Renault Mégane Estate dCi 110 Eco2 Bose (2017)

autoreview

Renault Mégane Estate dCi 110 Eco2 Bose (2017)

Signalement

UitvoeringMégane Estate dCi 110 Eco2 Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst188.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Megane Estate Bose

  • 15.400 km

In verband met gezinsuitbreiding(3e kind) moest ik noodgedwongen kijken naar Stationwagons. Mijn vorige auto de Volvo V40 was te klein om met 2 zitjes en een puber achter mee te kunnen.
Ik had de keuze uit de volgende merken.
-Golf Variant
-Octavia Wagon
-Leon Wagon
-Megane Estate
-308 Station.
Golf viel al meteen uit omdat hij vergeleken met de concurrenten duurder en kaal is. Ik vind hem ook niet de mooiste.
Octavia heb ik eerder ervaringen mee gehad en dat was niet fijn. Model is ook al een tijdje op de markt plus dat de Octavia qua leasebedrag net zoals de Golf flink duur uitkomt en best kaal is.
Leon kwam net met een facelift en was best een interessant keuze.
Megane Estate was liefde op het eerste gezicht. Schitterende station met mooie lijnen en een mooie neus.
308 was voor mij ook geen optie in verband met de kleine stuur en ook qua uiterlijk vond ik de Leon en Megane veel mooier.
Keuze tussen Leon en Megane was lastig maar de Megane was ondanks de hogere nieuwprijs veel lager in de leasebedrag. Dat is best vreemd , zal wel met de restwaarde te maken hebben. Ook was doorslaggevend dat de Megane met de Bose uitvoering al helemaal compleet is. Je hoeft er bijna niks bij te nemen als je geen onnodige luxe erbij wilt.

De Megane had standaard 17 inch velgen totdat ik moest bestellen. Ineens stond er een eco2 versie met 16 inch velgen op mijn lijstje wat maandelijks 20 euro minder zou gaan kosten. Ik rij altijd het liefst met 16 inch omdat ik vind dat dat comfortabeler rijdt. De 16 inch velgen waren model Silverline. Die zien er niet slecht uit.
Het werd uiteindelijk dus de Bose Eco2 110pk.
Kleur Cosmos bleu. Vond ik mooi staan met al dat chroom op de auto. Als extra was de Easypack in de aanbieding voor 0 euro. Dan krijg je gratis achteruitrijcamera+Parkeerhulp (zelf inparkeren) bij.
Wel heb ik de grote scherm genomen. Vond het wel proberen waard ondanks slechte review van de Autoweek redacteur.
Auto besteld in Februari. Leverdag was 1e week van Juni.

Auto gehaald bij dealer Stam Leidsche Rijn langs de A2.

Eerste indruk:
Na de v40 was de ruimte achterin meteen wat je opvalt. Enorm veel beenruimte en breed genoeg voor 3 kinderen.

Auto vond ik veel stiller dan de v40. Eerste kilometers merk je dat je in een grotere auto rijdt. Misschien door de platform van de Talisman die een langere wielbasis heeft voelt het gewoon wat groter aan.
De stoelen zitten perfect , zijn van half kunstleer en zijn in verschillende modes te afstellen.
Dashboard is mooi afgewerkt met zacht spul met wat plastic ertussen. Grote scherm is makkelijk te bedienen en de tellertjes zijn goed zichtbaar.
Na 2000 km even "Oberhausen straight" gedaan. Wat meteen opviel was dat de 110 pk sterke motor niet zo rap was als de 115pk van de v40. Tot 160 spurt ie vooruit maar na 160 blijft de boel hangen en met hangen en wurgen haal je de 180 tot er weer een geel kenteken met 90 km per uur voor je springt. Nee je merkt dat dit niet een snelheidsduivel is maar voor Nederland is het meer dan genoeg.

