AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #10

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf191 km
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 712 km

Vorige week donderdag werd 'mijn' Mégane op het werk afgeleverd. Omdat de auto gereden werd, stond er jammer genoeg al 191km op de teller toen ik de sleutelkaarten kreeg (besteld bij Munsterhuis Enschede, afgeleverd in Eindhoven). Een heel kleine domper op de feestvreugde ;-)

Eenmaal oog in oog met de auto, kan ik een klein vreugdedansje niet onderdrukken: de combinatie van de Bleu Malte metallic lak en het wit met zwart lederen interieur komt nog beter uit de verf dan ik had durven dromen. De in Dark Metal gespoten dakrails, spiegels, deurgrepen en wielen maken het plaatje af.

Instappen maar! De sportstoeltjes zitten me als gegoten. Vervolgens het lekker dikke stuurtje naar me toe trekken... Hmmm... misschien ben ik een zeurkous, maar ik had het graag nog iets verder naar me toe gehad. Dan de stoel maar weer een tikje naar voren en iets omlaag... Ja, zo zit het eigenlijk best ok! Wel jammer dat het witte 'leer' wat besmettelijk is. Ondanks slechts 191km op de klok ziet de linkerwang van de zitting er al wat smoezelig uit. Gelukkig blijkt het makkelijk schoon te maken, maar ik zal dus regelmatig met de poetslap in de weer moeten.

Starten maar! Na een druk op de knop komt het dappere dieseltje beschaafd tot leven. Met het raam open, is het geluid toch even wennen: hij klinkt ook een beetje als een spaartorretje... Mijn 308 met 1.6 diesel had een zwaardere - en in mijn ogen meer indrukwekkende - dieselklop. Dat terzijde...

Eenmaal onderweg zou je niet zeggen dat je van doen hebt met een dieseltje met maar 1461cc slagvolume. Vanaf 1500 toeren is het apparaat goed bij de les en kost het geen enkele moeite om meer dan adequaat mee te komen met het verkeer. Wat dat betreft is het des te meer jammer dat niet alle verhoudingen van de (zes)versnellingsbak even lekker zijn gekozen. Met name bij het schakelen van I naar II heb je net even teveel terugval in toeren waardoor de motor niet thuis geeft. Over het schakelen zelf overigens geen klachten: de schakelwegen zijn kort en de versnellingen laten zich trefzeker inleggen. Ook het gevoel in de pook is in orde. Waar ik in andere Renaults nog wel eens het idee had de pook af te breken (zo ver leek die door te buigen), is dat in de Mégane niet het geval.

Renault heeft duidelijk veel werk gemaakt van de geluidsisolatie en niet zonder succes: op constante snelheid is motorgeluid binnen in de auto domweg niet waarneembaar. Niet in de laatste plaats wordt dit veroorzaakt door de lange verhoudingen van de versnellingsbak: bij 120km/u op de teller wijst de naald van de toerenteller net 2000 toeren aan. Dit draagt in hoge mate bij aan het comfort aan boord.

Over comfort gesproken: Renault verloochent haar afkomst niet. Ondanks het iets verlaagde onderstel en de 17" wielen, is de Mégane heerlijk comfortabel zonder week te worden. Als GT-line zit er ook nog een prettig scherp randje aan: bochten zijn een klein feestje. Mooie balans tussen comfort en dynamiek!

Heb ik dan niks te klagen? Oh jawel! Opberg- en aflegruimte is gewoon vrijwel niet voorhanden. De deurvakken zijn klein en de bekerhouder voor de versnellingspook is niets anders dan een complete ontwerpfaal: een medium sized frisdrankbeker van een willekeurige fastfoodketen kun je domweg niet rechtstanding in de bekerhouder plaatsen, puur omdat er in de hoogte onvoldoende ruimte is. Buiten dat: maar één bekerhouder, Renault? We leven in 2012; niet 1992!

