sloot de bumper niet mooi meer aan, met name op de overgang aansluiting op het achterspatbord.
Als je het zelf met de hand wat terugduwde bleef het enkele dagen zitten om dan weer terug scheeft te gaan.
In April terug geweest naar de leverende dealer (minute service), die hebben er 'even' naar gekeken. E.e.a. in de clips gedrukt en het moest weer goed zijn. Echter hetzelfde resultaat als zelf de bumper wat terug drukken.
Bij de 30K beurt bij mijn lokale dealer dit aangegeven, echter die gaf aan niet zonder toestemming van leverende dealer e.e.a. te willen herstellen omdat zij de trekhaak niet hadden gemonteerd. Men gaf aan dat waarschijnlijk de bumpersteunen en clips vervangen moesten worden (bumper er compleet af en weer op).
Na overleg met leasemaatschappij en leverende dealer daarvoor een afspraak gemaakt bij de leverende dealer waarbij inderdaad de bumper eraf is gehaald en met een compleet nieuwe montage set er opnieuw is opgezet.
Nu zit de bumper zoals die hoort, ik blij ;-)
Verder geen problemen met de Megane gehad. Alles funtioneert naar behoren...
Wat heb ik gedaan van mijn to do list? (niet veel...)
Gemis van een goede bekerhouder is er nog steeds, echter de 'workaround' van het zetten van mijn beker in het deurvak werkt redelijk. Ik heb dan ook geen losse bekerhouder gekocht.
Qua audio geluid is de 3D Arkamys net voldoende naar mijn smaak. Ik wil nog steeds een active subwoofer bijplaatsen maar ben er (helaas) nog niet aan toe gekomen.
@ 130.457 KM
- 130.457 km
Bedacht me dat het hoog tijd werd voor een update gezien de KM’s alweer aardig oplopen en ik ook alweer aan het oriënteren ben naar de opvolger… gezien ik verwacht begin April op het max. aantal KM’s te zitten… altijd leuk ;-)
Weinig spannends te melden eigenlijk, wat uiteraard goed is, de Megane bevalt nog steeds erg goed en is probleemloos gebleken de afgelopen KM’s.
Afgelopen zomer ook een probleemloze vakantie rit naar Zuid-Frankrijk (+/- 3300 KM’s) gehad met afgeladen auto + dak koffer.
Anders dan het reguliere onderhoud heeft de auto de garage niet gezien! >> KNOCK KNOCK… knocks on wooden table
Opvallend
Iets wat me wel is opgevallen sinds een KM stand van ca. 110.000 KM is dat ik vind dat de vering/schokdemping een tandje stugger/harder (tsja hoe zeg je dat…) is geworden ten opzichte van eerder. De auto is net een beetje ‘schokkeriger’ over oneffenheden in het wegdek, je merkt oneffenheden nu meer op als voorheen. Klinkt misschien apart maar naar mijn mening is het echt zo…
Things to do...
Qua beker houder heb ik 1 die aan bovenkant van deur ‘gehangen’ kan worden geprobeerd, maar dat was toch niets in de praktijk. Ik hou het maar op in deurvak kwijtraken van flesje en/of koffie beker… voor de tijd dat ik de auto nog heb doe ik geen moeite meer.
Qua sub-woofer idem, ik had er graag 1 in gezet, maar heb er geen tijd voor vrijgemaakt om het te doen… en nu laat ik het er bij. Het geluid uit de Arkamys 3D is overigens wel acceptabel, naar mijn mening, maar ik had er graag een sub erbij gehad.
Nog ca. 35K te gaan...
Deze twee laatste dingen zijn overigens wel zaken die ik bij mijn volgende auto wel gelijk ga meenemen, gelijk mee bestellen en /of laten installeren anders blijft het erbij.
Ondanks dat de Megane inmiddels in de 14% valt gaat en nog voordeliger is geworden, gaat het voor mij in ieder geval geen Megane weer worden.
Qua auto en rijden en betrouwbaarheid kan ik hem iedereen aanbevelen, maar zelf vind ik dat je de Megane station nu toch wat te veel op de weg ziet…
(wat overigens wel verklaarbaar is gezien de ‘value for money’ en 14%, maar voor mij als iemand die het liefst in een net iets andere of minder veel voorkomende auto cq. uitvoering/kleur wil rijden is het minder…)
Ik hoop (ga ik wel van uit gezien het huidige track record) dat de nog komende 35K KM’s in ca. 4 maand net zo goed blijven gaan als de afgelopen periode met de Megane.
Auto ingeleverd @ 180K
- 180.457 km
30-8-2013 de Megane ingeleverd.
Geen problemen gehad de afgelopen 180K in 31 maanden... Geen ongeplande garage bezoeken nodig gehad.
De Megane is dan ook goed bevallen.
De opvolger is een 508 SW geworden, overgenomen van vertrekkende collega... waardoor de keuze toch iets anders werd dan eerst voorzien, maar goed. Daarvoor maak ik binnenkort een aparte review aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Estate Renault Megane 1.5 DCI Bose airco ecc lmv Panorama dak
- 2012
- 277.877 km

Renault Mégane Estate 1.6 Expression 2e Eigenaar,Navi,Clima,Cruise,Trekhaak,Bluetooth,Elek ramen,Lm velgen,N.A.P,APK tot 05-2026
- 2010
- 190.133 km
![Renault Mégane Estate 1.5 dCi Bose [ NAP trekhaak BOSE climate ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57539921/0-9663b6a8056cc8d27c5e412ef87efefd.jpg)
Renault Mégane Estate 1.5 dCi Bose [ NAP trekhaak BOSE climate ]
- 2012
- 188.217 km