Bediening:
Rlink2 -
Eerste dag ben je de boel aan het uitzoeken maar zodra je er aan gewend raakt is het allemaal makkelijk te bedienen. Dealer gaf aan dat ik de nieuwste versie heb en dat het wat sneller is dan de vorige versie. Dat merk je ook door snel door de menus te tikken.
Je kan erg veel functies instellen.
-Bose systeem geeft een krachtig geluid en veel bas vanuit de subwoofer die in de koffebak ligt.
Nadeel is dat je alleen Fader en Bass/Hoge tonen kan instellen. Dus er is geen equaliser aanwezig waardoor je moet accepteren wat er uitkomt. Hier baalde ik wel van omdat je niet je gewenste tonen voor desbetreffende soort genre kan instellen. Dealer geeft aan dat de Rlink zichtzelf instelt voor bijv. rockmuziek/rapmuziek/pop etc.
-DAB+ is nieuw voor mij. Eerste ervaring is dat het heerlijk klinkt en je alleen de zenders opzoekt door de lijst te scrollen. Geluid is helder digitaal en je hebt veel zenders waar je nooit van hebt gehoord. Mooie uitvinding. Ik luister nooit radio maar nu is het in combinatie met Bose genieten.
-Sense Modus. Je kan de auto instellen op Eco/Sport/Comfort/Neutraal en persoonlijk.
Eco zorgt ervoor dat de auto voor geen meter rijdt. Daar bedoel ik mee dat de acceleratie wordt "ingehouden" waardoor je het gevoel hebt dat de turbo het niet doet. Airco blaast minder, onnodige verbruikers worden beperkt en je krijgt een groen display met een vakje waar je je aan moet houden met de toeren. Dit allemaal bij elkaar zorgt voor een zuinig rijgedrag waar de auto je dus mee helpt.
Sport krijg je een rode display wat sportiever oogt. Als je rijdend van Eco naar Sport wisselt voel je de auto vooruit duwen. Stuur wordt ook zwaarder waardoor je sportiever kan rijden. Nadeel is dat je bij het opnieuw opstarten van de auto op Neutraal stand weer handmatig naar Sportief moet.
Comfortable krijg je een blauw display met analoog kmteller. Stuur wordt erg soepel en de bestuurdersstoel begint je rug te masseren. Die kan je trouwens handmatig uitzetten.
Bij Perso kan je alles instellen naar eigen wens en dus combineren van de modes is mogelijk. Airco op Eco en Rijgedrag op Sportief bijvoorbeeld..

Cruise en Limit Controle kan je aanzetten door een knopje bij de bekerhouders. Dit is niet zo prettig. Had makkelijk op je stuurwiel gekund maar ja alles went.

TomTom navigatie werkt perfect. Nieuwste kaar is al geinstalleerd en je hebt gratis tomtom traffic. Auto is verbonden met eigen internetverbinding waardoor je up to date files kan bekijken op je route. Auto geeft ook de trajectcontroles meerdere malen aan en je kan het zo instellen dat je je gemiddelde snelheid kan zien.
Coyote is voorgeinstalleerd en werkt ook prima. Aantal keren gewaarschuwd voor mobiele flitsers die andere gebruikers hadden gemeld.

Audio kan op 2 verschillende manieren beluisterd worden. Via 2 USB ingangen en een SD card ingang. een Sd'tje van 32 gig volgooien en genieten maar.
Video's worden afgespeeld als de auto stil staat.
De sfeerverlichting in de deuren ziet er ook mooi uit.

Auto heeft een tankinhoud van 47 liter volgens de specificaties.
Ik rij best zuinig en rij niet zo snel op de snelwegen maar in combinatie heb ik 4,7/100 gehaald. Bij 780km ging lampje branden. Ik ben nog 40 km doorgereden totdat de pijl bijna op de laagste stand kwam. Helemaal vol ging er 42 liter in. Het nadeel is dat zodra lampje gaat branden de boordcomputer geen actieradius meer weergeeft.
Kortom kleine tank en wat vaker tanken.
Bij mijn Octavia ging er ruim 50 liter in waar ik meestal rond 1100 km mee reed.

Na de eerste 3000 km heeft de Megane me erg positief verrast. Na de Volvo dacht ik of had ik verwacht dat de Megane minder comfortabeler zou zijn. Een mooie comfortabele auto waar ik de eerste 2 weken erg tevreden mee ben.

Over 2 weken ga ik een lange reis maken naar Oost Europa. Ben benieuwd hoe een beladen Megane zicht staande houdt.


UPDATE 11 AUG

Even een update na de vakantie.