N.B.: Waardering voor betrouwbaarheid en gebruikskosten op 4 sterren gezet. Ik rijd deze auto in de lease en in combinatie met de nieuwheid van de auto kan ik daar (nog) geen oordeel over geven.

Gewenning

  • 1.241 km

Er staan weer een paar honderd kilometer extra op de teller en de wittebroodsweken zijn zo zoetjes aan voorbij. Net als in een echt huwelijk hebben beide partijen hun onhebbelijkheden en in dit 'verstandshuwelijk' (tja, 14% bijtelling, ik kon er niet omheen) is dat niet anders. Mijn eigen gebreken doen gelukkig niet ter zake in deze review, maar die van de Mégane des te meer ;-)

In mijn eerste kennismaking schreef ik al dat de motor onder de 1500 toeren niet thuis geeft. Dat punt blijft staan. Hoewel ik inmiddels hieraan begin te wennen (en daardoor mijn schakelmomenten beter weet te kiezen), blijft het 'turbogat' wat mij betreft te nadrukkelijk aanwezig. De 308 die ik hiervoor reed (1.6 diesel, 110pk, 240Nm) was onderin veel soepeler. Toch maar eens kijken naar de mogelijkheden voor chiptuning.

Ander puntje van kritiek betreft de besturing. De vrij sterke bekrachtiging filtert toch wel erg veel feedback van de voorwielen weg. Ik voel nauwelijks wat de voorwielen doen. Dat valt extra op, omdat de wegligging juist prima is. Het onderstel leent zich namelijk prima voor een 'sportieve' rit. Grappig wel, omdat het in de 308 juist precies andersom was: het onderstel wat te slap, maar wel heerlijke feedback via het stuur.

Eerder heb ik al een kritische noot geplaatst waar het opberg- en aflegmogelijkheden betreft. Dat doe ik nog steeds. Sterker nog: de Mégane is in dat opzicht ronduit een drama. Het heeft echter ook een voordeel: ik heb nu echt helemaal geen overbodige troep meer in de auto liggen...

Het rijgedrag van de Mégane blijft onverminderd prima. Renault heeft mijns inziens een perfecte balans weten te vinden tussen comfort en sportiviteit. De auto helt nauwelijks over, maar is ook weer niet plankhard afgeveerd.

Qua 'sterren' geen wijziging in mijn oordeel. Betrouwbaarheid laat ik op vier sterren staan, omdat de kilometerstand en leeftijd nog te laag zijn om de vijfde ster te krijgen. Als-ie volgend jaar rond deze tijd nog steeds fout-/probleemloos is, zal ik gaan nadenken over de vijfde ster...

We zijn los!

  • 5.171 km

Sinds kort moet ik voor mijn werk weer langere afstanden rijden en daarmee loopt de kilometerstand gestaag op. De Mégane lijkt daarmee ook steeds beter zijn vel te komen zitten. De 5000km-grens is inmiddels ruim gepasseerd, dus tijd voor een update.

Ik zei het al: de Mégane lijkt steeds beter in zijn vel te zitten. Waar ik in het begin toch veel moeite had met het enorme turbogat onder de 1500 toeren, lijkt de motor inmiddels wat beter op te pakken van onderuit. Daarmee is het verschijnsel niet weg, maar de auto pakt merkbaar beter op. Deze diesel moet blijkbaar echt eerst los komen...

Ook op snelheid lijkt het allemaal wat makkelijker te gaan. Vanaf 90 km/u in de zesde versnelling weer versnellen gaat nu zonder morren en als de turbo eenmaal op stoom is (vanaf 1700-1800 toeren) gaat de auto zelfs opmerkelijk vlot van kiet; ook in het hoogste verzet. Ik krijg steeds meer ontzag voor dat 1461cc metende zelfontbrandertje.

