Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #33

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf144.845 km
KM-stand laatst203.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne wagen

  • 176.304 km

Het is ondertussen al weer een goed half jaar geleden dat ik deze auto heb aangeschaft. Ik heb voor deze wagen een Ford Focus uit 2005 benzine gehad en daarvoor een Opel Astra station uit 1997 met ECO-Tech motor (een echte ramp die ECO-Pech motoren)

Ik heb deze wagen gekocht na wat wikken en wegen. De rede dat ik van mijn Ford af moest was niet omdat het een slechte wagen was (in tegenstelling tot de opel) maar omdat deze te duur was voor mij persoonlijk. Ik rij door mijn werkzaamheden als zzp-er vrij veel voor mijn werk en daarom was een diesel een logische keuzen.

Na heel wat wagens te hebben bekeken en testritjes gemaakt te hebben kwam ik uit op een ford focus uit 2012 en deze wagen. De ford was nog iets zuiniger in gebruik maar voor de rest kwamen de kosten gelijk uit. De Renault had een klein beetje meer verbruik maar kan in tegenstelling tot de Ford, die een gammele 300kg kan trekken, een mooie 1500kg achter je aan trekken. Dit was voor mij wel doorslaggevend omdat ik wel een wagen wil hebben die in ieder geval nog iets erachter kan trekken, zoals een caravan, grote aanhangwagen of een paardentrailer.

Deze wagen is een ex leasewagen die ik gekocht heb bij de dealer die ook de leasing deed hiervan. Alle boekjes waren netjes op orde en op een paar kleine dingetjes na zag de wagen er heel er goed uit. Daarbij kreeg ik ook 6 maanden Bovag garantie waar ik ook gebruik van heb moeten maken maar door andere reviews op autoweek wist ik zelf meestal al het probleem vast te stellen nog voor ik een telefoontje naar de dealer had gepleegd.

Ik heb tussen de 145.000 en 155.000 de meeste "problemen" meegemaakt waarvan 1 toch wel erg vervelend was. Ik had de auto net 1 dag in bezit en moest op weg naar een klus. de dag ervoor om 23:00 ging er al een foutmeldings-lampje van de motor branden. De turbo werd uitgeschakeld evenals de cruisecontrol. die laatste is wel vervelend als je 180km naar locatie moet rijden. Helaas kon ik ze ook niet bereiken omdat het een zondag betrof. Maandag morgen heb ik dan ook in alle vroegte de dealer gebeld en ik kon de zelfde dag nog terecht en het probleem was snel vastgesteld. Het ging om iets in de uitlaat (weet niet meer exact hoe het zit helaas), maar volgens mij zat het nog voor de katalysator . Ergens in een bocht was redelijk wat roetopbouw en daardoor was er een sensor die het niet meer deed. Hierna heb ik er gen last meer van gehad (al verwacht ik wel dat dit probleem rond de 290.000-300.000km weer zal optreden).
iets later (denk rond de 150.000) deed een achterlicht van mij het niet meer. Dit bleek te komen door de afdichting van het derde remlicht die bros was en daardoor ging lekken (bekent probleem bij deze serie) dit laten repareren en een nieuwe rubberen pakking in laten zetten zodat deze niet meer zou lekken.

Vanaf toen nog wel eens voor een kapot lampje op bezoek gemogen en ik heb een update op de radio laten uitvoeren omdat deze met bluetooth het niet leuk vond (en vind) dat ik een fasetijd in mijn playlists heb staan. Als ik de telefoon dan direct inplug via USB dan heb ik er geen last van. Niks aan te doen helaas. Jammer maar ik kan er mee leven. Waar ik minder mee kan leven is de geluidskwaliteit die ik toch aan de slechte kant vind. Het is leuk als je wat achtergrond muziek wil, maar als je een keer de volume op standje 20 zet dan hoor je een vervorming in het geluid... Misschien toch maar eens kijken wat zo'n bose-set kost om te laten inbouwen.

Het verbruik is bij mij gemiddeld 1:18,7 en ik rij stevig door ook vaak over de autobahn en snachts als er niemand op de weg zit naast mijzelf is het 140 a 150 over de snelweg (sssst niemand zeggen) maar de laatste tijd probeer ik ook iets rustiger te rijden en ik merk dat het verbruik nu meer richting de 1:21 gaat.

binnenkort gaat mijn wagen dan echt weg voor de eerste onderhoudsbeurt (een kleintje). Ik ben benieuwd wat de kosten zullen zijn.
Tot nu toe heb ik in ieder geval op een paar kleine minpuntjes heel veel lof over deze wagen en ben ik zeer tevreden over de prestaties.

Op naar de eerste beurt (in mijn bezit ;-) )!

De "eerste" "kleine beurt"

  • 179.276 km

Even een kleine update:

Gister was het zover. De eerste beurt in mijn bezit. Het zou in eerste instantie een klus zijn die €409,- zou kosten, helaas is dit ietsjes meer geworden... €1118,-

Hoe dat komt, nou als volgt:

Bij de kleine beurt worden alle vloeistoffen vervangen en bijgevuld + oliefilter + diesel filter + luchtfilter word vervangen wat dan inclusief het arbeidsloon op €409,- uitkomt. Daarnaast werd er een gratis apk uitgevoerd en mijn auto is gratis gewassen.. Ook heb ik de hele dag een gratis leenwagen meegekregen. Je betaald misschien iets meer maar dan heb je ook wat.

Nadat de mannen een uurtje of zo met mijn auto bezig waren werd ik gebeld.
De 2 voorbanden waren nagenoeg op (respectievelijk 1.6 en 1.9mm) de achterbanden hebben nog even te gaan gelukkig, ook de remschijven en blokken moesten worden vervangen. De stakkers hadden het toch wel gehad en gezien ik binnenkort op vakantie ga met deze wagen vond ik het wel handig om er direct in te investeren.

Hierbij ga ik er wel vanuit dat dit natuurlijk even duurt voordat ik dit weer moet laten vervangen. De wagen is weer helemaal op orde en ik kan er weer een goeie 30.000 km tegenaan. Voor de rest waren er gelukkig geen gebreken. De wagen rijd wel weer iets vlotter met de nieuwe olie het is een miniem verschil maar toch merk ik het.

Ik ga als wij binnenkort weg zijn even goed bijhouden hoeveel ik gemiddeld rij per liter. Daar ben ik wel benieuwd naar gezien ik over de Duitse Autobahn wat meer vaart wil maken als hier in Nederland. Ik zit te denken aan gemiddeld 160- 170kmph te gaan rijden, we rijden s'nachts dus moet goed te doen zijn zonder al te veel te moeten remmen voor het overig verkeer.

Ook ben ik benieuwd of de wagen (en ik zelf) deze snelheid wel leuk vind over zo'n lange periode. Ik ga er vanuit minimaal 6:30u die snelheid te rijden... het zal mij benieuwen.

Voor de rest heb ik een beetje gekeken of het mogelijk is een iets beter audiosysteem in mijn wagen te krijgen. Ik heb misschien iets gevonden, maar mij kennende moet ik daar eerst goed op researchen voor ik daar echt iets mee ga doen.

Na mijn vakantie probeer ik even een korte terugkoppeling te geven op wat mijn bevindingen zijn.

Ik denk tot over 5000 á 7000 km

Hard rijden met comfort

  • 191.000 km

Het is al weer even geleden dat ik op vakantie ben geweest maar ik zou hier nog even op terugkomen was mijn bedoeling.

Dus bij deze:

Ik heb de kilometers bijgehouden die we hebben gereden in Duitsland. Ik wil even bij zeggen dat we dus wel ongeveer een 160-170 km/h hebben gereden. Ik meende dat je door het gebruik van deze auto wel aanzienlijk zal stijgen, maar dit blijkt best mee te vallen. Met een gemiddeld verbruik op de autobahn is 7,5l/100km (1 op 13,3) wat me met deze snelheden toch wel aardig meevalt.

Ik heb relatief gezien vrij weinig gereden sinds mijn laatste beurt, omdat ik een aantal werkdingentjes hebt gehad die iets dichter bij huis lagen.

Ik zit er nog wel steeds aan te denken om het audio systeem van de Renault Mégane te vervangen. Ik merkte namelijk wel toen ik 160 km/h reed dat de audio het overige geluid niet kon bijbenen. Dat is natuurlijk niet helemaal waar want je kunt het wel hard genoeg zetten maar het gaat dan wel wat vervormen. Als muziekliefhebber luister ik graag naar muziek die niet krakend uit mijn speakers komt. Nu is dit tot volume standje 19 á 20 ook nog wel redelijk goed doen maar op moment dat je volume standje 22 aantikt dan merk je een heel groot verschil in geluidskwaliteit. Alsof de versterkers het gewoon niet aankunnen.

Ik heb ondertussen ook nieuwe winterbanden voor mijn auto gehaald. Deze zijn van het merk Nokian en een echte aanrader wat mij betreft. Hiervoor heb ik ook eens hele set nieuwe velgen gekocht die ook passen bij de grijs accenten van de rest van de auto. Ziet er weer top uit! (update: zie foto)

Voor de rest merk ik dat het verbruik van de Mégane gemiddeld rond de 1/19 zit. Dit vind ik niet heel slecht maar ook niet super goed. Dit kan er natuurlijk aan liggen dat de Renault ondertussen al bijna 200.000 km er op heeft zitten. Daarbij rij ik normaal gesproken nog steeds rond de 130 - 135 km/h en niet echt langzamer.

Voor de rest valt er eigenlijk vrij weinig te vertellen over mijn Renault en hij doet het heel erg goed ik stap nog elke dag met heel veel plezier in en met uitgerust uit. Het comfort is goed, hij ligt lekker op de weg, hij is ruim en kunt er genoeg in kwijt en is voor mijn gevoel toch een van de zuinigste auto's die je kan rijden.

Om even een kleine vergelijking te maken kameraad van mij rijdt een Volvo V 40 en die heeft mij verteld dat hij rond de 102-104 km/h het meest zuinig rijdt en dan rijdt hij ongeveer 1/22,5 ik rij met die snelheden ongeveer 1/26.

De volgende review komt wel weer als ik een beurt laat doen of als ik echt iets nieuws heb.

Ik vindt de Mégane in ieder geval nog steeds een aanrader!

5 keer de aarde rond.

  • 203.000 km

Daar zijn we dan weer... Ik hoop altijd maar dat deze verhaaltjes makkelijk weglezen voor mensen die geïnteresseerd zijn in deze wagen.

Een heleboel kleine ritten hoeven maken (en meestal vanuit daar met ander vervoer) dus eigenlijk niks gereden met mijn eigen wagen. In ieder geval zijn de 2 ton behaald! Helaas heb ik het niet over zien springen op mijn km-teller :'(.

Mijn auto rijd nog steeds als een zonnetje en ik ben ervan overtuigd dat de beveiliging wel snor zit. Waarom... nou het zit zo:

Voor mijn werk zit ik door heel Nederland en begin april zat ik in Amsterdam. Bij terugkomst bij mijn auto deed mijn sleutel het niet. Dus ik dacht; Raar, ik heb mijn batterij 3 maanden geleden vervangen (die ervoor heeft de sleutel 1jaar en 3 maanden mee gewerkt) maar goed die vervangen we wel even (heb 4 reserve batterijen liggen in de auto).

Na het gebruik maken van de noodsleutel en het vervangen deed de key het nog steeds niet. Dus ik dacht dan steek ik de kaart in de sleuf en dan gaat deze vanzelf aan.

Dit bleek helaas niet te werken. Ik kreeg de melding "Sleutelkaart wordt niet herkent."
Hiervoor was ik vlak na aankoop al eens terug geweest bij de dealer, maar deze zeiden dat als ik de wagen open kreeg dit geen probleem moest zijn. Tot op dat moment wat dit op helemaal correct en is dit nooit een probleem geweest.

Afijn, na een goeie 4,5 uur aan het over een weer bellen geweest is de wagen afgesleept en ergens veilig weggezet en ben ik met een leenwagen de reis van 2u naar huis gaan maken om de volgende dag met de wel werkende reserve sleutel terug te rijden.

Ik kan je vertellen dat als je dus net als mij altijd de deuren afsluit door op de afsluitknop te duwen je dus ook onder geen beding dat apparaat gestart krijgt zonden de goeie sleutel! Tip aan jullie mensen dat als jullie dat ook doen, zorg dan wel dat je zeker weet dat de sleutel ook herkent wordt. Dit check je door deze in de cardreader te stoppen onder de radio en als het goed is gaat de auto op contact. Zo niet dan zou ik even naar de dealer gaan en een nieuwe kaart kopen of zoals in mijn geval eisen.

Uiteindelijk heeft de dealer alles kosteloos opgelost en nog wat andere dingen gerepareerd zoals een loszittend clipje in de achterklep en ze hebben het 3e remlicht nu afgekit (in samenspraak met mijzelf) i.v.m. wederom een lekkage in de achterklep (zelfde plaats als de 1e keer).
Er zat nog en klein rammeltje aan het einde van de reparatie maar daar wordt nog naar gekeken binnenkort. (to be continued...)

Voor de rest rijd mijn wagen heerlijk en met de winterbanden nu deze of volgende week als laatste week op mijn auto moet ik afscheid nemen van een heerlijk, stil, zuinig, vast liggend setje winterbanden en gaan binnenkort weer de zomerbanden eronder.

Ik heb ook even de standen bijgehouden voor de bandjes en met deze set rijd je het volgende:

stadsverkeer 1:17,5
80km 1:28
100km 1:24,5
120km 1:21,5
130km 1:19

Beste goeie verbruik cijfers dus en al zeker voor winterbanden.

Ik ben nog steeds heel erg tevreden met deze wagen en ik ben benieuwd wat de onderhoudskosten gaan doen bij de komende beurt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.