In Juli 3 weken 10.000 km gemaakt met de Megane.
Met 3 kids achterin naar Turkije gereden.
Ervaringen zijn zeer goed. In Duitsland kan je relaxt op cruise controle met 150 rijden zonder dat er veel lawaai is.
TomTomTraffic deed het helaas niet. Terwijl het wel werkte in landen als Hongarije Bulgarije en Turkije.
Stoelen zijn ideaal voor lange ritten. Airco op eco stand werkt heerlijk als je snachts rijdt. Dan wordt het geen koelkast achterin.
Op de bergen ook weinig moeite met de 110 pk.
Voornamelijk op sportstand gereden omdat je dan behoorlijk meer power hebt.
Verbruik was verschillend.
In Duitsland gemiddeld 7l/100 maar in vlakkere landen zoals Hongarije en Bulgarije heb ik 4,5l/100 gehaald met gemiddelde snelheden van 130 km/h.
Navigatie is echt een hele goeie. Zelfs in centraal Turkije gaf hij de straten nauwkeurig aan. Goede keuze dus.
Wat mij opviel was dat de auto niet snel warm wordt van binnen. Misschien te maken met de getinte ramen. Bij 45 graden koelde de auto binnen enkele minuten af.
Het is echt een goede reisauto.

Wat mij opviel was dat ze in Turkije de Megane Sedan veel gebruiken. Je ziet ze echt in elk straat rijden. Schijnt dat ze daar geproduceerd worden. Veel mensen keken me raar aan omdat ze nooit een Megane Station hebben gezien.
De Sedan mist wel de C vormige ledlampen. Zij hebben 3 puntjes voorin.

Even over de Coyote. Terug in Nederland was de Coyote weer actief.
Op de zuidelijke ringweg van Utrecht A12 Paralelweg waar je 80km/h mag geeft de dame van Coyote aan dat de maximum snelheid beperkt is tot 100 km per uur. De Auto geeft wel keurig 80 aan op je teller..
Op de A2 richting Amsterdam was het ook geen pretje. Rond 19:45 mag je 130 maar zodra je de 100 passeert gaat de Coyote als en gek piepen en waarschuwen dat de max snelheid beperkt is tot 100 km/h. Jammer dat je hem dan moet uitzetten.

Wat me ook is opgevallen is dat de auto veel zuiniger is geworden.
Voor de vakantie (tot 4500 km) was de gem verbr 4,7/100 op dezelfde route scoor ik nu 4,2/100.
Ik rij door tot t lampje brandt (dan gaat er 41 liter in). Dan haal je ongeveer 850 a 900 km. Voor de vakantie haalde ik net de 800.

update

  • 164.000 km

Na een zeer lange tijd weer eens een update.

Einde leasecontract nadert inmiddels. Denk ongeveer een half jaar te gaan.
In verband met het nieuwe thuiswerken ga ik vanaf 1 januari niet meer prive rijden met de Renault. Ik ga zelf een auto aanschaffen en de 330 euro netto die van mn salaris af gaat kan ik mooi gebruiken voor mn prive auto kosten.

Nu terug naar de Megane.
Na 164k kilometers hier een dik tevreden gebruiker.
Motorisch geen problemen. Rijdt als de eerste dag. Verbruik is minder geworden mede door de 100km/h invoering.
Gemiddeld rond 4,6/100 haal ik tegenwoordig makkelijker dan voor de verlaging. Toen was het gemiddelde 5,2/100.

Navigatie update ik zelf. Via Renault account usb tje in de auto en je kaart wordt na een klein half uurtje geupdate. Het mooie is dat Renault de update voor je klaar heeft staan.

Minpuntjes:
- bekleding.. zijkant van bestuurdersstoel dus de nepleren zijde is aan het scheuren. Blijkbaar dus niet duurzaam. Stoelen zitten wel goed. Langer reizen geen problemen.
- vloermatjes... al een keer vervangen en bij de 2e ook alweer versleten.

Verder dus na 164.000 een dik tevreden Renault rijder.

einde contract

  • 188.000 km

Na 5 jaar en 188.000 KM einde contract.

Heb met veel plezier in de Megane gereden maar nu is het tijd voor een 5 serie.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.