Na twee maanden is de liefde derhalve nog steeds niet bekoeld. Het is echter ook niet alles peis en vree en het oordeel over betrouwbaarheid zet ik zelfs terug van vier naar drie sterren. Hoewel de auto me niet heeft laten staan, zijn er toch enkele voorvallen geweest die me doen twijfelen aan de kwaliteit op de langere termijn. In de afgelopen weken is het meermaals voorgekomen dat de radio/navigatie spontaan opnieuw startte. Het geeft een erg 'unheimisch gefühl' als tijdens het rijden ineens de muziek ophoudt en de navi op zwart gaat... Ook de 'handsfree card' lijkt niet helemaal vrij van storing. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat de auto niet uit zichzelf op slot ging als ik wegliep. Fransen en electronica... het zal wel nooit een gelukkig huwelijk worden ;) Ik hoop niet dat dit een voorbode gaat zijn voor meer problemen...

Verder bevalt de Mégane me nog altijd uitstekend. De stoelen zitten top (al is het witte leer wel besmettelijk) en het onderstel is uitstekend

De eerste tien :)

  • 10.000 km

De eerste tienduizend kilometer zijn een feit, bijna exact drie maanden na aflevering. Tijd om weer eens te evalueren en reflecteren.

De belangrijkste wijziging in mijn waardering: de betrouwbaarheid krijgt van mij weer vier sterren i.p.v. drie. De spontane reboots van radio en navigatie bleken veroorzaakt te worden door mijn privé telefoon (Android 2.3.5). Met mijn zakelijke telefoon (Windows Phone 7.5) is er geen vuiltje aan de lucht. Als ik de kans krijg, wil ik nog een keer gaan testen met een Android 4.0/4.1 device, maar de kans is aannemelijk dat ik mijn privé-telefoon ga uitfaseren en dan is dit sowieso geen issue meer.

Wat me verder is opgevallen? Ik hoef totaal geen moeite te doen om een net verbruik te realiseren. Ik rijd gemiddeld ruim 1:20 met 120 op de cruise control en af en toe een uitspatting naar snelheden die mijn rijbewijs in gevaar brengen... Over dat laatste gesproken: ook bij hoogst illegale snelheden op de snelweg, blijft het opvallend rustig in het interieur. Wind- en bandengeruis nemen weliswaar navenant toe naarmate de snelheid oploopt, maar het is toch voornamlijk het snelheidsverschil waarmee je het overige verkeer passeert wat je duidelijk maakt dat je met het behoud van je rijbewijs aan het spelen bent...

En doorrrrr.....

De bediening van de radio blijft in negatieve zin opvallen. Ik vind dit zelf een dusdanig groot minpunt dat ik niet weer voor een Renault zal kiezen als de bediening tegen die tijd nog steeds zo 'ruk' is... Ergonomisch is het gewoon een drama en de interface is niet veel beter. Schrale troost is dat de meest basale functies als volumeregeling en het opnemen/ophangen van de telefoon prima op de tast te bedienen zijn met de satelliet aan de stuurkolom. Het wisselen van voorkeuzezender moet echter al weer via de knoppen op het dashboard... Onbegrijpelijk...

Ook jammer: de beperkte capaciteit van de ventilatie. Ik gebruik de A/C het liefst zo min mogelijk: alleen voor verkoeling in de zomer en om beslagen ramen tegen te gaan als het koud is en/of regent. In de Mégane slaan de ruiten echter bij het minste of geringste al dicht, waardoor ik vaak ook bij droge, heldere weersomstandigheden de A/C moet inschakelen, omdat ik anders geen steek meer zie. In andere auto's had ik hier toch beduidend minder last van.

Om toch positief af te sluiten: de stoelen zitten me nog altijd als gegoten, de motor presteert prima en het weggedrag is prachtig: ietwat straffe demping op korte oneffenheden, maar een prachtige wegligging in lange doordraaiers.

Om kort te gaan: jammer van de radiobediening, maar verder een heerlijke kar!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren